IKEA wastafelblad Tolken op maat zagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:00
Wij hebben een 2e badkamer op zolder die vrij klein is en er is ruimte voor een wastafelblad van 110 cm. Dat is blijkbaar een niet heel gangbare maat dus ik heb nog weinig tot geen geschikte bladen gezien.

Nu zouden we natuurlijk eentje van 120 cm kunnen nemen en dan in de breedte er 10 cm afzagen. Maar nu lees ik bijvoorbeeld bij die van IKEA dat het niet geschikt is om te zagen. Beide zijkanten komen tegen twee muurtjes geklemd.

Kunnen we dit gewoon doen? En zo ja, moet dan de afgezaagde zijkant nog bewerkt worden met iets (ivm een waterdichte laag etc)?

https://www.ikea.com/nl/e...d-board-80506213/#content

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Het is gemaakt van vezelplaat, dus ik zou het sowieso zagen met een zaag met hele fijne tanden. En dan alsnog er rekening mee houden dat het misschien niet perfect eruit komt.

En als je badkamer heel vochtig is zou ik het niet eens doen, want eenmaal gezaagd zal de vezelplaat veel vocht opzuigen aan de kant waar de folie niet zit.

The devil is in the details.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik zou in de gezaagde kant een lat in lijmen, voor de stevigheid en afdichting. Deze lat goed twee keer in de grondverf zetten of menie en vervolgens rondom afkitten als het blad is geplaatst.

Wil je het eenvoudiger doen, pak dan een bamboe werkblad van Ikea. Kun je onbehandeld laten, maar kan me voorstellen dat het niet jullie stijl/smaak is.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is het niet veel makkelijker om een blad op maat te laten maken?
Het is natuurlijk iets duurder, maar je hebt wel een perfect passend blad dat gegarandeerd waterdicht is.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:57
Als hij klem tegen de muur komt zou ik de gezaagde kant een paar keer met grondverf insmeren en daarna rondom met de muur afkitten. Zou verder geen probleem moeten zijn.
Een afvoer en kraan moet er ook doorheen kunnen, dan wordt er vaak (onterecht) niets met de binnenkant van het gat gedaan.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Paul Hewson schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:43:
Ik zou in de gezaagde kant een lat in lijmen, voor de stevigheid en afdichting. Deze lat goed twee keer in de grondverf zetten of menie en vervolgens rondom afkitten als het blad is geplaatst.

Wil je het eenvoudiger doen, pak dan een bamboe werkblad van Ikea. Kun je onbehandeld laten, maar kan me voorstellen dat het niet jullie stijl/smaak is.
Maar die kun je wel gewoon wrappen, zijn genoeg vinyl wraps op rol te vinden in exact dat patroon dat TS linkt, en het is niet alsof het spul van IKEA veel beter is dan dat

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06

Wuursj

want worst is al bezet

Is die marmer-look van dat ikea ding een eis of een voorbeeld?

Ik ben hou zelf meer van een homogeen materiaal. Op mijn bootje heb ik zoiets van Corian gemaakt (merknaam, kan ook solid surface of hi-macs zijn). Daar kan je gerust in zagen, frezen etc. zonder dat je bang hoeft te zijn dat het niet meer tegen water kan. In vele prints / kleuren te krijgen. Dat spul is vrij prijzig maar ook regelmatig stukjes op marktplaats te vinden. Of je daar iets vind ligt ook aan hoe specifiek je smaak is voor het uiterlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EVZsnbnAXPKsKUu4PPPz3JU3.png

Voor mijn badkamer thuis heb ik een teak tafel op marktplaats gescoord en die in stukken gezaagt. Dat is wel meer werk want dat moet wel weer geschuurd en gelakt worden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:57
Wuursj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:50:
Voor mijn badkamer thuis heb ik een teak tafel op marktplaats gescoord en die in stukken gezaagt. Dat is wel meer werk want dat moet wel weer geschuurd en gelakt worden.
Dit is inderdaad vaak een leuke manier om aan goedkoop hout te komen, mensen staan je wel eens raar aan te kijken als je afhaakt omdat het niet massief blijkt te zijn...

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06

Wuursj

want worst is al bezet

hfolkers schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Dit is inderdaad vaak een leuke manier om aan goedkoop hout te komen, mensen staan je wel eens raar aan te kijken als je afhaakt omdat het niet massief blijkt te zijn...
Ja als je vraagt om foto's van de onderkant van de tafel voor je gaat ophalen, vinden ze dat ook wel eens gek.
Of als je de poten vergeet mee te nemen en dat helemaal niet erg vind :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1