We hebben een woning uit 1906 gekocht die we gaan isoleren. De buitenmuur is een steensmuur met een hele dunne spouw. We gaan dus van binnenuit isoleren. Volgens de timmerman (familie, hij helpt ons) hoeven we geen folies te gebruiken, omdat hij dit nooit zo doet. Wij denken echter van wel, maar zijn ook geen expert dus daarom ben ik benieuwd naar jullie tips. Wat is de volgorde van opbouw wanneer je zo’n soort muur wilt gaan isoleren? We gaan een isolatie van 14 cm gebruiken.
Vraag
Alle reacties
Wat voor voorzetwand komt er? 14cm van welke materiaal komt erin die wand? Als je PIR neemt en alle naden afplakt hoeft er inderdaad geen folie. Als je steenwol of houtvezel gebruikt dan zou ik wel een folie toepassen.
Het hoeft niet want ik doe dat nooit is de slechtste argumentatie die er is.
Het hoeft niet want ik doe dat nooit is de slechtste argumentatie die er is.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands we zijn van plan om glaswol te gaan gebruiken. Dus dan wel met folie raad jij aan? En hoe ziet de opbouw er vanaf de muur dan uit?
Een steensmuur is doorgaans massief van 18 - 22 cm dik (het formaat van een steen) een spouw muur zijn 2 muren met een spouw ertussen als je dat eerste hebt zou ik aanraden om een spouw te creeren eventuel met (ventilatie) latten en daarna een dampopen wind dichte folie te gebruiken dan isolatie en een dampdichte folie als je al een spouw hebt heb je de dampopen folie niet nodigen zou ik persoonlijk alleen aan de binnenkant een dampdichte folie gebruiken. als je pir wil gebruiken is folie niet nodig en kan je alleen de naden afplakken.
Exact als hoe @twain4me het hierboven uitlegt.Mir123 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:35:
@No Hands we zijn van plan om glaswol te gaan gebruiken. Dus dan wel met folie raad jij aan? En hoe ziet de opbouw er vanaf de muur dan uit?
Veroordeel niet, verwonder u slechts