3-fase aansluiting, maar 1-fase thuisbatterij en panelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gofferje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 10:41
Ik heb een 3-fase aansluiting, en 1-fase zonnepanelen.
Ik heb een 1-fase Zendure batterij besteld en ik snap niet precies hoe dit het beste werkt...
Ik heb een eigen groep voor de batterij, maar niet op dezelfde fase als de panelen.
En een p1 meter van HomeWizard.

1. Moet ik de batterij wel op dezelfde fase als de 1-fase panelen hebben, omdat ik anders nooit de stroom van die panelen in de batterij krijg? En m'n batterij dus altijd van het net gevoed zal worden?
2. Heb ik op de andere fasen dan waarop de batterij is aangesloten nooit profijt van de batterij? Die moeten dus altijd uit het net gevoed worden?
2. Moet je een gebruiker en voeder van stroom op dezelfde fase 'optellen'? Of streept dit deels tegen elkaar weg?
3. Welke rol speelt de slimme meter hierin? Die duwt geen stroom naar een andere fase, wel? Dus speelt alleen een administratieve rol?

bedankt!

Beste antwoord (via gofferje op 18-03-2026 14:53)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:06
Wat er gebeurt:
  • Wasmachine draait, begint 1000W te verbruiken op fase 2.
  • Slimme meter rapporteert totaalverbruik fase 1 (0)+fase 2 (1000W) + fase 3 (0) = 1000W
  • Zendure ziet verbruik op P1 meter van 1000W, dus steekt 1000W terug op fase 1.
  • Slimme meter rapporteert verbruik fase 1 (-1000W)+fase 2 (1000W) + fase 3 (0)= 0W
Kortom: een slimme meter bij 3fasig werkt met het totaalverbruik (of opwek) van je huis. Net hetzelfde als eenfasig, daar moet je geen rekening houden met wat je op verschillende stroomkringen (de aparte zekeringen) doet, het totaal telt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

gofferje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:
Ik heb een 3-fase aansluiting, en 1-fase zonnepanelen.
Ik heb een 1-fase Zendure batterij besteld en ik snap niet precies hoe dit het beste werkt...
Ik heb een eigen groep voor de batterij, maar niet op dezelfde fase als de panelen.
En een p1 meter van HomeWizard.

1. Moet ik de batterij wel op dezelfde fase als de 1-fase panelen hebben, omdat ik anders nooit de stroom van die panelen in de batterij krijg? En m'n batterij dus altijd van het net gevoed zal worden?
2. Heb ik op de andere fasen dan waarop de batterij is aangesloten nooit profijt van de batterij? Die moeten dus altijd uit het net gevoed worden?
2. Moet je een gebruiker en voeder van stroom op dezelfde fase 'optellen'? Of streept dit deels tegen elkaar weg?
3. Welke rol speelt de slimme meter hierin? Die duwt geen stroom naar een andere fase, wel? Dus speelt alleen een administratieve rol?

bedankt!
1. Ja.
2. Ja.
2. ;) Op een fase mag je voeding en afname wegstrepen tegen elkaar. Wat er overblijft gaat het net op of af. Let hierdoor wel op dat je niet over het max. vermogen van een groep gaat. Je batterij heeft een eigen groep dus dat zal goed gaan.
3. De meter saldeert intern de "meting" van stroom tussen fases. Maar dat is puur adminstratief inderdaad.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Jouw energiemeter meet het vermogen over alle drie de fases tegelijk.
Dat betekent, Wtotaal = WL1 + WL3 + WL3, en met dat antwoord gaat hij telwerken laten draaien.

Mocht je de pv en accu op verschillende fases hebben, dan ruil je die energie per direct om op het net.
Dat kun je niet zien op de factuur.

Omdat er wat fase-stroom balanceer en nul-stroom valkuilen zijn heeft het de voorkeur pv en batterij wel op dezelfde fase te hebben.

Want je mag inderdaad vermogens optellen in de wisselstroom theorie. Let op het teken. Als je verbruik als positief noteert moet je productie als negatief noteren. Het eindresultaat moet nul zijn. (Kirchhoff)

Echter, als jouw batterij zijn besturing maar één fase gebruikt, bijvoorbeeld door een stroomklem, dan kan hij jouw verbruikers of productie op de andere fases niet zien en haalt hij niet het gewenste doel.

• gofferje
Bedankt voor jullie reacties! Maar betekent dat dan, na het afschaffen van de salderingsregeling 1-1-2027, dat een 1-fase batterij bij een 3-fase aansluiting dus niet zo veel zin heeft?
En als dat zo is, waarom komt dat in de (vele) informatie die ik hierover gelezen en bekeken heb, zo slecht naar voren?

• gofferje
@jeroen3 jij schreef: Mocht je de pv en accu op verschillende fases hebben, dan ruil je die energie per direct om op het net.

Maar dat is straks na afschaffen van salderen dan anders?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 14:52
gofferje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:21:
Bedankt voor jullie reacties! Maar betekent dat dan, na het afschaffen van de salderingsregeling 1-1-2027, dat een 1-fase batterij bij een 3-fase aansluiting dus niet zo veel zin heeft?
En als dat zo is, waarom komt dat in de (vele) informatie die ik hierover gelezen en bekeken heb, zo slecht naar voren?
Nee, de 3 fasen worden bij elkaar opgeteld (administratief). Het maakt niet uit dat je op 1 fase teruglevert en op een andere fase juist stroom gebruikt. Dat heeft niets met salderen te maken.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
Aardedraadje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:56:
[...]

1. Ja.
2. Ja.
2. ;) Op een fase mag je voeding en afname wegstrepen tegen elkaar. Wat er overblijft gaat het net op of af. Let hierdoor wel op dat je niet over het max. vermogen van een groep gaat. Je batterij heeft een eigen groep dus dat zal goed gaan.
3. De meter saldeert intern de "meting" van stroom tussen fases. Maar dat is puur adminstratief inderdaad.
1 moet zijn Nee. Is niet nodig. De batterij zal laden van de fase waar deze opzit zelfs als dat niet de fase is van de panelen. Er vind een plus en min verrekening plaats in de meter zodat het saldo nul is. Voor net stabieliteit is her wel beter.
2. Moet ook Nee zijn. Ook hier vind de verrekening,via de meter plaats

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:53:
[...]

1 moet zijn Nee. Is niet nodig. De batterij zal laden van de fase waar deze opzit zelfs als dat niet de fase is van de panelen. Er vind een plus en min verrekening plaats in de meter zodat het saldo nul is. Voor net stabieliteit is her wel beter.
2. Moet ook Nee zijn. Ook hier vind de verrekening,via de meter plaats
Het hoeft inderdaad niet, zoals ik zelf als antwoord op vraag 4 geef, de meter saldeert intern.

Wat @gofferje stelt in vragen 1 en 2 klopt echter wel. De zonnestroom gaat niet de accu in als de accu en de panelen niet op dezelfde fase zitten. En op de fases waar de accu/panelen niet zitten, heb je dus geen profijt van de stroom die ze leveren. ("Die moeten dus altijd uit het net gevoed worden").

Maar nogmaals, door intern salderen in de meter is dat inderdaad niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 17-03-2026 14:58 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
gofferje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:23:
@jeroen3 jij schreef: Mocht je de pv en accu op verschillende fases hebben, dan ruil je die energie per direct om op het net.

Maar dat is straks na afschaffen van salderen dan anders?
Nee, dit omdat dit per direct gebeurt komt dit nooit bij de telwerken terecht.

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:31

11D

Dit is ook een vraag die ik mezelf afvroeg. Het is nu duidelijk dat:

Fysiek gaat zonnestroom van fase 1 niet naar een verbruiker op fase 2, maar de slimme meter verrekent het saldo over alle fasen. Financieel maakt het dus niets uit. Dit geldt ook na afschaffing van salderen in 2027: faseverdeling heeft geen invloed op je energierekening.

Echter, hiermee belast je het net onnodig: fase 1 levert terug terwijl fase 2 tegelijk van het net trekt. Met z'n allen moeten we naar een gebalanceerder net — bijvoorbeeld door de wasmachine te laten draaien als de zon schijnt. Maar als je panelen en je wasmachine op verschillende fasen zitten, denk je goed bezig te zijn terwijl je het net in werkelijkheid nog steeds dubbel belast. Om netcongestie tegen te gaan zal je dus grote verbruikers op dezelfde fase als je panelen moeten aansluiten.

• naftebakje
Maakt niet uit op je energierekening, 1000W terugleveren op ene fase terwijl je op een andere 1000W verbruikt ==> slimme meter zegt aan energieleverancier "0W verbruik".

Naar interne verliezen, en belasting van het net toe is het wel "netjes" om opwek en verbruik te proberen op zelfde fase te krijgen voor zover mogelijk.

Een bedenking: heb je een fase die wat hoger is in spanning (bij zonnige momenten)? Dan kan je daar beter je batterij op hangen, kan ie helpen de spanning verlagen door op te laden. Heb je een fase die lager is in spanning (bij zonnige momenten)? Dan kan je daar beter je zonnepanelen aan hangen, daar is ruimte om op terug te leveren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• gofferje
Bedankt voor de reacties!
Wat ik nog niet goed snap...:
Stel mijn Zendure thuisbatterij (1-fase, stel op fase 1 aangesloten en op p1 van HomeWizard), en mijn wasmachine (op fase 2 aangesloten).
En nu is het avond (donker), batterij is vol en ik ga een was draaien. Gaat de batterij zich dan ontladen aan het net, en de wasmachine dus juist van het net halen, zodat de slimme meter daar weer 0W van maakt?
Klinkt eigenlijk heel gek toch...?

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
Wat er gebeurt:
  • Slimme meter rapporteert totaalverbruik fase 1 (0)+fase 2 (1000W) + fase 3 (0) = 1000W
  • Zendure ziet verbruik op P1 meter van 1000W, dus steekt 1000W terug op fase 1.
  • Slimme meter rapporteert verbruik fase 1 (-1000W)+fase 2 (1000W) + fase 3 (0)= 0W
Kortom: een slimme meter bij 3fasig werkt met het totaalverbruik (of opwek) van je huis. Net hetzelfde als eenfasig, daar moet je geen rekening houden met wat je op verschillende stroomkringen (de aparte zekeringen) doet, het totaal telt.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:58
naftebakje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:09:
Wat er gebeurt:
Dit betekent dan toch dat je 1000w teruglevert op fase 1 en 1000w inkoopt op fase 2, hiervoor krijg je een factuur van de energiemaatschappij, terwijl de P1 meter het administratief op 0 zet, wat impliceert dat je niks hoeft te betalen?

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
RonaldBe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Dit betekent dan toch dat je 1000w teruglevert op fase 1 en 1000w inkoopt op fase 2, hiervoor krijg je een factuur van de energiemaatschappij, terwijl de P1 meter het administratief op 0 zet, wat impliceert dat je niks hoeft te betalen?

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken?
Je meter maakt er intern al 0 van, dus zowel je P1 als je factuur zal 0 verbruik voor dat moment aangeven.
Dus je levert 1000W terug op fase1, je verbruikt 1000W op fase2, je meter maakt daar 0 van en rapporteert dat aan je P1 meter, maar ook aan je factuur.

[removed]

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:58
Ook als de salderingsregeling vervalt in 2027?

Want ik was al druk bezig met hou ik mijn thuisbatterij grootte kon uitrekenen voor 1 fase omdat ik ze niet meer mocht wegstrepen tov elkaar.
Zo werd het mij uitgelegd.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
RonaldBe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:11:
Ook als de salderingsregeling vervalt in 2027?

Want ik was al druk bezig met hou ik mijn thuisbatterij grootte kon uitrekenen voor 1 fase omdat ik ze niet meer mocht wegstrepen tov elkaar.
Zo werd het mij uitgelegd.
De salderingsregel heeft hier helemaal niets mee te maken. Je leverancier krijgt alleen het netto getal door van de meter en dat is de som van levering en teruglevering van alle drie de fasen.

• gofferje
Dank jullie wel. Ik snap het volgens mij volledig nu!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 19:49
Ik heb sinds kort van Liander een nieuwe meter(moeten) krijgen, vanwege de gprs uitfasering. Ik heb met vorige meter al meer dan 13 jaar zonnepanelen op 1 fase en de interne saldering van vermogen naar energie verbruik/productie van de oude meter ging goed.
Maar bij de nieuw meter heb ik sterke twijfels of die dat wel goed doet. Ik heb al een klacht bij Liander ingedient, maar die doen dat snel van de hand. Nu moet ik t tegendeel gaan bewijzen. Dus wachten op een mooie zonnige dag met avg 1500 productie op fase 1 en airco van 1500W op fase 2 of 3 en dan kijken wat de de energie consumptie/productie doet na 15min>1uur.
Als ik de grafieken nu bekijk heb ik er nog niet veel vertrouwen in....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L71QGpFGeTU-2uBIlr9o2xJxbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v9ElFjkEaR3x6zrQ4Ld6zWar.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtffkeYxBXvN5J1AoCtlHpQxqCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JtRF6bafrkKe7J21r7ajOIwX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nn_pgr8xsAC5SfbuVptbFw-hvPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AUB6hkUGh3Bnmg0Cj7HC4iGs.png?f=user_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
floriszz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:49:
Ik heb sinds kort van Liander een nieuwe meter(moeten) krijgen, vanwege de gprs uitfasering. Ik heb met vorige meter al meer dan 13 jaar zonnepanelen op 1 fase en de interne saldering van vermogen naar energie verbruik/productie van de oude meter ging goed.
Maar bij de nieuw meter heb ik sterke twijfels of die dat wel goed doet. Ik heb al een klacht bij Liander ingedient, maar die doen dat snel van de hand. Nu moet ik t tegendeel gaan bewijzen. Dus wachten op een mooie zonnige dag met avg 1500 productie op fase 1 en airco van 1500W op fase 2 of 3 en dan kijken wat de de energie consumptie/productie doet na 15min>1uur.
Als ik de grafieken nu bekijk heb ik er nog niet veel vertrouwen in....
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
eigen topic opening is beter want nu kaap je deze met een niet erg duidelijke vraag. wat is je punt? waar zit volgens jou een probleem?
Pagina: 1