Smart thermostaat Eneco stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• strikepro
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:49
Ik ben op zoek naar een oplossing / ervaringen voor het smart maken van een Eneco afleverset.

Huidige situatie:
Thermostaat bij de voordeur regelt de afgifte van warmte vanuit de warmteset en per radiator regel je hoeveel deze moet verwarmen.

Thermostaat is dit model:
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/h=328,f=webp,fit=cover/medias/product_images_zoom/1_L_P_2013_7570058_jpg_zoom_057693270f651eb8f6dc2d8d494516c3.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218ODYyMnxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy96b29tL2gzZS9oZTMvOTA3MzgyOTU3NjczNC5qcGd8YjVmMjFhOGI5OGQ5NGU3NjZlZDcyZGIyNjAwMDZjMWMxZmM4YzdkY2NiYjAyMzQ3ODAxMGRiZDYyYzAzOTIzZA

Deze wil ik vervangen voor een smart thermostaat die op een andere plek geplaatst kan worden.

Voor zover ik heb onderzocht is het niet mogelijk om deze 1 op 1 te vervangen door bijv een Nest of Tado.

Het vervangen van de radiator knoppen is misschien een optie. Maar dan vraag ik mij af hoe de afleverset weet dat er warmte geleverd moet worden. Dat wordt nu door de thermostaat gedaan.

Wie heeft er aanbevelingen/ oplossingen voor een dergelijke situatie?

Alle reacties

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een zelfde soort situatie en heb de radiator knoppen allemaal vervangen door slimme varianten én de warmte unit vol open staan (effectief dat linker ding op je foto eraf geschroefd). Voordeel is dat je dan warmte per kamer kunt regelen en geen vraag is geen verbruik.

Edit: ik heb dus geen centrale thermostaat meer, alles gaat per kamer.

[ Voor 11% gewijzigd door Pietb op 20-03-2026 09:21 ]

• strikepro
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Dus de warmte unit is niet continu warmte aan het leveren omdat die vol open staat?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01
Waarom is dit niet te vervangen door Tado? Ik heb met mijn set alles vervangen door Tado. Nou hoeft de ene afleverset de andere niet te zijn, maar meestal is het gewoon een klep die open/dicht wordt gezet dus een aan/uit thermostaat moet gewoon werken.

Maar nogmaals: kan zijn dat jij een andere set hebt.

UNOX: The worst operating system

• Pietb
  • Niet online
strikepro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:40:
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Dus de warmte unit is niet continu warmte aan het leveren omdat die vol open staat?
Klopt, geen vraag is geen warmte. Ik heb er voor de zekerheid wel een open/dicht knop op zitten, maar die gebruik ik alleen als we op vakantie zijn of zo (just to be sure).

• strikepro
Korvaag schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:23:
Waarom is dit niet te vervangen door Tado? Ik heb met mijn set alles vervangen door Tado. Nou hoeft de ene afleverset de andere niet te zijn, maar meestal is het gewoon een klep die open/dicht wordt gezet dus een aan/uit thermostaat moet gewoon werken.

Maar nogmaals: kan zijn dat jij een andere set hebt.
De afleverset heeft hier geen aan uit knop, alleen maar een thermostaat met voeler zoals op de foto.

Maar het lijkt er op dat de voeler te vervangen is voor een ander model die vervolgens aan te sluiten is op de Tado ontvanger icm draadloze thermostaat.
Deze optie ga ik eens verder uitzoeken.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01
strikepro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:19:
[...]

De afleverset heeft hier geen aan uit knop, alleen maar een thermostaat met voeler zoals op de foto.

Maar het lijkt er op dat de voeler te vervangen is voor een ander model die vervolgens aan te sluiten is op de Tado ontvanger icm draadloze thermostaat.
De set heeft hier ook geen knop. Er zit een VC8015 in de leiding hier die aan de hand van wat de thermostaat registreert open of dicht gaat aan de hand van het aan/uit signaal van de thermostaat. AquaHeat afleverset trouwens.

Edit: beter plaatje met de klep:
https://www.warmteservice...met-trafo-22mm/p/37651555

Hoe werkt dit bij jou dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 20-03-2026 19:12 ]

UNOX: The worst operating system

• Pietb
  • Niet online
strikepro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Bij mij zat er dus zo'n zelfde voeler op, toen ik die eraf schroefde kwam er een normale radiatorkraan onder vandaan, daar kon ik dus een normale radiatorknop op zetten. Heb er nu een "Honeywell Home MT4-230-NO" opzitten, gekoppeld aan een zigbee powerplug om de verwarming helemaal uit te kunnen zetten (wat handig is als je eens radiatorknoppen moet vervangen of zo).
Pagina: 1