PCI videokaart

Pagina: 1
Acties:

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik zoek een PCI kaart voor me 2e monitor.

Ik heb nu een GeForce 3 Deluxe en een TNT2 32Mb PCI.

Die TNT2 is dus helemaal bagger, want voordat ik ook maar lettertjes kon lezen op me monitor op 1152*864@100Hz moest ik eerst de RF-filter eraf slopen, en dat vinden niet alle monitors even lekker.

Wie weet waar ik een goeie PCI kaart kan kopen? Er moet een Sony 21" FD Trinitron aan, dus de 2D kwaliteit is heel belangrijk.

Zat zelf te denken aan een Geforce2 PCI of iets dergelijks, maar ik kon alleen crappy low-budget Geforce2 PCI kaarten vinden.

Wie heeft er advies, tips, links, etc?

(Nee, een dualhead is geen optie, die Geforce 3 moet erin blijven en daarnaast hebben die dualheads voor de 2e monitor meestal maar een 250-300Mhz ramdac, wat niet genoeg is voor 1280*960@120Hz)

Bedankt alvast...

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

alternatief is voodoo 3, maar waarom niet die 'crappy' GF2MX ?

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31

PC Specs

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 15:31 schreef Bomberman het volgende:
Matrox G450 16MB DDR PCI :) ..
Ff review bekeken:

"To put it short, Matrox Millennium G450 16MB DDR and Matrox Millennium G450 16MB SDR graphics cards are not the best graphics choice you could make. They are complete losers when used in games, and these cards' 2D abilities are better than those of their predecessors only when the quality is concerned."

Heb je ervaring met de G450? En zo ja, waarmee is de 3D kwaliteit te vergelijken? TNT, TNT2, Geforce, etc.?

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 15:30 schreef Courage het volgende:
alternatief is voodoo 3, maar waarom niet die 'crappy' GF2MX ?
Dan zit er ook een 'crappy' RF filter op en heb ik er nog geen reet aan :D

Over het algemeen hebben de duurdere kaarten een beter RF filter.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 15:31 schreef Bomberman het volgende:
Matrox G450 16MB DDR PCI :) ..
Voor dat soort maten (21") zou ik inderdaad Matrox nemen, zeker als je 2D belangrijk vindt.

Let wel even op de opmerking die hier linkonderin staat.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 15:42 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Voor dat soort maten (21") zou ik inderdaad Matrox nemen, zeker als je 2D belangrijk vindt.

Let wel even op de opmerking die hier linkonderin staat.
LOL, welke van de 3 opmerkingen bedoel je:
* G450 PCI is recommended for systems based on Intel chipsets. Feature and performance support for systems based on non-Intel chipsets is limited. Please visit the FAQ on our website for more details.
Ik heb een Intel chipset, en was nog lang niet van plan om een VIA ofzo te gaan nemen :)
** The level of DualHead® capability is determined by the operating system. Click here for details.
Dualhead interesseerd me helemaal niet, heb al een AGP kaart erin en ik vind 2 monitoren wel zat hoor.
*** All available retail boards use 32 MB DDR memory. Non-retail boards will have varying memory configurations. Click here for details.
Jah, ff uitkijken wat je koopt :p

Maar wat die 2D kwaliteit betreft, ik vind de kwaliteit van de Gefroce 3 die ik heb al goed, lekker scherp en helder. Ik weet alleen niet of de 2D kwaliteit van een GF2 vergelijkbaar is?

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ff een vraagje, de 3D van je 2e kaart maakt toch niets uit? Als het alleen om 2D gaat zou ik geen betere oplossing weten dan die Matrox. Hijs ook nog eens erg goedkoop.

PC Specs

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 15:48 schreef dodo_devil het volgende:
LOL, welke van de 3 opmerkingen bedoel je:
Excuus... Ik bedoelde die over de chipset.
Maar wat die 2D kwaliteit betreft, ik vind de kwaliteit van de Gefroce 3 die ik heb al goed, lekker scherp en helder. Ik weet alleen niet of de 2D kwaliteit van een GF2 vergelijkbaar is?
Ik heb wel eens een GF2 op een 19" trinitron monitor gezien op 1280x1024 en ik vond het geen fraai gezicht. Wazig beeld.
De GF3 schijnt een stuk beter te zijn in 2D dan de GF2 maar dat heb ik nooit zelf gezien.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 15:53 schreef Bomberman het volgende:
Ff een vraagje, de 3D van je 2e kaart maakt toch niets uit? Als het alleen om 2D gaat zou ik geen betere oplossing weten dan die Matrox. Hijs ook nog eens erg goedkoop.
Hij moet wel een beetje 3D kunnen... Ik draai bv WinXP, die heeft nogal zware GUI en me startmenuutje moet niet gaan schokken ofzo (Alpha).

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 16:07 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Hij moet wel een beetje 3D kunnen... Ik draai bv WinXP, die heeft nogal zware GUI en me startmenuutje moet niet gaan schokken ofzo (Alpha).
Windows GUI zit geen enkel bitje 3D in hoor. Dat is allemaal 2D.

En die Matrox is niet zo heel slecht in 3D hoor. Hij is zo goed als de beste 3D kaart van zeg anderhalf jaar geleden. Je moet alleen geen 100fps op 1600x1200 in een 3D omgeving van hem eisen.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 15:58 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Excuus... Ik bedoelde die over de chipset.
[..]

Ik heb wel eens een GF2 op een 19" trinitron monitor gezien op 1280x1024 en ik vond het geen fraai gezicht. Wazig beeld.
De GF3 schijnt een stuk beter te zijn in 2D dan de GF2 maar dat heb ik nooit zelf gezien.
Welk merk was die GF2? Er zit nl een wereld van verschil tussen een Elsa kaart en low-budget troep. Elsa gebruikt bv veel betere componenenten en een beter design voor hun RF filters.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 16:09 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Windows GUI zit geen enkel bitje 3D in hoor. Dat is allemaal 2D.
Zet je hardware 3D maar eens uit in dxdiag... Kan je niet eens meer een windowtje verslepen zonder schokken.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 16:09 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Welk merk was die GF2? Er zit nl een wereld van verschil tussen een Elsa kaart en low-budget troep. Elsa gebruikt bv veel betere componenenten en een beter design voor hun RF filters.
Was geen Elsa nee, zal wel iets goedkoper geweest zijn. Elsa schijnt inderdaad beter te zijn.

De vraag is natuurlijk of je zo'n dure kaart voor een tweede monitor wilt gebruiken. Zeker als je hem hoofdzakelijk voor 2D gebruikt.

• Sick Nick
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op donderdag 20 september 2001 16:11 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Zet je hardware 3D maar eens uit in dxdiag... Kan je niet eens meer een windowtje verslepen zonder schokken.
Met je P4 2000 Mhz zou je toch verwachten dat dat niet zoveel problemen zou moeten opleveren.
Zelfs spellen softwarematig spelen moet nog lukken op 800*600 dus..... waar maak je je druk over :?

• Maurits van Baerle
  • Niet online

[..]

Ik heb een Matrox 450 32MB DDR AGP en bij mij schokt helemaal niets hoor. Die Matrox-en kunnen best presteren op 3D gebied, het zijn alleen geen topkaarten. Als het je puur en alleen om 3D te doen is moet je geen Matrox kopen, als je af en toe een 3D-spel speelt maar verder voornamelijk 2D is het een prima kaart.

Als je als primaire kaart al een goede 3D kaart hebt vraag ik me af of je voor je tweede monitor ook zo diep in de buidel moet tasten.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 16:18 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Ik heb een Matrox 450 32MB DDR AGP en bij mij schokt helemaal niets hoor. Die Matrox-en kunnen best presteren op 3D gebied, het zijn alleen geen topkaarten. Als het je puur en alleen om 3D te doen is moet je geen Matrox kopen, als je af en toe een 3D-spel speelt maar verder voornamelijk 2D is het een prima kaart.

Als je als primaire kaart al een goede 3D kaart hebt vraag ik me af of je voor je tweede monitor ook zo diep in de buidel moet tasten.
Voorzover ik zie is de 450 er alleen in PCI als 16Mb DDR...

Ik kom misschien veel te zeikerig over, maar de TNT2 die ik nu ering heb is de 3e al, en ik wil nu gewoon iets goeds kopen. Niet dat ik dadelijk die Matrox erin heb en ik kan niet fullscreen een DivX afspelen ofzo...

Verwijderd

Ik heb die Matrox ook ter vervanging van de Intel onboard Video die in mijn Compaq bak op mijn werk zat.

Ben er zeer tevreden mee. Zeker in 2d is deze erg goed. Gewoon mooi, helder en scherp beeld op alle resoluties. Veel beter dan een tnt2 (heb ik er ook in gehad).

Niet op te gamen natuurlijk, maar voor de rest prima OK.

Edit: Fullscreen DivX weet ik niet, maar behoorlijke mpegjes draaien hier prima.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 16:45 schreef dodo_devil het volgende:
Niet dat ik dadelijk die Matrox erin heb en ik kan niet fullscreen een DivX afspelen ofzo...
Matrox kan perfect full-screen DivXjes afspelen.

• warp
  • Niet online

De windows GUI gebruikt Direct Draw (dit is een onderdeel van DirectX, maar... DD is dus wel het 2D gedeelte).

Verwijderd

Een Creative Geforce 2MX PCI, misschien wat lekkerder voor spelletjes, heb hem gezien bij Dunnet, Fl 339,- ;( ex..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 16:45 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Voorzover ik zie is de 450 er alleen in PCI als 16Mb DDR...

Ik kom misschien veel te zeikerig over, maar de TNT2 die ik nu ering heb is de 3e al, en ik wil nu gewoon iets goeds kopen. Niet dat ik dadelijk die Matrox erin heb en ik kan niet fullscreen een DivX afspelen ofzo...
Ik weet niet waarom je nou moeilijk doet, je hebt al een GF3 dus waarom zou de 2e kaart goed op 3D moeten zijn? |:(
Die martox kaarten zijn juist erg geschikt hiervoor.
En over de kwalitiet van je GF3 op 2D, je denkt dat die goed iz? zeker nog nooit een ATI of matrox gezien??
Kijk voortaan eerst eens of iets wel klopt als je begint te blaaten.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 17:01 schreef jadjong het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom je nou moeilijk doet, je hebt al een GF3 dus waarom zou de 2e kaart goed op 3D moeten zijn? |:(
Die martox kaarten zijn juist erg geschikt hiervoor.
En over de kwalitiet van je GF3 op 2D, je denkt dat die goed iz? zeker nog nooit een ATI of matrox gezien??
Kijk voortaan eerst eens of iets wel klopt als je begint te blaaten.
Sorry hoor, maar ik heb o.a. gehad: ATI AIW 128, Matrox G400MAX en ATI AIW Radeon... En ik zie dus echt geen verschil tussen die kaarten en mijn Geforce 3 op 1280*960@100Hz.

En wat moeilijk doen betreft, die TNT2 die ik er nu in heb geeft vage problemen, o.a. schokkerig verplaatsen van grote windows, en af en toe schokkende YUV overlay. Als ik er een crappy Geforce 2 pci inknal dan is dat voorbij, maar dan is de 2D kwaliteit weer om te huilen. En als ik daar de RF filter van afsloop dan wil me monitor niet meer.

Het is mij duidelijk dat die Geforce 2 iets meer heeft dan die TNT2... En dat lijkt me de 3D power.

Ik wil gewoon een goeie 2e kaart erin, en het enige wat ik kan vinden is wat 8Mb kaartjes, die Matrox en een Creative Geforce 2. En daar snap ik geen reet van, want ATI maakt ook de Radeon AIW in PCI uitvoering... Waar is die in vredesnaam?

Voordat ik weer een kaart aanschaf wil ik toch goeie indicatie hebben dat het eea goed gaat werken, en aangezien ik de ballen snap van de verschillen tussen videokaarten en het verschil niet weet tussen een Geforce 2GTS en een MX vraag ik het ff hier.

Ik ben best bereid om een rug neer te leggen voor een goeie kaart, als ik dan zeker weet dat het werkt en dat ik er geen filters af hoef te gaan slopen...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

heb je al een Matrox G400 gehad? Waarom heb je die er niet ingehouden als 2e kaart dan? Zoals veel mensen hier zeggen: de Matrox is goed genoeg voor een beetje 3D (spellen), is heel goed in 2D (desktop, video-afspelen) ....

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• jadjong
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 17:20 schreef limoentje het volgende:
heb je al een Matrox G400 gehad? Waarom heb je die er niet ingehouden als 2e kaart dan? Zoals veel mensen hier zeggen: de Matrox is goed genoeg voor een beetje 3D (spellen), is heel goed in 2D (desktop, video-afspelen) ....
wilde ik net zeggen.
maar ik denk dat die een AGP was.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 17:18 schreef dodo_devil het volgende:

Sorry hoor, maar ik heb o.a. gehad: ATI AIW 128, Matrox G400MAX en ATI AIW Radeon... En ik zie dus echt geen verschil tussen die kaarten en mijn Geforce 3 op 1280*960@100Hz.
In dat geval: Betere monitor kopen?

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 17:24 schreef warp het volgende:

[..]

In dat geval: Betere monitor kopen?
LOL, ik heb een Sony 21" FD Trinitron en een Iiyama 21" Flat Trinitron. Als dat niet goed genoeg is :)

• jadjong
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 18:03 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

LOL, ik heb een Sony 21" FD Trinitron en een Iiyama 21" Flat Trinitron. Als dat niet goed genoeg is :)
.
EIZO >:) >:)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Heb hier een Elsa Gladiac511 PCI (een MX400 Twinview). Ding geeft prima 2D beeld op 1600*1200 (Iiyama 22"). Komt verbazingwekkend dicht in de buurt van m'n Matrox G400 (alleen de kleine letters worden door de G400 net wat scherper weer gegeven). Denk dat dat een prima kaartje voor je zou zijn. Had 'm voor een habbekrats gekocht, ook met als doel 'm naast de opvolger van m'n G400 te laten draaien voor 'DualHead' (opvolger moet nog komen bij de weg).

Overigens, in hoeverre is het mogelijk dat Windows (2K) van meer dan één grafische kaart de harware accelerated 3D kan benutten? Ik meende dat dat bij één ophield.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 18:19 schreef abbadon het volgende:
Heb hier een Elsa Gladiac511 PCI (een MX400 Twinview). Ding geeft prima 2D beeld op 1600*1200 (Iiyama 22"). Komt verbazingwekkend dicht in de buurt van m'n Matrox G400 (alleen de kleine letters worden door de G400 net wat scherper weer gegeven). Denk dat dat een prima kaartje voor je zou zijn. Had 'm voor een habbekrats gekocht, ook met als doel 'm naast de opvolger van m'n G400 te laten draaien voor 'DualHead' (opvolger moet nog komen bij de weg).
Hey, verkoop je die kaart ook? Ik ben nl zeer geinteresseerd :D En weet je anders waar ik er 1 kan krijgen?

En, als ik vragen mag: wat is de achterliggende gedachte van je nick? (abbadon=vernietiger=apollyon=satan)
Overigens, in hoeverre is het mogelijk dat Windows (2K) van meer dan één grafische kaart de harware accelerated 3D kan benutten? Ik meende dat dat bij één ophield.
Nee, iig win2000 en winxp kunnen van meerdere kaarten de hardware 3D benutten. Ik kan bv. UT spelen op m'n TNT2 kaartje met hardware 3D terwijl ik 3DMark draai op m'n Geforce 3. Het wordt natuurlijk wel traag als stroop allemaal, maar het werkt wel.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 18:03 schreef dodo_devil het volgende:

Met een el cheapo VGA kabeltje (da's idd niet genoeg) of met degelijke BNC bekabeling?

• Abbadon
Op vrijdag 21 september 2001 00:38 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Hey, verkoop je die kaart ook? Ik ben nl zeer geinteresseerd :D En weet je anders waar ik er 1 kan krijgen?

En, als ik vragen mag: wat is de achterliggende gedachte van je nick? (abbadon=vernietiger=apollyon=satan)
[..]

Nee, iig win2000 en winxp kunnen van meerdere kaarten de hardware 3D benutten. Ik kan bv. UT spelen op m'n TNT2 kaartje met hardware 3D terwijl ik 3DMark draai op m'n Geforce 3. Het wordt natuurlijk wel traag als stroop allemaal, maar het werkt wel.
Aha, dus dat werkt dus (3D tegelijk op meerdere kaarten), dat wist ik niet zeker. Enne, nee, die kaart houd ik zelf, binnenkort komt er toch eens een wat snellere Elsa 920 naast te hangen, en ik wil m'n dualhead optie niet verliezen. Heb 'm overigens via zo'n 2e hands site gekocht; was gewoon nieuw en dat voor 180,- :)
M'n (overigens verkeerd gespelde) nick gebruik ik o.a. al tijden voor de Half-Life games in de pauze op m'n werk; en daar komt veel vernietiging bij kijken ;) (Hebreeuws voor 'engel v.d. afgrond' en 'vernietiger')

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 15:37 schreef abbadon het volgende:

[..]

Aha, dus dat werkt dus (3D tegelijk op meerdere kaarten), dat wist ik niet zeker. Enne, nee, die kaart houd ik zelf, binnenkort komt er toch eens een wat snellere Elsa 920 naast te hangen, en ik wil m'n dualhead optie niet verliezen. Heb 'm overigens via zo'n 2e hands site gekocht; was gewoon nieuw en dat voor 180,- :)
Nou, dan ga ik maar eens kijken waar ik er 1 kan krijgen :D
M'n (overigens verkeerd gespelde) nick gebruik ik o.a. al tijden voor de Half-Life games in de pauze op m'n werk; en daar komt veel vernietiging bij kijken ;) (Hebreeuws voor 'engel v.d. afgrond' en 'vernietiger')
Spelling is goed, volgens mijn hebreeuwse concordance mag het gespeld worden als "abbadon" en "abaddon" :D

Dit is ook wel interessant: http://www.abbadon.net/abbadon.html

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 13:00 schreef warp het volgende:

[..]

Met een el cheapo VGA kabeltje (da's idd niet genoeg) of met degelijke BNC bekabeling?
Double shielded, gold plated BNC.

• Abbadon
Op vrijdag 21 september 2001 20:16 schreef dodo_devil het volgende:

Spelling is goed, volgens mijn hebreeuwse concordance mag het gespeld worden als "abbadon" en "abaddon" :D
Haha is 'ie tóch goed geschreven :D Zo leer je nog 'ns wat.

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Op donderdag 20 september 2001 16:07 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Ga gewoon voor die Matrox, want zijn 3D is niet slecht, op het werk zaten ze in de deskpro's en op een rustige avond was dat gewoon lekker Unreal Tournament spelen ! op een P 3 600. En ow ja,zet anders die visual enhancements van je start menu iets lager, scheelt heel veel performance vooral op laptops met wat minder geheugen.

Freelance tweaker

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
OK, ik ga voor de Elsa Gladiac511 PCI, heb er vrijdag 1 besteld.

Iig 3D support en de kwaliteitvan Elsa geloof ik wel.

Bedankt voor de hulp hiero.

Pagina: 1