Beregening voorbereiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 01:09
Momenteel ligt mijn tuin open en over 1 a 2 weken komen ze de tuin afmaken.
Echter zat ik nu te denken om voorbereidingen te treffen voor een soort van berekeningsinstallatie. Echter heb ik er totaal geen ervaring mee. Ik heb momenteel geen tijd om het volledig uit te werken en alle materialen te regelen, maar ik heb nog wel genoeg van die tyleenslang liggen om iets te doen.

Nu zat ik te denken om dit in de grond te graven om mijn borders, plantenbakken en gras later automatisch te kunnen gaan beregenenen, hoeft niet super professioneel, maar zou schelen als ik er minder werk aan heb.

Heeft iemand ervaring hier mee, en is het ingraven van een tyleen slang naar de borders voldoende, of moet ik hem in een ring leggen of gewoon ergens eindigen , zodat ik later altijd aftakkingen kan maken. Of moet ik bijvoorbeel naar de border een slang hebben liggen, naar het gras, naar de bakken etc.

Ik wil nu gewoon alleen voorbereidingen treffen, want kan nu nog makeklijk iets snel ingraven, maar het uiteindelijk aansluiten doe ik dna later wel.

Alle reacties

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56
Denk vooral na over wat je tegelijk aan wilt kunnen zetten. Als niet alles tegelijk hoeft kun je met een kleinere pomp uit. Betekend wel dat je meer leidingen moet leggen.

Voor de borders zou ik gebruik maken van zweetslang. Dit hebben wij nu twee jaar liggen en werkt goed. Is ook niet heel duur om aan te leggen. Daarnaast kun je het zonder te graven aanleggen als je voedingsslang er al ligt.

Het grasveld zou ik met pop up sproeiers doen. Hou er rekening mee dat je deze ongeveer 30cm in de grond moet ingraven. Als het nu open ligt zou ik dit er gelijk inleggen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Quote: "Het zou schelen als ik minder werk in het water geven hoef te stoppen"
Gras hoef je in een droge periode niet te sproeien, het wordt geel/bruin maar een regenbuitje en het kleurt weer groen, gras kan heel goed tegen droogte (scheelt je ook weer maaien, want geel gras groeit niet).
Voor borders kun je planten kiezen die goed tegen droogte kunnen. Wat ook belangrijk is is dat de borders voldoende organisch materiaal bevat wat (als een spons) water wat er uit de hemel valt kan vasthouden.
Bloembakken kun je ook zo inrichten/kopen dat er altijd een laagje water onderin blijft staan als een soort noodvoorraad voor de bloemen die je in de bakken hebt gezet. Voordeel is ook dat de wortels van die bloemen richting het water groeien, hierdoor krijg je stevigere planten.
Eigenlijk hoef je dus, mits de bodem en de bakken goed zijn en je een beetje slim planten inkoopt, helemaal niet extra water toe te voegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:57
Yaksa schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:38:
Quote: "Het zou schelen als ik minder werk in het water geven hoef te stoppen"
Gras hoef je in een droge periode niet te sproeien, het wordt geel/bruin maar een regenbuitje en het kleurt weer groen, gras kan heel goed tegen droogte (scheelt je ook weer maaien, want geel gras groeit niet).
Voor borders kun je planten kiezen die goed tegen droogte kunnen. Wat ook belangrijk is is dat de borders voldoende organisch materiaal bevat wat (als een spons) water wat er uit de hemel valt kan vasthouden.
Bloembakken kun je ook zo inrichten/kopen dat er altijd een laagje water onderin blijft staan als een soort noodvoorraad voor de bloemen die je in de bakken hebt gezet. Voordeel is ook dat de wortels van die bloemen richting het water groeien, hierdoor krijg je stevigere planten.
Eigenlijk hoef je dus, mits de bodem en de bakken goed zijn en je een beetje slim planten inkoopt, helemaal niet extra water toe te voegen.
Het is inderdaad een misvatting dat er beregend moet worden in droge periodes, de buren hebben nog nooit een drup beregend, toch het hele jaar door een mooie tuin. Wat je wel kunt hebben is dat er planten lijden van droogte, vroeg bruin worden, zodat je geen bloei of vrucht krijgt van die planten. Om die reden geef ik enkel planten die bloeien kort bij huis, blauwe bessen struiken water, de rest overleeft het wel. Gazon heb ik ingezaaid met een langzaam groeiend grasmengsel, wat diep wortelt, daardoor goed tegen droogte komt.

Als je toch beregenen wil, leg tyleenslang, verschillende leidingen, die vanaf een centraal punt voed vanaf de pomp, waar je electrische kranen plaatsen kunt, om op termijn een beregenings automaat in te kunnen zetten, als je dit handig vindt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:48
Met ^, zodra je begint met water te geven creëer je zwakkere platen die minder tegen droogte kunnen en haal je jezelf meer werk op de hals.

En als weinig werk een prioriteit is in je tuin, zorg dan voor zo weinig mogelijk gras. Struiken moet je 1 à 2 keer in een jaar snoeien, plantenborders moeten indien goed aangelegt ook maar een enkele keer bijgehouden worden. Gras moet je tientallen keren in een jaar maaien, kalken, mesten, verticuteren, ....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Goed.

1 afhankelijk van hoeveel grasvelden je hebt. en hoe groot ze zijn 1 slang naar het veld.
1 slang voor de borders
1 slang voor de plantenbakken.

ik heb hier 12 x 25mm tyleen liggen voor de irrigatie, maar dat is vermoedelijk niet jou situatie.

De grootste vraag is hoeveel sprinklers je nodig hebt voor je grasveld (hier 12 rainbird 5000 sprinklers)
en hoeveel er per slang aangesloten kunnen worden (hier 3)

Dus bereken eens de m2. kijk naar hoeveel sprinklers je daar voor nodig hebt.,
Kijk naar welke diameter je moet gebruiken. kijk naar hoeveel bar je krijg (hier 12, maar nld kennende 2 tenzij je met een pomp en een sloot kan werken)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1