Meerdere HP Proliant SAS Hard Drives

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bernessi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 15:39
Mijn vraag
Ik heb van mijn werkgever verschillende (lees 15+) enterprise hard drives ontvangen, wegens niet meer in gebruik en niet meer nodig.
Dit is het type schijf:
https://www.renewtech.nl/hp-eg002400jwjnt-g8.html
https://www.harddrivesdir...G002400JWJNT&currency=USD
Maar nu weet ik niet goed wat ik hiermee kan doen?
Ik heb wel een eigen homeserver, maar deze schijven zijn daar niet direct compatibel mee. En ik heb er geen nood aan. Dus ik zou ze willen gaan verkopen, maar niet voordat ik ze getest en geformatteerd heb.
Hoe kan ik deze schijven "makkelijk" testen of ze nog in goede staat zijn?
En indien ik deze wil gaan verkopen: waar vind ik hier een doelgroep voor en wat is een gangbare prijs voor zulke schijven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik denk dat ik om deze schijven te testen een tweedehands HP Proliant DL380p Gen8 server zou aanschaffen. En van daaruit verder uitzoeken ik de schijven kan "opkuisen".
Maar aangezien ik dit materiaal niet zo goed ken, wou ik even checken of ik hier een goede aanpak hanteer.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Beste antwoord (via Bernessi op 17-03-2026 08:22)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

DaMoUsYs schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:51:
Je zou ook zoiets kunnen aanschaffen in plaats van een SAS controller
https://www.allekabels.nl...2RaTGyEAQYASABEgICyPD_BwE

Zeker als het niet voor eigen gebruik gaat zijn, maar alleen om de schijven te testen
Voor zover ik weet is dat een bullshit kabel, want SAS kan niet met een kabeltje worden omgezet naar SATA. Het protocol is volledig verschillend en gebruikt nog SCSI instructies, niet compatibel met SATA. Andersom kan wel, dus je moet nog steeds een SAS controller hebben, die kun je voor een paar tientjes al kopen plus een paar euro voor kabels.
Bernessi schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:45:
Bedankt voor de nuttige tips!
Daar kan ik alvast mee aan de slag om de schijven te testen :)

Maar is er ook iemand die me kan helpen bij het tweede deel van mijn vraag:

[...]
Prijsbepaling is helaas niet toegestaan op het forum. Kijk rond op marktplaats en ebay wat zo’n schijf daar opbrengt. Er is niet gek veel markt voor, want SSD’s zijn sneller en SATA HDD’s zijn goedkoper en in grotere capaciteit beschikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door nelizmastr op 16-03-2026 21:51 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:49

franssie

Save the albatross

Als je nog ruimte hebt in je home server zou ik een sas controller kopen en dan kan je doen wat je wil èn een paar schijven zelf houden.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 23:07

Zeker als het niet voor eigen gebruik gaat zijn, maar alleen om de schijven te testen

Check dit en help mee!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:49

franssie

Save the albatross

Ik wist niet dat die bestonden. Aangezien SAS schijven soms goedkoper en beter leverbaar zijn best interessant als je de doorvoersnelheid niet nodig hebt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 17:14
Let op dit zijn allemaal 10000 rpm schijven en zuipen stroom, met een berg herrie. Als je dat prima vindt dan zullen ze werken op een SAS-controller.

• Bernessi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 15:39

En indien ik deze wil gaan verkopen: waar vind ik hier een doelgroep voor en wat is een gangbare prijs voor zulke schijven?

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor zover ik weet is dat een bullshit kabel, want SAS kan niet met een kabeltje worden omgezet naar SATA. Het protocol is volledig verschillend en gebruikt nog SCSI instructies, niet compatibel met SATA. Andersom kan wel, dus je moet nog steeds een SAS controller hebben, die kun je voor een paar tientjes al kopen plus een paar euro voor kabels.

[...]
Prijsbepaling is helaas niet toegestaan op het forum. Kijk rond op marktplaats en ebay wat zo’n schijf daar opbrengt. Er is niet gek veel markt voor, want SSD’s zijn sneller en SATA HDD’s zijn goedkoper en in grotere capaciteit beschikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door nelizmastr op 16-03-2026 21:51 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]
Lekker op v&a hier zetten. Prijs, het is een niche product (herrie, stroom, aparte controller nodig om er alles uit te halen. ) De doelgroep voor dat spul is zakelijk en die koopt geen tweedehands, dus wat de gek ervoor geeft is denk ik reëel qua verwachtingsmanagement.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

Volgens mij gaat dat dus niet werken op een SATA controller.
SATA disks op een SAS controller werkt wel, maar niet andersom.

TS: Is het niet gewoon simpeler om de disks te verkopen 'as is' ipv eerst andere tweedehands servers te kopen en te testen etc....?
2.4TB is niet slecht, maar ook al lang niet meer speciaal groot, voor een thuisserver zal 1 of 2 nieuwe Sata diskjes meer ruimte hebben en VEEL minder stroom verbruiken (en ook een stuk stiller).

Fixing things to the breaking point...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43
nelizmastr schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:49:
Met alleen een kabeltje kan dat inderdaad niet.
Als je zoekt naar Active SAS SATA kom je wel enkele adapters/docks tegen die het protocol omzetten:
Google: Active SAS to SATA adapter

Connecting a SAS / SATA HDD to a PC is Easier Than You Think!
Pagina: 1