NaamWasBezet schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:03:
[...]
Kijk, ik snap je reactie en natuurlijk vind ik dat de consument zelf een verantwoordelijkheid heeft. Anderszijds vind ik dat men Bol hier te makkelijk mee weg laat komen. Bol adverteert duidelijk aan aanbieders dat zij hun producten onder de betrouwbare en bekende naam "Bol" kunnen verkopen, maar wanneer er dan iets misgaat heeft Bol er plots opeens niks mee te maken? Als ik elke verkoper grondig moet gaan onderzoeken op Bol, wat is dan nog het verschil met Marktplaats. Wanneer Bol de klant niet schadeloos zou stellen, profiteren ze van oplichting, wat ik ook kwalijk zou noemen. Daarnaast vind ik de scheiding tussen Bol verkoop en externe verkopers soms ook vaag. Als het pakket verzonden is krijg je bijvoorbeeld een mail met het grote logo van Bol, van het officiële mailadres van Bol, met de tekst "WIJ hebben je pakket verzonden!". Ja, de deal was goed. Maar is 30% korting op een koptelefoon waarvan bekend is dat de prijs uiteindelijk naar die prijs zal gaan (zie XM5), dan echt zó onwaarschijnlijk?
Dus ja, de consument moet zijn onderzoek doen. Daar ben ik het mee eens. Waar ik het niet mee eens ben is om heel makkelijk de consument af te schepen als dom en daarmee ook Bol een vrijbrief te geven want "Het is een externe verkopers".
Als ik
https://www.bol.com/nl/nl...pen-bij-andere-verkopers/ mag geloven dan staat daar:
Artikel 4 - Aanbod derde partijen
- De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
- Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.
Als je de scheiding tussen Bol en derde partij niet goed kan maken, dan moet je jezelf in bescherming nemen en Bol (en Amazon en Mediamarkt etc) vaarwel zeggen.
ADN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Je hebt altijd het recht om binnen 14 dagen te retourneren. In de voorwaarden staat dat na inspectie BOL, en dus niet de verkoper, de restitutie doet. Daar zit je dus veilig.
Toch is het grote probleem dat je een retourzending doet aan de verkoper, niet aan Bol. Waar doet Bol dan een inspectie op? Of de retour T&T code op 'afgeleverd' staat? En wat als de (malafide) externe verkoper zegt dat hij een baksteen van je heeft ontvangen?
Ik blijf dit topic bijzonder vinden. Mensen maken even €230 over aan Modiva Store B.V. dat 2 dagen bestaat en hopen dat het goed gaat. Dit terwijl we in een tijd leven waar internet oplichting steeds groter wordt