Vraag

• Foodie
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:19
Hi,
Momenteel ben ik mij een beetje aan het verdiepen in welke camera ik zou willen aanschaffen voor mijn doeleinden. Nu zie ik alleen door het bomen het bos niet meer.
Mijn budget is echt max 1000,- en ik wil de camera graag gaan gebruiken voor food fotografie, wellicht soms een filmpje maar het lijkt me ook leuk om hem te gebruiken als verdere hobbycamera denk hierbij aan familiefoto's (hele lichaam).
Mijn oog viel momenteel op de Canon EOS r50 maar nu is de vraag; de kitlens die je erbij kan kopen (18-45mm zoomlens) is dat een goede lens hiervoor? Ik las namelijk voor foodfotografie dat een 50mm lens beter is maar vervolgens lees ik daar ook niet altijd de juiste reviews over.
Dus zoals jullie mischien begrijpen snap ik als een beginner niet zo goed wat de beste koop is en wel of niet met kitlens etc.

ps: De foodfotografie is ook hobby en niet voor professionele diensten.

Ik zie graag jullie mening/tips hierover!

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
Als je nog geen enkel idee hebt hoe dit gaat werken of wat je precies gaat doen met die camera dan is elk apparaat waar plaatjes uitkomen geschikt. Ga met je budget naar een fotowinkel toe, praat met de verkopers, probeer camera's, kijk wat voor jou een toestel is met de juiste controls e.d. en koop die. Pas als je een stuk ervaring hebt met die camera valt er verder te kijken naar wat je mist, waar je tegenaan loopt enzovoorts. Meningen over camera's zijn er genoeg, dus daar kunnen we dit topic prima mee vullen, maar het gaat jou niet helpen vermoed ik. Succes en veel plezier met je fotografie ontdekkingsreis!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je kan je het beste inlezen over:
1) Brandpuntafstanden en licht gevoeligheid
2) Het effect van de sensor grootte hierop (36mm of MFT maakt best wat uit wat er op de foto komt bij een gelijke brandpuntafstand

Kitlenzen zijn meestal goed, maar het kan altijd beter. De zoom kitlenzen zijn minder lichtgevoelig dan prime lenzen.

Met verwisselbare lenzen heb je het voordeel dat je de lens kan aanpassen op het gevruik (bij 50mm vast/prime voor voedsel en groepen, 150 mm voor protretten ect)

edit: via google is er best veel te vinden om je voor te bereiden, en dan kan je naar een fotowinkel of tweedehands zoeken.
Bijvoorbeeld https://www.studiofoek.nl...iete-lens-food-fotografie
Binnen je budget moet het zeker lukken.s
edit 2: en ook op dit forum is het vaker besproken, zie deze zoekopdracht
zoeken naar 'voedsel fotografie'

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 19-03-2026 14:52 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar