Steenstrips op betonnen keerwand plakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-05 17:11
Mijn vraag
Ik wil steenstrips van max. 3 cm dik op een betonnen keerwand van ongeveer 80 cm hoog gaan plakken. Buiten dus.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Wat ik zelf in gedachten heb:

- Betonwand schoonvegen met een borstel
- Voorstrijken met voorstrijk

- Volgens de leverancier is het beter om bij gebruik buiten een voeg aan te houden, en om de lijm met buttering - floating techniek aan te brengen.

- Voegen

Is dit ok , of doe ik te veel / vergeet ik iets?

Kan ik de steenstrips ook zonder voeg plakken of geeft dat later problemen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5-mrzgfkCCB3T1bIHMvjmHbvs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXnJZTOd7af0NJZJHQuM4JUc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5cpQ9WE_Jx1kTRLccpV601zwNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THIL4pak1rGEPZ4ZrJMGpueF.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet waarom je mij wel zou geloven ;) , maar het is beter om buiten te voegen. of je problemen krijgt (los vriezen) weet niemand zeker, maar met een goede voeg is die kans kleiner.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:59
Tussen schoonvegen en voorstrijken zou het niet verstandig zijn ook even te ontvetten / met een natte doek al het vuil er af te boenen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:37
en tegellijm voor buiten gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
Goed nadenken over de afdekking aan de boven- en onderzijde zodat er geen vocht kan opsluiten. Vocht achter je tegels gaat problemen geven.

• VetVarken
Bedankt voor de tips!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 16:06
Ik heb zelf steenstrips op een dakkapel.
Deze hebben we met TEC7 vastgekleefd en nadien opgevoegd samen met de rest van het huis.
Na 12 jaar nog geen problemen mee gehad.

• nos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 19:57

nos

Heb in het verleden muur door laten lopen.. stenen over de lengte door slijpen. Daarna met buiten tegellijm verlijmen.. en toen voegen zoals je met gewone muur doet. Resultaat was top. He moet alleen bij de overgang een verticale voeg houden voor de werking.

• nos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 19:57

nos

Correctie.. niet door midden maar strips van ongeveer 3 cm.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
Ik zou wel eerst die scheur (laten) repareren, anders heb je kans op schade door ophopend (bevriezend) vocht.
Onderaan moet je misschien nog wat ruimte overhouden om de afvoergoot schoon te kunnen maken.

Spel en typfouten voorbehouden

• VetVarken
Inderdaad ben ik de voegen tussen de betonnen platen vergeten, de platen lopen ook niet precies evenwijdig aan elkaar door. En er is daar natuurlijk kans op werking tussen de 2 delen.

Ik neem aan dat ik op die plaats dan een verticale voeg tussen de stenen moet aanhouden en die voeg met flexibele kit moet dichten.?

En ook inderdaad aan de onderkant een stukje van de goot afblijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTh3X1PuG-R8zzfLkjAVyHVnhMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GekjvHXnlykrweTOsAuk0hdT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_BqJxiANSdgfbUK9KeDU8Xtikg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tzeUQ4qD4qr8GWn2XJ7ivmb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door VetVarken op 22-03-2026 13:42 ]

• VetVarken
Hallo,

Ik heb inmiddels de betonnen keerwand voorzien van steenstrips van natuursteen. Deze zijn redelijk onregelmatig van vorm wat inhoudt dat de voegen op sommige plaatsen 10 mm breed zijn, en op andere plaatsen maar 3 mm. Ook de dikte van de stenen onderling verschilt redelijk.

Ik moet nu nog twee dingen doen: voegen, en de bovenzijde afwerken zodat er geen water in kan lopen.

Aangezien ik 0 ervaring heb met voegen ff de vraag : hoe kan ik dit het gemakkelijkste doen met deze stenen, gewoon met een voegbord en voegspijker ? Of zo'n zak (zo'n soort slagroomspuit ) kopen waarmee je de mortel tussen de voegen spuit? Of een andere tip?

En de bovenkant waterdicht afwerken : Kan ik dat gewoon afsmeren met hetzelfde spul als waarmee ik doe voegen ( Sakrete FFM-H ) of is het beter om het met cement af te smeren?

bedankt alvast voor tips

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oUcMHllBPXHdzb0rkP0RyyHmws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwUrtBhGlNtfg9ddjh6GoNPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ExvAyT85R_lDUBMAkaMbeLIaQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvh3HgFnv9c1CngS8U4miaYj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door VetVarken op 25-05-2026 13:20 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 23:22
Voegen kan je gewoon met een voegbord en ene voegspijker doen. Dat is denk ik het gemakkelijkst. Bovenzijde afwerken: 2 opties: met cement of met een deksteen en die dan voegen. Dan kan je het ook iets schuin zodat het water eraf loopt. Met een steen iets laten oversteken zodat je het water niet direct op de muur hebt lopen. Dat zou mijn voorkeur hebben.

• twain4me

twain4me

@VetVarken Voor een vervolgvraag graag geen nieuw topic maken, ik heb ze samengevoegd :)

• twain4me

twain4me

Ik zou het voegen met voegspijker bord en borstel. ik heb zelf toevallig de "slagroomzak techniek" een tijdje geleden getest en dat werkte bij mij niet omdat je de mortel te dun moet maken en daardoor heb je veel meer vlekken dan met een redelijk droge mortel. In mijn geval ging het om een vloer, dus jouw situatie is waarschijnlijk nog moeilijker. al is 3 mm wel erg weinig misschien kan je dan beter naast goed zeven wat (meer) zilverzand door mengen dat is fijner

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 25-05-2026 19:38 ]

• djluc
Qua afdichting: je moet echt zorgen dat dat beton vlak aan de bovenzijde droog blijft. Zetwerk tot achter het hout of iets anders fatsoenlijks. Dat hout zit ook al vrij strak op het beton vlak om goed te kunnen drogen.

Het was gemakkelijker eerst de afwatering te maken wellicht. Bijvoorbeeld door het beton deels schuin aflopend af te slijpen. Nu zal je wat omhoog moeten werken om het goed af te werken.

Als je zetwerk of iets pak let op dat je er een druiplip aan laat zeggen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 23:22
djluc schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:19:
Qua afdichting: je moet echt zorgen dat dat beton vlak aan de bovenzijde droog blijft. Zetwerk tot achter het hout of iets anders fatsoenlijks. Dat hout zit ook al vrij strak op het beton vlak om goed te kunnen drogen.

Het was gemakkelijker eerst de afwatering te maken wellicht. Bijvoorbeeld door het beton deels schuin aflopend af te slijpen. Nu zal je wat omhoog moeten werken om het goed af te werken.
Inderdaad. Bij het hout zal je goed moeten oppassen dat het niet in het houtwerk gaat komen. Er onder proberen te komen om het water zo weg te houden.

• VetVarken
Voegen met bord en spijker dus. (y)

De bovenzijde ga ik dan waarschijnlijk met cement afsmeren, een beetje schuin aflopend zodat het water wegloopt.

Moet ik de bovenzijde dan nog apart met iets voorbehandelen zodat de cement goed houdt ? Ik heb de hele muur sowieso al voorbehandeld met Weber prim 801

• djluc
Hoe ben je precies van plan dat te doen gezien dat hout er al boven zit? Lijkt op die foto dat je niet omhoog kunt. Maar dan kan ook de vertekening van de foto zijn omdat die van hoger genomen is?

• VetVarken
Dat is vertekening van de foto.

Moet ik de bovenzijde dan nog apart met iets voorbehandelen zodat de cement goed houdt ? Ik heb de hele muur sowieso al voorbehandeld met Weber prim 801
Pagina: 1