Vraag

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:05
Na weken puzzelen geef ik het op en heb ik hulp nodig met een wel heel bijzonder probleem: mijn OnePlus 12 heeft een uitzonderlijk hoog stroomverbruik, maar enkel en alleen als ik in Nederland ben.

Sinds december wordt mijn telefoon lekker warm en is de batterijduur plots bijzonder slecht (4-5 uur max met de telefoon gelockt). Dit is niet terug te zien in de processen die ik kan inzien zonder root access, dus er is geen app of ander high-level proces dat de oorzaak hiervan is. Dat is op zichzelf al vreemd en is een indicatie voor een HW probleem, maar er is meer aan de hand. Het hoge stroomverbruik stopt namelijk niet alleen als ik de telefoon in flightmode zet, maar ook als ik me buiten de Nederlandse landsgrenzen begeef. Het maakt daarbij niet uit of ik mijn Nederlandse Odido SIM vervang voor een lokale SIM (China Mobile) of met mijn Odido SIM ga roamen (Duitsland, Oostenrijk, Engeland).

Een factory reset is een potentiële oplossing, maar mijn nieuwsgierigheid wint het momenteel: ik wil graag weten wat dit mysterieuze probleem veroorzaakt. Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen om tot de bron te komen?

Wat extra info:
  • Telefoon: Oneplus 12
  • Android: 16 (OxygenOS 16.0.3.500)
  • SIM1: Odido (zakelijk)
  • SIM2: Odido (privé)
  • Het fysiek omwisselen van SIM1 en SIM2 haalt niks uit, evenals het wisselen van welke SIM wordt gebruikt voor data.
Edit: ik heb mijn warmtebeeldcamera er maar eens bij gepakt om te kijken wat er precies warm wordt. Dit is het duidelijkst aan de achterkant, waar de rechter bovenhoek warm wordt. Dat komt redelijk overeen met het gebied uit het plaatje hieronder, maar ik kan helaas nergens vinden wat er onder die shield zit. Aan de andere kant van de PCB zit daar de Snapdragon SoC en Qualcomm SDR753, maar gezien die eerste een grote heatsink heeft zou ik een groter warm vlak verwachten in plaats van een kleine hotspot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cEv64UiLnMg4RB8HlDPVKbkFxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/asGLoRUWgTte7aImFhQFN7z8.png?f=fotoalbum_large

Bron van foto: YouTube: 一加 12 拆解:十年力作,一部到位!【享拆】 - 微机分WekiHome

[ Voor 25% gewijzigd door roelst1 op 15-03-2026 19:10 . Reden: Extra info ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:15
Heb je ook wifi thuis? En staat bellen via wifi aan?

En je China Mobile roaming, zit die ook op Odido netwerk?
Stel het is een dekking probleem en de telefoon gaat alles op alles zetten voor het hebben van signaal, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het probleem weg is in vliegtuigstand.
Met wifi en wifi bellen aan zou je dat dekkingsprobleem kunnen ondervangen.

• roelst1
swhnld schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:23:
Heb je ook wifi thuis? En staat bellen via wifi aan?

En je China Mobile roaming, zit die ook op Odido netwerk?
Stel het is een dekking probleem en de telefoon gaat alles op alles zetten voor het hebben van signaal, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het probleem weg is in vliegtuigstand.
Met wifi en wifi bellen aan zou je dat dekkingsprobleem kunnen ondervangen.
Ik heb dit probleem overal. Thuis, op kantoor, in de auto, buiten, etc. Ik kan me dus niet voorstellen dat het een probleem is met het bereik behalve als Odido in december heeft besloten alle zendmasten te downgraden.

Toevoeging: roaming met de Chinese SIM in Nederland heb ik niet geprobeerd. Dat data abonnement werkt niet hier.

[ Voor 7% gewijzigd door roelst1 op 15-03-2026 17:55 ]

• swhnld
De gemene deler is dat je het probleem alleen in Nederland hebt en je daar op het Odido netwerk zit. Is je telefoon toevallig een niet Europese OnePlus, die daardoor bepaalde frequentie banden niet ondersteund die hier gebruikt worden door Odido?

Daarom ook de Wifi vragen, heb je dit probleem ook op de Wifi en staat bellen via Wifi dan ook aan? Want op dat moment us het mobiele netwerk ondergeschikt.

• roelst1
Het is een Europese OnePlus 12, maar bij mijn weten zijn er bij die telefoon sowieso geen regionale hardware verschillen. Daarnaast had ik dit probleem voorheen niet en kwam het plots op, dus aan de specificaties zal het niet liggen.

Ik gebruik niet vaak wifi, maar zal het de komende dagen eens uitproberen. Stel het energieverbruik is dan weer "normaal", wat verwacht je dan dat het probleem precies is?

[ Voor 6% gewijzigd door roelst1 op 16-03-2026 07:30 ]

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Samsung S25.
Die moest ik een paar keer per dag opladen, werd soms onverklaarbaar warm en na een nacht ongebruikt stil liggen ging de accu regelmatig van 80+% naar bijna leeg.

Lang gezocht naar wat het kon zijn tot dat ik ineens meldingen kreeg dat de Google Hangout app vast liep.
Aangezien ik deze niet gebruik heb ik deze er af gegooid.
Nu zijn de problemen weg.

Aan alles komt een eind.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Welk APN/toegangspunt gebruik je bij Odido? Kan het zijn dat die per ongeluk ingesteld is op 'internet' in plaats van 'internet.mobiel'?

• roelst1
Jaapio_B schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:48:
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Samsung S25.
Die moest ik een paar keer per dag opladen, werd soms onverklaarbaar warm en na een nacht ongebruikt stil liggen ging de accu regelmatig van 80+% naar bijna leeg.

Lang gezocht naar wat het kon zijn tot dat ik ineens meldingen kreeg dat de Google Hangout app vast liep.
Aangezien ik deze niet gebruik heb ik deze er af gegooid.
Nu zijn de problemen weg.
Zou dat niet zichtbaar moeten zijn in het batterij gebruik per app? Het gekke hier is dat daar geen app consequent bovenaan staat.

• roelst1
EDIT schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:08:
Welk APN/toegangspunt gebruik je bij Odido? Kan het zijn dat die per ongeluk ingesteld is op 'internet' in plaats van 'internet.mobiel'?
Dat is gewoon internet.mobiel voor beide SIMkaarten.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
EDIT schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:08:
In aanvulling hierop: ik herinner mij een artikel en topic hier op Tweakers waar mensen merkten dat hun accu sneller leegliep dan voorheen; allemaal KPN klanten. Na wat uitzoeken ontdekte iemand dat na een update al deze mensen op een andere APN zaten, waarbij je een publiek IP-adres kreeg, waardoor je telefoon continue allerlei scans e.d. vanuit het internet ontving en daardoor veel drukker was. Wisselen naar het andere APN gaf de normale accuduur terug.

Mogelijk dat zoiets ook bij jou aan de hand is, maar dat bij jou vooral het warmer worden van de telefoon het merkbare effect is?

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Schermverlichting (maximale stand) kan ook een stroomvreter zijn.
Als je wifi en bleutooth niet gebruikt dan zou ik die uitzetten want die proberen continue verbinding te maken.
Als er een energie besparende stand op het toestel zit dan die inschakelen.
Je hebt 2 sims, haal er eens eentje uit, maakt dat niets uit dan wisselen en de andere eruit halen.
Als het toestel geschikt is voor E-sim dan dat proberen.
Kijk eens of er een app is die heel veel mobiele gegevens en/of veel in opslag heeft. Die app stop zetten of helemaal verwijderen (en evt. later weer installeren).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Kan je een prepaid sim halen van een andere provider, en kijken of ie daarmee rustig is?

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:13
roelst1 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Zou dat niet zichtbaar moeten zijn in het batterij gebruik per app? Het gekke hier is dat daar geen app consequent bovenaan staat.
Nee, dat was niet zichtbaar bij het batterij gebruik.
Ik had al een hoop dingen geprobeerd om te achterhalen wat er mis ging.
Voor het slapen alle apps afsluiten of het toestel opnieuw starten werkte soms wel en soms niet.

Aan alles komt een eind.

• roelst1
vogelmans schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:30:
Schermverlichting (maximale stand) kan ook een stroomvreter zijn.
Als je wifi en bleutooth niet gebruikt dan zou ik die uitzetten want die proberen continue verbinding te maken.
Als er een energie besparende stand op het toestel zit dan die inschakelen.
Je hebt 2 sims, haal er eens eentje uit, maakt dat niets uit dan wisselen en de andere eruit halen.
Als het toestel geschikt is voor E-sim dan dat proberen.
Kijk eens of er een app is die heel veel mobiele gegevens en/of veel in opslag heeft. Die app stop zetten of helemaal verwijderen (en evt. later weer installeren).
  • Schermverlichting is het probleem niet. De telefoon wordt ook warm als het scherm al een uur uit staat.
  • WiFi en Bluetooth zijn het ook niet, want die heb ik vaak uit staan.
  • Energiebesparende stand wel/niet maakt geen verschil
  • Sim wisselen maakt niet uit, maar hou er rekening mee dat ze beide van Odidio zijn.
  • E-SIM heb ik nog niet geprobeerd, zal ik straks eens even doen.
  • Ik kan geen app vinden met een abnormaal opslag/cache gebruik.

• roelst1
_Apache_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:36:
Kan je een prepaid sim halen van een andere provider, en kijken of ie daarmee rustig is?
Dat kan ik in het weekend eens proberen. Op werkdagen moet mijn zakelijke SIM bereikbaar blijven namelijk.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
roelst1 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Dat kan ik in het weekend eens proberen. Op werkdagen moet mijn zakelijke SIM bereikbaar blijven namelijk.
Of anders even met Odido zakelijk bellen? Wellicht heeft je telefoon moeite om zich aan te melden (en blijft dat constant doen).

• swhnld
roelst1 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:30:
Het is een Europese OnePlus 12, maar bij mijn weten zijn er bij die telefoon sowieso geen regionale hardware verschillen. Daarnaast had ik dit probleem voorheen niet en kwam het plots op, dus aan de specificaties zal het niet liggen.

Ik gebruik niet vaak wifi, maar zal het de komende dagen eens uitproberen. Stel het energieverbruik is dan weer "normaal", wat verwacht je dan dat het probleem precies is?
Als het op Wifi normaal is, weet je zeker dat het probleem aan iets rond het mobiele netwerk ligt. Dan zijn het zaken als APN of andere instellingen rond het mobiele netwerk waarschijnlijk de schuldige.
Ik zou dan je zakelijk SIM kaart als primair zetten, en dan met de helpdesk contact opnemen (uitgaande dat Zakelijk de service beter is dan Prive bij Odido).

Alternatief kun je nog kijken of er Google Play Systeemupdates zijn, die kunnen helpen met bepaalde problemen oplossen.

Ook kun je een reset van de netwerk instellingen proberen, of zelfs van de hele telefoon.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Mobile hotspot en tethering staan uit?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Merk je het ook wanneer je 1 SIM ingevoerd hebt ipv 2? Merk je het ook op vliegtuigstand / mobiele data uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 16-03-2026 11:47 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1