Beste medetweakers,
Ik sta op het punt een woning te kopen met een bekend gebrek: een Kwaaitaalvloer met betonrot. Hoewel de aanschafprijs hierop is aangepast, twijfel ik over de juiste aanpak voor de lange termijn. Ik wil sowieso flink gaan aanpakken op het isoleren, zoals dak, gevel en kruipruimte.
Mijn vragen aan jullie:
Ik sta op het punt een woning te kopen met een bekend gebrek: een Kwaaitaalvloer met betonrot. Hoewel de aanschafprijs hierop is aangepast, twijfel ik over de juiste aanpak voor de lange termijn. Ik wil sowieso flink gaan aanpakken op het isoleren, zoals dak, gevel en kruipruimte.
De huidige situatie
- Oppervlakte: ca. 60 m² (begane grond).
- Schade: Inspectierapport aanwezig. Offerte voor herstel (verzinkte stalen balken) ligt rond de € 15.000,- met 20 jaar garantie.
- Status: De makelaar noemt herstel "niet direct noodzakelijk", maar de foto's van het betonrot vertellen een ander verhaal. Ik ga uit van 'moet gebeuren'.
- Interieur: Er staat een nieuwe keuken (2024) en een nieuw toilet (2025). Er zijn drie niet-dragende muren aanwezig.
Mijn wens
Ik wil de woning verduurzamen en moderniseren, specifiek:- Vloerverwarming erin laten leggen.
- Hoogwaardige isolatie (kruipruimte/vloer).
- Een nieuwe dekvloer.
Het dilemma: Renoveren of Vernieuwen?
Gezien de kosten van herstel (€ 15k) en mijn wens voor vloerverwarming, overweeg ik de hele vloer te laten slopen en te vervangen door een nieuwe (bijv. broodjesvloer of schuimbeton).Mijn vragen aan jullie:
- Hergebruik keuken/toilet: Is het realistisch om een nieuwe keuken (2024) en toilet (2025) te sparen bij een volledige vloervervanging, of is demontage en herplaatsing onvermijdelijk (en riskant)?
- Niet-dragende muren: Moeten deze bij het storten van een nieuwe vloer (of schuimbeton) altijd volledig worden afgebroken, of zijn er technieken om deze te laten staan?
- Kosten vs. Baten: Is € 15.000,- voor een ondersteuningsconstructie inderdaad aan de hoge kant voor 60 m², of is dit anno 2026 de marktconform prijs?
- Wijsheid: Wat zouden jullie doen? Nu € 15k investeren in een "opgelapte" vloer, of doorpakken met een compleet nieuwe constructie die 100 jaar meegaat? En Waar moet ik hierin aan denken qua kosten? Mijn eerste zoektocht kwam uit op ongeveer €15k