Vraag over eerste macbook aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timnob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:59
Mijn vraag
Vraagje ik ben opzoek naar mijn eerste macbook, maar ik ben niet echt thuis in de macbooks. In de zin van RAM, cpu, SSD en future proofing. Ik zit zelf een beetje in de onderzoeks kant van de medische wereld, dus vooral data collectie en analyse met statistiek. Het is de bedoeling om het ook mee te nemen om via het intranet omgeving dan te kunnen werken en natuurlijke dagelijke dingen zoals yt, mails etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intranet software voor datacollectie, R, SPSS etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al wat op internet gezocht maar om de benchmarks om te zetten naar dagelijkse taken is voor mij lastig om te bepalen als het om macs gaat. Ik zag dat de PRO modellen een hdmi kabel hebben dus dat is mooi meegenomen ;) .

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 1900 eurotjes
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Ja, ik ben van plan om de laptop veel mee te nemen

[ Voor 9% gewijzigd door timnob op 16-03-2026 13:40 ]

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:56
een beetje onderzoekskant.... is dat hetzelfde als een beetje zwanger zijn? :)

wat is jouw budget? Waarom wil je een macbook? (ik ben er zelf fan van en typ dit van een 16" M1 Pro, en ben wel benieuwd naar jouw reden)
Hoe groot moet het scherm zijn? Hoeveel schermen wil je aansluiten? Ga je werken met snelle externe opslag. Als je hier allemaal geen antwoorden op hebt, zou ik voor een Macbook Neo gaan. Heel veel Mac voor relatief weinig geld.

Sinds ik een iMac en een Macbook heb, kijk ik niet meer zo naar specs. Lang niet zo interessant meer als toen ik met windows machines in de weer was. Het vergelijk is ook erg moeilijk, omdat Windows met zo veel diverse hardware moet kunnen draaien, en OSX gemaakt is voor hele specifieke hardware.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vooral de activiteit ‘datacollectie’ vind ik nog interessant. Wat versta je daaronder? Ga je grote bestanden/datasets verwerken op die MacBook, dan kan RAM/SSD wel een factor zijn. Of vindt dit plaats ‘in de cloud’?

En dan vooral praktisch: je hebt het over meenemen. Heb je dan liever een 13/14-inch of is een 15/16-inch ook geen probleem?

Have you tried turning it off and on again?

• timnob
@107mb en @Gr4mpyC3t de reden voor de macbook is de compatibiliteit tussen telefoon en de macbook, hoor er zelf goede verhalen over de software vanuitde omgeving dus leek mij ook wel wat.

Het zou fijn zijn als het op 2 schermen kan aansluiten en zat er zelf aan te denken om de 14 inch te nemen zodat ie toch makkelijk in de rugtas meegenomen kan worden voor bijvoorbeeld meetings. De datasets zullen varieren in de zin van groote en inclusies. De meeste data zal daarom ook op de "cloud" staan, maar dan neem ik aan dat je nog steeds de rekenkracht nodig zal hebben?
Als er nog verdere vragen zijn hoor ik het graag!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit topic past beter in Laptop koopadvies, dus een move die kant op :)

MS > LKA

@timnob Vul je topic nog aan met de vragen zoals beschreven in Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LKA beleid Op die manier kunnen we je het beste helpen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
timnob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:21:
@107mb en @Gr4mpyC3t de reden voor de macbook is de compatibiliteit tussen telefoon en de macbook, hoor er zelf goede verhalen over de software vanuitde omgeving dus leek mij ook wel wat.

Het zou fijn zijn als het op 2 schermen kan aansluiten en zat er zelf aan te denken om de 14 inch te nemen zodat ie toch makkelijk in de rugtas meegenomen kan worden voor bijvoorbeeld meetings. De datasets zullen varieren in de zin van groote en inclusies. De meeste data zal daarom ook op de "cloud" staan, maar dan neem ik aan dat je nog steeds de rekenkracht nodig zal hebben?
Als er nog verdere vragen zijn hoor ik het graag!
Een MacBook is ook zeker wel wat!

Zelf zou ik altijd voor een 13/14-inch kiezen. Voorheen had een 15/16-inch MacBook betere hardware, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Voor de portabiliteit is een 13/14-inch het beste, zeker als je op plekken komt waar een extern beeldscherm aanwezig is. Een extern scherm aansluiten kan zowel op een Air als Pro prima. Het voordeel ten opzichte van de Pro is dat deze inderdaad een HDMI-poort heeft, maar met een verloopstukje, of USB-C naar HDMI/DisplayPort kabel kom je er ook.

Als je echt grote brokken data lokaal gaat verwerken op de MacBook, dan is dat wel iets om rekening mee te houden, maar stiekem denk ik dat het (in de context van de hardware) wel meevalt.

Kijk eens naar een 13-inch MacBook Air M5 met 16GB RAM en 512GB SSD en een 14-inch MacBook Pro M5 met 16GB RAM en 1TB SSD. Deze twee modellen lijken voldoende voor jou, en dan is de vraag aan jou of je het prijsverschil tussen een Air en Pro ziet zitten. Je krijgt op de Pro wat extra quality of life dingetjes, maar zoals gezegd is de waarde daarvan subjectief.

• timnob
Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Een MacBook is ook zeker wel wat!

Zelf zou ik altijd voor een 13/14-inch kiezen. Voorheen had een 15/16-inch MacBook betere hardware, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Voor de portabiliteit is een 13/14-inch het beste, zeker als je op plekken komt waar een extern beeldscherm aanwezig is. Een extern scherm aansluiten kan zowel op een Air als Pro prima. Het voordeel ten opzichte van de Pro is dat deze inderdaad een HDMI-poort heeft, maar met een verloopstukje, of USB-C naar HDMI/DisplayPort kabel kom je er ook.

Als je echt grote brokken data lokaal gaat verwerken op de MacBook, dan is dat wel iets om rekening mee te houden, maar stiekem denk ik dat het (in de context van de hardware) wel meevalt.

Kijk eens naar een 13-inch MacBook Air M5 met 16GB RAM en 512GB SSD en een 14-inch MacBook Pro M5 met 16GB RAM en 1TB SSD. Deze twee modellen lijken voldoende voor jou, en dan is de vraag aan jou of je het prijsverschil tussen een Air en Pro ziet zitten. Je krijgt op de Pro wat extra quality of life dingetjes, maar zoals gezegd is de waarde daarvan subjectief.
Denk je dat 16gb ram voldoende is voor in de toekomst? Ik heb zelf een windows pc, maar daar merk ik dat 16gb tegenwoordig als je wat programma's open hebt staan dat de ram snel oploopt. Weet je ook toevallig wanneer je single core gebruikt tov multi cores? Veel youtube videos laten wel mooi de benchmarks zien maar vertalen dat niet naar wat wanneer je gebruikt

[ Voor 6% gewijzigd door timnob op 16-03-2026 13:45 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
timnob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Denk je dat 16gb ram voldoende is voor in de toekomst? Ik heb zelf een windows pc, maar daar merk ik dat 16gb tegenwoordig als je wat programma's open hebt staan dat de ram snel oploopt. Weet je ook toevallig wanneer je single core gebruikt tov multi cores? Veel youtube videos laten wel mooi de benchmarks zien maar vertalen dat niet naar wat wanneer je gebruikt
Tsja, ik denk dat 16GB genoeg is.

Voorbeeld: Zelf heb ik 48GB RAM. Er staan wat tabs open in Safari, Spotify, Word, WhatsApp, enzovoorts. Op dit moment is er 18GB in gebruik, maar de 'memory pressure' is nog geen 10%. Met andere woorden: veel zaken worden nu bij in RAM opgeslagen die ik niet gebruik. Maar zodra die ruimte nodig is voor een applicatie die ik actief gebruik, wordt dat verwijderd. Ga je een dataset in zijn volledigheid inladen en is deze 30GB, dan kan ik me voorstellen dat het wat krapjes wordt. Ik begeef me nu wel op glad ijs, want ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat je precies doet (en of dit lokaal is of in de cloud).

Een programma single core of multi core draait hangt echt af van de applicatie zelf. Over het algemeen is kantoorsoftware single core (Word, Excel, PowerPoint) en bijvoorbeeld Docker, Xcode en Parallels weer multi core.

Eerlijk gezegd denk ik daar nooit echt over na, want alle moderne Apple Silicon chips 'werken prima'.

• timnob
Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Tsja, ik denk dat 16GB genoeg is.

Voorbeeld: Zelf heb ik 48GB RAM. Er staan wat tabs open in Safari, Spotify, Word, WhatsApp, enzovoorts. Op dit moment is er 18GB in gebruik, maar de 'memory pressure' is nog geen 10%. Met andere woorden: veel zaken worden nu bij in RAM opgeslagen die ik niet gebruik. Maar zodra die ruimte nodig is voor een applicatie die ik actief gebruik, wordt dat verwijderd. Ga je een dataset in zijn volledigheid inladen en is deze 30GB, dan kan ik me voorstellen dat het wat krapjes wordt. Ik begeef me nu wel op glad ijs, want ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat je precies doet (en of dit lokaal is of in de cloud).

Een programma single core of multi core draait hangt echt af van de applicatie zelf. Over het algemeen is kantoorsoftware single core (Word, Excel, PowerPoint) en bijvoorbeeld Docker, Xcode en Parallels weer multi core.

Eerlijk gezegd denk ik daar nooit echt over na, want alle moderne Apple Silicon chips 'werken prima'.
De "cloud" daar zit de data die ik zal gaan gebruiken, dus eerst inloggen in het portaal en dan kom ik in de omgeving te recht waar ik dan aan de slag kan gaan. De cloud is eigenlijk een intranet dat daar wordt beheert. Je kan er wel vanuit buitenaf erin komen door in te loggen en dan in de omgeving terecht komen. Heb ik zo je vraag daarop kunnen antwoorden?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
timnob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
[...]

De "cloud" daar zit de data die ik zal gaan gebruiken, dus eerst inloggen in het portaal en dan kom ik in de omgeving te recht waar ik dan aan de slag kan gaan. De cloud is eigenlijk een intranet dat daar wordt beheert. Je kan er wel vanuit buitenaf erin komen door in te loggen en dan in de omgeving terecht komen. Heb ik zo je vraag daarop kunnen antwoorden?
Denk het wel. Feitelijk verwerk/bewerk je die data dus niet op je eigen MacBook. Dan is 16GB echt meer dan voldoende! Ook voor in de toekomst.

Pagina: 1