Vloerverwarming issues: Bypass opent direct & Water zijdig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• swiebel
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-03 21:10
Hoi allemaal,

Mijn vloerverwarming werkt niet optimaal en ik loop vast bij het waterzijdig inregelen. Het systeem voelt uit balans: de bypass lijkt direct open te gaan en de ketel slaat te snel af (pendelen) zodra ik boven slechts één groep openzet.

De Opstelling
Ketel: Intergas HRE 36/30.
Leidingwerk: Hoofdaanvoer en retour zijn uitgevoerd in 32mm leidingen. (toekomst bestendig)
Verdelers: 2x Thermion composiet verdelers (beide met Wilo pomp).
Beneden: 6 groepen (afstand tot ketel: ca. 12 meter).
Boven: 5 groepen (afstand tot ketel: ca. 4 meter).
Koppeling: De aanvoer naar beide verdelers is gesplitst met een standaard T-stuk. Hetzelfde geldt voor de retourleiding.
Bypass: Gemonteerd vlak boven de verdeler beneden (ca. 12m van ketel), ingesteld op 0,4 bar.
Verwarming: De vloerverwarming is de enige verwarming. Verder geen radiatoren.
Woning: Goed geisoleerd en 195m2 woonoppervlakte.
Ventielen: Inregelventielen van beide verdeleren zoveel mogelijk gesmoord.

Problemen

Bypass: Met de warmtebeeldcamera zie ik dat de bypass direct aan beide kanten warm wordt zodra er warmtevraag is. Het warme water lijkt dus direct de retour in te schieten in plaats van door de groepen te gaan.

Pendelende ketel: Ik wil boven eigenlijk alleen de badkamergroep openzetten. Deze wordt sneller warm, waardoor de retourtemperatuur bij de ketel direct omhoog schiet en de ketel in de regelstop gaat (pendelen) voordat de woonkamer beneden op temperatuur is.

Waterzijdig inregelen: Ik was bezig om beneden alles in te regelen, maar door het gedrag van de bypass en de korte groep boven vraag ik me af of de basis van de installatie wel klopt.

Mijn vragen
De bypass: Waarom "lekt" deze al bij 0,4 bar terwijl er gewoon groepen openstaan? Maximaal (0,5) dichtdraaien maakt geen verschil.

Badkamergroep: Hoe zorg ik dat die kleine groep boven kan draaien zonder dat de hele ketel direct afslaat op zijn retourtemperatuur? Moet ik deze extreem knijpen, of is er een reden dat dit nu misgaat?

Pompen: Tijdens de verbouwing kreeg ik eigenlijk deze verdelers aangeboden zonder super goed onderzoek te doen. Is het raadzaam om de pomper er tussen uit te halen?

Ik ben benieuwd naar jullie visie & tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ZRe1v5wtTcQOX5oj-R1WwKDWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PfN1uCgD6FoBYMvd8ffN4R0A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzh_FD85KQHNpWI7pJjq0hh_pm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WVuVAxb7iyElGUJUzhvjwwch.png?f=user_large