Hangende eettafel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:29
Wij zijn een kleine eethoek aan het in richten en zaten te denken aan twee bankjes met een eettafel. Ivm gebrek aan ruimte willen we een hangende eettafel. Online zijn er zat onderstellen te vinden, maar het is niet helemaal duidelijk of zoiets sterk genoeg is voor een circa 130-140 × 70 tafelblad, zonder gebruik te maken van een tafel poot. Het onderstel zal bevestigd worden aan een betonnen muur. En de afmetingen van de eethoek zelf zijn 170 × 130 (idd krap). Andere ideeen zijn ook welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZMOG7smhNO10f_9AQYu1dDlwC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwXWA2zkQ6lRmapmeFBHFwWx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:41
Probleem is meer, je gaat gigantische hefboom maken, en juist bij keukens met weinig ruimte hebben mensen neiging om op tafel te leunen als ze gaan zitten op een bank.

Is het echt niet mogelijk om een uitklapbare poot in het midden op het uiteinde te habben? (Zoals ikea ook vaak heeft.) Dan hoeft de boel veel minder sterk aan de muur te zitten. Want wat je nu toont wordt zo uit de muur gewiebeld door telkens in/uit klappen en gaan zitten.

https://www.amazon.com.be/-/nl/Keukenwand-wandgemonteerde-opvouwbare-opvouwbaar-Gemakkelijk/dp/B0C38PW55J dit idee zou nog alternatief kunnen zijn als je graag staal wilt .

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71CcPMDziAL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 17-03-2026 13:36 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat ivm een hefboomwerking je niet al teveel druk op het blad kan uitoefenen.
Is zoiets als dit niet een beter idee?
Dus een uitklapbaar blad wat steunt op een poot/poten
Voordeel inklaapbaar dus meer ruimte als niet in gebruik is, steviger.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mzA7YOGPWgJE/R67Qr8Y/550x786.jpg

plaatje komt van: https://www.bol.com/nl/nl...feature.0.FeatureListItem

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:04

Illusion

(the art of)

Ik snap dat je geen normale tafelpoot wilt, omdat je daar tegenaan komt als je van opzij over het bankje aanschuift. Maar in zithoeken van (sta-)caravans en boten zie je daarom heel vaak een tafel met T-poten. (Waarbij de T ondersteboven zit). Dan kan je met een normale losse tafel werken.
Afbeeldingslocatie: https://www.teboveldt.nl/media/k2/galleries/946/10004%20E-3%20MW,%20Eettafel_met_t_poot_wit_gespoten_RAL9010_2.jpg

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:29
Het hoeft geen inklapbare tafel te zijn. Het is een vaste zithoek met ongebouwde bankjes, dus er hoeft niks verplaatst te worden. Ik wil inderdaad de normale tafelpoot vermijden omdat je daar tegenaan komt zodra je aanschuift op het bankje. Optie is ook om het stalen onderstel te laten maken zodat we zelf dikte etc kunnen bepalen. Denken jullie dat je het dan nog steeds niet sterk gemoeg kan maken?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat kan prima, zolang je voldoende draag kracht aan de muur hebt en een goede beugel hebt, Je hoeft er ook geen olifant op te verschonen.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:34

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik wil inderdaad de normale tafelpoot vermijden omdat je daar tegenaan komt zodra je aanschuift op het bankje.
Als dat zelfs voor een stalen poot van bv. 8 cm dik al geldt, is je tafel te smal, dan zal je elkaar ook constant met de voeten raken onder de tafel.

Mensen hebben een bepaald beeld bij een tafel en wat je daarmee kan doen. Niet dat iedereen er gelijk op gaat zitten, maar als iemand zijn balans verliest, moet je je wel kunnen ondersteunen met de tafel.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:41
Ik zou me er totaal geen zorgen over maken.

als je dat frame met draadeinden en chemische ankers aan de muur hangt, trek je eerder de muur omver dan dat de tafel loskomt van de muur.

Pluggen zijn een ander verhaal, want je trekt ze door het frame loodrecht de muur uit.
50kg aan het uiteinde is een veelvoud op de plug door de hefboom.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-03 16:03
Ipv hangend zou een "U" frame iets zijn? Met de opening weg van de muur.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:39
joris1234 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:22:
Wij zijn een kleine eethoek aan het in richten en zaten te denken aan twee bankjes met een eettafel. Ivm gebrek aan ruimte willen we een hangende eettafel. Online zijn er zat onderstellen te vinden, maar het is niet helemaal duidelijk of zoiets sterk genoeg is voor een circa 130-140 × 70 tafelblad, zonder gebruik te maken van een tafel poot. Het onderstel zal bevestigd worden aan een betonnen muur. En de afmetingen van de eethoek zelf zijn 170 × 130 (idd krap). Andere ideeen zijn ook welkom :)

[Afbeelding]
Het maakt veel uit of je er een eiken blad van 35 kilo op wilt leggen of een kunststof tafelblad van 12 kilo.
En ook met hoeveel mensen je doorgaans aan die tafel zit. Zijn dat er twee, dan zou je best een poot onder het midden van het blad kunnen plaatsen als extra steun. Zijn dat er altijd vier, dan is dt misschien lastiger, maar als je eenmaal op de bank zit en dan doorschuift, heb je van een poot op 35 cm van de bank niet veel hinder meer.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als het een vaste tafel wordt, dan ook gewoon een vaste voet. Hier heb je met deze maten echt een enorme hefboom. Al is het maar om het gewicht op te vangen van iemand die een keer struikelt en houvast zoekt aan de hoek van de tafel.

Ipv de genoemde omgekeerde T zou je eigenlijk gewoon moeten kijken naar een I poot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIyt9j8uEn6rKBpQgjr6yG-9z-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HDxOm7bJIeKiVAsEVKNLGnqs.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-03-2026 08:39 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47
Je zou er ook een grote enkele schoor onder kunnen plaatsen vanaf midden onder de tafel ongeveer naar de plint.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:36
Als je echt geen poot wilt, maar wel een stevige tafel op een vaste plek, dan kun je 'm natuurlijk ook aan het plafond hangen.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Als je alles aan de muur vast maakt kan je op het uiteinde toch een slank pootje zonder voet zetten (eigenlijk een rechte buis)? Je hoeft het 'omkiepen' niet op de vangen, dat doet de muur maar je bent wel van het grote moment af.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ophangen aan het plafond?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dehnuXIu7qseAQJygBFR0IcJRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPdNqJkrzAwPBkn7tlKLAxRX.jpg?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit is wat ik ook dacht bij de topic titel, zou evt zelfs met kabels kunnen zodat je 'm kunt laten zakken wanneer hij nodig is :+

Zoiets als dit, maar dan zou ik voor een net wat minder bulky oplossing gaan en zorgen dat de kabels ook schuin in alle richtingen gaan ivm stevigheid.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Dit is wat ik ook dacht bij de topic titel, zou evt zelfs met kabels kunnen zodat je 'm kunt laten zakken wanneer hij nodig is :+

Zoiets als dit, maar dan zou ik voor een net wat minder bulky oplossing gaan en zorgen dat de kabels ook schuin in alle richtingen gaan ivm stevigheid.
Ik dacht dit ook toen ik de titel las.Iets met touwtjes/kabels gaat volgens mij niet werken voor een eettafel. Een tafel die aan kabels hangt zal altijd gaan bewegen bij horizontale krachten zoals deze bijvoorbeeld optreden bij het snijden van een stevige biefstuk.

• TheGhostInc
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Het maakt veel uit of je er een eiken blad van 35 kilo op wilt leggen of een kunststof tafelblad van 12 kilo.
Dat maakt weinig uit, die 20kg extra zit verspreid over de lengte, een zak aardappelen van 5kg op de punt leggen heeft meer impact.

@joris1234 die 'poot' gaat het normaalgesproken wel houden, bijvoorbeeld een bed heeft dunnere buizen en qua overspanning/belasting lijkt dat hier best op. (Tenzij je echt een chinesium prut variant hebt)
Het belangrijkste is de bevestiging, aangezien het in beton zit moet dat ook goed komen. Maar lees je goed in over de bevestiging die je gebruikt. Een goede plug of chemisch anker heeft een datablad waarin precies staat wat ze getest hebben.
Bijvoorbeeld https://www.fischer.nl/nl...en/nylon-pluggen/duopower heeft onderaan bij de technische documentatie een load tabel, staat precies wat je kunt verwachten.

De poot die je in je plaatje hebt staan limiteert het moment al flink. Laten we zeggen dat die 50cm omlaag is en je blad 150cm, dan is je hefboom x3. Als we een (statische) belasting van 100kg op de punt pakken zit je bij de ophanging op 300kg belasting in de richting 'uit' de muur (de meest kwetsbare richting voor een plug)
Maar beton is het perfecte materiaal, dus met enkele 'stevige' pluggen + schroeven zou je er al moeten zijn.

Persoonlijk zou ik gaan voor een chemisch anker :+ , maar dat heeft ermee te maken dat je ook dynamische belasting hebt. Pluggen hebben de neiging los te gaan zitten bij 'gejutter'.
Maar met 4 Fisher duopower 10x80 pluggen met bijbehorende schroeven kun je meer dan 1000kg dragen in beton. Als er iets stuk gaat, is het niet de bevestiging aan de muur, maar waarschijnlijk de beugel die vervormd/het niet aankan.

Persoonlijk zou ik het gewoon doen, mocht het toch loskomen zet je er alsnog een poot onder.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:41

SomerenV

It's something!

Qwerty-273 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:36:
Als het een vaste tafel wordt, dan ook gewoon een vaste voet. Hier heb je met deze maten echt een enorme hefboom. Al is het maar om het gewicht op te vangen van iemand die een keer struikelt en houvast zoekt aan de hoek van de tafel.

Ipv de genoemde omgekeerde T zou je eigenlijk gewoon moeten kijken naar een I poot.
[Afbeelding]
10kg heeft een kracht van 100N als het recht naar beneden 'duwt'. Een beetje een lompe berekening, maar als je die 100 keer de lengte van de tafel doet zit je op de 130N. Deel dat door de hoogte van het stuk ijzer tegen de muur (40cm?) en je zit op 325N, of grofweg 32.5KG die aan de muur trekt. Da's opzich niet heel spannend als je de beugel goed vastmaakt. Maar je leunt natuurlijk ook op je tafel tijdens het eten, of als je er aan het werk bent, of wanneer iemand staat en... leunt, zoals mensen doen :+ Dan komen er aanzienlijk meer kilo's bij kijken en kun je mogelijk over de 150KG heen gaan wat soms aan de muur loopt te trekken.

Een beetje chemisch anker moet dat wel aan kunnen, maar sketchy blijft het wel.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat is toch die fascinatie van Tweakers en een chemisch anker?

Als je die afgebeelde poot vastmaakt met 12 pluggen en houtdraadbout (zoveel gaatjes tel ik aan de muur) gaat dat echt nergens meer heen. Mits het daadwerkelijk beton is (druksterkte minimaal C20/25) en de gaatjes precies geboord worden, niet te lomp en met een goede SDS boor met vierkante kop zodat je een precies gat krijgt.

Als je dan de 10x80 Fischer Duopower pakt kun je 4,20 kN belasten per schroef (combi van trek en afschuifbelasting). Doe dat x12 heb je 50,4 kN = 5.040 kg in totaliteit. Dat gaat echt nergens meer heen.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:25

aap

Een vriend van mij had zoiets gebouwd. Een tafel die aan een kant aan de muur hing en aan de andere kant aan een draadeind uit het plafond.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
joris1234 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:04:
Het hoeft geen inklapbare tafel te zijn. Het is een vaste zithoek met ongebouwde bankjes, dus er hoeft niks verplaatst te worden. Ik wil inderdaad de normale tafelpoot vermijden omdat je daar tegenaan komt zodra je aanschuift op het bankje. Optie is ook om het stalen onderstel te laten maken zodat we zelf dikte etc kunnen bepalen. Denken jullie dat je het dan nog steeds niet sterk gemoeg kan maken?
Het grootste probleem wat je moet zien te overbruggen is de hefboomwerking.

Zet 10 kg op de tafel tegen de muur aan en er is niets aan de hand. Maar verplaats diezelfde 10 kg nu naar de andere kant van de tafel (zover mogelijk van de muur af) en de krachten die gaan spelen op de muur zijn een stuk hoger. Ik kan het helaas enkel gevoelsmatig benaderen, maar wellicht dat een tweaker hier beter onderlegd is in de natuurkunde en kan uitrekenen hoeveel kracht die 10 kg uitoefent op 130 cm van de muur...

En wat nu als er een persoon van 100 kg per ongeluk bovenop valt, blijft die tafel dan alsnog in de muur of trekt die persoon hem met zijn hele gewicht ruw uit de muur (met enorme gaten tot gevolg).

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je echt een steun nodig hebt, richting de grond of het plafond... maar wel iets. Zonder steun zou ik persoonlijk te risicovol vinden. Want je moet wel uitgaan dat er iemand bovenop kan vallen/zitten/staan; niet iedereen is helder genoeg om in te zien dat die tafel dat niet trekt. Zeker als mensen diep in een gesprek verzonken zijn willen ze nog wel eens gedachtenloos het dichtstbijzijnde oppervlak kiezen om 'even te gaan zitten'.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-03 13:59
Op welke manier denk je ruimte te besparen met zo'n model? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je dan dichter langs de tafel kan lopen zonder de poten te raken met je voeten / benen, is dat je gedachte?

Want een tafel van 130/140 x 70 kan denk ook goed met een centrale poot.
Daarmee heb je dan ook geen poten op de hoeken.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:40
Ook al blijft dit hangen met chemisch ankers en weet ik wat lijkt het me nog vrij gammel en beweegbaar.
Ik zou een oplossing zoeken met een poot ergens onder de middenlijn van de tafel als het ware. Dan stoot je je knieën toch niet en hij hoeft ook niet per se helemaal aan het uiteinde.
Zo'n opstelling in een restaurant of café heeft toch ook altijd wel een poot?

• TheGhostInc
  • Niet online
BlueKeenan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:

[...]

Als je dan de 10x80 Fischer Duopower pakt kun je 4,20 kN belasten per schroef (combi van trek en afschuifbelasting).
Pak je Soudal Chemisch anker CA1400, dan kun je tot 6,6kN belasten bij M8.
En ik heb bijvoorbeeld keilbouten een muur kapot zien drukken. Chemisch anker is stressvrij zonder belasting.

Dus een chemisch anker is de sterkere verbinding en Tweakers houden van 'de beste' oplossing. Overengineering blijft leuk.

Overigens is er ook nog de mogelijkheid om een binnendraadanker te gebruiken. Een M8 binnendraadanker heeft een buitenmaat van ~12mm waardoor je op 14,0kN belastbaarheid uitkomt met chemisch anker.
Voordeel van binnendraadankers is dat je ook kunt demonteren zonder uitstekende onderdelen.

Ik heb er hier een klimrek en klimgrepen mee aan de muur hangen.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56

TWKterry

Master Mariner

Ik had vroeger een bar idee.
Blad opgelegd op een balkje aan de muur en een enkele poot aan het andere uiteinde. Deze zijn bv bij Ikea verkrijgbaar en verstelbaar kwa hoogte. Die poot hoeftddan ook niet op het uiteinde.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:15
TheGhostInc schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Pak je Soudal Chemisch anker CA1400, dan kun je tot 6,6kN belasten bij M8.
En ik heb bijvoorbeeld keilbouten een muur kapot zien drukken. Chemisch anker is stressvrij zonder belasting.

Dus een chemisch anker is de sterkere verbinding en Tweakers houden van 'de beste' oplossing. Overengineering blijft leuk.

Overigens is er ook nog de mogelijkheid om een binnendraadanker te gebruiken. Een M8 binnendraadanker heeft een buitenmaat van ~12mm waardoor je op 14,0kN belastbaarheid uitkomt met chemisch anker.
Voordeel van binnendraadankers is dat je ook kunt demonteren zonder uitstekende onderdelen.

Ik heb er hier een klimrek en klimgrepen mee aan de muur hangen.
offtopic:
@Wolly ik moest zo hard lachen en meteen aan jouw opmerking denken..
Wolly in "Per ongeluk door betonnen muur heen geboord"

*sowieso

• vogelmans
  • Laatst online: 08:07
Alleen al omdat de meesten hier nerveus worden van de muurtafel zonder poot zou al een design uitdaging zijn om juist voor dit ontwerp te gaan.
Om makkelijk in en uit te stappen zou ik het blad ook flink afronden aan de "zwevende" kant.
Technisch is het geen enkel probleem met een betonnen muur en met een degelijk frame kan je de tafel ook nog behoorlijk belasten.

• vogelmans
Een zwevende tafel is net zo'n uitdaging als een zwevende trap:
https://www.genico.be/nl/...RgO_fSsMkSZ4aAor0EALw_wcB

• RiDo78
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:41:
Alleen al omdat de meesten hier nerveus worden van de muurtafel zonder poot zou al een design uitdaging zijn om juist voor dit ontwerp te gaan.
Om makkelijk in en uit te stappen zou ik het blad ook flink afronden aan de "zwevende" kant.
Technisch is het geen enkel probleem met een betonnen muur en met een degelijk frame kan je de tafel ook nog behoorlijk belasten.
Is dat puur onderbuikgevoel of kun je die bewering met berekeningen ondersteunen?

• vogelmans
RiDo78 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Is dat puur onderbuikgevoel of kun je die bewering met berekeningen ondersteunen?
Ervaring, in mijn leven al zoveel met pluggen en schroeven opgehangen.
Wel even laten adviseren over de juiste pluggen. Op de verpakking staat vaak al hoeveel de pluggen kunnen dragen. Ik heb hier kasten aan de muur gehangen die ondertussen helemaal vol zitten. Ook keukenkastjes die aan de muur hangen en helemaal vol zitten.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:25

kujinshi

seven heroes

Constructief gezien kan je, als je geen poten op de grond wil, een driehoek onder de tafel met de muur kunnen maken.

Dus vlak tafelblad en dan eronder onder een hoek van 30 graden terug onder naar de wand, dan worden de verticale krachten op de tafel in de wand afgevoerd.

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

RiDo78 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Aan M8 bouten kan je zo honderd kilo ophangen. Zeg dat je een driehoek maakt. Boven zit hij met zeker 4x M8 vast. Aan de onderkant driehoek ook nog 4x M8. De dikte maakt dat de verticale krachten makkelijk opgevangen worden (8x M8 betekent 800kg wel).

Horizontale krachten vang je op door de M8 bouten lengte te geven. Ikzelf kit pluggen in de muur ook nog vast voordat de bout erin geschroefd wordt. Een 80-100mm boutlengte is redelijk de steenmaat. Langer hoeft niet.

• RiDo78
  • Niet online
vogelmans schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Wel even laten adviseren over de juiste pluggen. Op de verpakking staat vaak al hoeveel de pluggen kunnen dragen. Ik heb hier kasten aan de muur gehangen die ondertussen helemaal vol zitten. Ook keukenkastjes die aan de muur hangen en helemaal vol zitten.
Heb jij keukenkastjes van 130 cm diep opgehangen?! Want hoe verder je van de muur/het draaipunt afgaat hoe meer je te maken gaat krijgen met de hefboomwerking. Dus een pak suiker van 1 kg geeft veel minder druk op de bevestiging als het 30 cm van de muur af staat dan dat het 130 cm er vanaf staat.

Daarnaast hebben we het niet over keukenkastjes maar over een tafel. Een waar een volwassen vent op een onbewaakt ogenblik op kan gaan zitten of vallen. Die krachten moeten dan ook door de bevestiging worden opgevangen. Zonder dat de bevestiging of misschien zelfs de muur kapot wordt getrokken.

Ik zou het in elk geval niet aandurven zonder dat het doorgerekend is.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:40
[...]

Waarbij de belasting voornamelijk haaks op de plug/schroef is. Een tafel van 130 gaat meer trekkracht uitoefenen op de schroeven, afhankelijk van de grote van de hefboom.

Onmogelijk is het niet, maar ik vind het geen logische constructie voor zo'n lange tafel.

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:43
Hmm, en een stalen strip of 2 of 3 doortrekken tot plafond, het frame met hoeklijn met en/of kleine driehoek daar aan lassen. Vervolgens afgerond blad er op. De stalen strip wel cosmetisch en esthetisch design maken naar eigen invulling. Krachten worden verdeeld over gehele wand van boven tot onder. Kun je met 4 man tegelijk op tafel zitten.

• thunder7

thunder7

Als een strip van zeg 2,5 meter hoog iets wil uithalen in deze situatie, heb je volgens mij geen strip, maar een stalen profiel nodig. Dat gaat aardig richting de maat die anders een poot zou hebben, en is 3x zo lang en veel meer in het zicht.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:42
thunder7 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:07:
Als een strip van zeg 2,5 meter hoog iets wil uithalen in deze situatie, heb je volgens mij geen strip, maar een stalen profiel nodig. Dat gaat aardig richting de maat die anders een poot zou hebben, en is 3x zo lang en veel meer in het zicht.
Een strip kan heel goed op trek belast worden. Zodra een onderdeel op druk belast wordt, heb je een profiel nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

En dan nog, een stalen pijp van 2 centimeter dikte, daar kan je al met 10-20 man aan hangen, staal is zeer sterk.

• thunder7

thunder7

Ik nam aan dat het gezien de opmerking 'krachten worden verdeeld over de gehele wand' ging om een strip aan de wand. Nu lijkt het om een strip van de uitstekende kant van de tafel naar het plafond te gaan? Dat is heel wat anders.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:51
leuke oplossing, ook handig als er hoge golven een aardbeving is.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Uitkragende liggers zijn geen uitzondering in de bouw, dus ik snap niet dat deze tafel een probleem zou kunnen zijn.
De constructie is heel simpel te berekenen. Sterkte is ook geen probleem, maar wel de doorbuiging. Je wil geen tafel die op het uiteinde een paar cm doorzakt als er een schaal eten op wordt gezet.

Wat betreft de bevestiging aan de muur moet je zorgen voor redundantie, d.w.z. zit er een anker net iets minder vast dan moet de rest nog sterk genoeg zijn om de belasting over te nemen.
Dus niet 3 ankers omdat de tabellen van de fabrikant aangeven dat het genoeg is, maar doe er 1 of 2 extra.
Zit natuurlijk ook wel de nodige veiligheid op de tabellen, maar die gaan er van uit dat het anker in beginsel goed is gemonteerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
JukeboxBill schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:49:
Uitkragende liggers zijn geen uitzondering in de bouw, dus ik snap niet dat deze tafel een probleem zou kunnen zijn.
De constructie is heel simpel te berekenen. Sterkte is ook geen probleem, maar wel de doorbuiging. Je wil geen tafel die op het uiteinde een paar cm doorzakt als er een schaal eten op wordt gezet.

Wat betreft de bevestiging aan de muur moet je zorgen voor redundantie, d.w.z. zit er een anker net iets minder vast dan moet de rest nog sterk genoeg zijn om de belasting over te nemen.
Dus niet 3 ankers omdat de tabellen van de fabrikant aangeven dat het genoeg is, maar doe er 1 of 2 extra.
Zit natuurlijk ook wel de nodige veiligheid op de tabellen, maar die gaan er van uit dat het anker in beginsel goed is gemonteerd.
Omdat je het hier niet hebt over uitkragen. Vaak zijn dat liggers die aan twee zijden opliggen en doorsteken. Dan kun je de stijfheid van de balk gebruiken. In dit geval moet het volledige moment opgevangen worden door de muur en het frame van de tafel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• JukeboxBill
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Omdat je het hier niet hebt over uitkragen. Vaak zijn dat liggers die aan twee zijden opliggen en doorsteken. Dan kun je de stijfheid van de balk gebruiken. In dit geval moet het volledige moment opgevangen worden door de muur en het frame van de tafel.
Rekenkundig blijft het nog steeds een uitkragende ligger. Dat de opname van het moment komt doordat de balk doorloopt of direct aan de wand zit maakt daarvoor niet uit.
Alleen voor het berekenen van de doorbuiging kan het uitmaken omdat bij een doorgaande ligger ook de doorbuiging van het doorlopende deel moet worden meegenomen. Maar ook dat is geen rocket science.

Uiteraard moet de muur sterk genoeg zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 24-03-2026 10:31 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BlueKeenan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:

Als je die afgebeelde poot vastmaakt met 12 pluggen en houtdraadbout (zoveel gaatjes tel ik aan de muur) gaat dat echt nergens meer heen. Mits het daadwerkelijk beton is (druksterkte minimaal C20/25) en de gaatjes precies geboord worden, niet te lomp en met een goede SDS boor met vierkante kop zodat je een precies gat krijgt.

Als je dan de 10x80 Fischer Duopower pakt kun je 4,20 kN belasten per schroef (combi van trek en afschuifbelasting). Doe dat x12 heb je 50,4 kN = 5.040 kg in totaliteit. Dat gaat echt nergens meer heen.
Bij twijfel altijd M20 gebruiken. ;)

• willem7q
  • Niet online
Je kan dat gewoon uitrekenen als een hefboom. Stel dat het tafelblad 120 cm uit de muur steekt, en dat de afstand tussen de bovenste en onderste verankering in de muur 60 cm is. Bij 200 kg belasting op het uiteinde van de tafel (we vergeten voor het gemak even het eigengewicht), krijg je dan een trekkracht van 400 kg in de bovenste verankering en een drukkracht van 400 kg in de onderste (200 kg x 120 cm = 400 kg x 60 cm).
Je rekent best nog met een veiligheidsfactor, bvb 3. De bovenste verankering moet dan een trekkracht van 1200 kg (12 kN) aankunnen. Dat geldt zowel voor de schroef (of schroeven *) als voor de muur!
(* bij verdeling over meerdere schroeven neem je best een bijkomende veiligheidsfactor aangezien de belasting nooit perfect over alle schroeven verdeeld wordt.)
Daarnaast moet de constructie van de tafel zelf ook dit moment aankunnen (maar die zal erop gemaakt zijn door de leverancier) en moet de verankering de verticale belasting aankunnen (afschuifkracht van 200 kg + veiligheidsfactor verdeeld over alle schroeven). Waarschijnlijk zal één schroef dat ook kunnen opnemen, en dat is goed want je bent nooit zeker dat de belasting netjes verdeeld wordt.
TLDR: dit kan zeker, controleert vooral de trekkracht van de bovenste schroef en van de muur zelf.

[ Voor 0% gewijzigd door willem7q op 24-03-2026 10:48 . Reden: eindredactie leestekens ]

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Er bestaan trappen met zwevende treden waarop kneiter obese mensen veilig naar boven kunnen rennen. Jouw tafel steekt verder uit maar je hebt ook veel meer ruimte voor de bevestiging. Als je dus maar kiest voor voldoende sterk materiaal en goede verankering in de muur moet het makkelijk kunnen.

Overigens doet mijn knie alleen al pijn als ik naar dat schuine balkje kíjk in je huidige suggestie, maar dat is mijn persoonlijk afwijking.

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:00
Sorry om jouw topic zo te kapen, maar ik heb een vergelijkbare situatie. Ik ben bezig met de opbouw van nieuwe muren (HSB) en wil graag een zwevend bureaublad maken in een van de slaapkamers. Geen bureau waar een zware computer oid op komt, maar meer gewoon een blad van maximaal 50cm diep waar ik wat spullen op kan leggen (tv erboven, zoals je soms ziet in hotels).

Zou zo'n stalen plankdrager daarvoor kunnen werken? https://www.onlinedeurbes...oft-200x130-mm-mat-zwart/

Ik zou deze in willen bouwen, dus op de houten staander schroeven en afwerken met OSB en gips. Dan steekt er maar een enkel deel uit waar et blad op kan. Belastbaar tot 80 kilo volgens de specs, lijkt me ruim voldoende.

En zou je dit niet in het groot kunnen gebruiken voor jouw idee?

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
[...]

Probleem is niet zozeer het gewicht, maar de manier waarop ze belast worden.
Bij kasten is het afschuiving, de plug mag bij wijze van spreken nog los in de muur zitten, dan nog zal je kast blijven hangen.
Bij de tafel worden de bovenste schroeven quasi in lijn uit de muur getrokken, dat is totaal niet te vergelijken.

Persoonlijk zou ik één enkele poot op zo'n 60cm van het einde zetten. Dit stoort amper, maar zal alles zoveel eenvoudiger en stabieler maken.
Pagina: 1