Vraag

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:23
(jarig!)
Mijn ouders zijn recent verhuisd naar een woning in een soort woonerf. Wat dit relevant maakt is dat de digitale meters van de woningen in een kast aan de straatkant staan.
Zonnepanelen hebben ze al, maar ze nu graag ook een batterij (laten) installeren. Voor zover ik weet communiceren de meeste batterijen met de digitale meter via de P1 poort. Wat zijn de mogelijkheden?

Beste antwoord (via Invictus66 op 18-03-2026 20:59)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:31
Als er bij de meter wel een stopcontact is kun je natuurlijk iets met WiFi doen.
De vraag is echter of het management systeem van je batterij dat kan.

Sommige batterijen kunnen ook met een eigen meter werken, die kun je dan in je groepenkast monteren. En dan heb je geen afhankelijkheden van de energiemeter van de netbeheerder. Dit zou mijn voorkeur hebben in een situatie als deze.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:32
Een paar dingen die me te binnen schieten:
- lange kabel in de tuin met aan weerszijden een converter om het signaal met RS485 te verzenden
- lange kabel in de tuin met aan weerszijden een converter om het signaal met RS422 te verzenden
- lange kabel in de tuin met aan weerszijden een converter om het signaal met tcp/ip te verzenden
- een extra elektrameter in de woning waar de stroom binnen komt en zelf in huis het P1 telegram genereren

Spel en typfouten voorbehouden

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:23
(jarig!)
Ik moet het eens nader bekijken maar ik denk niet dat een kabel een optie is. We spreken over een woonerf, de straatkant is wel een eindje weg en er ligt een pad. Een sleuf graven is zeker geen optie.
Een extra meter is een optie die ik wel eens verder wil onderzoeken.

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:31
Als er bij de meter wel een stopcontact is kun je natuurlijk iets met WiFi doen.
De vraag is echter of het management systeem van je batterij dat kan.

Sommige batterijen kunnen ook met een eigen meter werken, die kun je dan in je groepenkast monteren. En dan heb je geen afhankelijkheden van de energiemeter van de netbeheerder. Dit zou mijn voorkeur hebben in een situatie als deze.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:04
Bedrijven zoals HomeWizard verkopen ook meters voor op je groep. Als je die plaats op je zonnepanelen groep kan je wellicht ook makkelijk automatiseren. Al weet je dan inderdaad niet je eigenverbruik.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:35
eerst nog eens goed de usecase voor een accu overdenken, misschien lost dat je vraag al op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Je hoeft helemaal geen gebruik te maken van de p1-poort voor de load balancing. Dat kan ook gewoon met een extra kWh meter in de woning zelf.

Diverse omvormers kunnen een modbus meter gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat jij zoekt is er wel: https://smart-stuff.nl/product/virtuele-p1/
Maar een homewizard 3 fase meter bij je groepenpast (dus voor elke andere verbruiker) is ook zeker een oplossing.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1