Vochtplekken muur, hoe aan te pakken ivm stucen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-03 15:13
Beste,

Aan de andere zijde van deze muur bevond zich een badkamer met een lekkage. Dit probleem is inmiddels opgelost, maar de muur heeft gedurende lange tijd vocht opgenomen. Na drie maanden drogen wil ik de muur nu graag verder afwerken. Op de gele plekken meet ik momenteel nog ongeveer 40 procent vocht.

Omdat de muur er niet netjes uitziet, wil ik hem laten stucen. Wat is in dit geval de beste aanpak voor deze beschadigde delen? Is het verstandig om met een multitool alle losse stukken te verwijderen en deze vervolgens dicht te laten stucen? Of is het beter om eerst een isolerend middel aan te brengen dat voorkomt dat het vocht of de verkleuring later door het stucwerk heen trekt? Ik hoorde bijvoorbeeld iemand over een product genaamd “Isoleer”.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOLjeF8lfkRynKwLu4cwBNAmftk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsHyexljulAPUciyPg4VEGYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A_i4zDlBq4TslN7DCGE86WpBus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFx4lYGCwizVwmgdijpHNkK1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwnnnICU4Tlu0_phRoebkXuwkaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOJS45MQTFd2OCXUymX4yUuz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Volledig afkappen, bouwdroger er op. Dan blijven meten om zeker te weten dat er geen vocht bron meer is. Nu is het nog te nat en het vocht lijkt opgesloten onder de onderlaag waardoor het nooit echt gaat drogen.

• 0re0
djluc schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:15:
Volledig afkappen, bouwdroger er op. Dan blijven meten om zeker te weten dat er geen vocht bron meer is. Nu is het nog te nat en het vocht lijkt opgesloten onder de onderlaag waardoor het nooit echt gaat drogen.
Gewoon met een beitel een heel stuk eruit halen bedoel je? Waar eindig ik dan? Want in theorie moet ik dan de hele badkamer bereiken die net opnieuw gerenoveerd is. Lijkt me niet helemaal de bedoeling :+

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:06
Tot je het materiaal van de muur zelf hebt bereikt (dus stuclagen eraf :))

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• djluc
Ja precies lijkt stuc en eventueel verf op te zitten. Dat moet er af zodat de lucht er goed bij kan om het uit te drogen. Alleen aan deze zijde dus met zo min mogelijk kracht zodat je aan de andere zijde van de muur niets beschadigd.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
40 procent is wel heel erg veel na 3 maanden drogen.
Wat is drogen? Is het een gestookte ruimte waarbij voldoende luchtverversing is?

Dus inderdaad zoveel mogelijk toplaag eraf halen totdat je de daadwerkelijke muur ziet.
Ventilator erop en de ruimte enigszins stoken.

Als je het nu gaat isoleren of uberhaupt behandelen dan blijft het vocht erin zitten. Dat komt er hoe dan ook een keer uit en dat ga je zien.

Een basis kale muur moet tussen de 8-12% vocht bevatten voordat je uberhaupt verder kunt afwerken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Ik zou dat aan de stucadoor vragen die je het wil laten stucen. Die weet het beste op wat voor ondergrond hij of zij verder wil werken.
Maar het moet in ieder geval droog zijn en er moeten geen losse stukken in zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
No Hands schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:52:
Ik zou dat aan de stucadoor vragen die je het wil laten stucen. Die weet het beste op wat voor ondergrond hij of zij verder wil werken.
Maar het moet in ieder geval droog zijn en er moeten geen losse stukken in zitten.
Ja waarbij je op moet letten dat lagen rondom de lekkage al los zijn gaan laten achter hetgeen je nu ziet. Daar meet je misschien geen vocht meer maar die lagen kunnen wel aangetast zijn.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@0re0

Eerst inderdaad de verf die nu op de muur zit eraf halen, zodat je weer een kale muur hebt.
Je zou een lamelschijf kunnen gebruiken: https://www.gamma.nl/assortiment/irwin-lamellenschuurschijf-voor-haakse-slijper-125-mm-korrelgrootte-k60/p/B188780?store=SCHNO

Dan de muur verwarmen met bijv. een straalkachel zodat hij sneller zal drogen (en raam open).

Daarna kan je gewoon stucen, dat moet ook drogen en zal ook nog restvocht uit je muur door kunnen laten.

• 0re0
BlueKeenan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:27:
40 procent is wel heel erg veel na 3 maanden drogen.
Wat is drogen? Is het een gestookte ruimte waarbij voldoende luchtverversing is?

Dus inderdaad zoveel mogelijk toplaag eraf halen totdat je de daadwerkelijke muur ziet.
Ventilator erop en de ruimte enigszins stoken.

Als je het nu gaat isoleren of uberhaupt behandelen dan blijft het vocht erin zitten. Dat komt er hoe dan ook een keer uit en dat ga je zien.

Een basis kale muur moet tussen de 8-12% vocht bevatten voordat je uberhaupt verder kunt afwerken.
Nee helaas.. Stoken lukt niet omdat er geen verwarming aanwezig in de ruimte is.
Ik heb wel een bouwdroger staan. Ik zou deze eventueel nog even aan kunnen zetten een weekje.

Raampje dan open of dicht?

• 0re0
chrisborst schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:18:
@0re0

Eerst inderdaad de verf die nu op de muur zit eraf halen, zodat je weer een kale muur hebt.
Je zou een lamelschijf kunnen gebruiken: https://www.gamma.nl/assortiment/irwin-lamellenschuurschijf-voor-haakse-slijper-125-mm-korrelgrootte-k60/p/B188780?store=SCHNO

Dan de muur verwarmen met bijv. een straalkachel zodat hij sneller zal drogen (en raam open).

Daarna kan je gewoon stucen, dat moet ook drogen en zal ook nog restvocht uit je muur door kunnen laten.
Heb alleen geen slijptol :(
Zit te denken om een multitool te kopen hiervoor.
Moet de hele muur ontdaan worden van verf? Of alleen de vochtplekken?

[ Voor 7% gewijzigd door 0re0 op 16-03-2026 15:01 ]

• djluc
Bouwdroger en raam dicht. Bij voorkeur afvoeren met het slangetje in een riool buiten de ruimte, niet in een bak met water in de ruimte.

Ruim rondom het gebied wat nat is geworden weghakken. Kan gewoon met hamer en beiteltje.

De stucadoor kan ‘m later geheel even kaal schuren met een grote schuurmachine. Maaar eerste belang is dat al het vocht er uit kan.

• 0re0
Bedank! ik ga mijn best doen
Pagina: 1