Vraag

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Goedemiddag Tweakers,

Als manusje-van-alles van een sportschool en dus ook fotograaf heb ik de volgende vraag. Twee keer per jaar organiseren wij examens waarbij we van de geslaagde kandidaten ook een portretfoto maken, plus aan het einde een groepsfoto. Hier zijn we een paar jaar terug mee begonnen, eerst zonder extra licht, later met een geleende lamp. De uitdaging is nu dat de geleende lamp niet beschikbaar is, en ik op zoek ben naar een oplossing om zelf aan te schaffen.

In het forum zie ik weinig over studiolampen, op de pricewatch en V&A ook weinig (vooral flitsers), en als ik op marktplaats "studio lamp" intik krijg ik van alles waar ik geen weet van heb...

Huidige/oude opstelling
Camera: Canon 700D met kitlens (van mij persoonlijk)
Licht: Yongnuo YN808 (geleend)

Zaal: 10x20m breed met laminaat/houtvloer, wit systeemplafond op 2.5m hoog, witte muren. Ramen op de zuidkant (lange kant), waardoor natuurlijk licht kan binnenvallen maar wel wisselend. Foto's worden genomen tegen de korte kant met zonlicht van de zijkant. De lamp staat recht voor het "model" als een soort "ring light" maar dan als gewone lamp. In het systeemplafond zit TL verlichting die ietwat warm van kleur is en niet fel genoeg om voldoende licht te geven, vandaar de extra lamp.

Voordat we deze lamp leenden, heb ik bij de Action een soortgelijk dingetje van €10 gekocht, dit was totaal ondergeschikt en heb ik gauw weer teruggebracht.

Mijn vraag
Aangezien ik een voorstel wil neerleggen voor aanschaf van nieuwe materialen die de lamp vervangen, zal het geld kosten. Er is nog geen budget, maar als richtlijn kunnen we uitgaan van €100-150 (ex BTW) maximaal. Ook mag het best een upgrade zijn van de lamp tot nu toe. Helaas heb ik weinig verstand van fotografie en gebruik ik slechts de automatische stand (zonder flitser).

Ik zit bijvoorbeeld te denken aan:
- Softbox
- met witte difuuslap - zodat de lampen niet direct zichtbaar zijn. Ik denk dat dat beter is voor het licht, de versnippering, en ook de modellen die er (deels?) in kijken.
- met lampen uiteraard
- niet gekoppeld met de camera, gewoon een uur lang "aan".
- en een opberg manier (tas is prima).

Tips in het gebruik zijn ook zeer welkom! De huidige werkwijze is: ik knip 3 foto's per model, in de hoop dat er eentje bij zit die goed is, check snel op het schermpje, en door naar de volgende. Het is aardig lopendebandwerk, ook gezien de tijdsdruk die op dit stukje staat.

Wie kan mij op weg helpen?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
Er staat hier een goed artikel over studio verlichting: https://petapixel.com/studio-lights/
Het kan geen kwaad om iets verder te kijken dan een Action lamp, maar je budget zal je wel aardig die richting in sturen. Misschien is zoiets iets om te overwegen: https://www.kamera-expres...860-led-daglichtset-2x50w
Het hangt er ook helemaal van af wat je er zelf qua tijd in wil steken. Je geeft aan geen verstand te hebben van fotografie, maar je stapt met dit soort zaken wel in een situatie waar mensen je wel als semi-expert gaan zien. Ik zou dan ook zelf me eens goed gaan inlezen, wat filmpjes gaan bekijken (er kan een hoop online tegenwoordig) en wat gaan experimenteren en oefenen. Dan kom je iets beter beslagen ten ijs, laat je je 'klanten' niet teveel in de steek en ben je beter voorbereid op aankoopuitdagingen zoals deze.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Simpel uitgangspunt: hoe groter je onderwerp, hoe groter het licht dat je nodig hebt. En hoe groter het licht, hoe groter het budget.

Voor de individuele head shots is het niet heel lastig; met 2 kleine studioflitsers kom je een eind. Met een beetje mazzel kun je dat binnen je budget ergens vinden. Zo'n setje van Bresser zoals gelinkt door @Archer_VC10 kan ook werken, maar is een beetje behelpen. 50W LED is echt niet veel. Ik heb hier zo'n setje ooit gekocht voor een videoprojectje. Ik gebruik het eigenlijk nooit meer. Een setje zoals deze is echt vele malen functioneler zolang je alleen stills wilt doen: https://www.kamera-expres...b-2x-200w-studio-flitsset Kost iets meer, maar je hebt een enorme hoeveelheid meer licht (en dus meer flexibiliteit) om mee te werken.

Voor de groepsfoto ligt het anders en hangt het erg af van de grootte van de groep. Een groepje van 3-4 man krijg je met zo'n simpel studiosetje nog wel op de plaat; groter dan dat kun je gewoon beter met beschikbaar licht doen en voegt een studioset niet veel toe. Je kunt dan de afstand wat vergroten, maar zelfs met een softbox wordt het licht behoorlijk hard.

Als budget echt krap is en je wilt met de 'bare minimum' aan de slag, tik dan één studioflitser (incl. standaard) op de kop met een flinke paraplu, en een reflector. Daar kun je heel aardige portretten mee maken.