Ventilatie rooster in klep raam badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:09
Mijn vraag
In mijn badkamer heb ik nu een klepraam. Aangezien dit het enige raam is in de badkamer en er savonds en sochtends gedouched wordt staat dit raam eigenlijk heel de dag open. Ook is het raam oud dubbel glas (volgens mij enkel glas en daar een ruit achter gezet). Ik wil dit glas gaan vervangen voor goed mat dubbel glas. Een klusje wat ik bij mij WC raam al eens gedan heb. Ook zou ik er het liefst een hor voor hebben.

Nu schoot het me te binnen dat ik miscchien beter een deel ventilatie rooster kan maken een een deel vast raam. Echter zijn de meeste ventilatie roosters horizontaal wat eigenlijk net goed kan bij dit raam want dan blijft er geen raam over.

Hebben jullie ideeën om hier een gedeelte raam over te houden (voor wat licht binnen) en een ventilatie rooster in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8KzbyI_vE5vKHsMv8SBc-NsnuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDK24VMVDUuflz9R8HA8ce8K.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om zelf een spijl in het kozijn te maken waarbij ik een vierkant aan de linker of rechter kant een ventilatie rooster in bouw. Het overgebleven deel maak ik dan mat glas in. Echter kan ik wat deze optie betreft weinig vinden wat ik kan inbouwen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raam met kozijn van ongeveer 100 cm breed en 40 cm hoog.
Er ligt geen stroom voor ventilator o.i.d.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gekeken naar DUCO ventilatie roosters, echter zijn de meeste kalfplaatsing waar ik dus zeker niet aan wil beginnen. Ik wil het enkel in het hout/kozijn maken.

Misschien een soort houtenplaat maken waarbij ik aan de buitenkant een buitenrooster met hor erachter kan doen. En aan de binnenkant een binnenrooster wat afsluitbaar is.

Buiten https://www.hornbach.nl/p...wit-160-x-160-mm/4152713/
Binnen https://www.hornbach.nl/p...wit-200-x-200-mm/4152724/

Of misschien meer een standaard oplossing:
https://www.ventilatielan...jjOW73zChlHkaAuqYEALw_wcB

[ Voor 7% gewijzigd door Chatman313 op 17-03-2026 09:18 ]

Alle reacties

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-03 14:28
Kan je wat specifieker zijn over de doelen?

Want het raam staat nu de hele dag open op te lossen met een rooster erin te maken heeft als enige voordeel dat er geen insecten binnen komen is dat het doel?

Of wil je ventilatie maken die efficiënter is dan een opening maken?
Is er al afzuiging in de badkamer? dat geeft wat meer zicht op het aanbevelen van mechanische ventilatie vs een rooster.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:05

dragonhaertt

@_'.'

Badkamer ventileren kan je het beste doet met mechanische afzuiging, met warme droge lucht van binnen.
Een rooster met buitenlucht is eigenlijk niet heel nuttig. Voor eventjes kan je dat raam altijd op een kiertje zetten?
Waarom zou je een rooster plaatsen als een kiertje open ook al kan?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Chatman313
@Ramkoe
@dragonhaertt
Het doel is inderdaad om geen hor voor het raam te hoeven plaatsen en zo dus niet continu zowel hor als raam open en dicht hoef te doen.

Er is geen mechanische ventilatie, enkel natuurlijke ventilatie (ook nog een buis in het plafond).

Ik ben tevreden met hoe de ventilatie nu is maar vind een hor niet zo mooi en het glas met folie erop vind ik niet zo mooi. Dus ik ga het glas sowieso aanpakken en dacht misschien kan ik meteen de ventilatie anders maken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Raam dicht laten, vochtgestuurde mechanische ventilatie erin en ventileren via kier onder de deur of rooster in de deur. Je wilt geen koude lucht van buiten want dan krijg je condens met schimmel als gevolg.

Als je een buis hebt door het plafond (uit het dak?) zou ik daar een ventilator inzetten of kijken of je op zolder alsnog een box kwijt kunt.

• Chatman313
@_JGC_ Helaas heb ik geen zolder en zou heel het plafond eruit moeten voor een centrale unit. Dat is geen optie op dit moment. Ik snap dat WTW e.d. natuurlijk veel beter is maar dat zit er niet in.

Ventilator kan er misschien nog wel in maar zoals het nu zit ben ik eigenlijk wel tevreden. Allen de oplossing qua hor en raam wat minder en zou dat misschien anders willen.

Zelf vind ik een ventilator niet ideaal aangezien ik savond douche en dat dat ding dan nog nadraait wanneer ik op bed lig. Nu laat ik vaak een nachtje het raam open en is sochtends ook al het vocht weg.

Edit: Na wat lezen misschien toch wel interessant. Als ik met een korte tijd met die ventilator het raam dicht kan houden kan dit eventueel ook nog wel interessant zijn wat beteft insecten en warmte.

[ Voor 14% gewijzigd door Chatman313 op 17-03-2026 10:13 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 23:52
@Chatman313 Weet niet wat de diameter van je buis is, maar er zijn ook genoeg stille ventilatoren te krijgen. Ik had zelf zo'n rammelding in de badkamer, toen die kapot ging heb ik eerst jaren geventileerd zoals jij omschrijft.

Ben blij dat ik weer actief ben gaan ventileren, luchtkwaliteit op de hele bovenverdieping is toegenomen. In mijn geval met een MV box die op vocht en CO2 gestuurd wordt en ook de slaapkamers meeneemt, maar waar het vooral om ging was dat de vochtige lucht uit de badkamer vaak condenseerde in een slaapkamer waar nooit gestookt werd.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ook ik wilde een hele preek houden over de manier van ventileren, met dauwpunttemperatuur etc. etc., maar ik zie dat dit niet mogelijk is.

Je zou je kozijn in de breedte kunnen inkorten. Op die manier kan je bijv. rechts een vierkant ventilatorrooster plaatsen en de rest een 'vast' kozijn (met matglas).

• Chatman313
@_JGC_ De buis is 100 en zit naast een spot dus zou daar eventueel ook een ventilator op aan kunnen sluiten. Dan is ie alleen gevoed als het licht aan is. Met heel veel moeite zou continu spanning er naartoe ook kunnen. Maar dan moet ik kabels gaan trekken. Zo'n box had ik graag gedaan maar alles is nu netjes afgewerkt en relatief nieuw maar dat zou zonder zolder echt te ingrijpend zijn.

@Tehh Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Vroeg me alleen af of er iets "zo goed als" kant en klaar is wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Anders wordt het iets zelf fabriceren.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

Koppensneller

winterrrrrr

Je geeft aan geen mogelijkheid te hebben om ventilatie door je plafond aan te leggen. Zou je een buis door je gevel kunnen boren, dicht bij het plafond? Dan kun je daarmee vraaggestuurd (vocht/CO2) ventileren (naar buiten natuurlijk).

• Chatman313
@Koppensneller Er is een buis van 100 met natuurlijke ventilatie in het plafond. Ik zet nu dus vaak het raam open om zo te luchten/doorstroom te hebben ook met de deur dicht. Mischien dat ik daar een ventilator kan inbouwen. En met veel moeite kan ik daar continu spanning krijgen en dus vocht/co2 te ventileren.

Helaas zit het verder onder een schuin dak midden in de woning dus kan ik niet makkelijk op hoogte naar buiten. Dan kom ik onder de dakpannen. Maar wilde mijn dak eigenlijk ook intact laten

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heel het uitzetraam eruit, rooster bovenin en vast stuk (mat) glas erin.
Heb je nog meer raam dan nu.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Tehh
  • Niet online
Chatman313 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:23:
@_JGC_ De buis is 100 en zit naast een spot dus zou daar eventueel ook een ventilator op aan kunnen sluiten. Dan is ie alleen gevoed als het licht aan is. Met heel veel moeite zou continu spanning er naartoe ook kunnen. Maar dan moet ik kabels gaan trekken. Zo'n box had ik graag gedaan maar alles is nu netjes afgewerkt en relatief nieuw maar dat zou zonder zolder echt te ingrijpend zijn.

@Tehh Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Vroeg me alleen af of er iets "zo goed als" kant en klaar is wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Anders wordt het iets zelf fabriceren.
Tjah, dat wordt vrij snel maatwerk. Maar dat klinkt erger dan het is. Kiepraam er uit, klein stukje kozijnhout er in. Vastzetten met 2 schroeven en wat bruislijm. Het vaste raam er in en in het 'dichte' deel een ventilatierooster. Je moet er dan van buiten wel bij kunnen voor het netjes afkitten. Maar dat moet je in bijna elke ingreep.

Je oplossing om een ventilator te plaatsen gekoppeld aan verlichting is dan nóg minder ingrijpend. Je lampen even wat langer aan laten staan is niet zo erg, meestal is het met een minuut of 15 wel weer droog. En hoe vaak ga je nu binnen 15 minuten na het douchen weg?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 22:01
Chatman313 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:27:
@Koppensneller Er is een buis van 100 met natuurlijke ventilatie in het plafond.
Wat ik heb gedaan is in die buis op zolder een stuk eruit gezaagd en deze erin gezet: https://www.hornbach.nl/p...uietline-100-mm/10109497/ Stil (je hoort alleen windgeruis), en droogt _veel_ beter dan een raam, want zuigt warme lucht van je huis aan, een kiertje onder de badkamerdeur is genoeg. Dit dubbelt dan ook al woningventilatie: het zuigt verse lucht aan door roosters. Jazeker, geen wtw, dus niet de meest economische oplossing, maar wel goedkoop, makkelijk te doen (als je de buis tenminste ergens op zolder naar ik aanneem vrij hebt hangen) en een stuk beter voor zowel luchtkwaliteit in de gehele woning als de vochtigheid in de badkamer (hij staat dus altijd aan, frisse lucht moet er immers zijn, en net zoals jij hadden wij ook alleen natuurlijke (dwz geen) ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 17-03-2026 13:43 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Chatman313
Bedankt allemaal voor de tips. Ik denk toch dat ik dan een ventilator in de buis ga zetten. Ik kan er niet bij dus het zal zoiets worden.

https://www.ventilatielan...t-axia-mute-100-bn/17240/

Buiten dat wil ik nog steeds een vast raam erin maken met een ventilatie gedeelte. @ZeRoC00L Wat voor ventilatie rooster heb jij het dan over? Mij lijkt kalfplaatsing namelijk lastig aangezien alles getegeld en al is. Dus ik zoek eigenlijk iets wat in het houten kozijn kan.

@Tehh Ik denk dat het inderdaad oplossing wordt om zelf wat te maken. Ben nog even aan het kijken hoe ik dat mooi maak.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Chatman313 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:41:
Bedankt allemaal voor de tips. Ik denk toch dat ik dan een ventilator in de buis ga zetten. Ik kan er niet bij dus het zal zoiets worden.

https://www.ventilatielan...t-axia-mute-100-bn/17240/

Buiten dat wil ik nog steeds een vast raam erin maken met een ventilatie gedeelte. @ZeRoC00L Wat voor ventilatie rooster heb jij het dan over? Mij lijkt kalfplaatsing namelijk lastig aangezien alles getegeld en al is. Dus ik zoek eigenlijk iets wat in het houten kozijn kan.

@Tehh Ik denk dat het inderdaad oplossing wordt om zelf wat te maken. Ben nog even aan het kijken hoe ik dat mooi maak.
Gewoon een normaal beglazingsrooster (duco). Kozijn kan gewoon blijven zitten (dus tegelwerk enzo ook)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxFkBOUEPfowKldTaGDhFiVLwBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDZVhoHB02pVl3SLtV0tg0Ze.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door ZeRoC00L op 17-03-2026 14:48 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Chatman313
@ZeRoC00L Thanks, ik kreeg idere keer kalfplaatsing en zag door de typenummer niet echt een overzicht.
Ik ga het kiep gedeelte eruit halen en hier goed dubbelglas inzetten met een Ducoton 10 zr. en plaatsen zoals:
https://www.youtube.com/watch?v=Btm1AgB3ET4

Ook ga ik dan een plafond ventilator monteren. Zo heb ik nog de optie om met de deur open of met ventilatie rooster open voor aanvoer van de ventilator te zorgen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

• Tehh
  • Niet online
Chatman313 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:
@ZeRoC00L Thanks, ik kreeg idere keer kalfplaatsing en zag door de typenummer niet echt een overzicht.
Ik ga het kiep gedeelte eruit halen en hier goed dubbelglas inzetten met een Ducoton 10 zr. en plaatsen zoals:
https://www.youtube.com/watch?v=Btm1AgB3ET4

Ook ga ik dan een plafond ventilator monteren. Zo heb ik nog de optie om met de deur open of met ventilatie rooster open voor aanvoer van de ventilator te zorgen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Je zou nog kunnen overwegen om een verticaal ventilatierooster te plaatsen. Dan heb je (nog) meer licht in de badkamer. Zie bijv.: https://vtg.nl/producten/...ntilatieroosters/thl100v/
Pagina: 1