DIY robotgrasmaaier bouwen met Home Assistant – ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-03 18:57
Ik heb een klein gazon en omdat ik vrijwel alles in en om het huis via Home Assistant automatiseer, lijkt het mij een leuk project om zelf een robotgrasmaaier te bouwen en deze te integreren met Home Assistant.

Tijdens het zoeken op Google kwam ik deze oplossing tegen en dat bracht me op het idee om hier verder in te duiken.
https://indystry.cc/indymower/

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het bouwen van een eigen robotmaaier?
Bijvoorbeeld met open-source projecten of DIY-oplossingen die goed te koppelen zijn met Home Assistant.

Ik ben vooral benieuwd naar:

* gebruikte hardware (motoren, controller, sensoren)
* navigatie (begrenzingsdraad, GPS, vision, etc.)
* integratie met Home Assistant

Andere tips of projecten zijn natuurlijk ook welkom.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Home Assistant doet NIETS met het aansturen van robots. Hoewel je wellicht iets kunt bouwen in de trend van: Als je X detecteert, doe dan Y. Maar dan moet je ook rekening houden met de vertraging in, van en naar HA. Erg lullig als je maaier pas halverwege je strak aangelegde bloemenperkje de opdracht krijgt om een andere richting op te gaan.

Dus je zult iets moeten bouwen wat zelfstandig aan het werk kan en zo alle hardware on-board heeft om het maaien zelfstandig te kunnen voltooien. Daarnaast kun je integratie van Home Assistant erbij bouwen. Dat kan bijvoorbeeld door in je besturing een API op te nemen waarmee HA kan communiceren. Of als dat niet mogelijk/wenselijk is, zou je een ESP32 module kunnen voorzien van ESPHome en op die manier 'hardwarematige knoppen' te simuleren.

En die indimower... ik weet het niet. Lijkt mij eerder een scam. Er staat nagenoeg geen info op die site en ze vragen wel op verschillende plekken je emailadres.

[ Voor 9% gewijzigd door RiDo78 op 19-03-2026 17:19 ]