Beschoeiing verhogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klusser0182
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-03 19:50
Beste Tweakers,

Graag zou ik mijn huidige beschoeiing willen verhogen/vervangen. De huidige beschoeiing is zo'n 15 cm boven de waterspiegel. Graag zou ik dit zo'n 50 a 60 cm willen verhogen zodat de tuin vlak wordt. In totaal moet de beschoeiing zo'n 65/75 cm boven de waterspiegel uitkomen. Het slootje is ongeveer 30 a 40 cm diep. Vermoedelijk is de huidige beschoeiing is 40 cm diep (in ieder geval kwam ik op 40 cm diepte omgeplooid worteldoek tegen).

Hoe pak ik dit aan?

Zelf zat ik te denken om de afdekplaat en gording balk van de huidige beschoeiing te verwijderen en nieuwe (langere) palen naast de huidige palen te slaan. De huidige palen hebben een h.o.h. van 55 cm. Vervolgens de bovenste 1 a 2 planken te vervangen en nieuwe planken inclusief worteldoek en grondankers bovenop de huidige beschoeiing te plaatsen. Voorzien jullie hier problemen in? Of moet ik de gehele oude beschoeiing eerst verwijderen? Zo ja, hoe doe ik dat?

Ik hoor graag jullie mening!

Alle reacties

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het lijkt mij een prima aanpak, het is geen rocketscience.

Als je de nieuwe palen lang genoeg zijn goed waterpas komen te staan dan moet alles goed komen.
Kies ook kwalitatief goed hout.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

TeeDee

CQB 241

Gewoon ff voor de gein: een slootje van 30 a 40cm diep? Is dat niet gewoon een greppel waar water in staat ;)

Als je toch daarmee aan de slag gaat zou ik de hele reutel vervangen. Ja, dat wordt een rotklus, want die palen zullen lekker vast gezogen zitten. Om die te verwijderen: zo laag mogelijk een gat door en door boren, wikken, nog meer wikken, en dan met een touw als hefboom er uit proberen te trekken.

Of inderdaad de makkelijkste/snelste aanpak: datgeen wat je nu in gedachte hebt!

Hou wel rekening met eventueel afschot!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Klusser0182
Dank voor jullie snelle reacties! Het is echt een (doodlopend) slootje van ongeveer 90 meter lang en 7 meter breed. Mijn vermoeden is dat het slootje destijds is aangelegd om een afscheiding tussen de achtertuinen en de doorgaande weg te creëren.

Ik zal de nieuwe palen naast de huidige slaan. Mochten de huidige palen los zitten zal ik proberen deze eruit te krijgen (vermoed dat dit niet gaat lukken). Nogmaals dank voor het meedenken!

@nokiaan958GB nog advies wat betreft houtsoort?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Klusser0182

De stelregel is 1/3 boven de grond en 2/3 in de grond bij dit soort constructies. Dus je zal palen van minimaal 3 meter dienen te gebruiken. Het gebruik van grondankers is ook zeker nuttig, want je beschoeiing wordt eerder een damwand. Het moet namelijk circa 1 meter grond op z'n plek houden.

Wil je dit goed doen, dan moet je wel de portemonnee trekken. Enige houtsoort die je kan gebruiken hiervoor is tropisch hardhout en dat is best prijzig:
https://houthandeljansok.nl/product/hardhouten-damwand-40-mm-tlv-gecertificeerd-hoogte-300-cm-azobe-okan-veer-groef/

Ga uit van 1000 a 1500 euro per strekkende meter voor enkel het materiaal.
Voor het plaatsen zal je waarschijnlijk wel iemand met een graafmachine nodig hebben.
Dit soort lengtes ga niet met de hand erin kunnen brengen.

• Klusser0182
De stelregel ken ik. Het worden inderdaad palen van minimaal 3 meter met grondankers.

De genoemde link betreffen planken voor een damwand (4 cm dik). Volgens mij is dit overkill (hoop ik). Er zijn meerdere buren die het middels een 'simpele' beschoeiing hebben gedaan. Na wat zoekwerk via google kom ik zelfs kant en klare beschoeiingsschotten tegen. Deze zijn een stuk vriendelijker geprijsd.

https://gadero.nl/keerwan...rWeHW_Vwa7nhoCD6sQAvD_BwE

Iemand ervaring met dit soort kant en klare schotten?

• chrisborst
@Klusser0182

Dat zijn prima schotten, maar dat werkt alleen in combinatie met stevige palen. 3/4 palen per meter zou ik zeker doen. Zo'n paal zal circa 50 a 60 euro per paal zijn.

Wat ook kan helpen, is achter je damwand geen grond te gebruiken maar iets wat lichter is.

• Klusser0182
@chrisborst
Wederom bedankt! Wat voor dikte palen zijn er nodig? Is hier een stelregel voor? Zelf neig ik naar 8 x 8 cm hardhout.

Heb je een voorbeeld wat gebruikt zou kunnen worden om de tuin te verhogen maar lichter is van gewicht?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
Wij hebben ook zo'n stuk verhoogd.
We hebben deze damwandplanken gebruikt:
https://www.houthandelonl...iing-damwand-30x185-azobe

En deze palen:
https://www.houthandelonl...out-85x85-geschaafd-azobe

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:15
Je kan ook kiezen voor betonnen keerwanden;
In dit voorbeeld €134,-/m1, onderhoudsvrij. Alleen een crime om te plaatsen met 129kg/st.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
Spiff schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:19:
In dit voorbeeld €134,-/m1, onderhoudsvrij. Alleen een crime om te plaatsen met 129kg/st.
Ik heb die bij mijn half ondergrondse fietsenschuur gebruikt om de oprit tegen te houden.
Met 145kg per stuk heb ik ze door de vrachtwagenchauffeur in het gat laten zetten.
Daarna viel er opzich wel mee te "lopen" door hem iets te kantelen en dan heen en weer te waggelen.
Je hebt echter wel een stabiele ondergrond nodig. en dat is wel een uitdaging onder waterniveau.

Op het werk hebben we een kunststof beschoeiing, van een meter hoog.
Hier rijden gewoon volle vrachtwagens vlak langs, dus het is erg sterk.
Tussen de weg en de beschoeiing zit maar 1meter groenstrook.
https://houthandeljansok....Us4VVFmlWxREp9ovrRsXrFfMl

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 16-03-2026 15:28 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• chrisborst
Spiff schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:19:
Naast een sloot gaat dat wel een uitdaging worden omdat stabiel te krijgen.
TS zou dat wel kunnen overwegen om 2/3 meter vanaf de sloot een keerwand aan te brengen en dan richting de sloot een verlaagde vlonder. Hoef je qua verschoeiing ook niks raars meer te doen.

• chrisborst
Klusser0182 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:52:
@chrisborst
Wederom bedankt! Wat voor dikte palen zijn er nodig? Is hier een stelregel voor? Zelf neig ik naar 8 x 8 cm hardhout.

Heb je een voorbeeld wat gebruikt zou kunnen worden om de tuin te verhogen maar lichter is van gewicht?
Dikker is natuurlijk altijd veiliger, maar 8*8 is ook al stevig. Eventueel zet je ze om de 25cm ipv. 33.

Bij een goede bouwmaterialen toko kan je wel licht ophoogmateriaal vinden. Er zijn speciale stenen die ze voor onder de weg gebruiken (glasparels).
Maar een blok piepschuim wordt soms ook wel toegepast.
Echter denk ik dat met een goede stevige schotten en genoeg diepe palen dat je er wel gaat komen.

• Klusser0182
De betonnen keerwanden lijken mij onmogelijk om zonder serieus gereedschap (lees kraan) juist geplaatst te worden. De kunststof beschoeiing (Prolock) is wel interessant, zowel qua prijs als qua montage. Ik ga Prolock benaderen voor meer informatie m.b.t. de plaatsing, hoeveelheid en lengte van de palen. Enige nadeel is wel dat dan de huidige beschoeiingpalen eruit moeten... Keuzes keuzes keuzes.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

90mstrekkende meter is best een stuk.
Wil je het perse zelf doen?
Vind je het belangrijk hoe het eruit ziet?

Je kan ook kunststof damwand laten zetten zoals de m-hex. Komen ze met een klein pontonnetje en minigraver en drukken/trillen ze het er vanaf het water in een paar dagen allemaal in.
https://jldinternational....ex-kunststof-beschoeiing/

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 16-03-2026 19:34 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
@Klusser0182 Is die sloot van 7 meter breed en 90 meter lang geen C-watergang, bedoeld om overvloedig regenwater op te vangen? Want daar mag je namelijk niet zomaar aan gaan 'klussen'.
Kun je navragen bij het Waterschap, zij hebben leggers waar alle A-, B- en C-watergangen in vermeld worden.
Overigens zou zoiets ook al in het koopcontract moeten staan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:47
Je kan ook betonnen schuttingpalen nemen die rotten nooit meer en zijn niet duur. Er bestaan ook betonnen panelen om tussen de palen te schuiven maar immitatie houten (kunstof gevel)planken is mooier.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Azobe ja. Hoe zwaarder hoe beter.

Toen bij mij een schuurtje werd geplaatst gebruikten de mannen een machine om funderingspalen de grond in te trillen. Perfect want de palen beschadigen dan niet. Vraag mij nu wel hardop af hoe je dat dan met die lange palen doet. Vanaf een keukentrapje de palen de grond in trillen?

• Klusser0182
@Illusion de gehele sloot betreft 90 meter lang. Onze tuin grenst maar 8 meter aan deze sloot. Het is niet de bedoeling dat ik de gehele beschoeiing (lees 90 meter) ga vervangen.

@Yaksa Dat durf ik niet te zeggen. Wat wel een feit is, is dat alle overige huizen uit mijn straat dit al hebben gedaan, inclusief vlonders en een enkele zelfs een tuinhuis boven de sloot. Wij zijn het enigste huis met zo'n lage beschoeiing. Ik zal sowieso bij de gemeente nagaan of er een melding/vergunning aangevraagd moet worden, ook al voorzie ik hier geen problemen in.

@vogelmans Is dit een beproefde methode? Nog niet eerder gezien of over gehoord.

@nokiaan958GB Goede vraag. Zelf zat ik te denken om een palenrammer op brandstof, of misschien zelfs een pneumatische palenrammer te huren. De palen zijn 3 meter lang, maar de sloot is ook +/- 40 cm diep. Blijft er nog zo'n 260 cm over. Met kleine steiger/vouwladder kom je volgens mij dan al een heel eind. Als ik de youtube filmpjes moet geloven gaat het bijna vanzelf:
YouTube: Aries 26 kg pneumatische palenrammer op lucht verkrijgbaar bij Indit...

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:54
Klusser0182 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:03:
@Illusion de gehele sloot betreft 90 meter lang. Onze tuin grenst maar 8 meter aan deze sloot. Het is niet de bedoeling dat ik de gehele beschoeiing (lees 90 meter) ga vervangen.

@Yaksa Dat durf ik niet te zeggen. Wat wel een feit is, is dat alle overige huizen uit mijn straat dit al hebben gedaan, inclusief vlonders en een enkele zelfs een tuinhuis boven de sloot. Wij zijn het enigste huis met zo'n lage beschoeiing. Ik zal sowieso bij de gemeente nagaan of er een melding/vergunning aangevraagd moet worden, ook al voorzie ik hier geen problemen in.

@vogelmans Is dit een beproefde methode? Nog niet eerder gezien of over gehoord.

@nokiaan958GB Goede vraag. Zelf zat ik te denken om een palenrammer op brandstof, of misschien zelfs een pneumatische palenrammer te huren. De palen zijn 3 meter lang, maar de sloot is ook +/- 40 cm diep. Blijft er nog zo'n 260 cm over. Met kleine steiger/vouwladder kom je volgens mij dan al een heel eind. Als ik de youtube filmpjes moet geloven gaat het bijna vanzelf:
YouTube: Aries 26 kg pneumatische palenrammer op lucht verkrijgbaar bij Indit...
Nou, ik heb met zo'n palenrammer geprobeerd palen van 3 meter lang en kopmaat 70 mm de grond in te krijgen, maar dat ging dus voor geen ene meter. Zowel een pneumatisch apparaat geprobeerd als een apparaat op benzine. Grondslag betrof een toplaag van uitgedroogde klei, daaronder slappere natte klei. Uiteindelijk heb ik de palen handmatig voorgeboord tot ca. 1 m diep en daarna met een handheiblok de palen erin geramd.

Leuke workout, je hoeft daarna niet meer naar de sportschool zullen we maar zeggen... Dit klusje betrof 20 palen, dus dat was nog redelijk te overzien. Lijkt me geen aanrader om 90 strekkende meter (>300 palen?) op die manier te doen...

[ Voor 3% gewijzigd door Geoslogos op 17-03-2026 13:25 ]

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56
Als je de ruimte hebt zou je ook nog kunnen overwegen om het in stapjes te doen. Dus meerdere keerwanden van Azobe maken zodat je in stapjes naar beneden ga. Dan hoeven de palen volgens mij ook niet zolang te zijn omdat ze minder gewicht tegen hoeven te houden.

Dit hebben wij drie jaar terug gedaan en geeft ook een leuk diepte effect in de tuin. Wij hebben toen met een grondboor een gaat gemaakt en de paal met een grote houtenhamer er ingeslagen. Je kan een speciale palenwaterpas kopen voor €10-20 om ze waterpas te stellen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 08:04
Klusser0182 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:09:
Beste Tweakers,

Graag zou ik mijn huidige beschoeiing willen verhogen/vervangen. De huidige beschoeiing is zo'n 15 cm boven de waterspiegel. Graag zou ik dit zo'n 50 a 60 cm willen verhogen zodat de tuin vlak wordt. In totaal moet de beschoeiing zo'n 65/75 cm boven de waterspiegel uitkomen. Het slootje is ongeveer 30 a 40 cm diep. Vermoedelijk is de huidige beschoeiing is 40 cm diep (in ieder geval kwam ik op 40 cm diepte omgeplooid worteldoek tegen).

Hoe pak ik dit aan?

Zelf zat ik te denken om de afdekplaat en gording balk van de huidige beschoeiing te verwijderen en nieuwe (langere) palen naast de huidige palen te slaan. De huidige palen hebben een h.o.h. van 55 cm. Vervolgens de bovenste 1 a 2 planken te vervangen en nieuwe planken inclusief worteldoek en grondankers bovenop de huidige beschoeiing te plaatsen. Voorzien jullie hier problemen in? Of moet ik de gehele oude beschoeiing eerst verwijderen? Zo ja, hoe doe ik dat?

Ik hoor graag jullie mening!
Er worden veel exotische oplossingen bedacht, maar volgens mij is jouw eigen suggestie echt prima. Voor 8 strekkende meter zit je dan op ca. 2000 euro aan hout (1000 voor de palen en gording en 1000 voor de planken). Dus 250 euro/m. Daar komen dan bevestigingsmiddelen, grondankers, worteldoek en grond bij, maar dat gaat het volgens mij nooit naar de hiervoor genoemde bedragen brengen.

Wat is de afmeting van de huidige palen? Ik zou de nieuwe palen een flinke slag groter nemen. 10x10 of 12x12. Qua kosten valt het mee, maar het maakt het een stuk robuuster. En planken van 4 cm dik zijn ook meer dan stevig genoeg voor een overspanning van 55 cm. Ook hier zou je dunner kunnen, maar de winst van dunnere planken is maar beperkt.

• Klusser0182
@Geoslogos Oei, dat is jammer om te horen. Ik dacht er met zo'n (pneumatische) palenrammer wel te zijn... Goed om in het achterhoofd te houden dat het ook flink kan tegen zitten dus. Ik durf niet te zeggen wat voor bodem het hier betreft. Wij wonen in Gouda. Gouda staat bekend om (inklinkende) veengrond. Maar op welke diepte dit zit durf ik niet te zeggen.

@TheUnknowny I.v.m. kleine kinderen 0-3 jaar willen wij graag de tuin recht hebben. Zo kunnen zij lekker rond rennen/fietsen. Bedankt voor de tip van de palenwaterpas!

@BBBrt Dank voor de bevestiging. Ik ga nog wel informeren over een Prolock systeem. De huidige palen zijn 6.2 bij 6.2 cm. Ik neig nu naar palen van 8 bij 8 cm en dan op een h.o.h. van 40 cm. De huidige palen ben ik van plan om te laten zitten en eventueel dieper te slaan of af te zagen zodat ze onder het waterpeil komen, en dus uit het zicht.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:41
angelim vermelho is zelfs beter voor waterkeringen en vaak stuk goedkoper dan azobe.

• BBBrt
Klusser0182 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:09:

@BBBrt Dank voor de bevestiging. Ik ga nog wel informeren over een Prolock systeem. De huidige palen zijn 6.2 bij 6.2 cm. Ik neig nu naar palen van 8 bij 8 cm en dan op een h.o.h. van 40 cm. De huidige palen ben ik van plan om te laten zitten en eventueel dieper te slaan of af te zagen zodat ze onder het waterpeil komen, en dus uit het zicht.
Als je de nieuwe palen tussen de bestaande palen zet, aan de waterzijde daar de planken tegenaan zet en aan de landzijde aanvult met grond, dan ga je de oude palen toch nooit meer zien? Ik zou ze in ieder geval zoveel mogelijk ongeroerd laten. Geroerde grond = slappe grond, dus hoe meer je laat zitten, hoe beter :)

• Klusser0182
@BBBrt Vanuit de tuin inderdaad niet. Vanaf de weg/straat kant wel. Maar wellicht dat ik ze inderdaad gewoon laat zitten.

@izdp Dank! Zag dat angelim vermelho al op vele sites ook wordt aanbevolen en verkocht.

• vogelmans
Klusser0182 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:03:

https://www.dejonghandels...ing/betonpalen-met-sleuf/

Schuttingpalen zijn voor een slootje van 40 cm diep lang genoeg volgens mij. Een schutting is bedoeld om minimaal 180cm tot 200cm hoog te worden.
De betonschotten (hier ook verkrijgbaar) kun je tussen de palen schuiven.
I.p.v. betonpalen kun je ook kunstofpalen nemen.
Ze verkopen hier ook nog funderingsblokken voor de palen als je bang bent voor verzakking.

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 18-03-2026 08:20 ]

• BBBrt
vogelmans schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:19:
[...]

https://www.dejonghandels...ing/betonpalen-met-sleuf/

Schuttingpalen zijn voor een slootje van 40 cm diep lang genoeg volgens mij. Een schutting is bedoeld om minimaal 180cm tot 200cm hoog te worden.
De betonschotten (hier ook verkrijgbaar) kun je tussen de palen schuiven.
I.p.v. betonpalen kun je ook kunstofpalen nemen.
Ze verkopen hier ook nog funderingsblokken voor de palen als je bang bent voor verzakking.
Qua sterkte zou het wel goed gaan, maar die palen zijn ontworpen om in nat/droge omstandigheden te worden en niet permanent nat. Je kunt geluk hebben, maar de kans is groot dat ze snel 'wegrotten' (het staal erin zal gaan roesten en het beton uit elkaar drukken). Ik vraag me ook af of de paal het leuk gaat vinden als je daar op gaat drukken of slaan om hem de grond in te krijgen ;)

• vogelmans
BBBrt schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Qua sterkte zou het wel goed gaan, maar die palen zijn ontworpen om in nat/droge omstandigheden te worden en niet permanent nat. Je kunt geluk hebben, maar de kans is groot dat ze snel 'wegrotten' (het staal erin zal gaan roesten en het beton uit elkaar drukken). Ik vraag me ook af of de paal het leuk gaat vinden als je daar op gaat drukken of slaan om hem de grond in te krijgen ;)
Of de betonnen palen in vochtige grond staan (100% vochtigheid) of helemaal in het water maakt niets uit.
Houtrot ontstaat net boven het maaiveld waar het steeds nat en droog is en waar vooral veel zuurstof bij kan.
De gemiddelde betonnen paal is ook wat dikker dan de gemiddelde schuttingpaal.
De palen de grond inkrijgen zal wel een uitdaging worden maar betonnen heipalen worden ook de grond ingeslagen.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:06
Hier hetzelfde gedaan en de bestaande beschoeiing opgehoogd om de tuin gelijk te krijgen. Palen van bankirai 8x8 gebruikt, aan de binnenkant van de beschoeiing, lengte weet ik niet meer en damwand profielen verder opgebouwd. Staat inmiddels 25 jaar.

Voor de palen een pneumatische palenrammer gebruikt en een diesel compressor, gingen er zeer snel in. Het begin ook gedaan vanaf een trap en zo'n palenrammer is knap zwaar en maakt flink herrie.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-03 06:22
Paar jaar geleden bij mijn ouders ook de beschoeiing in zijn geheel vervangen. Hiervoor heeft hij achter de palen oude trespa reclameborden die rondom een voetbalveld staan gebruikt. Deze hebben we dubbel geplaatst met de opdrukzijde aan de grondzijde. Voordeel is dat je dan in één keer de gehele hoogte (ook onder water) dicht kan zetten met enkel een paar schroeven aan de bovenzijde. Daarnaast waren ze ook vrij goedkoop.

• Klusser0182
Het worden (hard)houten palen van 8 cm dik. Heb bij meerdere leveranciers en aannemers gevraagd welke dikte zij adviseren. Bijna allemaal raden 7 cm aan. Om op safe te spelen ga ik voor 8 cm. 2/3 van de paal zal de grond in moeten + ankers.

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een roterende laser. Dit maakt het leven een stuk makkelijker. Nu ben ik uitgekomen dat de nieuwe beschoeiing 69 cm hoger dient te worden dan de huidige om de tuin helemaal vlak te krijgen. De huidige beschoeiing is 40 cm. 40 + 69 cm = 109 cm. Nu zijn de kant en klare schotten leverbaar in 100 cm en 120 cm. Wat is wijsheid? Schotten van 100 of van 120 nemen? Onze tuin is trouwens 9.5 meter diep. Een deel zou betegeld moeten gaan worden en een deel gras.

• Klusser0182
@1107972 Ook helemaal geen slecht idee die trespa platen. Ik ga is op marktplaats opzoek naar de juiste hoogte!
Pagina: 1