Kwetsbare vuren trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sl33ping
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-03 15:20
Ik heb naar mijn zolder een nieuwe houten trap geïnstalleerd. Dit is al een jaar of 2 geleden en heb hem nog steeds niet in de lak zitten, maar dat wil ik binnenkort wel gaan doen.
Het valt me alleen op dat er op diverse treden al flinke beschadigingen aan de kopse kant van de trede zitten. Het hout (vuren) lijkt gewoon te zacht voor deze plekken.

Nu had ik een creatief idee hiervoor, maar kon nergens op het internet vinden dat iemand anders dit ook al gedaan had dus wil hier even checken wat jullie ervan vinden. Ik dacht er namelijk aan om de kopse kant van de treden weg te frezen, en hier een hardere houtsoort (eiken of beuken) in te lijmen. Is dit een goed idee of waarom lijkt dit nooit te worden toegepast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vtw_JhnNOIn5fuSdvNuXoJrcUg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oUQztTrnnY9tA6jDBrpQArjy.png?f=user_large

Beste antwoord (via Sl33ping op 23-03-2026 14:32)

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-03 17:47
Je voorstel is prima te doen toch? Bovenfrees eroverheen, vervolgens hardhouten profiel erin lijm met woodmax of houtrout filler, afschaven en klaar....

Alle reacties

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:52
Ik vermoed omdat het gewoonweg de moeite niet waard is.
Eventueel neusprofiel erop.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Je komt met een bovenfrees niet in de hoeken omdat je trapboom dan in de weg zit. Of je moet je treden helemaal demonteren (dan is een tafelzaag makkelijker en sneller).

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
Je hebt dan twee soorten materialen die anders werken ten opzichte van elkaar.
Wanneer je ervoor kiest om je trap te schilderen zal na verloop van tijd een scheurtje in de verf ontstaan.

In dat geval kan je de trap beter bekleden. :+

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:03
orf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
Je komt met een bovenfrees niet in de hoeken omdat je trapboom dan in de weg zit. Of je moet je treden helemaal demonteren (dan is een tafelzaag makkelijker en sneller).
Voor die stukjes pak je dan toch gewoon een beitel?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Spherix schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Voor die stukjes pak je dan toch gewoon een beitel?
Nou, succes om dat aan beide kanten voor 5-10 cm te doen, maar 12 treden.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:03
orf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Nou, succes om dat aan beide kanten voor 5-10 cm te doen, maar 12 treden.
Jij succes met het demonteren, aanpassen en monteren van de trap.. Met een goeie scherpe beitel gaat dat zo hoor.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 11:03
Sl33ping schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:20:
Is dit een goed idee of waarom lijkt dit nooit te worden toegepast
Ik denk dat dit wegens de prijs weinig word toegepast. Een vuren trap is een goedkope trap. Een stukje hardhout in elke trede lijmen kost geld en maakt de trap duurder.
Het klopt dat je trede aan de voorkant met hardhout minder beschadigd, maar laat je een keer iets van de trap vallen, is de kans groot dat je deuken in de bovenkant van je tredes krijgt.

Lost In Music

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spherix schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Voor die stukjes pak je dan toch gewoon een beitel multitool?
Gefixt.

Dan nog blijft het een heel bewerkelijke actie, met, zoals hierboven genoemd, verschillend materiaal wat verschillend uitzet. Wil je de trap houden zoals die is, dus zonder de treden te bekleden? Dan is het misschien ook gewoon een trap om te gebruiken. Laat het maar wat slijten, er mag ook geleefd worden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
er zijn toch van die hele praktische traanplaat halve rondjes te koop om juist dit te doen? half uur en een koker kit en je bent klaar.
moet je dat wel mooi vinden natuurlijk :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
No Hands schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:46:
er zijn toch van die hele praktische traanplaat halve rondjes te koop om juist dit te doen? half uur en een koker kit en je bent klaar.
Mijn ouders hebben dit. Werkt prima. Extra veel grip. Gekozen omdat ze wat ouder zijn en ze hebben een trap die zo steil is.... Als je een trede mist dan glij je de trap af IPV dat je valt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:09
Of je doet zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqIbp9VYwjPPHUvAIt4NLTyLZO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EN36ZyQ1upxbUm0emFDrgiNW.webp?f=fotoalbum_large
Luxe uitstraling, en met een ondertapijt extra geluiddempend en je glijdt niet uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Of idd enkel een hoekprofiel op elke trede, is idd ook wel prettig om niet uit te glijden.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:09
Een strook hardhout over de hele voorkant van de trede lijmen? Dan heb nog wel een kiertje omdat de trede is afgerond maar die zou voor het schilderen kunnen vullen met kit of plamuut.

• Sl33ping
orf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
Dit klopt inderdaad, maar dat hoeft toch ook niet? Die 5 a 10 cm aan de zijkant beschadigd niet zo snel, het is vooral het midden dat beschadigt

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sl33ping schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Dit klopt inderdaad, maar dat hoeft toch ook niet? Die 5 a 10 cm aan de zijkant beschadigd niet zo snel, het is vooral het midden dat beschadigt
Maar het midden van de trede komt ook de meeste spanning op te staan, dan zou je al een glijdende verbinding moeten maken anders springen die hoekjes er zo vanaf

• Sl33ping
No Hands schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:46:
Dat zou het probleem ook oplossen inderdaad, maar dat vind ik niet mooi :|

• Sl33ping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulNDGzVTv8s5BzVVxS6fV0qeMjk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jfMKr0oUEw8REgBYnUWUcKyr.png?f=user_large

Ik zie veel comments over uitglijden, was in de schets nog vergeten toe te voegen dat ik in de tredes al een groef heb gefreesd voor een rubberen antislip strip. Dus dat is verder geen probleem.
Wel kan het misschien een kans zijn om de eventuele kier die je gaat zien (deels) te verbergen

• Sl33ping
Oon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Maar het midden van de trede komt ook de meeste spanning op te staan, dan zou je al een glijdende verbinding moeten maken anders springen die hoekjes er zo vanaf
Ook met stootborden eronder? Lijkt me sterk

Acties:
  • Beste antwoord

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-03 17:47
Je voorstel is prima te doen toch? Bovenfrees eroverheen, vervolgens hardhouten profiel erin lijm met woodmax of houtrout filler, afschaven en klaar....

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 12:17

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou het denk ik ook niet te moeilijk maken. Zo'n extreem groot probleem is het niet dat de bovenfrees niet helemaal links en rechts tot het randje gaat. Verreweg de meeste beschadigingen zullen toch op het loopvlak (midden van de tree) komen. Die paar centimeter aan de kant is dan het probleem niet zo.

Als je tree bijvoorbeeld 80cm breed is en je freest er in het midden een sleuf van 74cm uit, dan kun je een 74cm hardhouten afgeronde lat monteren. Lijkt me het minste werk.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je eigenlijk je eigen probleem hebt gecreeerd door de trap nog niet in de lak te zetten. Goed gronden en lakken beschermd je hout ook tegen beschadigingen. Het relatief zachte hout wordt er ook harder door. Kortom zsm schuren en afwerken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-03 21:05
Ik denk dat het best kan werken maar inderdaad scheuren in de lak zal misschien een ding zijn en het lijkt me erg lastig om dat perfect te krijgen met vullen en schuren zonder dat je het blijft zien als je enkel aflakt.

Let ook op dat je grip in de gefreesde gleuf klemt. Als je vooste hoek van je trede vervangt door hard hout ben je het grip profiel aan het klemmen tegen je gelijmde hard hout. Dat geeft wel wat kracht op je verlijmde verbinding.

Je hebt eigenlijk nog geen reactie gegeven of een trapneus profiel een optie is. Deze heb je ook inclusief grip waarbij de schroeven ook onder de grip zitten wat je dus mooi weg kan werken. Mocht je deze optie mooi vinden lijkt me dit een stuk minder werk.
Voorbeeld: https://floordirekt.nl/pr...aEJhm_7s8nMsaAmqhEALw_wcB

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:25

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Frogmen ik weet niet wat voor vloeibaar metaal jij op je trap smeert, maar mijn vuren trap staat netjes in een goede kwaliteit traplak. Toch is de trap geen partij gebleken voor de stofzuiger en stuiterende plakbandautomaat :P

Als je een klein bedragje per uur eigen tijd zou rekenen voor het uitfrezen, lijmen van een strook, en weer afwerken van de trap, zit je waarschijnlijk over de meerprijs voor een hardhouten trap. Simpelste oplossing: een trapneusprofiel.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Sl33ping
Chatman313 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:10:
Ik denk dat het best kan werken maar inderdaad scheuren in de lak zal misschien een ding zijn en het lijkt me erg lastig om dat perfect te krijgen met vullen en schuren zonder dat je het blijft zien als je enkel aflakt.

Let ook op dat je grip in de gefreesde gleuf klemt. Als je vooste hoek van je trede vervangt door hard hout ben je het grip profiel aan het klemmen tegen je gelijmde hard hout. Dat geeft wel wat kracht op je verlijmde verbinding.

Je hebt eigenlijk nog geen reactie gegeven of een trapneus profiel een optie is. Deze heb je ook inclusief grip waarbij de schroeven ook onder de grip zitten wat je dus mooi weg kan werken. Mocht je deze optie mooi vinden lijkt me dit een stuk minder werk.
Voorbeeld: https://floordirekt.nl/pr...aEJhm_7s8nMsaAmqhEALw_wcB
Beste Chatman313,

Ik dacht dat ik hier al wel op had gereageerd, zo'n profiel vind ik persoonlijk vrij lelijk, helemaal omdat ik een jaren 30 woning heb, en ik de trap ook enigszins in jaren 30 stijl wil houden. Dan past zo'n aluminium strip over je tredes absoluut niet.

• Sl33ping
Thijsmans schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:10:
@Frogmen ik weet niet wat voor vloeibaar metaal jij op je trap smeert, maar mijn vuren trap staat netjes in een goede kwaliteit traplak. Toch is de trap geen partij gebleken voor de stofzuiger en stuiterende plakbandautomaat :P

Als je een klein bedragje per uur eigen tijd zou rekenen voor het uitfrezen, lijmen van een strook, en weer afwerken van de trap, zit je waarschijnlijk over de meerprijs voor een hardhouten trap. Simpelste oplossing: een trapneusprofiel.
Ik snap dat het veel werk is, maar bij een nieuwe trap moet je dan ook de arbeidsuren meenemen, inclusief additionele kosten van beschadigd stucwerk en dergelijke. Dan is het infrezen wel weer de betere optie lijkt me.

Een trapneusprofiel is misschien wel de snelst optie inderdaad, maar ik ga hier niet voor de snelste optie, ik wil een optie die de levensduur vd trap vergroot, en ook nog goed oogt.

• Sl33ping
Grutte Pier schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:
Dit leek mij inderdaad ook. Vooral als je met houtrot vuller "lijmt" dan vul je echt alle kieren op en kun je het naadloos afwerken. Er zullen ook geen echte temperatuurschommelingen zijn, aangezien het binnen is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sl33ping schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:20:
Ik heb naar mijn zolder een nieuwe houten trap geïnstalleerd. Dit is al een jaar of 2 geleden en heb hem nog steeds niet in de lak zitten, maar dat wil ik binnenkort wel gaan doen.
Het valt me alleen op dat er op diverse treden al flinke beschadigingen aan de kopse kant van de trede zitten. Het hout (vuren) lijkt gewoon te zacht voor deze plekken.

Nu had ik een creatief idee hiervoor, maar kon nergens op het internet vinden dat iemand anders dit ook al gedaan had dus wil hier even checken wat jullie ervan vinden. Ik dacht er namelijk aan om de kopse kant van de treden weg te frezen, en hier een hardere houtsoort (eiken of beuken) in te lijmen. Is dit een goed idee of waarom lijkt dit nooit te worden toegepast?
[Afbeelding]
Als iemand die bij het naar beneden gaan nogal eens wil gaan staan op/tegen net dat randje, lijkt me dat een slecht plan. Ik weet niet of ik die lijm zou vertrouwen niet een keer loslaat en ik opeens 10 treden lager lig........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Chatman313
heuveltje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Als iemand die bij het naar beneden gaan nogal eens wil gaan staan op/tegen net dat randje, lijkt me dat een slecht plan. Ik weet niet of ik die lijm zou vertrouwen niet een keer loslaat en ik opeens 10 treden lager lig........
Misschien dat met de juiste maat schroeven, voorboren en verzinken het hardhout erop geschroefd kan worden vanaf voor en boven. Combinatie van schroeven en lijm is natuurlijk het sterkste. Maar dat ligt ook een de hoogte/breedte van de groef wat er mogelijk is en of dat stevig is.

Of eventueel deuvels in slaan en ook verlijmen. Dan wordt het echt wel stevig.

[ Voor 7% gewijzigd door Chatman313 op 23-03-2026 16:27 ]

• Chatman313
Sl33ping schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:37:
[...]

Beste Chatman313,

Ik dacht dat ik hier al wel op had gereageerd, zo'n profiel vind ik persoonlijk vrij lelijk, helemaal omdat ik een jaren 30 woning heb, en ik de trap ook enigszins in jaren 30 stijl wil houden. Dan past zo'n aluminium strip over je tredes absoluut niet.
Goed dat je het onderbouwt. Het was namelijk al veelvuldig voorgesteld maar niet persé afgeschoten qua idee dus vandaar dat het geopperd bleef worden. Zelf vind ik de grip strips namelijk echt niet mooi, daarom stelde ik een hoekprofiel in kleur voor.
Pagina: 1