AI slop door de Tweakers redactie

Pagina: 1
Acties:

• KRBM123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-03 15:22
Beste redactie,

Ik dacht dat we voorbij de trend waren dat artikelen over AI vergezeld moeten worden van een door AI gegenereerd plaatje. Tijdschriften van ComputerTotaal tot Filosofie Magazine deden het nog tot begin vorig jaar, maar we lijken er inmiddels met elkaar een punt achter te hebben gezet. Vandaar mijn verbazing dat uitgerekend het artikel "AI-slop bedelft opensource onder rommelcode: 'Niet beperken wie kan bijdragen'" vergezeld wordt van een AI-gegenereerd plaatje.

Ik zie het als een verwarrende keuze. Wel degelijk is de keuze voor een door AI-gegenereerd plaatje gebaseerd op de inhoud (want deze plaatjes zien we niet bij artikelen die niet over AI gaan). Maar wat het plaatje moet uitstralen, is een illustratie van hoe het er tegenwoordig met AI aan toe gaat. De inhoud van het plaatje en het productiemiddel bevatten dus beide de boodschap. En omdat de inhoud al volledig de boodschap draagt, vraag je je af: wat voegt het productiemiddel dan nog toe aan de boodschap? Is het ironisch bedoeld? Want voor mij komt die keuze niet grappig over - het komt net zo over als andere keren dat AI afbeeldingen de output van een professional vervangen: lui, cultureel arm, en goedkoop. Logisch, gegeven de hoge kwaliteit van Tweakers, dat jullie dit bij andere artikelen (voor zover ik weet) in principe niet doen. En bevreemdend dat jullie dit hier wel doen.

[ Voor 3% gewijzigd door KRBM123 op 16-03-2026 12:44 ]

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:53

Imre Himmelbauer

Redacteur
Dag KRBM,

We publiceren nog wel degelijk hier en daar artikels met AI-afbeeldingen. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik heb er hier inderdaad voor gekozen als een soort ironische knipoog naar het stuk. Dat is bij jou niet in de smaak gevallen. Dat is prima, smaken verschillen en dat is zeker in het geval van humor het geval.

Ik ga wel onderaan de tekst zetten dat de afbeelding door AI gegenereerd is, conform de afspraken die we hebben. Dat is erbij ingeschoten.