Geen 4gbit mogelijk maar rest van de wijk wel

Pagina: 1
Acties:

• DaggerGun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-03 00:12
Samenvatting
De meeste huizen in mijn wijk kunnen inmiddels 4 Gbit via XGS-PON krijgen, maar mijn nieuwbouwappartement (en nog één complex) zit nog op 1 Gbit. Volgens KPN kan het niet. Volgens KPN Netwerk kan het technisch wel maar moet KPN daar opdracht voor geven. Heeft iemand ervaring met dit soort situaties?

Begin hele verhaal
Een paar jaar geleden, ergens rond 2020 of 2021 denk ik, kregen we in de wijk flyers dat onze glasvezelverbinding geüpgraded zou worden en dat 4 Gbit up en down beschikbaar zou komen. Mijn toenmalige woning kon daar ook gebruik van maken.

In 2022 ben ik verhuisd naar een nieuwbouwappartement, letterlijk twee straten verderop. Daar ligt ook glasvezel, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat het XGS-PON zou zijn. Bij mijn nieuwe adres bleek de maximale snelheid echter 1 Gbit up en down te zijn.

Het eerste jaar heb ik contact opgenomen met KPN. Toen kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk nog drie tot vier maanden zou duren, misschien een half jaar, voordat onze wijkcentrale werd omgezet.

Een jaar later belde ik opnieuw en kreeg ik eigenlijk hetzelfde antwoord.

In 2025 heb ik weer contact opgenomen. Toen werd mij verteld dat mijn adres waarschijnlijk op een andere wijkcentrale zit dan mijn oude woning.

Begin 2026 heb ik het nog een keer geprobeerd. Opnieuw kreeg ik hetzelfde verhaal over een andere wijkcentrale. Dat begon me te verbazen, want het is echt maar twee straten verderop. Daarom ben ik zelf wat gaan uitzoeken.

Via de postcodecheck heb ik meerdere adressen in verschillende straten rondom mijn woning gecontroleerd. Vrijwel alle huizen in de omgeving kunnen inmiddels 4 Gbit krijgen. Alleen onze nieuwbouwstraat met twee appartementencomplexen blijft steken op 1 Gbit.

Daarom lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat het echt om een andere wijkcentrale gaat, aangezien de omliggende straten wel gewoon 4 Gbit kunnen krijgen.

Daarna heb ik contact opgenomen met KPN Netwerk. Daar kreeg ik een ander antwoord. Mijn aansluiting ondersteunt inderdaad maximaal 1 Gbit, maar een upgrade naar XGS-PON is technisch mogelijk. Volgens hen zou er iets in de wijkcentrale aangepast moeten worden en kan dat op verzoek van de provider gebeuren.

Vandaag had ik een terugbelafspraak met KPN. Het gesprek liep meteen een beetje vreemd. De medewerker vroeg eerst of ik belde omdat mijn internet niet werkte, terwijl het mij juist gaat om de maximale snelheid.

Ik heb uitgelegd dat mijn aansluiting waarschijnlijk nog op GPON zit en dat ik graag wil upgraden naar XGS-PON. Ik vertelde ook dat KPN Netwerk had aangegeven dat daarvoor een aanpassing in de wijkcentrale nodig is. Ze ging dat even navragen.

Na ongeveer vijf minuten in de wacht kwam ze terug met het antwoord dat 1 Gbit het maximale is en dat hogere snelheden niet mogelijk zijn.En daar bleef ze bij

Toen ik aangaf dat KPN Netwerk mij juist had verteld dat het technisch wel kan, maar dat KPN daarvoor een opdracht moet geven, kwamen er steeds andere verklaringen. Eerst zou het aan een andere wijkcentrale liggen. Daarna zou het niet mogen van de gemeente omdat er gegraven moet worden. Vervolgens werd het het waterschap wat tegen werkte en daarna vergunningen die niet mogelijk waren.

Wat mij daarbij opviel is dat KPN Netwerk juist had gezegd dat er waarschijnlijk helemaal niet gegraven hoeft te worden en dat het vooral om een aanpassing in de wijkcentrale gaat.

Voor wie het technisch wil begrijpen. GPON heeft theoretisch ongeveer 2,5 Gbit download en 1,25 Gbit upload. Die capaciteit wordt gedeeld tussen meerdere aansluitingen op dezelfde PON. Daarom leveren providers op GPON meestal maximaal 1 Gbit abonnementen. Voor snelheden zoals 2 of 4 Gbit is XGS-PON nodig. Dat werkt op ongeveer 10 Gbit symmetrisch.

Mijn vermoeden is daarom dat onze nieuwbouwstraat nog op een GPON-PON van de OLT hangt terwijl de rest van de wijk inmiddels naar XGS-PON is gemigreerd.

Ik heb de medewerker ook gezegd dat ik het eerlijker zou vinden als KPN gewoon zegt dat ze het niet willen doen omdat het te duur is, in plaats van te beweren dat het technisch onmogelijk is. Volgens haar was dat niet het probleem.

Daarom mijn vraag aan dit forum.

Heeft iemand ervaring met een situatie waarbij een specifieke straat of gebouw nog op GPON zit terwijl de rest van de wijk al lang over is op XGS-PON?

En is er een manier om zo'n upgrade toch voor elkaar te krijgen of is dit gewoon pech? En gewoon verhuizen 😉
Of wie kan mij vertellen hoeveel het kost om een wijkcentrale om te bouwen. Alleen onze verbinding.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Nieuwbouw is niet per definitie dat je word aangesloten op het PON netwerk. Als er lege ducts in de straat liggen welke richting de PoP gaan daar waar nog P2P (en dus AON alleen leverbaar is), dan blazen we je daar heen met een voeding. In plaats van je aan te sluiten via een OAP- of nieuwe OAP te plaatsen dat aan een (XGS)-OLT hangt. Zeker als er dan ook nog capaciteit zit op de DSLAM dan plaatsen we daar gewoon een nieuwe kaart bij. De huizen om je heen zouden technisch gezien ook nog eens naar een andere PoP kunnen gaan daar waar dus een OLT staat. Al met al denk ik gewoon dat je pech hebt. Ik wil het wel voor je controleren aan onze zijde (werk voor KPN) maar ik denk dat ik je moet teleurstellen en dat je zal moeten wachten tot de PoP waar je nu op bent aangesloten is klaargestoomd voor XGSPON.

Dus ja, je zal moeten verhuizen tenzij er een planning bekend is dat de PoP word omgebouwd zodat er ook PON geleverd kan worden, maar dat gebeurd niet op aanvraag van jou ;) En wellicht zal je je zelf eens moeten afvragen of die 4gbps echt wel nodig is, kan me haast niet voorstellen

[ Voor 30% gewijzigd door Economics op 16-03-2026 21:16 ]

• DaggerGun
Bedankt voor je uitleg, dat klinkt logisch. Als ik het goed begrijp zit onze straat waarschijnlijk op een andere PoP of op een deel van het netwerk waar nog geen XGS-PON OLT staat? Dan blijft het voorlopig dus GPON.

Ik weet nog dat hier in de buurt alles qua glasvezel werd aangelegd rond de tijd van de bouw van de appartementen. Nu heb ik van horen zeggen dat ze deze straat destijds eerst hebben overgeslagen.

Het gaat mij niet zozeer om een snellere verbinding, maar om het testen van servers. Ik draai thuis meerdere (game)servers voor ontwikkelaars en gebruik die om hardware en netwerkgedrag te testen. Daarbij wissel ik regelmatig hardware, test ik verschillende hardware configuraties . Een beetje een uit de hand gelopen hobby.

Voor pure serverperformance tests gebruik ik normaal gesproken natuurlijk een datacenter. Maar voor het testen van routing, latency en netwerkgedrag onder een consumentenverbinding is een thuisverbinding juist interessant, omdat dat beter lijkt op de situatie van echte spelers.

Die servers staan daarom bewust thuis en niet in een datacenter. Vanuit huis maak ik via een VPS tunnel naar buiten zodat ik routing en latency kan testen zoals spelers die ook echt ervaren. In een datacenter krijg je vaak andere routing en andere netwerkpaden, waardoor dat soort tests minder representatief zijn.

Met meerdere servers tegelijk kom ik soms rond de 1 Gbit uit. Op GPON gaat dat nog prima, maar zodra de lijn echt tegen de limiet aanloopt zie ik soms kleine haperingen of latency-spikes. Dat is precies het soort gedrag dat ik wil meten of uitsluiten.

Daarom kijk ik naar XGS-PON. Niet omdat ik continu 4 Gbit nodig heb, maar omdat de extra headroom het netwerk stabieler maakt wanneer meerdere servers tegelijk verkeer genereren.

Als onze straat inderdaad op een andere PoP zit dan de omliggende straten, verklaart dat in ieder geval waarom alleen wij nog op GPON zitten terwijl de rest al XGS-PON heeft.

Als je dat aan jullie kant zou kunnen checken zou dat top zijn. Ik ben vooral benieuwd of het echt een andere PoP of OLT is, of dat dit gewoon een deel van het netwerk is dat nog niet naar XGS-PON is gemigreerd.

• Economics
  • Nu online
DaggerGun schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:11:
Bedankt voor je uitleg, dat klinkt logisch. Als ik het goed begrijp zit onze straat waarschijnlijk op een andere PoP of op een deel van het netwerk waar nog geen XGS-PON OLT staat? Dan blijft het voorlopig dus GPON.

Ik weet nog dat hier in de buurt alles qua glasvezel werd aangelegd rond de tijd van de bouw van de appartementen. Nu heb ik van horen zeggen dat ze deze straat destijds eerst hebben overgeslagen.

Het gaat mij niet zozeer om een snellere verbinding, maar om het testen van servers. Ik draai thuis meerdere (game)servers voor ontwikkelaars en gebruik die om hardware en netwerkgedrag te testen. Daarbij wissel ik regelmatig hardware, test ik verschillende hardware configuraties . Een beetje een uit de hand gelopen hobby.

Voor pure serverperformance tests gebruik ik normaal gesproken natuurlijk een datacenter. Maar voor het testen van routing, latency en netwerkgedrag onder een consumentenverbinding is een thuisverbinding juist interessant, omdat dat beter lijkt op de situatie van echte spelers.

Die servers staan daarom bewust thuis en niet in een datacenter. Vanuit huis maak ik via een VPS tunnel naar buiten zodat ik routing en latency kan testen zoals spelers die ook echt ervaren. In een datacenter krijg je vaak andere routing en andere netwerkpaden, waardoor dat soort tests minder representatief zijn.

Met meerdere servers tegelijk kom ik soms rond de 1 Gbit uit. Op GPON gaat dat nog prima, maar zodra de lijn echt tegen de limiet aanloopt zie ik soms kleine haperingen of latency-spikes. Dat is precies het soort gedrag dat ik wil meten of uitsluiten.

Daarom kijk ik naar XGS-PON. Niet omdat ik continu 4 Gbit nodig heb, maar omdat de extra headroom het netwerk stabieler maakt wanneer meerdere servers tegelijk verkeer genereren.

Als onze straat inderdaad op een andere PoP zit dan de omliggende straten, verklaart dat in ieder geval waarom alleen wij nog op GPON zitten terwijl de rest al XGS-PON heeft.

Als je dat aan jullie kant zou kunnen checken zou dat top zijn. Ik ben vooral benieuwd of het echt een andere PoP of OLT is, of dat dit gewoon een deel van het netwerk is dat nog niet naar XGS-PON is gemigreerd.
Ik denk dat je GPON door de war haalt met AON. Maar stuur je adres maar dan bekijk ik het voor je

• DaggerGun
Ik ben er afgelopen weken dieper ingedoken en zal nog niet helemaal alles even goed begrijpen kwa aansluit technieken. Maar ik zal mijn gegevens even opsturen via een dm en nogmaals bedankt dat je dit wil naki3

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:38

Wildfire

Joy to the world!

@DaggerGun zoals je al zei, waarschijnlijk zit je op een andere zogeheten PoP (glasvezel wijkcentrale). Zo zit het appartementencomplex waar mijn ouders vroeger woonde (is een straat verderop van mij) op een andere PoP dan ik. Ik zit zelfs op een PoP die verder weg zit. :P

(de PoP waar het appartementencomplex van mijn ouders op zit is een mini-PoP in een kabelverdeler, mijn PoP is puur een mini-PoP die later is geplaatst)

Ik zie dat je @Economics al een DM had gestuurd, anders had ik ook wel even voor je willen kijken (ik ben een KPN installatie- en storingsmonteur).

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2026 21:34 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

ik snap helemaal het verhaal van de TS.
Zag ook misleidende reclame met hoera u kunt 4gbit, doe je daarna een postcode check is het toch 1.

Ach voor mij is het prima alleen voor Lan Party als we met 8 man zitten te harken zou 2 of 4 wel fijn zijn om diverse CDN's leeg te downloaden ;)

Be nice, You Assholes :)

• Economics
  • Nu online
DaggerGun schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:26:
Ik ben er afgelopen weken dieper ingedoken en zal nog niet helemaal alles even goed begrijpen kwa aansluit technieken. Maar ik zal mijn gegevens even opsturen via een dm en nogmaals bedankt dat je dit wil naki3
Ik heb het even bekeken en In jouw geval is het eigenlijk gewoon een kwestie van pech geweest met de timing. Begin 2021 is jouw woning, samen met nog twee andere nieuwbouwpanden in de buurt, aangesloten op een inpandige- mini PoP die in 2019 specifiek is gebouwd voor de nieuwbouw in dat gebied.

In de periode daarna, rond 2022/2023, is de bestaande bouw in de omgeving ook verglaasd. Dat project viel echter onder een ander plan, namelijk een PON-PoP uitrol voor de bestaande bouw. Daardoor zijn er in feite twee verschillende aansluitprojecten naast elkaar ontstaan.

Het gevolg is dat jouw aansluiting net vóór die grotere PON-uitrol gerealiseerd is. Als de planning iets anders had gelopen, was jouw woning waarschijnlijk gewoon meegenomen in dat PON-project.

• DaggerGun
@Wildfire (de PoP waar het appartementencomplex van mijn ouders op zit is een mini-PoP in een kabelverdeler, mijn PoP is puur een mini-PoP die later is geplaatst)
Waarschijnlijk is dit bij mij ook aan de orde en ik heb gezien dat ze glasvezel aan waren leggen en zag ze nooit bij de bouw van het complex. En dat ze later een mini-PoP hebben geplaatst

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DaggerGun schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:29:
In 2022 ben ik verhuisd naar een nieuwbouwappartement, letterlijk twee straten verderop. Daar ligt ook glasvezel, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat het XGS-PON zou zijn. Bij mijn nieuwe adres bleek de maximale snelheid echter 1 Gbit up en down te zijn.
Wet van de remmende voorsprong. Je nieuwbouwpand is waarschijnlijk eerder aangesloten dan de wijk om je heen, toen men nog GPON (of misschien zelfs AON) aanlegde. In de tussentijd is de standaardaanleg naar XGS-PON gegaan.
Of wie kan mij vertellen hoeveel het kost om een wijkcentrale om te bouwen. Alleen onze verbinding.
Wat het kost geen idee, maar "alleen onze verbinding" is het lastige. Het idee van PON is dat je, net als met de coax kabel, allemaal op één kabel zit die vanaf één punt wordt belicht. Nou gebruiken GPON en XG(S)-PON wel verschillende golflengtes dus ze kunnen op zich samen op één kabel, maar ja het vergt natuurlijk wel een investering aan de kant van het netwerk voor zowel apparatuur als manuren om het om te zetten, plus dat KPN op die manier moet willen werken.

En als je nog op AON zou zitten is het technisch ook nog lastig omdat dan de bekabeling anders is en het omzetten nog meer voeten in de aarde heeft. Dat willen ze niet voor jou alleen doen want dan halen ze de kosten er nooit uit, dus dan moet de verbinding van al je buren zéker ook aangepast worden.

Komt er op neer: als jij de enige bent die 4Gb wilt, dan heb je waarschijnlijk gewoon pech omdat ze dan de kosten om dat voortijdig te upgraden er niet uit halen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Economics
  • Nu online
Ik heb ook even bekeken of de PoP een upgrade krijgt dit jaar naar PON, dat zit niet in de planning.

• DaggerGun
Het gaat waarschijnlijk nog jaren kan duren voordat onze straat wordt omgezet. Hebben jullie enig idee wat daar normaal de termijn voor is?

Ik vraag het vooral omdat ik de afgelopen jaren meerdere keren te horen heb gekregen dat het binnen een paar maanden of een half jaar geregeld zou zijn.

Als het in werkelijkheid nog jaren kan duren, dan ga ik serieus overwegen om te verhuizen, want eerlijk gezegd begin ik me er behoorlijk aan te irriteren dat het steeds wordt vooruitgeschoven.

• Economics
  • Nu online
DaggerGun schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:06:
Het gaat waarschijnlijk nog jaren kan duren voordat onze straat wordt omgezet. Hebben jullie enig idee wat daar normaal de termijn voor is?

Ik vraag het vooral omdat ik de afgelopen jaren meerdere keren te horen heb gekregen dat het binnen een paar maanden of een half jaar geregeld zou zijn.

Als het in werkelijkheid nog jaren kan duren, dan ga ik serieus overwegen om te verhuizen, want eerlijk gezegd begin ik me er behoorlijk aan te irriteren dat het steeds wordt vooruitgeschoven.
Eerlijk gezegd, dit jaar sowieso niet. Volgend jaar dat kan ik je pas melden aan het einde van dit jaar, maar reken er maar niet op (gezien het aantal adressen op die PoP)

• DaggerGun
Economics schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:59:
Ik heb ook even bekeken of de PoP een upgrade krijgt dit jaar naar PON, dat zit niet in de planning.
Bedankt voor het uitzoeken, en ook nog eens zo snel. Fijn dat het via deze weg kon, want via de telefoon kwam ik er vaak niet uit. Veel telefonisten wisten niet eens waar ik het over had en ik werd regelmatig naar het verkeerde loket doorgestuurd.

• DaggerGun
Economics schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Eerlijk gezegd, dit jaar sowieso niet. Volgend jaar dat kan ik je pas melden aan het einde van dit jaar, maar reken er maar niet op (gezien het aantal adressen op die PoP)
Waarschijnlijk alleen 2 appartementencomplexen..rond de 50 huizen gok ik

• Economics
  • Nu online
DaggerGun schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Waarschijnlijk alleen 2 appartementencomplexen..rond de 50 huizen gok ik
Nee, wel wat meer hoor ;)
Pagina: 1