Dispuut afvoer ontstoppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03 14:13
Goedemorgen felbegeerde Tweakers,

TLDR: Afvoer in mijn keuken loopt al sinds oktober 2025 slecht weg. Twee keer is een erkend ontstoppingsbedrijf langs geweest (november en december) dat beide keren concludeerde dat de verstopping verderop in het systeem zat. Toch probeert de verhuurder nu €385,87 op mij te verhalen met als reden “normale aangroei/zeep”. Meerdere keren gebeld, maar krijg elke keer andere uitleg over wanneer kosten voor huurder vs. verhuurder zijn. Ik wil best betalen als het terecht is, maar duidelijkheid ontbreekt volledig. Wat is verstandig: betalen of bezwaar blijven maken?

Dit topic start ik puur om als uitlaapklep/feedback/ervaringen te delen. Het volgende is er aan de hand:
Ik (huurder) huur een prachtige 100m2 appartement met 3 slaapkamers bij een grote verhuurpartij waarbij de hoofdverstiging zich in Zweden bevindt. Hier huur ik al meer dan 3 jaar.
oktober 2025 concludeer ik dat mijn afvoer niet lekker wegloopt, ik probeer de nodige maatregelen te treffen zoals duo ontstopper, handmatig ontstoppen en een trekveer (circa 2 meter lang). Het leek even goed te gaan tot dat ik op een dag in november terug kwam van werk en mijn keuken compleet onder water stond met afvoer vanuit de wasmachine. Stukje context; ik heb het hier over de keuken waar de vaatwasser, gootsteen en wasmachine op aangesloten zitten.
Zo snel als dat ik kon pakte ik handdoeken en begon met drogen. Direct foto's gemaakt en een serviceverzoek aangemaakt bij verhuurder en vervolgens gebeld om dit op te pakken, ook hier het verhaal verteld dat ik zelf al de nodige maatregelen heb getroffen maar helaas niet heeft geholpen.

Enfin, aan de lijn met beste mevrouw en die kon het verzoek versneld in behandeling nemen als ik wel even akkoord ging met de voorwaarden. De volgende voorwaarden werden mij telefonisch besproken: de verstopping dient zich voor te doen verder dan het keukenblok, als dit niet het geval is zijn de kosten voor huurder (mij). Met mijn kennis en kunde heb ik daar op toegezegd met de ervaring dat ik zelf dus al heb lopen ontstoppen en er dus van uit ga dat de ontstopping zich verder in het systeem voordoet.

10 november 2025: Loodgieter van een groot gerenomeerd ontstoppingsbedrijf in het noorden komt langs en concludeert al snel dat de verstopping verder in het systeem zich voordoet, dit laat hij zien door een trucje: het dopje van de sifon opendraaien en alles loopt zo weg. Volgens hem was dit "negatieve onderdruk" als ik hem mag geloven. Loodgieter gaat met een trekveer machine die tijdens het aanbrengen ook roteert het systeem in. Hij had er 3 koppelstukken van circa anderhalf meter opgeklikt. Ondertussen testen en het leek allemaal goed door te lopen. Beste loodgieter was met een halfuur weer weg en het leek allemaal opgelost.

12 december 2025: Het liep weer helemaal fout, ondertussen was ik zo "slim" om een bakje bij de afvoer te zetten waar de wasmachine zijn water in loost. Deze was compleet volgelopen, muren eronder en weer een aantal handdoeken minder, zie afbeelding:
(tekst gaat verder onder afbeeldingen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0kalyUySP9TT8gBjSpxxxEBKH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tY93wriaUGt1oq3TQxiL317C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8hWlqJCUfcrzyIgo7teb7Wc6-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6T2Vsdw0U48W8Yh9rv067LI.jpg?f=fotoalbum_large

De verhuurder weer gebeld om vervolgens aan te geven dat het probleem zich weer/nog steeds voordoet binnen een heel kort tijdsbestek. Hetzelfde gerenomeerde ontstoppingsbedrijf kwam opdraven en een andere loodgieter heeft het dit keer behandeld. De loodgieter ging dit keer nóg verder dan zijn voorgaande collega, volgens hem tot aan de standleiding (wat dit ook mag zijn). We praten hier over bijna 10 (!) meter aan trekveer van dezelfde machine. Ook dit keer was de beste loodgieter met een halfuur/driekwartier weer weg.

Tot op heden werkt het allemaal goed (gelukkig). Echter ging het balletje pas rollen toen ik op 14 januari 2026 plots een betalingsherrinering kreeg. Direct gebeld en gevraagd waar dit weg komt, gelukkig dezelfde mevrouw aan de lijn gekregen die mijn verzoek in behandeling nam. Ze vertelde mij dat er waarschijnlijk iets mis was in het systeem en dat er perongeluk een factuur/betalingsherrining is gestuurd. Foutje, kan gebeuren dacht ik. 30 januari 2026 krijg ik plots een aanmaning binnen, wéér gebeld, wéér hetzelfde antwoord: waarschijnlijk iets mis in het systeem, er wordt onderzoek naar gedaan. Foutje, kan gebeuren (alweer).
2 februari 2026 beknopt mailtje met volgende inhoud:
"Wij hebben uw bericht over de factuur van ... ontvangen.
Wij hanteren bij verstoppingen het principe dat opdrachten worden uitgezet op basis van ongelijk. Dit betekent dat de kosten aan u worden doorberekend wanneer het blijkt dat het mankement door gebruik is veroorzaakt. Indien de oorzaak van de verstopping het gevolg is van een constructief gebrek, komen de kosten voor rekening van $bedrijfsnaam.
Bijgaande treft u de twee werkbonnen van $ontstoppingsbedrijf aan van november en december 2025."

De twee werkbonnen doorgenomen en hier stonden de oorzaken heel beknopt aangegeven, de eerste van november "Normale aangroei" en die van december "Zeep". Hierop gereageerd dat ik graag in gesprek ga aangezien dit niet helemaal aansloot op wat ik te horen kreeg aan de telefoon.

Tot op heden geen gesprek kunnen voeren hierover, meerdere keren gebeld, meerdere medewerkers gesproken, meerdere verschillende antwoorden gekregen over wanneer iets in rekening wordt gebracht en wanneer niet. Dit zijn de antwoorden die ik heb gekregen:
- In het keukenblok, rekening voor huurder, verder in het systeem voor verhuurder
- Voor 6 meter voor huurder, na 6 meter verhuurder
- Kosten zijn 99%/eigenlijk altijd voor huurder
Met deze antwoorden kan ik dus hélemaal niks. Ik heb meerdere keren ook verteld dat ik het echt niet erg vindt om te betalen, maar dat het wel gerechtvaardigd moet zijn (ook bijv. voor een volgende keer).

Er staat voor nu een rekening van 385,87 euro open. Wat is wijsheid? Betalen, en ja nee amen. Vast bijten en nog het een en ander proberen? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk over kom, want ondertussen zijn er al zoveel contact momenten geweest dat ik een beetje dol ervan word. Ik hoor graag jullie hersenspinsels.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
Wat staat er in je huurcontract of op de website van de verhuurder over deze zaken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 1br1c1d1br1
No Hands schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:
Wat staat er in je huurcontract of op de website van de verhuurder over deze zaken?
Dit is het enige wat ik kan vinden wat een beetje in de buurt komt. Het is echt meer dan een sifon ontstoppen. Het zat ver ver in het buizensysteem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH38_H-NR3IRLymHsaUFyN1Z3Z0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WBxTYUA8iQphFWKM1YfPbX3f.png?f=user_large

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:05
Vervelende situatie, maar om dit probleem in de toekomst te voorkomen, je geeft aan dat zowel de vaatwasser als de wasmachine op deze afvoer zijn aangesloten. Was je toevallig op lage temperaturen (de eco-stand)? Dan kan het zijn dat de zeep niet goed oplost en er zeepresten in de afvoerleiding achterblijven en deze verstoppen.
Als je dat al niet doet, draai één (of een paar keer) per maand de (lege) wasmachine op 90 graden en de vaatwasser op de hoogste temperatuur. Misschien lost dit het probleem met de leidingen op.

Dan nog het probleem met de factuur. Deze verdwijnt niet met regelmatig wassen op 90 graden.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:05
Als er een manier is om een klacht in te dienen bij de verhuurder, dan zou je dat kunnen proberen. Misschien krijg je dan normaal contact met iemand waarmee je verder komt. Als dat niet lukt dan heb je eigenlijk de keuze tussen

1) accepteren en betalen, of
2) weigeren te betalen en via rechtsbijstand of eigen kunde een nette brief opstellen waarmee je de situatie samenvat en aangeeft het niet met de factuur eens te zijn om <onderbouwde redenen>.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:55

Sharky

Skamn Dippy!

1br1c1d1br1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:08:
Ze vertelde mij dat er waarschijnlijk iets mis was in het systeem en dat er perongeluk een factuur/betalingsherrining is gestuurd. Foutje, kan gebeuren dacht ik. 30 januari 2026 krijg ik plots een aanmaning binnen, wéér gebeld, wéér hetzelfde antwoord: waarschijnlijk iets mis in het systeem, er wordt onderzoek naar gedaan. Foutje, kan gebeuren (alweer).
Volgens mij houdt het hier al op. Leuk dat ze achteraf met argumenten komen om de kosten bij jou neer te leggen, maar terugkomen op een toezegging dat het een foutje is kan natuurlijk niet. Heb je deze toezegging zwart op wit of is het alleen telefonisch besproken? Dat maakt dit hard maken natuurlijk wat lastig.

This too shall pass

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bel die loodgieters op en vraag om een kopie factuur, en vraag na hoe het kan dat er wat anders op de factuur is gekomen dan wat jij te horen hebt gekregen. altijd zo'n vervelende situatie dat welles/nietes met zo'n verhuurder.

• 1br1c1d1br1
Frieda schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:44:
Bel die loodgieters op en vraag om een kopie factuur, en vraag na hoe het kan dat er wat anders op de factuur is gekomen dan wat jij te horen hebt gekregen. altijd zo'n vervelende situatie dat welles/nietes met zo'n verhuurder.
Dit heb ik al gedaan, hele lieve dame die heel goed mee dacht. Ze kon mij telefonisch vertellen welke details er origineel op de werkbonnen staan, dat zijn de loodgieters "verplicht" voor documentatie. Hierin kon ze ook dus de details vertellen dat beide loodgieters meerdere meters in het systeem zijn gegaan. En dat de loodgieters wel vaker lukraak wat aanklikken als reden. Ze stelde zelf voor om de werkbonnen op te sturen richting mij en richting de verhuurder om in gesprek te gaan, echter kreeg ik later op de dag een soort "sorry"-mail dat dit niet de bedoeling was om de werkbonnen te krijgen volgens haar teamleider.

• 1br1c1d1br1
Sharky schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Volgens mij houdt het hier al op. Leuk dat ze achteraf met argumenten komen om de kosten bij jou neer te leggen, maar terugkomen op een toezegging dat het een foutje is kan natuurlijk niet. Heb je deze toezegging zwart op wit of is het alleen telefonisch besproken? Dat maakt dit hard maken natuurlijk wat lastig.
Enkel telefonisch besproken.

• 1br1c1d1br1
Bernard0343 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:29:
Vervelende situatie, maar om dit probleem in de toekomst te voorkomen, je geeft aan dat zowel de vaatwasser als de wasmachine op deze afvoer zijn aangesloten. Was je toevallig op lage temperaturen (de eco-stand)? Dan kan het zijn dat de zeep niet goed oplost en er zeepresten in de afvoerleiding achterblijven en deze verstoppen.
Als je dat al niet doet, draai één (of een paar keer) per maand de (lege) wasmachine op 90 graden en de vaatwasser op de hoogste temperatuur. Misschien lost dit het probleem met de leidingen op.

Dan nog het probleem met de factuur. Deze verdwijnt niet met regelmatig wassen op 90 graden.
Los van hoeveel graden ik was, vind ik het frappant dat er binnen een maand een loodgieter op de stoep staat om exact hetzelfde probleem op te lossen. In de 3 jaar ervoor nooit last van verstoppingen gehad, en nu ook niet meer. Ik heb helemaal niks veranderd in gedrag. Vet of andere grote voorwerpen altijd in de prullenbak e.d.

• 1br1c1d1br1
Ik heb ondertussen ook contact gezocht met de Huurcommissie en dit voorval voorgelegd. Ik ben benieuwd op hun reactie...

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:05
1br1c1d1br1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Los van hoeveel graden ik was, vind ik het frappant dat er binnen een maand een loodgieter op de stoep staat om exact hetzelfde probleem op te lossen. In de 3 jaar ervoor nooit last van verstoppingen gehad, en nu ook niet meer. Ik heb helemaal niks veranderd in gedrag. Vet of andere grote voorwerpen altijd in de prullenbak e.d.
Ik heb de OP nogmaals gelezen en zag dat de tweede monteur wat bromde over de standleiding. Zonder een expert te zijn op het gebied van rioolinfrastructuur, vlgs mij is de standleiding een verticale leiding waarop, in jouw geval, waarschijnlijk meerdere(!) appartementen zijn aangesloten. Maar daar heb je nu niks aan, op de werkbon wordt de standleiding niet genoemd Ik ga er van uit dat de betrokken monteur dit niet meer weet en/ of niet meer beschikbaar is om dit te bevestigen.

Goed dat je naar de huurcommissie gaat, ben benieuwd wat zij ervan vinden. Heb je trouwens al bij je buren geïnformeerd of zij onlangs ook problemen met het riool hebben gehad?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58
Offtopic, maar ik dacht eerst even dat het over een studentenhuis ging, gezien de titel ('dispuut'). Toen zag ik de foto's -> nee, veel te schoon. :+

• 1br1c1d1br1
1br1c1d1br1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:34:
Ik heb ondertussen ook contact gezocht met de Huurcommissie en dit voorval voorgelegd. Ik ben benieuwd op hun reactie...
Reactie van Huurcommissie:
U heeft een vraag over uw rechten als huurder. Wij kunnen deze vraag helaas niet beantwoorden. U kunt met uw vraag terecht bij het Juridisch Loket of bij de Rechtstelefoon.

Morgen bellen met het Juridisch Loket. Wordt vervolgd...

• 1br1c1d1br1
Bericht ontvangen dat ze er nog een keer naar gaan kijken naar aanleiding van mijn laatste belletje.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:04
Zoals ik het lees zat de ontstopping voor de stamleiding. Het is op zich wel gebruikelijk dat de huurder verantwoordelijk is voor verstoppingen in de leidingen die bij het appartement horen: tot aan de stamleiding dus. Uitzondering is in geval van een defect in de leiding, dan is de verhuurder verantwoordelijk. Ik zie dat er zelfs een wet over is:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01
n. het schoonhouden en zonodig ontstoppen van het binnenriool tot aan het aansluitpunt vanuit het woonruimtegedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel op het hoofdriool, voorzover deze riolering voor de huurder bereikbaar is;
Ik weet zo niet of dit een dwingende bepaling is of dat een huurcontract hiervan mag afwijken. Maar goed: als er niets over in het contract staat, dan zal sowieso bovenstaande gelden.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03 10:37

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ligt het aan mij of is die afvoer sws niet te klein mbt diameter voor een wasmachine?

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-03-2026 10:36 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:36:
Ligt het aan mij of is die afvoer sws niet te klein mbt diameter voor een wasmachine?
Standaardmaat aangezien de slang er netjes in past.

blup

• 1br1c1d1br1
croxz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:34:
Zoals ik het lees zat de ontstopping voor de stamleiding. Het is op zich wel gebruikelijk dat de huurder verantwoordelijk is voor verstoppingen in de leidingen die bij het appartement horen: tot aan de stamleiding dus. Uitzondering is in geval van een defect in de leiding, dan is de verhuurder verantwoordelijk. Ik zie dat er zelfs een wet over is:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

[...]

Ik weet zo niet of dit een dwingende bepaling is of dat een huurcontract hiervan mag afwijken. Maar goed: als er niets over in het contract staat, dan zal sowieso bovenstaande gelden.
Hier ben ik van op de hoogte.
Echter praten we hierover afstanden van 6 tot 10 meter in de afvoer, en daar wordt het spannend want ik vind dat dit niet gemakkelijk bereikbaar is als huurder zijnde. Ik heb met een trekveer van de Hornbach van circa 2 meter in de afvoer gedraaid zonder resultaat.
Uiteindelijk zijn het twee punten die onduidelijk zijn voor mij:
- Wanneer de kosten voor mij of verhuurder zijn
- Hoe het kan dat er binnen een maand weer een loodgieter is om hetzelfde probleem op te lossen

• 1br1c1d1br1
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:36:
Het loopt allemaal prima nu en ook voor de verstoppingen, het lijkt niet dat dit een probleem is.
Pagina: 1