Gips WTW ventiel in MDF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik wil graag een Ergovent Rondo 125 (Installation Method 3) plaatsen in een 18mm MDF koof / paneel.
Nu is dit een gipsen ventiel, bedoeld om in te stucen. Aangezien ik MDF heb, weet ik dus niet zo goed hoe ik dit duurzaam, zonder toekomstige (werkings)scheuren kan inbouwen.
Het betreft maar 1 stuks, dus het mag op zich best even wat aandacht en moeite kosten zeg maar, maar ik wil het gewoon 100% goed doen en geen naden zien. Nu niet, en over 5 jaar niet.

Een randje kit lijkt me dus eigenlijk al af te vallen, dat ga je op den duur toch zien volgens mij.

Ik dacht zelf misschien een pocket te frezen in het MDF, van een 3 à 5 cm breed, rondom het ventiel en dit vol te smeren met of Fill Finish met papierband óf met een 2K flexibele plamuur (weet nog niet welke).

Wat zouden jullie aanraden?
Welke methode?
Of gewoon helemaal niet en een heel andere oplossing / ventiel / houtsoort kiezen?

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Gipsplaat tegen je mdf plaat een optie?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
Je MDF uitwisselen voor gips is inderdaad de beste oplossing, mocht niet echt niet meer lukken kan je het proberen met Uniflott, die plakt echt overal op. :X

Gewone Fill en Finish breekt bij het minste of geringste.

• Juppehup
djluc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:02:
Gipsplaat tegen je mdf plaat een optie?
Het probleem hiervan is dat ik uiteindelijk een kopse kant van de plaat te zien krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-b8L8NpLGZamYVQEi8lT491RFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Nyfu4HDrh5pNNqXtnIn8QOn6.png?f=user_large

Ik wil namelijk een Pax kast van de Ikea gaan inbouwen en in het (zelfbouw) paneel erboven een ventiel aanbrengen. Wanneer ik de deur open doe, kijk ik dus tegen die kopse kan aan, aan de onderzijde van dat paneel.. Dat krijg ik met gips ook nooit netjes toch?

• Juppehup
FabianGTI schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:15:
Je MDF uitwisselen voor gips is inderdaad de beste oplossing, mocht niet echt niet meer lukken kan je het proberen met Uniflott, die plakt echt overal op. :X

Gewone Fill en Finish breekt bij het minste of geringste.
Uniflott heb ik ook aan gedacht. Ga ik ook gebruiken om op andere plekken waar wel gips zit de naden mee dicht te zetten, dus heb het ook te beschikking. Twijfelde alleen of dit weer niet te hard / stijf zou zijn tov het MDF en dan alsnog zou scheuren.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
Juppehup schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Het probleem hiervan is dat ik uiteindelijk een kopse kant van de plaat te zien krijg.

[Afbeelding]

Ik wil namelijk een Pax kast van de Ikea gaan inbouwen en in het (zelfbouw) paneel erboven een ventiel aanbrengen. Wanneer ik de deur open doe, kijk ik dus tegen die kopse kan aan, aan de onderzijde van dat paneel.. Dat krijg ik met gips ook nooit netjes toch?
Gewoon het MDF in verstek zagen en lijmen, dan kan je het daarna netjes schilderen.
De verstek hoek schroef je vanaf de binnenzijde vast.

Je ventiel gewoon aanpassen zodat je deze kan lijmen in je MDF koof, dus eventueel de flapjes die eraan zitten om te stuccen eraf halen.

• Juppehup
FabianGTI schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Je ventiel gewoon aanpassen zodat je deze kan lijmen in je MDF koof, dus eventueel de flapjes die eraan zitten om te stuccen eraf halen.
Je bedoeld een rond gat zagen en daar het ventiel in lijmen? Dan heb ik nog steeds een kitrandje rondom toch, of begrijp ik je verkeerd?

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Paneel uit (laten) frezen dan kun je een behoorlijk strakke passing krijgen. Ventiel zet je er dan al klemvast in. Verlijmen doen je dan aan de achterzijde.
Omdat het ventiel en de plaat twee verschillende materialen zijn zul je altijd een naadje zien tenzij je 'm er dus echt 'insmeert'.

www.elecdev.nl

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-03 11:22
Gebruik een stucstop profiel, icm gipsplaat. Desgewenst kan je het profiel vantevoren spuiten in een gewenste kleur, standaard is t wit.
Pagina: 1