Sensor op het toilet / badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 01:09
Ik ben bezig met een verbouwing van badkamer en toilet en zou graag zien dat ik mijn lichtschakelaar weg zou kunnen laten, dus dat de spots op de badkamer en toilet automatisch aangaan als er iemand is, aan het douchen is of in bad ligt.

Nu zie ik PIR en HR sensors voorbij komen, maar gaat dat echt werken voor deze ruimtes en is het ok om de lichtschakelaar weg te laten in dat geval?

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je stil in bad ligt zal de PIR niet getriggerd worden, dus dan zul je moeten werken met een lange uitschakeltijd of moeten accepteren dat je af en toe met je arm moet wapperen als je een uur in bad ligt te marineren.

Bij mij in de badkamer werkt het goed, maar ik heb dan ook een douche en geen bad. Beweging onder de douche is prima waar te nemen.

Wat je bedoelt met een HR sensor weet ik niet. Als ik op die term zoek kom ik hartslagsensoren (heart rate) tegen, maar dat bedoel je vast niet :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb in het toilet de lichtschakelaar vervangen door een Zigbee bewegingsmelder (https://www.robbshop.nl/z...eratuursensor-voor-inbouw). Deze past in Gira System55 (ik had Jung). Vervolgens stuur ik via Home Assistant verlichting aan als er beweging is. Lichtpunt moet dan natuurlijk wel constant spanning hebben als je je schakelaar weghaalt.

Als je dit in een badkamer (met ligbad) wilt (of op de WC lang over je nummer 2 doet) zou je kunnen kijken naar mmWave voor detectie dat is vele malen gevoeliger.

[ Voor 20% gewijzigd door Razr op 18-03-2026 11:08 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Handiger is misschien een mmWave sensor, hoef je niet iedere x minuten te zwaaien wanneer je op de pot zit te scrollen ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 01:09
Die mmWave is inderdaad wel een mooie, maar zie dat die inbouw allemaal 6 cm of zo zijn, helaas heb ik die ruimte niet, heb maar verlaging van 4,5 cm. Zijn er alternatieven of specifieke platte versies.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met mmWave moet je oppassen dat er verschillende versies zijn.
Ik heb wat geëxperimenteerd met de 10Ghz versie, die detecteert beweging als een PIR dat zou doen maar gaat wel dwars door de muur heen. Op advies van een collega heb ik nu een 24 Ghz versie besteld en die wordt binnenkort door Ome Ali bezorgd. Misschien dat anderen zoals @R2D2 daar wel ervaringen mee hebben.

• R2D2
  • Niet online
snifrrr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:31:
Die mmWave is inderdaad wel een mooie, maar zie dat die inbouw allemaal 6 cm of zo zijn, helaas heb ik die ruimte niet, heb maar verlaging van 4,5 cm. Zijn er alternatieven of specifieke platte versies.
Op AliExpress is genoeg te vinden, er zijn zelfs al batterij versies te vinden vandaag de dag die niet groter zijn dan een 2 euro muntstuk.

Enige is alleen wel dat je vaak wat moet prutsen met de plaatsing en zoals hierboven genoemd de gevoeligheid. ZHA support is nog wat matig maar met een zogenaamde quirk kom je een heel eind en anders is er altijd nog zigbee2mqtt.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
@R2D2 ,
Zelf ben ik eigenlijk ook op zoek naar zo’n sensor voor in de badkamer en wc’s maar hoe weerhoud zo’n sensor zich ten opzichte van een Aqara FP300?

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:23
Voor het toilet hebben we de schakelknop vervangen door een goedkope sensor van de bouwmarkt, net als in de trapkast en bijkeuken. Werkt prima.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
snifrrr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:58:
Ik ben bezig met een verbouwing van badkamer en toilet en zou graag zien dat ik mijn lichtschakelaar weg zou kunnen laten, dus dat de spots op de badkamer en toilet automatisch aangaan als er iemand is, aan het douchen is of in bad ligt.

Nu zie ik PIR en HR sensors voorbij komen, maar gaat dat echt werken voor deze ruimtes en is het ok om de lichtschakelaar weg te laten in dat geval?
Ik heb dit al jaren zo met een Philips Hue bewegingssensor en wat Philips lampen. Heb er zelfs HomePod mini's staan dus als iemand de badkamer of toilet inloopt gaat het licht aan en begint de muziek te spelen.

• R2D2
  • Niet online
Murrays schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:38:
@R2D2 ,
Zelf ben ik eigenlijk ook op zoek naar zo’n sensor voor in de badkamer en wc’s maar hoe weerhoud zo’n sensor zich ten opzichte van een Aqara FP300?
Dat ie goed verkrijgbaar is in tegenstelling tot de FP300? De FP300 is een combi van pir en mmWave als ik me niet vergis, die gebruikt dus pir voor de initiële trigger en daarna mmWave om batterij te besparen. De FP300 is daarnaast een fors stukje prijziger dan de gemiddelde Tuya mmWave sensor.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb inmiddels (een uurtje ongeveer) de 24 Ghz versie binnen (type 3). Dat ding lijkt op het eerste gezicht prima te doen. Werd meteen door HA herkend (zha) en als ik hem in een houten kastje leg zit hij mij niet meer. Maar als hij (met de magneet) achter mij aan de muur hangt kan ik stil zitten als een standbeeld, maar hij blijft mij detecteren.

Dat ding is iets groter dan een twee euro munt en een centimeter of 2,5 dik. Volgens de specs een diameter van 33 mm en een hoogte van 26, maar heb het nog niet na kunnen meten.
Pagina: 1