Remote Desktop (RDP) werkt niet meer op Ubuntu 24.04.4 LTS

Pagina: 1
Acties:

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 20:41
er bleken foutieve updates vanuit Ubuntu te zijn verspreid.
Sinds vanochtend lukt het mij niet meer om met Remmina een RDP sessie op te zetten met mijn server. Beide systemen draaien op Ubuntu 24.04.4 LTS en tot gisteren werkte dit nog wel. Nadat ik vanochtend de updates heb gedraaid, ik doe dit elke ochtend handmatig, kreeg ik bij het maken van een verbinding met Remmina een zwart scherm en daarna werd Remmina afgesloten.

Ik heb een aantal zaken geprobeerd zoals de snap versie van Remmina, maar dat leverde geen resultaat op. Andere RDP clients (KRDC en Thincast) willen niet eens opstarten.

Inmiddels heb ik een aantal zaken geprobeerd, waaronder het opnieuw installeren van Remmina en nu zie ik op de server (onder instellingen en dan bureaublad op afstand) dat bij het maken van de verbinding vanuit de client het poortnummer verdwijnt (zie screenshots) en rechtsboven er even wordt aangegeven dat er een remote desktop verbinding wordt opgezet, maar die werkt dus niet. Remmina crasht niet meer.

Op de server is er één keer een bug report verschenen dat er een probleem met de remote desktop was, maar dit kan ik niet reproduceren.

Ik ben inmiddels ten einde raad dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoPlkJxUyTILgbiGkoft2rpqe3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgriZTI4lX1lMuRnVXLyNmyP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUlsn787lpVieRxk3Gd0eDrU16k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fK2szW2gzt4ENEkZ4EmhtKGE.png?f=fotoalbum_large

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Oude versie van Remmina terug installeren, kijken of het dan wel weer werkt en dan een issue aanmaken? Of wachten op een nieuwere versie en hopen dat iemand anders ondertussen het opmerkt en oplost.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• JPD68
thunder7 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:37:
Oude versie van Remmina terug installeren, kijken of het dan wel weer werkt en dan een issue aanmaken? Of wachten op een nieuwere versie en hopen dat iemand anders ondertussen het opmerkt en oplost.
Inmiddels staat de versie van Remmina erop die we gisteren ook op stond, maar helaas zonder positief resultaat. Ik vermoed dat er met de updates van vandaag een bestand is meegekomen die de boel verprutst, maar ik kom er helaas niet achter welk bestand dat is.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

cd /var/cache/apt/archives
ls -lt | head -20

geeft je de 20 nieuwste geïnstalleerde packages.

Anders zijn hier

https://remmina.gitlab.io...e__remmina-debugging.html

tips te vinden hoe te zorgen dat Remmina wat debugging output geeft.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• JPD68
Thx heb inmiddels de packages gevonden die zijn geupdate. Kijk morgen of er upgrades voor zijn en anders moet ik uitzoeken of dit kan terugdraaien.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 21:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk ook in de logs op je 'server', of er wel processen draaien die op de poort luisteren waar je naar wilt verbinden (uitvoer 'ss -tlnp' bijvoorbeeld) en of de updates die je had iets met je remote login te maken hebben en wat de changelog ervan zeggen.

Dat zijn vaak de eerste stappen die je neemt bij spontane problemen. Zeker als er updates ter sprake komen.

Commandline FTW

• JPD68
Hero of Time schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:51:
Kijk ook in de logs op je 'server', of er wel processen draaien die op de poort luisteren waar je naar wilt verbinden (uitvoer 'ss -tlnp' bijvoorbeeld) en of de updates die je had iets met je remote login te maken hebben en wat de changelog ervan zeggen.

Dat zijn vaak de eerste stappen die je neemt bij spontane problemen. Zeker als er updates ter sprake komen.
Vanochtend zijn deze drie pakketten ge-update:
code:
1
2
3
libfreerdp-client3-3 
libfreerdp-server3-3 
libfreerdp3-3
En ook het daaraan gelieerde
code:
1
libwinpr3-3
Dus ik vermoed dat men ergens een bitje verkeerd had neergezet. De eerst genoemde pakketten zijn gisteren ook ge-update.

Bovenstaande updates hebben het probleem weer verholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door JPD68 op 20-03-2026 10:31 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat moet wel, want als ik https://changelogs.ubuntu...fsg1-0ubuntu1.5/changelog bekijk is de laatste entry voor versie dan ook dit:
* SECURITY REGRESSION: crash with realloc(): invalid next size
(LP: #2144889)
- debian/patches/CVE-2026-27951.patch: disabled, pending further
investigation.

-- Marc Deslauriers <marc.deslauriers@ubuntu.com> Thu, 19 Mar 2026 10:23:07 -0400
Een regressie bij het fixen van een security vulnerability. Dat is onhandig, dus die patch hebben ze teruggedraaid. Je probleem kwam met de versie ...1.4 die een paar dagen geleden op de 16e in de repo is gezet.

Je kan op https://ubuntu.com/security/CVE-2026-27951 meer informatie vinden voor Ubuntu specifiek. De note daar zegt ook dat er een regressie is en het dus weer kwetsbaar is geworden bij Ubuntu omdat het dus meer sloopt dan fixt.

Commandline FTW

• JPD68
Hero of Time schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:50:
Dat moet wel, want als ik https://changelogs.ubuntu...fsg1-0ubuntu1.5/changelog bekijk is de laatste entry voor versie dan ook dit:

[...]

Een regressie bij het fixen van een security vulnerability. Dat is onhandig, dus die patch hebben ze teruggedraaid. Je probleem kwam met de versie ...1.4 die een paar dagen geleden op de 16e in de repo is gezet.

Je kan op https://ubuntu.com/security/CVE-2026-27951 meer informatie vinden voor Ubuntu specifiek. De note daar zegt ook dat er een regressie is en het dus weer kwetsbaar is geworden bij Ubuntu omdat het dus meer sloopt dan fixt.
Bedankt voor de info, ben blij dat ze het hebben teruggedraaid, jammer dat die kwetsbaarheid niet is opgelost. Het heeft mij wel een paar uur gekost, volgende keer maar accepteren dat iets niet werkt na een update en hopen op een snelle rollback.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de changelog leest, zie je dat de update van 16 maart er een hele zwik aan security fixes zijn doorgevoerd. Dat er dan 1 voor issues zorgt en wordt teruggedraaid behoud nog wel de waarde van de initiële update. Want de lijst is niet mals (ernst niet bekeken, maar aantal is wel veel).

Dit is ook een reden waarom ik eerst kijk wat er wordt bijgewerkt en als er dan iets stuk blijkt te zijn gegaan, de changelog van het betreffende pakket er bij pak als die een update heeft gehad. En anders van pakketten die er mee te maken hebben. Zo heb ik eens op m'n werk niet meer kunnen inloggen met m'n domein gebruiker omdat een paar Samba libraries waren bijgewerkt, maar sssd die hier gebruik van maakt niet. Die specifieke packages teruggedraaid en kon weer inloggen. Gelukkig had ik nog een lokale gebruiker om dit mee uit te zoeken en herstellen.

Commandline FTW

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 15:15
Dit is misschien een beetje off-topic; maar is er een specifieke reden RDP te gebruiken?

Er zijn heel veel alternativen die heel goed werken, zoals de vele VNC-clones (niet aan te bevelen) en NoMachine en RustDesk. Vooral RustDesk werkt in mijn ervaring heel goed en is als portable app te gebruiken. Zelfs een ssh sessie met xforwarding werkt gewoon goed.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@0rbit, o.a. omdat het standaard aangeboden wordt, het multi-platform is en als je client Windows is, heb je geen extra software nodig om toch verbinding te maken met je Linux GUI. Het vereist ook heel weinig configuratie als ik de screenshots hierboven zo zie, vinkje aan en gaan.

Commandline FTW

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 15:15
Hero of Time schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:00:
@0rbit, o.a. omdat het standaard aangeboden wordt, het multi-platform is en als je client Windows is, heb je geen extra software nodig om toch verbinding te maken met je Linux GUI. Het vereist ook heel weinig configuratie als ik de screenshots hierboven zo zie, vinkje aan en gaan.
Dat zijn natuurlijk steekhoudende argumenten. Maar als het dan met een vinkje aan ineens niet werkt, dan is een fall-back toch handig. Overigens zijn alle alternatieven ook multi-platform. NoMachine en RustDesk zijn er zelfs voor ARM.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

0rbit schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Dat zijn natuurlijk steekhoudende argumenten. Maar als het dan met een vinkje aan ineens niet werkt, dan is een fall-back toch handig. Overigens zijn alle alternatieven ook multi-platform. NoMachine en RustDesk zijn er zelfs voor ARM.
Dat is waarom je altijd ssh hebt. ;) Want ook je GUI kan eens kapot gaan door een update en schakel je naar een TTY om het te fixen. Het lijkt mij daarom wat onnodig om een extra pakket te hebben voor een grafische remote omgeving dat precies hetzelfde doet, maar veel meer werk vereist om op te zetten. Die ook net zo goed stuk kan gaan met een update.

Commandline FTW

Pagina: 1