[Advies] Airco (kanaal systeem) bij verbouwing zolderverdiep

Pagina: 1
Acties:

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
Ik ga mijn zolder verbouwen: plaatsen van dakkapellen, de grote ruimte opdelen in verschillende ruimtes en het realiseren van een vliering.

In de verbouwing wil ik gelijk goed nadenken over met name koelen. Verwarmen gaat via de vloerverwarming, al zit dat op maar één thermostaat voor de gehele ruimte.

Mijn eerste gedachte was: "als ik vanaf scratch begin, kan ik de airco uitvoeren zoals je dat vaak in hotels ziet, enkel een roostertje voor de lucht ipv zo'n lelijk ding aan de muur".

Inmiddels heb ik gezien dat zo'n systeem een kanaalsysteem heet, maar zo'n systeem lijkt wel weer wat complexer dan een reguliere airco.

Willen jullie eens meedenken of het realistisch is een kanaalsysteem te realiseren in deze opstelling?
  • Het groene kader illustreert waar de vliering komt. Onderzijde vliering is ca 2400.
  • ik zou graag airco's plaatsen boven de plek van kledingkasten
  • de belangrijkste ruimte om te koelen is de kamer linksboven; dit wordt mijn kantoor waar ik bijna dagelijks (overdag) zit. Ligt pal op het zuiden.
  • de onderzijde van de afbeelding is de buitenmuur, vanuit daar kom je uit op de bovenzijde van de garage, daar zou de buitenunit kunnen staan
Vragen:
  • zou één Airco met buizen naar de kamers het meest geschikt zijn? Of beter twee losse airco's?
  • ik kwam een "Plenum" tegen, maar zo'n ding lijkt idioot duur, zijn er eenvoudigere oplossingen?
  • waar zouden jullie de afvoer naartoe leiden? Ik zou bij voorkeur geen leidingen over de muur of over het plafond willen zien
Uiteraard wil ik ook wat experts raadplegen die een dergelijke installatie kunnen plaatsen, maar kom graag beslagen ten ijs met wat input van de experts in dit topic. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x03ZkWeRfjis5NHgvUakUeI1voQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TijoVAefvHQf9X1m0ClS488m.png?f=fotoalbum_large