• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
Recentelijk heb ik in een ander topic een klein vraagje gesteld. Daaruit vloeiend heb ik nu een iets bredere vraag wat betreft sollicitatiegesprekken en functietitels.

Ik denk dat we allemaal wel weten dat er zeker in de IT voor dezelfde functies verschillende namen zijn. In het ene bedrijf ben je een developer en in het andere bedrijf een Software Engineer. En beide keren kan je exact hetzelfde werk doen. Dan heb je ook nog titels die ervaring moeten aangeven zoals Medior en Senior. Maar ook die is niet overal gelijk. Dan heb je ook nog sub titels zoals Lead. Het ene bedrijf kent dit niet (valt dan onder Senior), het andere bedrijf heeft deze titel wel.

Ik zelf heb al ruime ervaring als (senior) software engineer, houd mij bezig met alle aspecten bijna (architectuur, klantcontact en techniek) en daarnaast ook van een aantal grote projecten iemand met de meeste domeinkennis en verantwoordelijk voor kennisoverdracht. De titel "Lead" kennen wij binnen het bedrijf niet.
De afgelopen twee maanden heb ik gesolliciteerd en dan op vacatures die zoeken naar lead software engineer. Aan alle eisen voldoe ik. Kom het gesprek goed door als het gaat over techniek/ervaring/voorbeelden.
Tot we op het punt functietitel komen. De vraag is dan: "Je hebt een erg mooi cv, echter zie ik geen lead staan. Klopt het dat je dit niet bent?"
Zo eerlijk als ik ben begin ik dan met "Nee, maar...". En daaropvolgend geef ik voorbeelden waaruit blijkt dat ik die werkzaamheden wel uitvoer.
En ik merk dan meteen dat er een streep door mijn naam gaat. Beide keren dat ik terug heb gebeld geven ze aan dat dit inderdaad het punt is waarop het stukloopt.

Beide keren was het een 1 op 1 gesprek met een in-house recruiter. Om eerlijk te zijn heb ik nu geen idee hoe ik mij nu in de toekomst hierop voor moet bereiden.
Moet ik op mijn cv toch maar het woordje lead plaatsen? Als men in het gesprek hiernaar vraag toch niet met het woordje nee beginnen? Hoe zorg ik dat ik wel erdoorheen kom?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
Ik zou het heel simpel in de summiere beschrijving van je werkervaring zetten. Dus iets van
"01/2020 - heden: Senior Software Engineer bij ABC Company
Binnen deze rol werk ik aan onze software, analyseer ik gemelde problemen en bouw ik nieuwe uitbreidingen. Vanuit mijn senior rol ben ik de lead in hoe we dit soort problemen benaderen en oplossen. Als lead ben ik daarmee verantwoordelijk voor de beslissingen die het team neemt.".

De tekst slaat niet echt ergens op, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. Je kan er dan altijd op terugvallen, hoeft geen Nee te zeggen en hebt het verpakt in de Senior rol.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 17-03-2026 16:02 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 16:01

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk; als ik het woordje "lead" zie staan dan denk ik aan een leider. Ofwel; iemand die een team van mensen aanstuurt. Dat zie ik in je verhaal niet terug komen. Als men dat zoekt voldoe je dus inderdaad niet.

Als het hen niet om een aansturende rol gaat dan kun je altijd verhalend antwoorden. Dus niet beginnen met "Nee", dat stopt meteen het luisterproces aan de andere kant. Vertel gerust een verhaal over verschillende benamingen binnen verschillende bedrijven en dat jij wel het werk gedaan hebt wat ze als "lead" beschrijven maar dat het in je eerdere bedrijven een andere naam had.

• champion16
Croga schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:01:
Persoonlijk; als ik het woordje "lead" zie staan dan denk ik aan een leider. Ofwel; iemand die een team van mensen aanstuurt. Dat zie ik in je verhaal niet terug komen. Als men dat zoekt voldoe je dus inderdaad niet.

Als het hen niet om een aansturende rol gaat dan kun je altijd verhalend antwoorden. Dus niet beginnen met "Nee", dat stopt meteen het luisterproces aan de andere kant. Vertel gerust een verhaal over verschillende benamingen binnen verschillende bedrijven en dat jij wel het werk gedaan hebt wat ze als "lead" beschrijven maar dat het in je eerdere bedrijven een andere naam had.
Na de nee ga ik inderdaad door met mijn onderbouwing dat ik dus wel leid. Maar zoals ik al zei lijkt men al gestopt met luisteren na de nee.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:08
champion16 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Na de nee ga ik inderdaad door met mijn onderbouwing dat ik dus wel leid. Maar zoals ik al zei lijkt men al gestopt met luisteren na de nee.
Bij een zin die begint met 'Nee' sta je m.i. al met 2-0 achter. Ik zou het eerder formuleren met:Binnen de huidige projecten voor mijn werkgever ben ik wel degelijk de lead (plus voorbeeld). Alleen binnen onze functieomschrijvingen bestaat er geen 'lead' en staat het daarom op mijn CV ook niet bij mijn functie.

Zo blijven ze naar je luisteren en haken ze niet af nadat je Nee zegt.

Life is what happens while you're busy making other plans

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

champion16 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Ik zou dan iets zeggen als: "Die functie wordt bij mijn huidige werkgever vervuld door de senior software dev"

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Drardollan
Croga schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:01:
Zover ik weet betekent het binnen een developer/ontwikkelaar/software engineer/etc. functie dat je (mede) verantwoordelijk bent voor beslissingen op technisch vlak. Niet dat je perse het team mensen daadwerkelijk aanstuurt. Uiteindelijk moet iemand op technisch vlak beslissingen nemen, maar een technische man/vrouw is niet altijd even goed in het menselijke stuk (en andersom geldt dat natuurlijk ook).

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-03 22:25
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Zover ik weet betekent het binnen een developer/ontwikkelaar/software engineer/etc. functie dat je (mede) verantwoordelijk bent voor beslissingen op technisch vlak. Niet dat je perse het team mensen daadwerkelijk aanstuurt. Uiteindelijk moet iemand op technisch vlak beslissingen nemen, maar een technische man/vrouw is niet altijd even goed in het menselijke stuk (en andersom geldt dat natuurlijk ook).
Beide kan. Het beste is voor het gesprek contact op te nemen met de recruiter of hiring manager om de inhoud van de functie te checken. En aan de hand daarvan het verhaal en antwoorden voorbereiden (als je na zo'n check nog steeds denkt geschikt te zijn voor de functie).

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:09
Wat is je huidige titel dan wél?

Hello. Is it me you're looking for?

• champion16
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat je het goed verwoord hebt bij mij. Ben mede verantwoordelijk voor de lijn binnen de projecten. Doe aan actieve kennisoverdracht en begeleiding. Zorg dat het team goed loopt, maar ben niet eind verantwoordelijk voor anderen binnen het team. Dat is bij ons weer een manager die buiten het team staat.

Als ze toch ook dat laatste zoeken dan kan het kloppen dat men dat dan niet vind passen.

@iamerwin Senior Software Engineer. De functie lead bestaat bij ons niet.

[ Voor 4% gewijzigd door champion16 op 17-03-2026 16:27 ]

• Drardollan
champion16 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat je het goed verwoord hebt bij mij. Ben mede verantwoordelijk voor de lijn binnen de projecten. Doe aan actieve kennisoverdracht en begeleiding. Zorg dat het team goed loopt, maar ben niet eind verantwoordelijk voor anderen binnen het team. Dat is bij ons weer een manager die buiten het team staat.

Als ze toch ook dat laatste zoeken dan kan het kloppen dat men dat dan niet vind passen.

@iamerwin Senior Software Engineer. De functie lead bestaat bij ons niet.
De kunst is, denk ik, dat zo kort en beknopt mogelijk verwoorden op je CV. Waarbij je, als je wel de ambitie hebt om die manager te zijn die je beschrijft, ruimte openlaat voor vragen en meer informatie. Belangrijk is om nooit te liegen over de huidige situatie, maar je hoeft ook niet alles te vertellen vooraf natuurlijk.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:09
Zij: ik zie geen lead staan?

Jij: de functie lead bestaat bij mijn huidige werkgever niet. Mijn huidige werkzaamheden, verantwoordelijkheden en takenpakket komen echter overeen met wat u verstaat onder “Lead”

Hello. Is it me you're looking for?

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Komt omdat die inhouse recruiter eigenlijk geen flauw idee heeft wat ze zoeken. Ze weten wel wat het naampje is wat ze zoeken, maar snappen de rol en verantwoordelijkheden niet, en dus wordt er gewoon sec naar het naampje gezocht.

Pure armoede natuurlijk, maar zo werkt het wel.

Gooi dus gewoon een paar keer "lead" in je CV en je bent het ineens wel. :)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

champion16 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:54:
Tot we op het punt functietitel komen. De vraag is dan: "Je hebt een erg mooi cv, echter zie ik geen lead staan. Klopt het dat je dit niet bent?"
Zo eerlijk als ik ben begin ik dan met "Nee, maar...". En daaropvolgend geef ik voorbeelden waaruit blijkt dat ik die werkzaamheden wel uitvoer.
En ik merk dan meteen dat er een streep door mijn naam gaat. Beide keren dat ik terug heb gebeld geven ze aan dat dit inderdaad het punt is waarop het stukloopt.
Heel eerlijk heb ik er moeite mee om te geloven dat het echt om het woordje "lead" gaat wat je momenteel wel of niet in je functietitel hebt. Veel waarschijnlijker vind ik dat je niet overtuigend genoeg hebt weten over te brengen dat jij de vaardigheden hebt die zij zoeken in een lead.

En zoals je zelf al zegt: Zoveel bedrijven, zoveel functietitels. Dus het ene bedrijf zal andere eisen hebben als ze een lead developer zoeken dan het andere bedrijf. Probeer er dus tijdig achter te komen wat er precies verwacht wordt van iemand voor de functie waar je op solliciteert (bv via de vacaturetekst, maar als het daar niet duidelijk genoeg staat is het juist een pre als je er voor je sollicitatie een mailtje aan wijdt) en focus daar op.

En begin een positief antwoord nooit met "Nee, maar" ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 16:43
Ze zien notabene staan dat je geen lead bent, dat is dan toch al niet goed? Zelf zo neergezet. Verander dat dan ook, vraag eens aan AI hoe je dat naar waarheid zou kunnen verwoorden. Verder het woord nee altijd koste wat kost vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 17-03-2026 16:43 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-03 22:15

hamsteg

Species 5618

[...]
[...]
Beide keren was het een 1 op 1 gesprek met een in-house recruiter. Om eerlijk te zijn heb ik nu geen idee hoe ik mij nu in de toekomst hierop voor moet bereiden.
[...]
Ik bemoei me wel eens met sollicitanten in sw engineering. Als jij bij mij binnenkomt zul je niet worden afgewezen op het wel niet 'lead' zijn. Als je een senior software engineer bent, delegeer je werk. Maakt dat zichtbaar. Mooie truck in dit geval is de vraag om te keren, wat vatten jullie onder lead? In mijn huidige functie begeleid ik x mensen, ben ik in direct contact met klanten en mag voor X bedrag zelf handelen. Neem het gesprek over, in de IT niet overdrijven maar ook niet ondergeschikt maken.
Het is mijn ambitie om nog meer in een leidende rol terecht te komen en jullie bedrijf komt over als een een bedrijf waar ik mijn ervaring kan verbreden.
Ik krijg een heel klein beetje het gevoel dat je binnen een bepaalde hoek (overheid?) werk zoekt. In house recruiters zijn inderdaad buzz-word jagers maar ook mensen die behoorlijk goed karakters kunnen inschatten. Het is heel makkelijk om een concreet iets, 'lead', als oorzaak voor afwijzen te noemen helemaal omdat je tegenwoordig niet meer hardop op bepaalde sociale vaardigheden mag afwijzen. Liepen de gesprekken naar jouw gevoel soepel, leuk?

Mijn tips:
1. blijf bij jezelf, ervaren recruiters prikken zo door een rol (of wensgedachten) heen (en zenuwachtig zijn mag gewoon, is een teken van interesse).
2. niet liegen, komt als een boemerang terug en dan zit je zonder werk.
2. benoem je prestaties, zeker dingen waar je trots op bent, spreek passie uit.
Het gaat tijdens een sollicitatie niet om de inhoudelijke kennis, deze beoordeling vindt plaats tijdens je proefperiode. Heel eerlijk, vaak na het koffie halen, weet ik bij 95% al welke kant het opgaat en dan hebben we het nog niet over de vacature gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 17-03-2026 16:55 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit in een andere branch maar de lead bij ons is echt de leider en de eindverantwoordelijke voor het technisch deel van het project, als jij dat ook bent bij de projecten die je doet kan je het woordje lead natuurlijk gewoon op je CV zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 17-03-2026 17:02 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-03 17:08
@champion16

Eigenlijk heb je in je hele TS al antwoord gegeven op je "Je hebt een erg mooi cv, echter zie ik geen lead staan. Klopt het dat je dit niet bent?"

Namelijk:
"Ik denk dat we allemaal wel weten dat er zeker in de IT voor dezelfde functies verschillende namen zijn. In het ene bedrijf ben je een developer en in het andere bedrijf een Software Engineer. En beide keren kan je exact hetzelfde werk doen. Dan heb je ook nog titels die ervaring moeten aangeven zoals Medior en Senior. Maar ook die is niet overal gelijk. Dan heb je ook nog sub titels zoals Lead. Het ene bedrijf kent dit niet (valt dan onder Senior), het andere bedrijf heeft deze titel wel."

Met andere woorden. Je hebt in het verleden gewerkt onder andere functienamen die jou prima geschikt maken voor het werk voor de functie waarop je op dat moment solliciteert.

En dat is daarom precies het antwoord dat je kan geven.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tegenvraag: "Wat bedoelt u met 'lead'? Daadwerkelijk teamleider zijn, of de leiding nemen op technisch vlak?"

Probleem opgelost...

Niet gaan soebatten over een woord terwijl het gewoon een definitiekwestie is. Kleed de definitie uit en vraag door over wat het punt nou eigenlijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 17-03-2026 17:14 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
"ja dat klopt, die stap wil ik hier in dit bedrijf graag maken! de activiteiten van x, y, z zoals gevraagd in de vacaturetekst voer ik in mijn huidige werk al grotendeels uit in mijn senior rol, dat blijkt uit voorbeeld x, voorbeeld y, voorbeeld z. Ik zou hier graag de volgende stap in mijn carriere zetten!"

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je probeert jezelf in een sollicitatiegesprek effectief gezien te "verkopen".

Als je na zulke vragen direct met "nee" begint dan heb je mogelijk gelijk een vinkje voor "ongeschikt" als lead staan omdat je met zo'n vraag om hoort te kunnen gaan door het wat pragmatischer aan te pakken.

Dus niet "nee, want...", maar "ik heb de functie hier, daar, zus en zo vervuld met resultaat X, Y, Z en bedrijf in kwestie loopt daarom nu heel goed".

Dat zit wel Schnorr.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Emgeebee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:35:

Gooi dus gewoon een paar keer "lead" in je CV en je bent het ineens wel. :)
Ik snap het ook niet. Ik had na de eerste afwijzing gelijk overal lead bij gezet. Als dat is wat je doet zet je dat er toch ook bij? Mensen denken/doen soms veel te moeilijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:11
Tylen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:24:
[...]

Ik snap het ook niet. Ik had na de eerste afwijzing gelijk overal lead bij gezet. Als dat is wat je doet zet je dat er toch ook bij? Mensen denken/doen soms veel te moeilijk.
Niks mis met wat creatief boekhouden als het toch allemaal zo'n grijs gebied is. ;)

• champion16
Top! Bedankt voor alle antwoorden. Eigenlijk gewoon een kwestie van vragen wat zij eronder verstaan en vooral niet met "Nee" beginnen. Hier kan ik wat mee!
Toch een laatste vraag vooral op de laatste 2 suggesties. Wat als ik nou wel Lead op mijn cv zet en men toch even naar een collega belt (referentie)? "Hoi, wij zien dat Champion16 Lead Software Engineer is bij jullie, klopt dit?" Of is dit weer te netjes gedacht en kan ik referentie gewoon instructies meegeven :+

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

champion16 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:06:
Top! Bedankt voor alle antwoorden. Eigenlijk gewoon een kwestie van vragen wat zij eronder verstaan en vooral niet met "Nee" beginnen. Hier kan ik wat mee!
Toch een laatste vraag vooral op de laatste 2 suggesties. Wat als ik nou wel Lead op mijn cv zet en men toch even naar een collega belt (referentie)? "Hoi, wij zien dat Champion16 Lead Software Engineer is bij jullie, klopt dit?" Of is dit weer te netjes gedacht en kan ik referentie gewoon instructies meegeven :+
Referenties???? Dan solliciteer ik al helemaal niet op de functie. Ik wil oude opdrachtgevers/werkgevers hier niet mee opzadelen.

Maar je bent toch lead? Je doet dat werk toch? Je denkt idd te netjes.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij geef je hier zelf al je eigen antwoord:
Ik denk dat je het goed verwoord hebt bij mij. Ben mede verantwoordelijk voor de lijn binnen de projecten. Doe aan actieve kennisoverdracht en begeleiding. Zorg dat het team goed loopt , maar ben niet eind verantwoordelijk voor anderen binnen het team. Dat is bij ons weer een manager die buiten het team staat.
Het dikgedrukte gedeelte zegt mij dat je al wel (team)lead bent, maar het HR gedeelte (schuin gedrukt) laat je over aan je manager.
Je zou in je motivatiebrief wel kunnen vermelden dat je op lead-niveau aan het werk bent, mede door hetgeen in de quote staat.

Succes bij je verdere sollicitaties :)

[ Voor 11% gewijzigd door nextware op 18-03-2026 08:17 ]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wat ik een beetje mis in dit hele verhaal: "Lead" is niet een identiteit. Het is een rol. Je bent dus niet een lead, je kunt die rol vervullen. Volgens mij helpt het om er wat meer op die manier naar te kijken. De discussie gaat tot nu toe steeds over "aantonen dat je het wel of niet bent". Maar volgens mij is het nuttiger om ernaar te kijken als "is het een rol die ik kan en wil vervullen". Iedereen die een lead rol heeft, is dat immers ook niet altijd geweest. Het gaat er dus niet om dat jij moet bewijzen dat je iets wel of niet bent. Het gaat erom dat je kunt laten zien dat je het in je hebt om die rol te kunnen vervullen.

Misschien kan dit net een ander perspectief geven hoe je er zelf over na kunt denken en ook hoe je met HR mensen kunt praten. Ambitie wordt namelijk ook gewaardeerd (met onderbouwing erbij natuurlijk). In mijn ervaring is het prima als iemand zegt 'tot nu toe deed ik A, maar ik weet dat ik ook verantwoordelijkheid B kan nemen, kijk maar wat ik in bijvoorbeeld project X heb gedaan". Dus je laat zien dat je wilt groeien en dat je die verantwoordelijkheid aan kunt. Dan is het veel minder relevant of je nu wel of niet officieel al een "lead" was (wat inderdaad van alles betekent voor allerlei mensen).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:59
Tylen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:10:
[...]

Referenties???? Dan solliciteer ik al helemaal niet op de functie. Ik wil oude opdrachtgevers/werkgevers hier niet mee opzadelen.
Het verschilt ongetwijfeld per sector maar het is best normaal dat vroegere werkgevers worden benaderd om te bevestigen dat persoon X daar inderdaad heeft gewerkt tussen 2020 en 2024 in functie Y. Daarom is het ook niet verstandig om te zeggen dat je functietitel Lead Engineer was, terwijl het eigenlijk Senior Engineer was. Dan heb je wat uit te leggen namelijk. Beter om de andere adviezen te volgen en uit te leggen dat je die rol effectief wel had maar dat die functie niet bestond. En dan zonder te beginnen met 'Nee, maar' zoals al uitgelegd is.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• RM-rf
  • Laatst online: 11:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Beide keren was het een 1 op 1 gesprek met een in-house recruiter.
Het was dus een in-house recruiter ...
Dat leid bij mij tot de conclusie dat de vraag naar je CV en dat daarop géén "Lead" positie staat, geen toevallige vraag is, maar gewoon een essentiele. (Ze hadden hem ook wel aan het begin kunnen stellen, maar vermoedelijk wil die ook netjes hun tijd die die voor dat interview ingeruimd heeft, volmaken, inhouse recruiters weten vaak eerder weinig van de technische zaken, dus het zegt niet zo veel ... ik durf te wedden dat die vraag echter bij het doorlezen van het CV gewoon als belangrijkste punt genoteerd werd; positief voor jou, je CV is wel interessant genoeg voor een uitnodiging, maar als je voor een Lead-rol gaat, zul je je daarop moeten bewijzen)

Het gaat dan niet zozeer om je ervaring en eerdere functie-omschijving, maar vooral of jij binnen dat bedrijf een Lead rol kan gaan vervullen... Dat betekent of je een leidinggevende persoon bent, of jij beslissingen kan forceren en initiatief kan nemen.
Niet of je wel of niet het labeltje "Lead" aan je functie-omschrijving had hangen, maar of je in je werkinstelling daaraan voldoet.

Ik denk dat je antwoord daarop ook best misloopt, door te beginnen met een "Nee, maar ..." neem je al gelijk de "excuus-uitvlucht"-rol in, en je aangave "dat je die werkzaamheden wel uitvoert" is ook nét de verkeerde omschrijving van wat een Lead doet ... die voert niet netjes zijn werkzaamheden uit, maar neemt zelf een leidende rol in projecten.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 18-03-2026 11:13 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
GreatDictator schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Het verschilt ongetwijfeld per sector maar het is best normaal dat vroegere werkgevers worden benaderd om te bevestigen dat persoon X daar inderdaad heeft gewerkt tussen 2020 en 2024 in functie Y. Daarom is het ook niet verstandig om te zeggen dat je functietitel Lead Engineer was, terwijl het eigenlijk Senior Engineer was. Dan heb je wat uit te leggen namelijk. Beter om de andere adviezen te volgen en uit te leggen dat je die rol effectief wel had maar dat die functie niet bestond. En dan zonder te beginnen met 'Nee, maar' zoals al uitgelegd is.
Normaal geef jij de referenties op, en bespreekt het al met de personen dat jij ze als referentie opgeeft. En dat betreft vaak niet je huidige werkgever (die vaak nog niet op de hoogte is van je mogelijke vertrek). Zomaar een oudwerkgever benaderen met heeft Jantje daar gewerkt van xx - xx is echt not done, alleen al om privacyredenen.
Pagina: 1