Hoe dit stuk overschilderen, zodat het qua kleuren gelijk is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 21:16
Beste tweakers,

Momenteel bezig met een kleine keukenrenovatie en ik ben nu zover om de laatste stap te zetten, voordat de plaatsing gaat plaatsvinden.

Situatie is als volgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw0USO3USfQesZaT1Xrd_2N4oIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYjL1O5FHGwsj7rfFsXuxzS6.jpg?f=fotoalbum_large

Het groene is het stuk dat gestuckt is. Het blauwe is het keukenblok en het oranje is de plek wat ik opnieuw wil gaan schilderen om hiermee te hopen dat er weinig kleurverschil te zien is.

Ik ga dit doen met dezelfde verf die er al opzit (zit er al een jaar op). Had de verfcode, dus dat was makkelijk. Het is een matte verf. Wat zouden jullie doen qua schilderen?

Als het stuckwerk helemaal gedroogd is zat ik eraan te denken om voorstrijk te doen daar? En op de plekken waar het schilderwerk nog te zien is, eerst over te schilderen met een primer? Maar moet ik dan ook nog primer doen over de voorstrijk om het qua kleuren zo egaal mogelijk te krijgen?

Of zijn er betere manieren?

Ik ben geen ervaren schilderen, dus misschien is mijn idee helemaal niet goed hoor, Maar daarom zit ik natuurlijk ook hier.

Alvast bedankt mede tweakers

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:22
Mooraalkikker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:57:
.. om hiermee te hopen dat er weinig kleurverschil te zien is.
Misschien kijk ik scheel, waar verwacht je dan kleur verschil? Met welke muur? Als in, op de foto heb je alle muren oranje gemaakt. :?
En dat kleine beetje kleurverschil ga je toch niet merken omdat die hoge keukenkast de 'overgang' maskeert?
Kun je dan niet gewoon wegkomen met alleen de 'groene' muur te schilderen?

*sowieso

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:25
Het nieuw gestucte deel zul je in de voorstrijk moeten zetten. Daarna zou ik de hele muur (links) in de kleur zetten.
De muur onder je raam zou je dan ook mee kunnen nemen (groene deel ook voorstrijk).
Het deel boven je raam zou je niet hoeven doen.

Zendure SF 2400AC (5.76 kWh), PV 7 x Enphase IQ8+ ZW, 2 x Enphase IQ8+ NW, 2 x Enphase IQ8+ ZO

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Mooraalkikker

Simpel, alles lekker eerst in de grondverf,primer zetten (diepgrond bijv.)
Of een primer al op kleur, dan een latex aanbrengen die geschikt is voor keukens zodat je het kan schoonmaken. Dus alles een nieuwe laag geven, nu kan je erbij. En doe dit voordat de keuken is geplaatst.

• DonJunior
chrisborst schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:10:
@Mooraalkikker

[..] een latex aanbrengen die geschikt is voor keukens zodat je het kan schoonmaken. [..]
Dat is wel de beste tip.. hebben wij ook gedaan in onze nieuwe keuken en elke dag weer erg blij mee. Vooral als mijn vrouw spaghettisaus heeft gemaakt :X

*sowieso

• Mooraalkikker
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Misschien kijk ik scheel, waar verwacht je dan kleur verschil? Met welke muur? Als in, op de foto heb je alle muren oranje gemaakt. :?
En dat kleine beetje kleurverschil ga je toch niet merken omdat die hoge keukenkast de 'overgang' maskeert?
Kun je dan niet gewoon wegkomen met alleen de 'groene' muur te schilderen?
Ik verwacht kleurverschil, omdat er een gedeelte opnieuw gestuct is. En als ik daar een voorstrijk overheen doe en daar dan ga verven, dan heeft het een andere ondergrond dan de rest van de muur dat al geverfd was en waar ik dan ook nog een keer overheen ga? Tenminste zo dacht ik.

• Mooraalkikker
chrisborst schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:10:
@Mooraalkikker

Simpel, alles lekker eerst in de grondverf,primer zetten (diepgrond bijv.)
Of een primer al op kleur, dan een latex aanbrengen die geschikt is voor keukens zodat je het kan schoonmaken. Dus alles een nieuwe laag geven, nu kan je erbij. En doe dit voordat de keuken is geplaatst.
Dus geen voorstrijk dan? Of is dat grondverf?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou gewoon alles opnieuw schilderen. Qua kosten en moeite is het amper meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 19-03-2026 12:57 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DonJunior
Mooraalkikker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Ik verwacht kleurverschil, omdat er een gedeelte opnieuw gestuct is. En als ik daar een voorstrijk overheen doe en daar dan ga verven, dan heeft het een andere ondergrond dan de rest van de muur dat al geverfd was en waar ik dan ook nog een keer overheen ga? Tenminste zo dacht ik.
ah zo.. ja duidelijk. Sorry dat had ik eigenlijk wel moeten begrijpen.
Zou sowieso de tip opvolgen van de afwasbare verf.
Of, wat je ook kan doen, dat heeft bij ons de schilder gedaan (want ik HAAT schilderen), is er een extra transparante afwasbare laag overheen doen zodat de muur afwasbaar wordt. Dan hoef je niet AL je verf zo te mengen en kun je het toepassen op je muur achter het fornuis/wasbak ipv de hele keuken.

*sowieso

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is toch praktisch geen extra moeite om het groene deel ook mee te nemen?

En tja, verf voor op de muur zal doorgaans ietwat verkleuren over tijd. Dezelfde kleurcode van een andere batch zal al kleurverschil kunnen opleveren, dezelfde kleurcode vergelijken met verf die al een jaar op de muur zit zal bijna zeker kleurverschil opleveren. Ik zou gewoon alles opnieuw meenemen of het kleurverschil accepteren. Misschien de 'autotechniek' gebruiken om de overgang wat "uit te waaieren"...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DonJunior
naitsoezn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:01:
Het is toch praktisch geen extra moeite om het groene deel ook mee te nemen?

[..]
Dat zegt hij toch ook, dat hij dat wil doen, maar dat hij juist bang is voor kleurverschil vanwege de 'nieuwe' ondergrond. Dus alle muren worden opnieuwe geverft.. alleen de vraag is of de ondergrond zo'n verschil maakt dat je dit gaat zien.

*sowieso

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Mooraalkikker

Deze verf zit bij mij al 10 jaar op de keukenmuur, ziet er nog als nieuw uit:

https://tintrio.nl/Levis-EasyClean-Keuken-Badkamer/LV-01004MW-0100-0001
en zoiets als primer:
https://tintrio.nl/Levis-Isoprim/LV-01354PW-0075-0001

• Mooraalkikker
Ja de verf heb ik al. Alleen ik vraag mij af hoe het eruit gaat zien als ik het volgende doe

Stuckwerk - Voorstrijk - Schilderen
Het al geverfde deel - Schilderen

Moet ik het volgende nog doen om geen kleurverschil te hebben?

Stuckwerk - Voorstrijk - primer - Schilderen
Het al geverfde deel - - primer - Schilderen

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-03 08:16

SB!

Ik ben op dit momoment met hetzelfde bezig.
Het gedeelte dat gestuct is: hebben ze daar veel cm stuckwerk op gezet? Als dit namelijk het geval is dan moet je de gehele muur nog een keer met voorstrijk schilderen om vervolgende de hele muur met muurverf te schilderen (als je slim bent koop je voorstrijk al in de kleur van je muurverf).
Is het stuckwerk met een dunne laag opgebracht (en is de muur alleen maar bijgewerkt) dan volstaat om het 2 keer te schilderen met goede muurverf.

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-03 11:09

Thermomet3r

het is warm of koud

er zit nu al weinig kleurverschil tussen het gestucte deel en het reeds geverfde deel. met een goede dekkende verf (nadat het gestucte deel met voorstrijk is behandeld) zal je dit verschil niet zien als je alle muren verft, ik zou niet alleen het gestucte deel verven.
ik zou zoals je al grotendeels beschreven had het op de volgende manier doen.
Stucwerk - Voorstrijk - Drogen- Schilderen
Het al geverfde deel - Ontvetten/Schoonmaken - Drogen - Schilderen

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 08:04
Gewoon beide muurtjes volledig primeren en volledig verven. Het is zo weinig oppervlak, dat je het makkelijk met een kleine pot kunt doen. En qua werk is het afplakken en voorbereiden het meeste werk. Echt onzinnig om ergens een stukje dan níet mee te pakken.
Juist als je stukjes gaat overslaan, of het gestucte deel apart gaat behandelen, ontstaat er een kans op kleurverschil :)

• Mooraalkikker
BBBrt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:56:
Gewoon beide muurtjes volledig primeren en volledig verven. Het is zo weinig oppervlak, dat je het makkelijk met een kleine pot kunt doen. En qua werk is het afplakken en voorbereiden het meeste werk. Echt onzinnig om ergens een stukje dan níet mee te pakken.
Juist als je stukjes gaat overslaan, of het gestucte deel apart gaat behandelen, ontstaat er een kans op kleurverschil :)
Yes, maar ik moet wel eerst het gestucte deel voorstrijken lijkt mij?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 08:04
Mooraalkikker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Yes, maar ik moet wel eerst het gestucte deel voorstrijken lijkt mij?
Ja sorry, sowieso eerst de stuc voorstrijken. Daarna alles primeren en verven. Je zou als primer prima wat van je normale verf (licht) kunnen verdunnen, of gewoon 2 lagen vol verf eroverheen. Dan ga je 1) echt geen kleurverschillen zien en 2) heel veel plezier van hebben als je voor schrobvaste/afneembare verf kiest :)

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
Ik doe de eerste laag altijd met verdunde latex in plaats van voorstrijk, het eindresultaat wordt eigenlijk altijd mooier. :)
Pagina: 1