Hoe wegwerken electriciteitsleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In ons halletje hebben ze destijds een electiciteitsleiding getrokken ivm met de zonnepanelen. Niet mooi, niet netjes, maarja een huurhuis dus geen keuze.

Nu is de vraag: hoe kan ik dit een beetje netjes wegwerken? We gaan de muur ook weer schilderen en als we die lelijke leiding dan ook meteen aan het zicht kunnen onttrekken, zou dat mooi zijn.

De breedte van de muur is 150cm, de leiding hangt +/- 5cm van het plafond en steekt 3 cm uit.

Hier de foto's van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69b7d8b202466/69b7d8b1d3a37-IMG20260316111119.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69b7e8f02b3c6/69b7e8f00b465-IMG20260316111123.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69b7d8f301910/69b7d8f2d2518-IMG20260316111128.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69b7d9738dff6/69b7d9736a6f3-IMG20260316111133.jpg

Alle reacties

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:07
Klein koofje eromheen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00

D4NG3R

kiwi

:)

Bouw er een simpele koof omheen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Normaliter zou ik zegen, huur een muurfrees en frees deze leiding in. Maar dan zit je alsnog met de doorvoer naar de andere ruimtes. Daar zou je dan hetzelfde moeten doen.

Koofje bouwen zou ik dan doen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Koofje zou kunnen maar natuurlijk relatief veel werk.

Ik denk eigenlijk als je hem de volgende keer gewoon mee schildert en de doorvoeren van een goeie dot acrylaatkit voorziet dat hij eigenlijk al heel erg verdwijnt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plank verticaal ervoor hangen in de kleur van de muur, led strip achter plank een idee?

Met een paar stoelhoekjes niet erg veel werk.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 09:53
BlueKeenan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:22:
Normaliter zou ik zegen, huur een muurfrees en frees deze leiding in. Maar dan zit je alsnog met de doorvoer naar de andere ruimtes. Daar zou je dan hetzelfde moeten doen.

Koofje bouwen zou ik dan doen.
Horizontaal in een muur frezen is volgens mij niet aan te raden. @pilskes Is de muur dragend?

Lekker!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
een koofje hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Het lijkt me een schuin plafond?

Dan kan bijvoorbeeld al een plank zijn van de benodigde lengte, en breedte genoeg zijn.
Beetje high tack kit op de randen en je duwt hem zo op zijn plaats.
Dan heeft de wand tegen het schuine plafond bovenaan nog een plat stukje plafond.

Indien geen schuin plafond. (foto kan ook erg vertekenen)
Maak je uit plaatmateriaal een koofje in een L vorm, en dan kan je hem ook op zijn plaats vastkitten.
Of je maakt boven de leiding nog een lat vast van 3cm dik, dan kan je hem daar op vastspijkeren met spijkertjes die een dunne/kleine kop hebben. Die zie je niet na het schilderen, zeker niet als je een klein beetje plamuur gebruikt..

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 16-03-2026 11:45 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
Napsju schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Horizontaal in een muur frezen is volgens mij niet aan te raden. @pilskes Is de muur dragend?
huurhuis dus sowieso geen optie.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Napsju
  • Laatst online: 28-03 09:53
FRANQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]

huurhuis dus sowieso geen optie.
Waarom niet? In overleg met de verhuurder is vaak veel mogelijk.

Lekker!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
lat op de muur met high tack vastkitten, strook multiplex eroverheen schroeven, in de kleur van de muur of het plafond schilderen, klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In de muur frezen gaat het niet worden, dan moet de leiding los/verlengd worden en dat ga ik niet betalen!

Het is een recht plafond en leiding zit tegen de tussenmuur naar de buren.

Een simpel koofje lijkt me dan de beste oplossing, jammer dat er geen kant en klaar L-profiel in hiervoor. Weinig zin op een mega plaat te kopen voor een strook van 150x8.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:30
Maak de koof wat groter en maak er meteen spotjes in?
Heb je daar ook meteen wat verlichting tegen de wand aan.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 15:38
En als je hetzelfde wil houden mischien aan de andere kant ook een koof ? En soms helpt het om te vragen sommige zaken hebben ook kleiner formaat beschikbaar.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 17:09
pilskes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:31:
In de muur frezen gaat het niet worden, dan moet de leiding los/verlengd worden en dat ga ik niet betalen!

Een simpel koofje lijkt me dan de beste oplossing, jammer dat er geen kant en klaar L-profiel in hiervoor. Weinig zin op een mega plaat te kopen voor een strook van 150x8.
Bij een goede doe het zelf zaak kun je vast wel 1 of 2 losse stroken kopen. En anders 2 planken ipv een hele plaat.

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:13

Moofnor

King of my castle

Kun je niet gewoon een plank er net wat onder hangen? Creeer je wat extra opbergruimte en zie je de leiding niet meer.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 27-03 22:11
Een koof inderdaad, mede omdat het om een huurwoning gaat zou ik niet beginnen aan plaatsen extra verlichting etc.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik zou ook gaan voor een plank met dozen erop, handig voor het opbergen van de seizoenskleding en die leiding is ook gelijk foetsie :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kijk even of dit past, je het ze ook wel in grotere maten.

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/detail/as.163755933.jpg?dvid=8

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-03 21:48
Maak het dezelfde kleur als de muur - probleem voor 95% opgelost. Een koof ga je immers ook gewoon zien.

• Rolfie
  • Laatst online: 28-03 07:16

MIjn ervaring met Hubo is dat ik soms betaal voor alleen wat ik exact afneem. Maar dit hoeft met 2 plankjes niet heel duur te zijn.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 15:48

makje

Professioneel prutser

persoonlijk zou ik er niets aan doen, het zit in de gang helemaal bovenin op een plek waar het niet in de weg zit en het lijkt mij niet eens bijzonder lelijk...

Maar als ik het zou willen wegwerken zou ik er ofwel een simpele koof omheen doen, danwel een brede koof met extra's erin (spotjes erin ofzo). Maar zelf zou ik een zwevende wandkast eronder plaatsen die breed en diep genoeg is om de leiding aan het oog te onttrekken. Kan je daar de regen en winterkleding in opbergen.
Als voorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...wit-fonnes-wit-s29320652/

9800x3d

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37
Gewoon in dezelfde kleur als de muur meeschilderen, dan valt het een stuk minder op, en hoe vaak ben je nu per dag in het halletje?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Vraag ff in de buurt of iemand nog wat multiplex over heeft, als je hier in de buurt woont heb ik denk ik nog wel een stuk voor je van 150 lang en breed genoeg om een mooie koof van te maken.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07

EiT

Maak een garderobe kast tussen die 2 muren.
Bijv. Zwevende kast boven met led, haken, bankje beneden met opbergruimte er in voor schoenen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
EiT schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:11:
Maak een garderobe kast tussen die 2 muren.
Bijv. Zwevende kast boven met led, haken, bankje beneden met opbergruimte er in voor schoenen.
Het is een huurhuis. Ik zou er een plank van maken met een paar mooie manden erop. Heb je een mooie plek om handschoenen/mutsen op te bergen.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Weinig zin op een mega plaat te kopen voor een strook van 150x8.
Een lat van 92mm breed en een lat van 38 of 27 als dat past (maten uit mijn hoofd...) in de dunste maat kosten maar een paar euro. Na het verven (met muurverf) zie je ze bijna niet meer.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 11:03
Check de koopjeshoek van ikea. Kans is groot dat daar iets staat wat je passend kan zagen en voor 5 euro mee mag nemen.

Lost In Music

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:51

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Sgrovert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:03:
Check de koopjeshoek van ikea. Kans is groot dat daar iets staat wat je passend kan zagen en voor 5 euro mee mag nemen.
Alleen geschikt voor koofwerk dan (en niet een plank) want tegenwoordig is veel Ikea-spul van karton gemaakt aan de binnenkant.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Rij gewoon even langs een lokale houthandel en vertel wat je nodig hebt. Die hebben vaak nog wel wat restmateriaal liggen wat hiervoor gebruikt kan worden :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 11:03
DUX schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Alleen geschikt voor koofwerk dan (en niet een plank) want tegenwoordig is veel Ikea-spul van karton gemaakt aan de binnenkant.
Klopt.
Ik was van 150x8 uitgegaan. Dat is een schuine plank in de hoek waar de leiding invalt.
Enige wat je nodig hebt is de gelamineerde voorkant van de plaat en beetje high tac (van de action ofzo).
Indien je een kartonnen binnenkant hebt, snij je het karton weg, en hou je een plaat van 150x8 met een dikte van 5 mm over. Met een schuurpapiertje even de kant schuin schuren en je hebt een mooi passend plankje dat weinig weegt.

Lost In Music

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:06
Wat je nog zou kunnen overwegen om er iets meer een feature van te maken is kijken of je een ledstrip in de koof kunt verwerken.

Ook zou je kunnen kijken of je een soort kast/hoeden plank daar kunt hangen. Wij hebben bij de garderobe daar een plank voor een bak met handschoen en fiets/skate helmen of wat je dan ook maar dagelijks gebruikt

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 12:50
Of kijk eens naar:
https://www.lijstenorname...1-mm-hdps-lengte-2-m.html

er zijn zoveel lijsten etc te krijgen dat er vast wel iets van jouw gading bijzit.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 13:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit zou je met één plank kunnen doen, die je schuin afmonteert. Een paar kleine driehoekige profielen tegen de muur aan en de plank er tegenaan plakken, of eventueel schroeven en dan de schroefgaten dichtsmeren met houtvuller. Likje verf er op en klaar!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1