Wagen importeren - betaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JohnTwie
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:05
Ik wil een auto importeren uit Duitsland (naar België). De regels hieromtrent zijn vrij duidelijk. Waar ik het echter wat moeilijk mee heb, is de wijze van betaling. Ik heb eerder in eigen land al eens een tweedehandswagen gekocht van een particulier. Mijn grootste probleem was toen de betaling: je wil eigenlijk betalen op het moment dat je de wagen ophaalt, maar instantoverschrijvingen werken niet voor dergelijke bedragen, we spreken over ~50k (voor zover ik me herinner, kon ik dat ook niet regelen bij mijn bank). Toen heb ik dat kunnen oplossen met een bankcheque, wat een totaal achterhaald middel is en eigenlijk nadelig is voor de verkoper. Het is een stuk papier dat je bijna zelf had kunnen afdrukken, zonder enige vorm van verificatie (tenzij je de deal rechtstreeks bij de bank afrondt). Volgens mij gaat dat nu niet meer, en al zeker niet voor het buitenland.

In dit geval gaat het weliswaar om een autobedrijf, maar aangezien het om een buitenlands bedrijf gaat, heb ik er minder zicht op of het betrouwbaar is. Aangezien er dagelijks honderden (of duizenden?) tweedehandswagens worden gekocht en verkocht, ligt dit waarschijnlijk eerder aan mij. Het is deels ook een principiële kwestie.

Een logische reactie zal vermoedelijk al zijn van: als je het bedrijf niet vertrouwd op voorhand te betalen, hoe kan je dan de wagen die je koopt vertrouwen. In mijn ogen 2 verschillende zaken. En nee, crypto is geen optie.

Dus concreet: welke praktische mogelijkheden zijn er om een buitenlands bedrijf te betalen bij het ophalen van de wagen voor dergelijk bedrag? Bestaat er zoiets van in een slechte maffiafilm waarbij ik mijn bank bel, zij een overschrijving uitvoeren, de tegenpartij hun bank belt om te controleren of die effectief is uitgevoerd? Of moet ik mij aan een universle regel houden en gewoon accpeteren dat ik 50k betaal via overschrijving en dan een paar dagen later de wagen ophaal en hoop dat ik deze gewoon mee krijg?

Alle reacties

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:12

Wildfire

Joy to the world!

Wikipedia: Escrow (geblokkeerde rekening)

Jij maakt het geld over naar de escrow agent, die geeft aan de verkoper aan dat het geld ontvangen is, de verkoper verstuurt de goederen, zodra jij aangeeft bij de escrow agent dat de spullen binnen zijn voert de escrow agent de betaling aan de verkoper uit.

Maar ja, dan moet de verkoper wel akkoord gaan met escrow.

-- Edit: hmmm, je gaat de wagen zelf ophalen. Dan is escrow niet echt van toepassing, alhoewel het technisch gezien nog steeds wel mogelijk is.

[ Voor 56% gewijzigd door Wildfire op 19-03-2026 01:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:50
Bestaat er geen ‘spoedoverboeking’ voor buitenland? Dat had je voorheen in Nederland wel toen overboeken nog niet altijd ‘instant’ was.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59

FreakNL

Well do ya punk?

Hij gaat de wagen ophalen. Dan kan hij toch gewoon pinnen?

Ik heb mijn laatste auto ook gewoon gepind. Dat was geen 50k maar wel het hoogste bedrag wat ik ooit gepind heb :+

Desnoods verdeel je het over 3 passen/banken ofzo..

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 19-03-2026 06:45 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:29
Even KBC als voorbeeld gepakt.

Je moet op voorhand via Kate je dag limiet buitenlandse betaling ophogen, gezien je meer dan 2500 wilt betalen met de pas. Doordat je betaalt met je debet card, kan je dit relatief eenvoudig ophogen. Mocht in jouw geval 50k niet gaan moet je eerst langs het kantoor komen.

Alternatief is geld opnemen, maar dat kost weken, doordat opname van geld ook gelimiteerd is.

Accepteert de verkoper een instant betaling ter plekke? Of moet het per se overgeschreven worden?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Lijkt me een geschikte vraag om aan je bank te stellen. Rondlopen met 50k is zeer onwenselijk.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:24

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik heb toevallig vorig jaar een auto bij een Duitse dealer gekocht. Zelf wel vooraf betaald, maar wat mij te binnen schoot:

Je zou een gratis rekening bij N26 kunnen maken. Die zijn Duits en bieden SEPA Instant Transfer aan. Neem aan dat zij dus een snelle betaling naar een Duitse rekening kunnen doen. Standard is de limiet daarvoor € 10.000, maar ik lees dat je die kunt verhogen.

Dus je zou kunnen proberen een N26-rekening te maken, het geld daar (een paar dagen van tevoren) op te zetten, en het dan met een SEPA Instant Transfer overboeken bij het ophalen. Alleen hopen dat er niet alsnog een alarmtje afgaat bij zo’n grote betaling en die geblokkeerd wordt :+

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:44:
Hij gaat de wagen ophalen. Dan kan hij toch gewoon pinnen?

Ik heb mijn laatste auto ook gewoon gepind. Dat was geen 50k maar wel het hoogste bedrag wat ik ooit gepind heb :+

Desnoods verdeel je het over 3 passen/banken ofzo..
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij in een straal van 10km alle pinautomaten gaat legen. :) Alhoewel ik niet weet hoeveel geld er nu in zo'n ding zit.
Bij mijn weten kan je voor zulke bedragen gewoon een afspraak maken bij je bank en dan ligt het klaar. In nl in ieder geval maar dat zal in be wel niet anders zijn. In nl zullen ze dan ook wel even vragen waar het voor is (zwart geld).

• JohnTwie
Cash is inderdaad geen optie. Dat is de dag van vandaag gewoon verdacht in alle opzichten. Daarnaast dien je dat inderdaad weken op voorhand te reserveren en bij dergelijke grote cashafhalingen zouden er allerlei alarmbellen afgaan. Tevens moet het bedrijf ook cash geld willen aanvaarden wat mij onwaarschijnlijk lijkt: veel geld, moeilijk te controleren op echtheid en men zit uiteindelijk met EU regulatie met hetzelfde probleem, volgens mij mogen hun zelfs geen cash geld aanvaarden in die grote hoeveelheden. Ik ging inderdaad eens naar mij bank bellen, maar dat is BNP en meestal komen daar weinig zinvolle antwoorden uit

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
JohnTwie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:57:
Bestaat er zoiets van in een slechte maffiafilm waarbij ik mijn bank bel, zij een overschrijving uitvoeren, de tegenpartij hun bank belt om te controleren of die effectief is uitgevoerd?
Als je het bedrijf niet kan vertrouwen om de overboeking een dag vooraf al te regelen. En je wilt die auto ECHT hebben, kun je het via een notaris proberen. Tegen de kosten en wachttijd die daar bij horen. Die gebruiken dan hun derdengelden rekening.

Met zoveel cash de grens over moet je wel uit kunnen leggen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Boven 50K is het, dacht ik, geen SEPA betaling en kunnen zaken anders, trager en met bankkosten verlopen. Maar je kan natuurlijk prima 2 x 30K overmaken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• JohnTwie
Volgens bank is een instant sepa inderdaad geen optie. Via business zou het wel kunnen tot 100k, maar het zou een privé aankoop zijn. Verder zijn ¨instant¨ overschrijvingen enkel gegarandeerd binnen dezelfde dag, dus het kan evenwel nog ~4h duren alvorens het geld effectief op de rekening staat.

De beste optie zou via credit card zijn, in dat geval is er wel een speciale procedure nodig om dit aan te vragen dat zou dan een verhoging zijn voor bv. een week. In dat geval dient het geld eerst op de rekening te staan, wat niet onlogisch is. Dus mogelijks is dat dan de beste optie.

Ter info: een rekening aanmaken bij zoiets als N26 is een goeide tip, maar of 50k overschrijven naar een vreemde rekening werkt weet je pas als je 50k heb overgeschreven. Tevens moeten buitenlandse rekeningen aangegeven worden aan de belastingen enz, maar op zich wel een piste.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39
Mijn creditcard laat toe om geld op die bijbehorende te storten om zo de limiet te verhogen.

• stftweaker
  • Laatst online: 09:45
Je heb een bank die voor jou je bankzaken regelt, en waarbij jij hen betaal. Dus stel je vraag aan hun, en zij komen met een oplossing. Maar meest voor de hand liggend is, dag limiet verhogen, bank verwittigen dat er een grote transactie op komst is, en pinnen?

How are you doing?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:54
JohnTwie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:03:
Cash is inderdaad geen optie. Dat is de dag van vandaag gewoon verdacht in alle opzichten. Daarnaast dien je dat inderdaad weken op voorhand te reserveren en bij dergelijke grote cashafhalingen zouden er allerlei alarmbellen afgaan. Tevens moet het bedrijf ook cash geld willen aanvaarden wat mij onwaarschijnlijk lijkt: veel geld, moeilijk te controleren op echtheid en men zit uiteindelijk met EU regulatie met hetzelfde probleem, volgens mij mogen hun zelfs geen cash geld aanvaarden in die grote hoeveelheden. Ik ging inderdaad eens naar mij bank bellen, maar dat is BNP en meestal komen daar weinig zinvolle antwoorden uit
Duitsland accepteerd gewoon cash betalingen tot een max van 25K geen probleem. Daarboven mogen de meeste (merk?) dealers niet accepteren.
En dan nog, IBAN overboeking binnen Europa is bijna instant.
Ook voor particulier.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 11:24

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

JohnTwie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
De beste optie zou via credit card zijn, in dat geval is er wel een speciale procedure nodig om dit aan te vragen dat zou dan een verhoging zijn voor bv. een week. In dat geval dient het geld eerst op de rekening te staan, wat niet onlogisch is. Dus mogelijks is dat dan de beste optie.
Voor creditcards betaalt de verkoper een relatief hoog tarief, vaak 2–3% van de transactie. Op €50k is dat €1.000–1.500… Ik denk niet dat de dealer een creditcard zal accepteren daarom.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
JohnTwie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:03:
https://www.bnpparibasfor...nemen-met-mijn-debetkaart
...is dat bij jou van toepassing?

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:49

John Doos

ClaudZaque

BNP zei je? En de auto ga je aanschaffen in het buitenland? (Duitsland ~50k)

Je gaat gebruik moeten maken van een "Europese Overschrijving"

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/public/tarievenlijst
https://www.bnpparibasfortis.be/rsc/contrib/document/1-Website/5-Docserver/BNP/F01400N.pdf

Dit kost je 1,21% (min. 9,68 EUR ; max. 145,2 EUR) van het totaal bedrag extra.

Je kunt je reguliere limiet gewoon in de bank omgeving verhogen eenmalig, met een eind datum. Mocht je er via de app of website niet uitkomen dan toch even bellen.

Nee

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59

FreakNL

Well do ya punk?

DonChaot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij in een straal van 10km alle pinautomaten gaat legen. :) Alhoewel ik niet weet hoeveel geld er nu in zo'n ding zit.
Bij mijn weten kan je voor zulke bedragen gewoon een afspraak maken bij je bank en dan ligt het klaar. In nl in ieder geval maar dat zal in be wel niet anders zijn. In nl zullen ze dan ook wel even vragen waar het voor is (zwart geld).
Met pinnen bedoel ik natuurlijk een betaalautomaat bij het bedrijf waar je de auto haalt. Niet een geldautomaat.

Zo heb ik mijn auto ook gewoon betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 19-03-2026 12:59 ]

Pagina: 1