Vraag

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:00
Mijn vraag
Mijn zoon van 15 heeft een refurbished MSI gaming laptop gekocht en merkt dat hij bij sommige games (Red dead redemption 2) zeer heet wordt. Zijn dus op zoek naar koelingsopties, vooral hoe we de fans harder kunnen laten draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI GF63 Thin
480 GB | 16 GB | i7-9750H
Geforce GTX 1650 4Gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
> hij heeft zelf al een laptop cooler/standaard gekocht, dit lijkt wat te helpen.
> hij opperde de cool pasta op de gpu/cpu te vervangen, ga ik niet doen met al dat breekbare plastic en nog een jaar garantie.
> Fans harder laten draaien, via setting extreme performance mode > cooler booster: we hebben geen werkende versie van het msi dragon center kunnen downloaden, foutmelding "not available" of hij start gewoon niet. meerdere versies geprobeerd.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is zeer heet? Voor ons is 60 graden al best pijnlijk om vast te pakken, maar PC hardware kan prima op dat soort temperaturen werken. Dus meet eens wat die temperaturen zijn van CPU en GPU. Als die echt hoog zijn, dan is koelpasta vervangen vaak 1 van de beste opties.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:29
je zal msi center zeer waarschijnlijk moeten hebben, msi dragon is oud

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:00
TERW_DAN schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:
Wat is zeer heet? Voor ons is 60 graden al best pijnlijk om vast te pakken, maar PC hardware kan prima op dat soort temperaturen werken. Dus meet eens wat die temperaturen zijn van CPU en GPU. Als die echt hoog zijn, dan is koelpasta vervangen vaak 1 van de beste opties.
Heb het zoonlief gevraagd (die was bij zn moeder) :

Bij Read D Red2 was het 80-90 graden, maar de koeler lijkt veel uit te halen. nu rond de 78, dat is ok toch?

Bij Minecraft (java) is het >85 en thermo throttled de cpu schijnbaar terug. Ik had ergens gelezen dat je de FPS in de game moet beperken?
freaky35 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:54:
je zal msi center zeer waarschijnlijk moeten hebben, msi dragon is oud
Gaan het nog eens proberen, maar hij is van 2019.

[ Voor 14% gewijzigd door _Anvil_ op 19-03-2026 15:24 ]