Wij zijn vorig jaar naar ons huidige huis verhuist. Er zit nog asbest dakbeschot op wat we op termijn willen vervangen (maar eerst iets met budget). Waardoor we geen zonnepalen op ons eigen dak kunnen plaatsen.
Maar er zit wel een overkapping bij./f/image/vdObFVjjCLTXmqsE059jNHJr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BtjB3t5KhW3Pxh5j1FekFetN.png?f=user_large)
Het doel is om de energierekening wat lager te krijgen.
Concrete vraag is wat is de beste opzet voor bovenstaande? O/W of raden jullie Zuid aan?
En ik zit me te verdiepen in micro omvormers vs een normale omvormer, maar zie niet direct in welke van de 2 het beste is voor deze situatie.
Maar er zit wel een overkapping bij.
Foto's
/f/image/vdObFVjjCLTXmqsE059jNHJr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BtjB3t5KhW3Pxh5j1FekFetN.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De overkapping is ongeveer 5 bij 3.2 meter. Verder kijkt ie bijna naar het zuiden, dus heb je nog de optie voor O/W opstelling en/of een zuid opstelling. Mijn gevoel zegt dat O/W wel iets minder oplevert maar wel prettig is met hele dag.Schaduw
Geen,Jaarverbruik
6KWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
Budget het liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar gebruiken veel elektra (auto en airco). De auto is van de zaak dus daar krijg ik de KWH prijs waar we ons contract op baseren.Het doel is om de energierekening wat lager te krijgen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik denk dat we dit zelf willen uitvoeren. de overkapping kan je prima op komen en een kabel trekken door de grond moet lukken, en een bevriende elektricien de meterkast laten fixen.Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Regio
Midden (Voorthuizen)Concrete vraag is wat is de beste opzet voor bovenstaande? O/W of raden jullie Zuid aan?
En ik zit me te verdiepen in micro omvormers vs een normale omvormer, maar zie niet direct in welke van de 2 het beste is voor deze situatie.
[ Voor 13% gewijzigd door incomer op 19-03-2026 10:11 ]