Buitenlichtgestuurde elektrische verwarming via WiFi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:29
Mijn vraag:
Ik zoek een eenvoudige oplossing om een elektrische verwarming (~1000 W) automatisch aan te zetten bij voldoende buitenlicht, zonder dat ik een timer of terugleveringsmeter hoef te gebruiken.
Ideaal zou een lichtsensor zijn die via WiFi kan schakelen, bijvoorbeeld samen met een Shelly Plus PlugS Gen3 of iets soortgelijks, en die te bedienen is via een Android-app.
Weet iemand een merk of apparaat dat hiervoor geschikt is?
...
Relevante software en hardware die ik gebruik:
elektrische kachel 1000W (via timer)
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Via timer 'swinters 11-16 uur aan, maar dat is een te grove bediening.
En op donkere dagen moet ik dan niet vergeten om het uit te zetten.
...

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:14
Als je HA gebruikt kun je vast wel een sensor koppelen aan HA en die dan een shelly aan laten sturen.
Maar puur uit nieuwsgierigheid, waarom wil je een verwarming schakelen op licht?

Heb je panelen liggen en wil je de verwarming schakelen als er genoeg opwekking is? Dan kun je beter een meter plaatsen die de opbrengst van je panelen meet en dan daarop een verwarming schakelen. Lijkt me betrouwbaarder dan op licht.
Maar het is in je vraag niet helemaal duidelijk waarom je op licht wil schakelen.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Shelly zelf verkoopt op haar eigen website onder andere een lichtsensor en een bewegingsdetector die een lux-meter aan boord heeft, voldoen die? (en indien niet: waarom niet kan wel handig zijn voor dit topic)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• hpieters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWh8wS6stu3T6g-B3WjOsTfgM50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZo8JmtUIhCl9eSgJREflWdb.jpg?f=fotoalbum_large
.
Als ik dat door een monteur laat doen duurt het jaren om de kosten terug te verdienen.
Er zijn wifi schemerschakelaars voor weinig geld, alleen weet ik niet welke geschikt zijn.

Aanvulling / verduidelijking:
Ik wil niet op teruglevering of opbrengst schakelen, maar puur op buitenlicht.

Reden:
Ik heb 8 zonnepanelen en lever op zonnige dagen vaak stroom terug.
Ik wil een eenvoudige oplossing zonder extra energiemeters of Home Assistant.
Bij voldoende daglicht is er vrijwel altijd ook voldoende zonne-opwekking om een kleine elektrische bijverwarming (~1000 W) te laten draaien. Op donkere dagen wil ik juist dat de verwarming automatisch uit blijft, zodat ik geen elektriciteit uit het net gebruik.

Daarom zoek ik specifiek een lichtsensor (lux-sensor) die via Wi-Fi een slimme stekker kan schakelen, bijvoorbeeld een Shelly Plus PlugS Gen3, liefst gewoon via een Android-app.
Een timer gebruik ik nu (11-16 uur), maar dat is te grof omdat die ook op donkere dagen inschakelt.

Heeft iemand ervaring met een wifi-luxsensor die dit simpel kan doen?

(Een "Tuya Wifi Light Sensor Smart Home Illumination Sensor APP Linkage Control Brightness Detector Illumination Automation" kost weinig, maar ik kom bij AliExpress onvoldoende te weten over geschiktheid)

[ Voor 50% gewijzigd door hpieters op 16-03-2026 14:26 ]

• hpieters
!
Hier is een eenvoudige en goedkope oplossing die vaak nóg simpeler werkt dan een losse lux-sensor.
Veel mensen met zonnepanelen gebruiken dit: (Ik vond dit via ChatGPT - Iemand ervaring?)

De “zon-schakelaar” truc (zonder luxsensor)
Gebruik gewoon een slimme stekker met energiemeting.

Voorbeeld:
Shelly Plug S Gen3
of een Tuya-stekker met energiemeting

Het idee:
De stekker meet het totale huisverbruik.
Als de zonnepanelen veel leveren, wordt het netverbruik laag of negatief.
Dan zet de stekker automatisch de verwarming aan.

Automatisering:

ALS verbruik < 100 W
→ verwarming AAN

ALS verbruik > 500 W
→ verwarming UIT

Resultaat:
☀ zonnig → zonnepanelen leveren → verwarming aan
☁ donker → geen zonne-opwek → verwarming uit

Dit werkt verrassend goed en is vaak nauwkeuriger dan een luxsensor.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
De homewizard energysockets kunnen dat. Maar: ik meen dat je er dan wel weer een accountje van 99ct per maand bij moet hebben. Ik zou ook de lux-optie laten liggen, want het gaat je toch om het verbranden van groene stroom voordat ee ander die kan gebruiken ;)? Dan wil je gewoon schakelen op beschikbaar zonneoverschot.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37
Tja, nu is een slimme stekker tussen je hele huis plaatsen vast niet zo handig. Het GPT idee is prima, maar is wat je aangaf niet te willen.

Zelf doe ik ook zoiets, als er ruimte is (meer teruglevering dan verbruik van het in te schakelen apparaat) dan schakel ik het apparaat in.

Maar daar heb je iets voor nodig waarop je 'logica' kan draaien. In mijn geval HASS met een stukje node-red.

[ Voor 48% gewijzigd door Sine op 16-03-2026 14:56 ]

Repareren doe je zo.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:40
@hpieters Haal een P1 meter en lees het actuele stroomverbruik/opwek uit in je slimme meter. Dan wordt ie helemaal makkelijk én hou je gelijk rekening met andere verbruikers in je huis.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:41
Knul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:58:
@hpieters Haal een P1 meter en lees het actuele stroomverbruik/opwek uit in je slimme meter. Dan wordt ie helemaal makkelijk én hou je gelijk rekening met andere verbruikers in je huis.
Volgens mij kan zoiets inderdaad prima met een Homewizard P1 en stekker.. smart task. Voila. Heb je daar een energy+ abbo voor nodig?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
Volgens mij wel ja, zoals ik al aangaf. Zonnetaken vereisen een abbo.
Pagina: 1