Kwaliteits verschil benzine

Pagina: 1
Acties:

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:31
Als pensionado rijd ik gelukkig niet zo veel meer, maar met die stijgende prijzen wil ik natuurlijk wel proberen iets te besparen.
Een beetje zoeken naar goedkope benzine kwam ik uit bij Fieten Olie.
Had ik nog nooit van gehoord, maar ze openen in rap tempo nieuwe pompen in Nederland en zijn niet duur. Relatief dan.

Mijn wellicht zeer verouderde kennis zegt dat er geen kwaliteits verschil is tussen pompen in Nederland.
is. Geldt dat nog steeds, en kan ik dus die pomp gewoon gebruiken?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Knip

[ Voor 100% gewijzigd door Notna op 17-03-2026 16:27 . Reden: Dat mag best wat vriendelijker ]

Vaak bu'j te bang!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:30
Benzine is benzine. Merken proberen marktdifferentiatie te crëeren met brandstofadditieven.
De werking daarvan zijn discutabel. We rijden al met E95 of E98 wat al kwalitatief goede brandstof is.
In andere landen zie je bijvoorbeeld nog RON 91. Dat is minder klopvast. het RON getal en het E getal (ethanolpercentage) is 't belangrijkste.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:33
De meeste huis, tuin en keuken auto's rijden prima op E10 en over het algemeen is die overal redelijk hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de tank leeg rijdt binnen een maand of 3, als dat niet zo is kan je beter ethanolvrije E5 tanken.

De 'premium' brandstoffen, E5 genoemd, zijn net wat anders door additieven en sommige hebben tot 5% ethanol (o.a. Total, Argos) en sommige hebben geen ethanol (o.a. Shell, BP, Tango). Waar Frieten Olie op die schaal zit kan ik zo snel niet vinden, ik denk dat ze wel ethanol hebben.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:36:
De meeste huis, tuin en keuken auto's rijden prima op E10 en over het algemeen is die overal redelijk hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de tank leeg rijdt binnen een maand of 3, als dat niet zo is kan je beter ethanolvrije E5 tanken.

De 'premium' brandstoffen, E5 genoemd, zijn net wat anders door additieven en sommige hebben tot 5% ethanol (o.a. Total, Argos) en sommige hebben geen ethanol (o.a. Shell, BP, Tango). Waar Frieten Olie op die schaal zit kan ik zo snel niet vinden, ik denk dat ze wel ethanol hebben.
En, E10 is net als E5 maximaal E10, dus het kan ook 4% ethanol zijn. Ik vind het dan ook een beetje kolder altijd als mensen "direct het verschil merken" met een E10 geschikte auto. Er zijn natuurlijk vast wel wat uitzonderingen, maargoed.

Lekker tanken bij Fieten, dus.

Heeft ook een computer!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Wat misschien nog wel interessant is, E10 is goedkoper want meer ethanol maar wat doet dat met het verbruik van je auto? Als je goedkoper tankt maar meer verbruikt dan kun je mogelijk juist beter het duurdere E5(E98) tanken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:13
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:36:

ik kan een flink stuk verder kan rijden met een liter E5 98 super plus uit Duitsland dan met bijvoorbeeld shell vpower of BP ultimate uit Nederland. Dan kan het niet anders dan dat er iets is veranderd aan de Nederlandse samenstelling.

• wjvh
Maar als E10 betekent maximaal 10 procent ethanol zou daar dus verschil kunnen zitten tussen Fieten en de premium merken benzine. Of is dat te simpel gedacht?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

wjvh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:05:
Maar als E10 betekent maximaal 10 procent ethanol zou daar dus verschil kunnen zitten tussen Fieten en de premium merken benzine. Of is dat te simpel gedacht?
E10 mag maximaal 10% ethanol bevatten, waar E5 maximaal 5% ethanol mag bevatten. In de praktijk zie je dat veel tankstations een extra aanduiding erbij doen; bevat 0% ethanol bij E5.

Daarnaast heb je nog de klopvastheid. 95 of 98.

Mocht je weinig rijden of je auto veel laten stilstaan, dan zou ik altijd E5 adviseren. Immers ethanol zakt na verloop van tijd onderin de tank, met alle gevolgen van dien. Daarnaast trekt het vocht aan.

Voornamelijk bij motorrijders is E5 beter voor de winterstalling.

Daarnaast kunnen oudere auto's slecht tegen ethanol. Rubber van brandstofleidingen e.d. kan daar niet tegen.

Asus Zenbook i7 256gb

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:53:
Wat misschien nog wel interessant is, E10 is goedkoper want meer ethanol maar wat doet dat met het verbruik van je auto? Als je goedkoper tankt maar meer verbruikt dan kun je mogelijk juist beter het duurdere E5(E98) tanken.
De praktijk wijst vaak uit dat de prijsverschil te groot is om E5 te rechtvaardigen...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2026 09:18 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:11
wjvh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:
...rijd ik gelukkig niet zo veel meer...
Hoeveel is "niet zo veel".
Als je echt heel weinig rijdt (1 tank per 3 maanden), moet je oppassen met E10, omdat de toevoeging ethanol onverwachte bij-effecten kan hebben, waaronder fasescheiding en vochtaantrekking.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor motorfietsen die heel weinig rijden om mogelijk plug-in hybrides die bijna alleen elektrisch rijden.
In die gevallen zou ik een brandstof zonder ethanol aanraden (E5)

Rijd je minimaal 1 tank per maand, dan maakt het allemaal niet zoveel uit en is elke brandstof in NL van voldoende kwaliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:15:
[...]

De praktijk wijst vaak uit dat de prijsverschil te groot is om E5 te rechtvaardigen...
'de praktijk' wat bedoel je daarmee?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-03 12:26
GarBaGe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Hoeveel is "niet zo veel".
Als je echt heel weinig rijdt (1 tank per 3 maanden), moet je oppassen met E10, omdat de toevoeging ethanol onverwachte bij-effecten kan hebben, waaronder fasescheiding en vochtaantrekking.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor motorfietsen die heel weinig rijden om mogelijk plug-in hybrides die bijna alleen elektrisch rijden.
In die gevallen zou ik een brandstof zonder ethanol aanraden (E5)

Rijd je minimaal 1 tank per maand, dan maakt het allemaal niet zoveel uit en is elke brandstof in NL van voldoende kwaliteit.
Kijk, dit antwoord ben ik het helemaal mee eens en onderschrijf ik.

En om aanvullend op bovenstaande quote een antwoord te geven op de vraag van OP:
Nee, het zou voor de kwaliteit niet uit moeten maken waar in Nederland je benzine tankt, omdat voor de kwaliteit een wettelijke minimum is bepaald.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je niet veel rijd zou ik BP Ultimate, Shell V-Power of Esso super plus pakken. Die zijn 98 E5 maar bevatten 0% ethanol en zijn dus langer houdbaar.

Maar goed, dat gaat pas echt spelen bij langer dan een jaar stilstaan o.i.d.

Je kunt eventueel ook een flesje fuel stabilizer kopen, kun je het ook iets langer bewaren.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

• wjvh
Dank allemaal voor de reacties. Nu het wat beter weer wordt zal ik wat meer gaan rijden, maar het aantal km per maand blijft wel een aandachtspunt.
Helaas verkoopt Fieten bij mij geen Euro98.
Pagina: 1