Vlakheid van constructievloer voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:58
Hallo,

In mijn woning komt vloerverwarming. De opbouw van de totale vloer is (van onder naar boven);
  • folie
  • betonvloer 10cm
  • 14cm xps isolatie
  • noppenplaat met hierop vloerverwarmingsbuizen
  • 7 cm zandcement dekvloer
Mijn aannemer heeft de betonvloer gestort met behulp van een laser maar er zit een grote afwijking in vlakheid.
Over een groot gedeelte is de vloer +/- 1 cm onder niveau.
Over een oppervlak van +/- 22 m2 loopt de vloer vanaf 1 cm onder niveau tot zelfs 4 cm onder niveau.
Op een enkele plaats loopt de vloer 2cm boven niveau.

Nadat ik de aannemer hierop heb aangesproken is hij komen meten en vond het nogal meevallen. Volgens hem wordt de bovenzijde van de totale vloer toch vlak gesmeerd dus geen probleem. Hem uitgelegd dat dit variërende dekking geeft op de vloerverwarmingsbuizen en dus een probleem met temperatuurverschillen over de vloer maar hij zag dat niet. Ook geeft dit, volgens mij, een groot probleem met een warmtepomp omdat door de dikte verschillen de warmtepomp een hogere aanvoertemperatuur moet genereren dus een lagere cop.

Wat ik gevonden heb is een nennorm 2747die hiervoor geldt.

Mijn vragen;
  1. Hoe kijken jullie hiertegen aan?
  2. Geldt de nennorm inderdaad voor een vloer met vloerverwarming?

Alle reacties

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:54
Hem uitgelegd dat dit variërende dekking geeft op de vloerverwarmingsbuizen en dus een probleem met temperatuurverschillen over de vloer maar hij zag dat niet. Ook geeft dit, volgens mij, een groot probleem met een warmtepomp omdat door de dikte verschillen de warmtepomp een hogere aanvoertemperatuur moet genereren dus een lagere cop.
Temperatuurverschillen krijg je niet, hooguit dat de vloer op die plek iets trager opwarmt dan de rest, maar daar ga je niets van merken. Voor je WP maakt het ook niet uit, er zijn mensen met een veel dikkere vloer met vvw, over het algemeen wordt een wat dikker vloer juist positief geacht icm een WP

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 08:51
Je maakt je heel druk om niks. Desnoods vul je het geen wat te laag is uit met stukken extra isolatie, dan is je probleem voor een groot deel al weg.

Geen zorgen dit gaat geen verschil maken mbt de efficentie van je warmtepomp. Koude brugen, slechte isolatie ergens anders of kieren maken een veel groter verschil.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:38
Stanzi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:50:
Je maakt je heel druk om niks. Desnoods vul je het geen wat te laag is uit met stukken extra isolatie, dan is je probleem voor een groot deel al weg.

Geen zorgen dit gaat geen verschil maken mbt de efficentie van je warmtepomp. Koude brugen, slechte isolatie ergens anders of kieren maken een veel groter verschil.
Naja niks, bij een afwijking van 6cm ga je toch ook twijelen aan de competentie van de aannemer. Ja er komt nog een dekvloer overheen natuurlijk maar je kunt toch prima een betonvloer storten binnen een tolerantie van zeg 1 cm als je een beetje netjes werkt.

HD4Life @ Full-HD

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:00
Je zoekt spijkers op laag water. Je hebt op hoogste punt nog voldoende dekkingen stevigheid. Totale massa is misschien iets meer maar dat is eerder winst.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:47
Als de aannemer ook degene is die de dekvloer stort, is het eigenlijk best ongunstig voor hem zelf. Zandcement is een stuk prijziger, hij zal dan veel meer moeten gebruiken. En bij een dikkere laag dan 7cm moet er sowieso extra wapening in volgens NEN 2747.

Houd er ook rekening mee dat de droogtijd op de dikkere delen wat langer kan zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 15:05
Je hebt de plaatsing van de isolatie correct, dus de vloerverwarming zal niet zo enorm traag reageren als bij degenen die isolatie onder de betonvloer stoppen. De retourtemperatuur zal niet significant verschillen, ook de vloertemperatuur zal niet merkbaar verschillen; geen impact op de COP van de warmtepomp.

Check wel dat het zandcement vezelversterkt is (was bij mijn leverancier standaard vezelversterkt en voorzien van toevoegmiddel voor vloerverwarming), en voorzie voldoende droogtijd. Als je zelf de vloerverwarming plaatst: ik heb met plastic "nietjes" alles vastgetackered in de isolatie, voor rechte stukken latten voorzien met openingen elke 5cm; dat ging ook erg vlot en eenvoudig (om gemakkelijk uit te meten eerst een folie met hokjes 10x10cm uitgerold, dit systeem: https://www.easykit.be/project/vloerverwarming-nat-systeem/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=search_branded_nl&_gl=1*1vpo3ut*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwve7NBhC-ARIsALZy9HWQOs6GpShypwuGlNz3ckH48m8l-tm3Md1GcQ6hFTy_kL412la9YDcaAn6YEALw_wcB ).

Wil je dit gevecht aangaan, kost je dat veel tijd en frustratie. Ik zou vooral vastleggen op papier (mail) dat de aannemer garandeert dat dit geen problemen zal geven, en dat hij opdraait voor alle kosten als er toch problemen zijn (daar wordt ie wel wakker van, als er toch risico's zouden zijn). Ook eens navragen bij de plaatser van zandcement dat hij geen problemen heeft met deze uitvoering (als die niet akkoord is, kan je het ze onderling laten uitvechten).

Als je rechtsbijstand hebt, die helpen je graag met een correct mailtje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:58
Check wel dat het zandcement vezelversterkt is (was bij mijn leverancier standaard vezelversterkt en voorzien van toevoegmiddel voor vloerverwarming)
Bedankt voor de tip. Wat voor een toevoeging is dat?
ik heb met plastic "nietjes" alles vastgetackered in de isolatie, voor rechte stukken latten voorzien met openingen elke 5cm; dat ging ook erg vlot en eenvoudig (om gemakkelijk uit te meten eerst een folie met hokjes 10x10cm uitgerold, dit systeem
Mijn bedoeling was om een noppenplaat te gebruiken maar heb mijn twijfels of de zandcement wel goed overal tussenkomt. Jou systeem heeft daar geen last van. Wat is jou mening over het gebruik van een noppenplaat?
Pagina: 1