WIN11 Verlaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• skullxsick
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:23
Alright, ik ben vanaf jongs af aan met Windows opgegroeid. Zou ook niet anders willen. Maar deze avond kom ik er achter dat mijn C schijf onnodig vol word gegooid met "iets/dingen" die ik niet terug kan vinden. Voor de C schijf gebruik ik een 500GB en daarvan is nu nog maar 121GB over.

Op die schijf staan geen games. Ik ben net letterlijk dik 2 uur bezig geweest met opruimen van downloads en bestanden etc. Onnodige programmas eraf. Microsoft gooit er dus bestanden op die niet zichtbaar zijn?

Hoe dan ook, mijn vraag aan jullie... Is er een alternatief voor Windows waar Steam en de nodigde games etc ook op kunnen draaien? Misschien word het toch tijd om MS de deur uit te gooien..

- skullxsick -

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27
@skullxsick

Steam OS draait op linux en inmiddels zijn er genoeg distro's die gericht zijn op gaming. Waarschijnlijk eerste hit op google als je gaming + steam + linux intypt.

Maar je probleem is makkelijk op te lossen door een grotere SSD erin te zetten of het prima te vinden om nog 121 GB vrij te hebben. Mijn C schijf is ook 350 GB groot, dus blijkbaar is dat de standaard grootte geworden voor windows. Niet echt een probleem aangezien je vaak 1 TB erin hebt zitten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Schijfopruiming misschien eens uitvoeren?
Google: disk cleanup

• skullxsick
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:23
Schijfopruiming al gedaan.
Steam OS was ik mij ondertussen al aan in het verdiepen. Nog niet helemaal optimaal geloof ik, maar misschien wel het proberen waard.

- skullxsick -

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Even Windirstat draaien om te zien waar de ruimte aan op gaat.
Tenzij je een bug hebt gevonden gaat Windows natuurlijk niet even doodleuk random dingen in je Downloads folder zetten :+

Fixing things to the breaking point...

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:33
skullxsick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:43:
Schijfopruiming al gedaan.
Steam OS was ik mij ondertussen al aan in het verdiepen. Nog niet helemaal optimaal geloof ik, maar misschien wel het proberen waard.
Maar als je al niet weet hoe Windows werkt (iets met verborgen bestanden en mappen, met 1 klik zichtbaar te krijgen), dan wordt Linux next level verwacht ik.

Feit is wel dat Windows wel meer opslag in gebruik begint te nemen, maar ik zou niet weten wat niet zichtbaar is.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:12

Blokker_1999

Full steam ahead

RGAT schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
Even Windirstat draaien om te zien waar de ruimte aan op gaat.
Tenzij je een bug hebt gevonden gaat Windows natuurlijk niet even doodleuk random dingen in je Downloads folder zetten :+
Ja, ik heb zo al een bug tegengekomen, maar je wilt niet weten hoe hard die schijf misbruikt wordt 8)7

Maar inderdaad, bijna altijd kan je met de juiste tools achterhalen waar de schijfruimte naartoe gaat. Windirstat nog nooit gebruikt, maar aan de screenshots te zien niet veel anders dan TreeSize wat ik wel al gebruikt heb.

Zomaar in het wilde weg je OS veranderen lost je onderliggende probleem niet op. Ook met een ander OS moet je leren hoe je dat OS moet beheren en hoe je problemen moet oplossen. Dit is een probleem met onbekende oorzaak. Probeer de oorzaak te vinden, los het op en denk daarna nog eens na of je wel een volledig nieuw OS wenst te leren met alle positieve maar ook negatieve kanten van een volledig nieuw systeem te leren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Windows groeit door downloads, updates, etc. Op zich is 120GB vrij van 500 niet echt vreemd, maar diskruimte zou niet spontaan significant moeten wijzigen, tenzij je een virus hebt.

Linux werkt niet heel anders. Is wellicht iets compacter, maar geeft ook een hele andere gebruikerservaring. Als nog nooit iets met Linux gedaan hebt en nu naar Windows ook nog Microsoft Office software gebruikt, dan zal overstap behoorlijk wennen zijn (maar niet onmogelijk). Linux op dezelfde hardware als Windows voelt vaak wel net wat vlotter aan.

Overigens vind ik treesize free eenvoudiger in gebruik dan windirstat. En als je een paar keer F5 doet en je geen diskruimte vermindering ziet, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

En je kunt met de Resource Monitor (Broncontrole in het NL, of Windows toets, dan resmon typen + enter) zien wat er op je disk gebeurt. Als je daar op een kolom header klikt, zie de grootste gebruiker, bijv. voor Schrijven en welk proces dat veroorzaakt. Zie je daar processen die veel schrijven (in korte tijd), dan kun je welliicht een screenshot (usernamen en andere gevoelige data wel wegpoetsen) hier posten en voor advies vragen. Liggen de getallen daar ver onder, zeg enkele MB/s, dan is er niets spannend aan de hand.

[ Voor 40% gewijzigd door kdekker op 18-03-2026 22:40 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

+1 voor treesize.

Linux is voor gamen trouwens echt prima, zolang je niet verwacht competitieve multiplayer shooters met van die gare kernel anti-cheat gaan werken. Speel je vooral single player of bijv. RTS games die dat soort meuk niet hebben is het dikke prima tegenwoordig. Ik heb al maanden geen Windows meer op m’n game PC.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:40
Ik zou ook adviseren om Treesize eens te draaien. Ik gebruik het ook dagelijks om zowel werkstations als servers nog op te schonen.

En verder zou ik je games lekker op een aparte schijf zetten. Dat bespaart genoeg ruimte in principe voor je C-schijf.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

sus

is druk :+

Vrijwel zeker heb je een volle windows.old, die kan zo 30-50GB zijn en is bedoel om terug te gaan naar een situatie voor het installeren van ingrijpende updates.

Die kan je opruimen via Instellingen (even zoeken naar “opslag” en dan “tijdelijke bestanden opruimen”. Daar kan je vinkjes zetten, waaronder ook voor deze vorige versie van Windows. En anders istie over 30 dagen uit zichzelf weg :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WizTree is gratis alternatief op Treesize. Windows wil ook weleens kopietjes maken van zichzelf, met name bij (voorbereidingen op) grote upgrades.

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 19-03-2026 08:54 ]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:59
Ik heb zelf onlangs ook de stap gemaakt naar Linux, na ruim 30 jaar Windows.
Bazzite heb ik gekozen als distro, die is echt gericht op gaming en geeft bij mij enorm goede performance.
Enkele online games (met anti-cheat) werken niet op Linux, dus je dat moet je van tevoren even uitzoeken voordat je gaat switchen.

Volgens mij is het wel een beetje afhankelijk van je hardware hoe makkelijk alles out-of-the-box werkt, AMD is wat beter gesupport dan Nvidia. Mijn systeem is volledig AMD en had geen enkele issues: alles werkte meteen.

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik heb een schijf van 400 Gig (eigenlijk 500 natuurlijk, maar 100 is in gebruik voor andere dingen dan Windows en systeem)
Mijn verbruik is 170 Gig van die 400.

maar... mijn Mijn documenten staat wel op een andere schijf.
Een 'Windows' van meer dan 200 Gig lijkt me dan ook gròòt...
Of: reken jij er geen andere mappen (vb Mijn Documenten) bij ?
(Nu: Treesize of WizTree of zo zal het je wel duidelijk maken)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is al een hoop genoemd, maar hier dan nog twee tools om ruimte te maken: Bleachbit en PrivaZer. Door een oude versie van Windows te verwijderen win je nog het meest.

Het is verder aan te raden allerlei "features" uit te schakelen of te verwijderen met W10Privacy. Daaronder Windows Search, AI functies, etc. Je kan oude systeemherstelpunten verwijderen.

Als je meerdere backups hebt, dan is een tool die bestanden zoekt die hetzelfde zijn opspoort en optioneel vervangt met een link.

Je kan nog verder gaan en backups van updates verwijderen.

De meeste dingen die ruimte innemen hebben een functie, daar zul je dan mee moeten leven als je ze verwijderd.

Microsoft schakelt het tonen van systeembestanden standaard uit. Dat kun je aanzetten in de Verkenner.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel neit zo extreem als naar een compleet ander OS switchen omdat je wat schijfruitme mist, zou ik ook niet beginnen met kloten met al die dingen of random zaken uit te schakelen zonder een flauw idee te hebben of die iets te maken hebben met het probleem van TS.

Gebruik Treesize of Windirstat (of iets soortgelijks) om te kijken waar je schijfruimte aan op is gegaan. Ik vermoed persoonlijk aan Windows.old, wat je gewoon kan verwijderen. Maar goed, eerst checken wat de oorzaak is, voor je de oplossing gaat zoeken. (Waarbij nogmaals, prima als je toch naar Linux wil switchen en dit is een leuk moment om het te doen, maar op zichzelf is zoiets absoluut geen reden om naar een compleet ander OS te switchen).
Pagina: 1