• BenB123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:39
Ik heb sinds een paar weken een AC2400+ met twee extra accu’s. Mooi apparaat, redelijk compact en makkelijk in delen te tillen. De app werkt zoals je verwacht en de Home Assistant-integratie werkt ook goed. Maar er is iets dat ik niet had verwacht...

Ik gebruik de AC2400+ samen met de Zendure P1-meter; mijn doel is nul-op-de-meter (NoM). Wat ik merk, is dat het systeem tijdens het laden altijd een marge van 50 watt aan retourlevering richting het net aanhoudt.
De verklarende tekst in de app geeft daarover wel iets aan aan: er wordt gezegd dat het laden pas start als er meer dan 50 watt wordt teruggeleverd, om pendelen (laden en kort daarna weer ontladen) te voorkomen.
Dat begrijp ik, maar als de accu eenmaal met een stevig vermogen aan het laden is, dan zou die drempel toch omlaag mogen richting de 0 watt? Net zoals de accu bij ontladen ook continu zo veel mogelijk naar 0 watt netafname streeft. En dat lukt ook prima.

Ik voeg een grafiek uit Home Assistant bij waarin je dit goed kunt zien: het groene lijntje is retour naar het net, paars is afname van het net, geel is het zonnevermogen en oranje de SoC. Je ziet dat het groene lijntje vandaag constant ongeveer 50 watt teruglevering laat zien.

Mijn vraag: herkent iemand dit? Is dit gebruikelijk bij Zendure, of specifiek voor de AC2400+?

Het is toch jammer: ongeveer 10% van wat ik vandaag had kunnen laden, is teruggegaan naar de energieleverancier. Niet veel, maar toch…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXRUykZ3f2UixraOMaYpcEFJFWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6F7xGZFlvIRgQ6oaUwvmCt0k.jpg?f=user_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Goed dat je een eigen topic hebt gemaakt, want deze sneeuwde al aardig onder in het Zendure-topic.

Ik ben benieuwd wat dit kan veroorzaken. Welke modus staat je omvormer op?

• BenB123
Ha Gramser, Ik heb de AC2400+ toegevoegd aan HEMS en vervolgens bij Energieplan gekozen voor Slimme meter modus. De Zendure P1 meter is daar geselecteerd als Bewakingsapparaat.

AC-laden staat aan en onder de optie 'wanneer teruglevering naar het net wordt gedetecteerd' heb ik gekozen voor Volg het overschot aan energie'.

In dit schermpje staat de verklaring van Zendure over de start drempel vam 50 Watt en de buffer (marge) van 50 watt. Dat laaatste is wat ik hierboven signaleer. Kennelijk dus 'by design' ik ben er alleen een beetje verbaasd over. Als het om pendelen gaat, waarom kan de ac2400+ bij ontladen dan wel netjes tegen de nul kruipen?
Is dit een eigenschap van de AC2400+ of doen alle Zendures, en misschien andere merken dit op deze wijze?

• Gramser
Hey sorry deze zie ik nu pas weer... ik had je graag mijn eigen ervaringen willen vertellen maar de mijne moet retour. Misschien toch weer even terug naar het algemene Zendure-topic?

• BenB123
Ha Gramser, nu had ik jouw berichtje niet gezien. O jee.. waarom moet hij retour? Toch niet vanwege doorgeschroeide batterij connectoren waarover ik op het Zendure forum lees?

• Gramser
Oh nee hoor: defecte wifimodule, een DOA. Ik heb inmiddels ook een tweede SF2400AC+ die direct kon connecten met de wifi. Dat was met die ander onmogelijk.

Overigens heb ik met deze jouw 50W teruglevering ook. Jammer, maar ik vind het vooralsnog niet onoverkomelijk. Maar misschien moeten we er gewoon massaal een ticket over indienen…

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 05-04-2026 18:34 ]

• BenB123
O dat lijkt me vervelend maar gelukkig opgelost. Goed idee om de 50 watt dead-band aan te kaarten. Maar er is iets dat ik misschien nog wel vervelender vind. Ik heb dit al twee keer geconstateerd en al een keer aangekaart bij Zendure met een standaard antwoord als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9zMRj3zu8_QnDoWJvg1HGo8e8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OzU0UcP7CjPK7ccpL0FAl9C.png?f=fotoalbum_large

Je ziet het oranje-ge lijntje (beschikbaar aantal KWh's) oplopen en ineens afvlakken. Dat gebeurt omdat de accu vol is. De grafiek vlakt uit bij 5,4KWh. In het grafieklijntje verwerk ik de helft van de verliezen (andere helft bij ontladen). Mijn gemeten all time RTE is nu 83%, dus je kunt berekenen dat er dan daadwerkelijk 6,5KWh aan de accu is geleverd. De minimale SoC is 10% (daar was ik vanmorgen gestart) dus ik zou 8,2-10% = 7,4KWh moeten kunnen laden. Dat is een verschil van 0,9KWh. Due zijn niet verloren maar zijn ontstaan doordat 10% niet gelijk is aan 10% van de max capacitiet,
Je ziet ook een hele rare knik in de SoC grafiek eronder. En dit is wat ik vaker zie. De accu weet na een tijdje niet goed meer wat de daarwerkelijke SoC in % is. De accu schat dit zo blijkt echt veel te laag in waardoor er dus in werkelijk méér KWh in de accu zit dan de ingestelde 10% (0,82KWh). Als er vervolgens geladen wordt komt de % teller richting maximale lading in de knop. De BMS-en zeggen waarschijnlijk accu-vol, terwijl de SoC nog ver onder 100% is (zie knik). Om dat recht te brijen laat de accu versneld de SoC oplopen tot het weer klopt. Gevolg is wel dat ik vandaag meer had kunnen opslaan en dat ik niet blij ben met een ongevraagd grote reserve bij ontladen. (opgeslagen KWh in werkelijkheid meer dan 10% van max capacitiet) . Een beetje afwijking SoC in % versus KWh's in de accu is begrijpelijk maar vandaag is het verschil 1 KWh! Die 1 KWh krijg je er ook niet uit want als de accu denkt dat hij op 10% staat stopt hij er mee. In dit geval zat er nog 1,82KWh in ipv 0,82KWh

Ik kan je het driften van de SoC ook in deze grafiek laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob0cVXhPf4gD3m1kp1OsmaNG774=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2I0mh4eTxyU14L7qUexxOkZn.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat ik een keer bewust naar 100% laadt om het SoC 100% punt te calibreren. De SoC lijntjes van de individuele accu's lopen daarna even netjes over elkaar. Maar in de dagen daarna zie je ze steeds meer uit elkaar gaan lopen. De SoC bepaling tussen de accu's onderling drift dus, maar ook de totale SoC.

Dit is echt niet zoals het hoort. Ik ga het verder onderzoeken. In ieder geval ook eens kijken of ik dit fenomeen ook zie in de gerapporteerde accu voltages.
Overigens, voor degenen die vermoeden dat hier sprake is van een meetfout ivm onnauwkeurigheid van de interne AC2400+ sensor. De metingen zijn afkomstig van een Eastron SDM120 met een meetnauwkeurigheid van 1% full scale.

Ik ben alleen bang dat als ik dit aankaart bij Zendure support ik hetzelfde (automatische) standaard antwoord krijg als de vorige keer. (zie hieronder)
  • Controleer of de HEMS-instellingen correct zijn en of de energieplanlogica en configuratie correct zijn ingesteld. Zorg ervoor dat de Slimmemeter-modus goed is geconfigureerd.
  • Controleer de status van de batterijen (SoC) in het opslagsysteem. Zorg ervoor dat de batterijen gezond zijn en niet de beschermingsdrempel hebben bereikt.
  • Controleer of er foutmeldingen of waarschuwingen in de app worden weergegeven. Noteer deze en reset de unit indien nodig.
  • Als de SoC-waarden plotseling veranderen na een reset, kan dit wijzen op een kalibratieprobleem. Laat de batterijen volledig ontladen tot 0% en laad ze vervolgens volledig op tot 100% om de SoC-sensoren opnieuw te kalibreren.
  • Controleer of de totale geladen energie (kWh) overeenkomt met de verwachte waarden. Als dit niet het geval is, kan er een meetfout zijn. Noteer afwijkingen en houd de waarden bij.
  • Als het probleem aanhoudt, controleer dan of de firmware van de AC2400+ en de Zendure P1-meter up-to-date is. Voer een firmware-update uit indien nodig.
  • Vermijd handmatige laadcycli als dit de SoC-registratie beïnvloedt. Gebruik de HEMS-modus consistent om afwijkingen te minimaliseren.
  • Als de problemen
blijven bestaan, voer een fabrieksreset uit op de AC2400+ en stel het systeem opnieuw in.

[ Voor 10% gewijzigd door BenB123 op 08-04-2026 09:00 ]

Pagina: 1