Vraag

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 18:02
Dag allen

Ik heb nog een oude mazoutketel van 21 jaar oud waar de circulatiepomp ervan het aan het begeven is. (Ook het vervangen van de condensator heeft niet mogen baten.) Om kosten te sparen zou ik daarom zelf de pomp willen vervangen met een moderne variant, de DAB Evosta 2. Deze is efficiënt maar maakt gebruik van magneten, waardoor het aangeraden is om een vuilafscheider zoals een SpiroTrap MB3 te plaatsen.

Ik zocht filmpjes op over het spoelen van het systeem, vervangen van de pomp, en plaatsen van de Spiro. Ik vraag hier graag even na of mijn begrip daarvan juist is. (Vooral over de vuilafscheider. )

Systeem spoelen: onderaan de ketel is een kraantje. Eerst enkele dagen fernox F3 Express laten rondstromen om het vuil los te krijgen, daarna het systeem spoelen door te vullen tot 2,5 bar, en dan leeg te "storten" radiator per radiator.

Pomp vervangen: het gaat om een 180 pomp dus in principe is het een kwestie van de grote moeren los te maken, rubberen ringen te vervangen, nieuwe pomp ertussen en weer vast draaien.

Vuilafscheider plaatsen: op de retour, dichtbij/voor de ketel. Mooi afmeten, stuk tussenuit slijpen, Spiro ertussen (geen Teflon of iets dergelijks gebruiken, enkel op de schroefdopkraan op de Spiro zelf). Dit gaat om een 28mm stalen leiding.

Ingebruikneming: na enkele dagen al een keer de Spiro legen. Daarna fernox F1 express in het circuit spuiten ter bescherming.

Enige opmerking over deze plannen? Ik heb vooral "schrik" voor deze laatste stap omdat ik nooit eerder een leiding heb doorgeslepen dus tips daarover specifiek zijn ook welkom.