Vraag

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Goedemiddag Tweakers,

Als manusje-van-alles van een sportschool en dus ook fotograaf heb ik de volgende vraag. Twee keer per jaar organiseren wij examens waarbij we van de geslaagde kandidaten ook een portretfoto maken, plus aan het einde een groepsfoto. Hier zijn we een paar jaar terug mee begonnen, eerst zonder extra licht, later met een geleende lamp. De uitdaging is nu dat de geleende lamp niet beschikbaar is, en ik op zoek ben naar een oplossing om zelf aan te schaffen.

In het forum zie ik weinig over studiolampen, op de pricewatch en V&A ook weinig (vooral flitsers), en als ik op marktplaats "studio lamp" intik krijg ik van alles waar ik geen weet van heb...

Huidige/oude opstelling
Camera: Canon 700D met kitlens (van mij persoonlijk)
Licht: Yongnuo YN808 (geleend)

Zaal: 10x20m breed met laminaat/houtvloer, wit systeemplafond op 2.5m hoog, witte muren. Ramen op de zuidkant (lange kant), waardoor natuurlijk licht kan binnenvallen maar wel wisselend. Foto's worden genomen tegen de korte kant met zonlicht van de zijkant. De lamp staat recht voor het "model" als een soort "ring light" maar dan als gewone lamp. In het systeemplafond zit TL verlichting die ietwat warm van kleur is en niet fel genoeg om voldoende licht te geven, vandaar de extra lamp.

Voordat we deze lamp leenden, heb ik bij de Action een soortgelijk dingetje van €10 gekocht, dit was totaal ondergeschikt en heb ik gauw weer teruggebracht.

Mijn vraag
Aangezien ik een voorstel wil neerleggen voor aanschaf van nieuwe materialen die de lamp vervangen, zal het geld kosten. Er is nog geen budget, maar als richtlijn kunnen we uitgaan van €100-150 (ex BTW) maximaal. Ook mag het best een upgrade zijn van de lamp tot nu toe. Helaas heb ik weinig verstand van fotografie en gebruik ik slechts de automatische stand (zonder flitser).

Ik zit bijvoorbeeld te denken aan:
- Softbox
- met witte difuuslap - zodat de lampen niet direct zichtbaar zijn. Ik denk dat dat beter is voor het licht, de versnippering, en ook de modellen die er (deels?) in kijken.
- met lampen uiteraard
- niet gekoppeld met de camera, gewoon een uur lang "aan".
- en een opberg manier (tas is prima).

Tips in het gebruik zijn ook zeer welkom! De huidige werkwijze is: ik knip 3 foto's per model, in de hoop dat er eentje bij zit die goed is, check snel op het schermpje, en door naar de volgende. Het is aardig lopendebandwerk, ook gezien de tijdsdruk die op dit stukje staat.

Wie kan mij op weg helpen?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23
Er staat hier een goed artikel over studio verlichting: https://petapixel.com/studio-lights/
Het kan geen kwaad om iets verder te kijken dan een Action lamp, maar je budget zal je wel aardig die richting in sturen. Misschien is zoiets iets om te overwegen: https://www.kamera-expres...860-led-daglichtset-2x50w
Het hangt er ook helemaal van af wat je er zelf qua tijd in wil steken. Je geeft aan geen verstand te hebben van fotografie, maar je stapt met dit soort zaken wel in een situatie waar mensen je wel als semi-expert gaan zien. Ik zou dan ook zelf me eens goed gaan inlezen, wat filmpjes gaan bekijken (er kan een hoop online tegenwoordig) en wat gaan experimenteren en oefenen. Dan kom je iets beter beslagen ten ijs, laat je je 'klanten' niet teveel in de steek en ben je beter voorbereid op aankoopuitdagingen zoals deze.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Simpel uitgangspunt: hoe groter je onderwerp, hoe groter het licht dat je nodig hebt. En hoe groter het licht, hoe groter het budget.

Voor de individuele head shots is het niet heel lastig; met 2 kleine studioflitsers kom je een eind. Met een beetje mazzel kun je dat binnen je budget ergens vinden. Zo'n setje van Bresser zoals gelinkt door @Archer_VC10 kan ook werken, maar is een beetje behelpen. 50W LED is echt niet veel. Ik heb hier zo'n setje ooit gekocht voor een videoprojectje. Ik gebruik het eigenlijk nooit meer. Een setje zoals deze is echt vele malen functioneler zolang je alleen stills wilt doen: https://www.kamera-expres...b-2x-200w-studio-flitsset Kost iets meer, maar je hebt een enorme hoeveelheid meer licht (en dus meer flexibiliteit) om mee te werken.

Voor de groepsfoto ligt het anders en hangt het erg af van de grootte van de groep. Een groepje van 3-4 man krijg je met zo'n simpel studiosetje nog wel op de plaat; groter dan dat kun je gewoon beter met beschikbaar licht doen en voegt een studioset niet veel toe. Je kunt dan de afstand wat vergroten, maar zelfs met een softbox wordt het licht behoorlijk hard.

Als budget echt krap is en je wilt met de 'bare minimum' aan de slag, tik dan één studioflitser (incl. standaard) op de kop met een flinke paraplu, en een reflector. Daar kun je heel aardige portretten mee maken.

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dank voor jullie input! Tijdens het schrijven van een budgetvoorstel zocht ik naar opties om als test een dagje een set te huren en kwam ik op marktplaats een heel goedkoop beginnerssetje tegen die ik niet voorbij kon laten gaan. Voor een paar tientjes heb ik vanmiddag opgehaald:
  • 3 statieven inclusief trapsgewijs instelbare lamp fitting (d.w.z. aan en uit :+) en montageplek voor de paraplus
  • 2 reflector paraplus en 1 witte "softbox"? paraplu
  • 3x E27 fitting LED lampen van elk 13 W, 5500K
  • Nog eens 2 (dezelfde) statieven inclusief een horizontale buis en groot wit doek als achtergrond (maar die had ik niet nodig, mooi extraatje)
De statieven zelf stellen niet heel veel voor, er zit amper gewicht in en is dan ook vergelijkbaar aan ali-prul, maar goed als je er niet tegenaan blaast blijft het staan.
Ik heb het hele setje (behalve achtergronddoek) vanmiddag ook opgezet en wat testfoto's gemaakt. Resultaat: stelt niet echt wat voor. Voor de examens die we 's avonds (zonder zonlicht) afnemen zal het vast een flink stuk licht toevoegen en dat gaan we van de week ondervinden. Maar voor overdag met een bewolkte lucht voegt het op het moment net te weinig toe om echt op de foto's merkbaar te zijn. Ik heb ook wat testfoto's gemaakt met de camera flitser, dat geeft heel ander licht maar wel merkbaar beter dan dit.

Dus ik denk dat dit een mooie opstap is en we (ik) nu kunnen gaan finetunen. Bij gebrek aan voldoende verlengkabels zal ik sowieso een budgetvoorstel gaan maken met upgrades, en denk dat daar ook lampen bij moeten. Wellicht met een verlengsnoertje met een LED dimmer erin, zodat de lampen evt te dimmen zijn, en dan ipv 13W, 50W of 200W ofzo LED lampen volgens het principe "overkill bestaat niet".

Wat ik portretfoto's noem is eigenlijk een foto van het hele lichaam van het model (x 2 personen op de foto) dus eigenlijk al een soort groepsfoto. De groepsfoto is van alle aanwezigen bij elkaar en kan uiteenlopen van 10 tot rustig 70 mensen, dus daarbij is een goeie bak licht sowieso heel belangrijk en merk in oude foto's dat de achterste rijen vaak in het donker wegvallen.

Ik vind weinig e27 lampen maar zit bijvoorbeeld te denken aan deze op bol, of deze iets sterkere.

Naast verlengsnoeren en deze lampen (of wellicht andere), zouden jullie nog iets toevoegen? Wellicht iets van verzwaring voor de statieven, op zich hebben we in de sportschool genoeg gewichten :)

Ik denk na over de woorden van het leven.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En, als je op zoek bent naar meer licht, denk dan niet alleen aan de hoeveelheid licht, maar ook het soort licht.
Dus niet alleen (instelbare) kleurtemperatuur, maar een hoge CRI waarde.

Er is genoeg info over dit onderwerp te vinden, maar bijvoorbeeld hier:
https://cinelight.com/nl/...ppen-cct-cri-en-tlci.html
is ook wat leesvoer.

Mooie Plaatjes   

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Diamundo Met LEDs loop je vast. Probeer nou gewoon eens een setje flitsers. Die zijn ervoor gemaakt. Echt.

Je LED lampjes van 30W zijn slechts een ruime stop sneller dan de lampjes van 13W. Die "ultra-heldere" pakweg 2 stops. Schiet niet op.

Voor je groepsfoto met max. 70 man ga je geen betaalbare kunstlicht optie vinden. Daar hoef je niet eens aan te beginnen.

M.b.t. wat @ehtweak zegt over kwaliteit van het licht: klopt, hoewel de vraag ook is hoe gek (goed) je het wilt/moet maken. Maar ook hier geldt: flitslicht geeft gewoon meteen een perfect spectrum. Klaar ben je.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom niet gewoon naar buiten, of bij het raam samen met een reflexie doek. Maak gewoon foto's tijdens het examen beetje actie, ja je ISO zal hoog moeten en je hebt ruis maar gebruik dat heeft ook zo zijn charme.
Doe het zelf voor een Aikido club in een gymzaal gaat prima, heb meerdere flitsers maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-04 10:17
Voor foto's zijn flitsers beter geschikt dan lampen. Flitsers geven veel meer licht.
Alleen voor video heb je lampen nodig.
Daarnaast heb je nog iets van een softbox nodig om de schaduwen zachter te maken. Daarbij geldt, hoe groter en dichter op het onderwerp, des te zachter de schaduwen.

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Misschien kan je eerst een basiscursus studiofotografie volgen?

Als je (studio)licht voor fotografie (natuurlijk dag-/flits-/continu-licht) eenmaal echt doorhebt, is het veel makkelijker om uit te zoeken wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.

Je zal verrast zijn hoeveel sneller je je instellingen vooraf al kan doen met behulp van een lichtmeter/ een exposure profile target/ColorChecker Passport (dus niet lang staan pielen terwijl er 70 man staan te wachten en dan alsnog verkeerd belichte foto's schieten, omdat je je scherm lekker helder hebt staan en je niet je levels diagram standaard aan hebt staan en controleert op je camera)

<KNIP>
Ik had hier veel te veel tekst staan over wat er allemaal bij komt kijken en wat je allemaal minimaal zou moeten leren voor je hieraan begint, maar dat valt in de categorie ongevraagde adviezen. De vereniging is immers niet serieus met de foto's, anders zouden ze gewoon een vakfotograaf inschakelen...toch?
Pagina: 1