Is 120+ Hz fijner werken dan 60 Hz?

Pagina: 1
Acties:

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-03 05:09
Ik heb een ThinkVision 1440p 60Hz scherm 24 inch. Prima scherm, ik game wel maar zeker niet competatief, en eerder Assassins Creed of iets dergelijks dan een shooter (behalve dicision 2).
Ik programeer veel en doe office werk. Ik zit te kijken naar een 27 inch 4K scherm. Bijv uitvoering: Gigabyte GS27U Zwart of uitvoering: AOC Gaming U27G4R Zwart

mijn vraag is, werkt het fijner om een hogere refreshrate te hebben dan 60Hz? Is het rustiger aan je ogen, minder vermoeiend om lang te werken? Of koop je dit vooral om te gamen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45

ThunderNet

Flits!

Ik vind het persoonlijk een grote meerwaarde, zeker op pagina's scrollen en vensters verplaatsen voelt rustiger voor je ogen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:46

CaDje

Framedrops for life

Het is voor kantoor werk volgens mij niet per definitie rustiger voor je ogen, omdat pixels alleen vernieuwd worden bij beweging, en je toch vaak tegen een redelijk statisch scherm kijkt tijdens werk.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:53
voor scrollen ect en zeker voor gamen vwil ik zelf niett meer terug,zeker met shooters is het een voordeel,veel minder motion blur

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:31
De ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere. Zelf heb ik totaal geen moeite met 60 Hz schermen voor office werk, ondanks dat ik met simracen 165 Hz gewend ben.

Ja, voor gamen is >60 Hz prettig, ook bij niet competitief.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, het werkt echt fijner. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me vooral opvalt als ik 2 verschillende schermen naast elkaar heb. Mijn hoofdscherm doet 144Hz, mijn 2e scherm 60Hz. Dat verschil zie je wel. Ook als je een tijd met een 100+ Hz scherm gewerkt hebt en gaat daarna gelijk op een 60 Hz werken merk je het goed.

Maar het hangt ook wel een beetje af van wat je doet. Voor kantoorwerk heb ik op m'n werk 60Hz monitoren, en het is niet alsof ik me daar nou heel erg aan ga ergeren, maar het is wel zichtbaar anders.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:11
Het voelt vooral veel comfortabeler omdat bijvoorbeeld muisbewegingen veel soepeler en soms ook accurater zijn. Zelfde geldt voor scrollen. Voor gaming maakt 120 fps me weer helemaal niet uit; voor kantoorwerkzaamheden kan ik niet meer terug.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:17:
Het voelt vooral veel comfortabeler omdat bijvoorbeeld muisbewegingen veel soepeler en soms ook accurater zijn. Zelfde geldt voor scrollen. Voor gaming maakt 120 fps me weer helemaal niet uit; voor kantoorwerkzaamheden kan ik niet meer terug.
Bij mij juist andersom, recent van 144Hz naar 240Hz gegaan, en tot mijn verbazing voor gamen vond ik het echt een duidelijke stap beter. Voor kantoorwerkzaamheden zat ik op 60Hz (door het dock), nu rechtstreeks via USB-C naar mijn scherm op 120Hz volgens mij, maar ik merk weinig verschil. Op kantoor 60Hz en het valt mij iig niet op.

Het zal afhangen aan je werkzaamheden en waar je gevoelig voor bent (je muiscursor en scrollen enzo zal zeker scherper zijn op hoge verversingssnelheden, maar simpelweg niet iets waar ik heel gevoelig voor ben blijkbaar. Nu is een flink gedeelte van mijn werk via remote desktop verbindingen, dus dan kan je sowieso vloeiend scrollen wel vergeten).

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
tw_gotcha schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:22:
Ik heb een ThinkVision 1440p 60Hz scherm 24 inch. Prima scherm, ik game wel maar zeker niet competatief, en eerder Assassins Creed of iets dergelijks dan een shooter (behalve dicision 2).
Ik programeer veel en doe office werk. Ik zit te kijken naar een 27 inch 4K scherm. Bijv uitvoering: Gigabyte GS27U Zwart of uitvoering: AOC Gaming U27G4R Zwart

mijn vraag is, werkt het fijner om een hogere refreshrate te hebben dan 60Hz? Is het rustiger aan je ogen, minder vermoeiend om lang te werken? Of koop je dit vooral om te gamen.
Net zoals iedereen hier is het voor mij ook een grote meerwaarde. Ik werk op 360Hz en dit is boterzacht; ook op de desktop. Ook ik zou niet meer terug willen naar een lagere waarde. Mijn laptop heeft een 144Hz panel en ik zie duidelijk verschil met 360Hz :)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zal ik dan het tegengeluid laten horen? Ik zie werkelijk geen verschil tussen de verversingssnelheden überhaupt. Ik heb twee monitors bij elkaar staan 144hz/60hz en met geen verschil. Net als dat ik geen verschil ervaar tussen mijn twee telefoons waarvan één 120hz en de ander 60hz scherm heeft.

Voor mijn volgende monitor is het geen spec die ik meeneem bij de aanschaf.
Pagina: 1