• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-03 17:17
Dit jaar liggen er sinds een jaartje of twee zonnepanelen op mijn dak. Sinds een jaar een hybride wagen die ik 3/4 van de tijd echt ook elektrisch rijd en oplaad met zonne-energie (wat toch een klus blijft in de winter).
Wat ik leer uit die twee jaar is dat ik vanaf maart tot november veel te veel energie naar het net stuur, ondanks de hybride wagen die ik nu dus bijna een jaar heb. Behalve in de zomermaanden importeren we ‘s avonds nog steeds te veel.

Toch maar eens thuisbatterijen overwegen dan.
Mijn grootste probleem: die dingen moeten hier in de kelder terecht komen. Hier hangt vanzelfsprekend ook de omvormer en hangt alle elektriciteit bij elkaar.
Ik wil het niet meemaken dat de boel ooit begint te fikken daar.

Op alle sites over groene energie, zonnepanelen en thuisbatterijen is de kans natuurlijk nihil dat zoiets ooit gebeurt. Het blijven li-ion batterijen volgens mij en dus in theorie brandgevaarlijk. We weten allemaal dat eens ze gaan er geen houden meer aan is.

Ik hoor dus graag van mensen die er geen belang bij hebben wat het risico op brand is.

Ik heb een 3fasen 8,2KW omvormer van SolarEdge hangen die batterij compatibel is.

Wie kan me gerust stellen? O+

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:18
Die dingen zijn er nog te weinig om echt in de statistieken op te poppen. Vaak zie je dat vooral beschadige accus voor een risico zorgen. powerbanks / fietsaccus raken meer dan eens (onzichtbaar) beschadigt als er mee gesleept wordt.. dat heb je bij statische thuisbatterijen niet.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-03 16:17
De kans dat ze in de fik vliegen is heel erg klein.
Maar... als het gebeurd, produceert het in korte tijd enorme grote hoeveelheid (giftige?) rook.
Ik zit te overwegen mijn thuis accu straks buiten te zetten.
Wel uit de zon, natuurlijk
En een behuizing die geschikt is voor regen.
Wellicht ben ik te paranoia?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Beeldbuisje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:50:

Op alle sites over groene energie, zonnepanelen en thuisbatterijen is de kans natuurlijk nihil dat zoiets ooit gebeurt. Het blijven li-ion batterijen volgens mij en dus in theorie brandgevaarlijk. We weten allemaal dat eens ze gaan er geen houden meer aan is.
Wellicht kan je beter een LiFePO4 batterij overwegen, dat maakt de kans op een thermal runaway bij defect veel kleiner.

March of the Eagles

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:30
XWB schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Wellicht kan je beter een LiFePO4 batterij overwegen, dat maakt de kans op een thermal runaway bij defect veel kleiner.
Die zijn toch zo goed als standaard?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
GarBaGe schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:17:
De kans dat ze in de fik vliegen is heel erg klein.
Maar... als het gebeurd, produceert het in korte tijd enorme grote hoeveelheid (giftige?) rook.
Ik zit te overwegen mijn thuis accu straks buiten te zetten.
Wel uit de zon, natuurlijk
En een behuizing die geschikt is voor regen.
Wellicht ben ik te paranoia?
Het lijkt me allesbehalve goed voor je accu om 'm buiten te zetten, zelfs al doe je er een behuizing omheen tegen de regen.

The devil is in the details.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:24
@GarBaGe ook potentieel explosieve rook. In Duitsland is dat al een keer mis gegaan.
En dat geld ook voor lifepo4, dat is uiteindelijk niet veel veiliger.

De Britten hebben met hun PAS 63100 regels waar je hem niet mag plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvclCZjT-2e-KFCXAPI-fCGWM1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BipYDagdSCmKm9Hyiwrg1aFR.jpg?f=fotoalbum_large

Verstandige regels als je het mij vraagt.
Je hebt namelijk weinig vluchtkans bij een batterijbrand. Kijk maar naar die e-scooter branden, of ev branden.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 15-03-2026 16:54 ]

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-03 16:53
Hoeveel kWh zonne-energie denk je er in op te slaan en wat verdien je bij verkoop of eigen gebruik dan? paar honderd euro/jaar? Is dat het risico en op brand en forse schade waard? Bij mij niet. Ik wacht wel tot over ca 18 maanden de natrium batterijen main stream zijn en dan nog zet ik die bij voorkeur buiten :) .

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Hahn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:48:
[...]Het lijkt me allesbehalve goed voor je accu om 'm buiten te zetten, zelfs al doe je er een behuizing omheen tegen de regen.
Waarom? Wordt al volop gedaan hoor, deze is door een gecertificeerd bedrijf geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDooCxPngrI1MfPO56lt2J2HJM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8LryOGvmDBrM6mQCc7MSMTG.webp?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Waarom? Wordt al volop gedaan hoor, deze is door een gecertificeerd bedrijf geplaatst:
[Afbeelding]
Die is ervoor gemaakt, ja. Maar er zijn zat thuisaccu's die er niet voor gemaakt zijn, bijvoorbeeld een HomeWizard Plug-in Battery, waarbij ze 10-30°C aanraden en 0-40°C als extremen aangeven. Op dat soort accu's doelde ik.

Maar zelfs voor zo'n unit als op jouw gedeelde foto durf ik te stellen dat het niet goed is voor de accu als die bij -10°C of +40°C buiten staat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 15-03-2026 17:06 ]

The devil is in the details.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:23
XWB schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Een LiFePO4/LFP-accu gebruikt ook "gewoon" Li+-ionen en is daardoor onderdeel van de familie Li-ion-accu's.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Hahn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:00:
[...]Die is ervoor gemaakt, ja. Maar er zijn zat thuisaccu's die er niet voor gemaakt zijn, bijvoorbeeld een HomeWizard Plug-in Battery, waarbij ze 10-30°C aanraden en 0-40°C als extremen aangeven. Op dat soort accu's doelde ik.
Tsja, inderdaad. The devil is in the details >:)
Maar ik denk dat de gemiddelde thuisaccubouwer daar wel over heeft nagedacht en niet zo dom is om dergelijke accu's buiten tegen z'n tuinmuurtje aan te zetten. Roekeloze mensen hou je altijd, maar dat zijn de uitzondering op de regel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:24
Die accu’s hebben een vrij ruim temperatuurbereik. Je moet alleen de grenzen van de chemie respecteren en deze dan ook als zodanig begrenzen bij warmte en kou.
Of beter klimatiseren, iirc hebben die Huawei containers koelaggregaten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
Veel accus geschikt voor buiten hebben een verwarmingselement.
skimine schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:06:
Een LiFePO4/LFP-accu gebruikt ook "gewoon" Li+-ionen en is daardoor onderdeel van de familie Li-ion-accu's.
Maar de chemische reactie met bijv. zuurstof is heel anders dan li-ion. Kijk maar op youtube naar filmpjes waar ze in de cellen boren. Ik heb liever meerdere LiFePO thuis accus dan een enkele li-ion powerbank in mijn huis.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2026 17:23 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
skimine schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Het gaat erom dat de samenstelling fundamenteel anders is, waardoor de kans op een thermal runaway nihil is. Zo'n batterij zal in geval van defect voornamelijk roken waardoor het voor de brandweer beheersbaar blijft.

March of the Eagles

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:23
DukeBox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Maar de chemische reactie met bijv. zuurstof is heel anders dan li-ion. Kijk maar op youtube naar filmpjes waar ze in de cellen boren. Ik heb liever meerdere LiFePO thuis accus dan een enkele li-ion powerbank in mijn huis.
De veiligheidsaspecten van LFP zijn inderdaad anders dan bij accu's met andere cathoden. Alleen is er geen goede vergelijking te trekken met "Li-ion" aangezien dat een overkoepelende term is waar LFP zelf ook onder valt. Wel kan de vergelijking getrokken worden met NMC, NCA, etc.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
skimine schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:16:
Wel kan de vergelijking getrokken worden met NMC, NCA, etc.
Ik wist niet dat li-ion de overkoepelende naam was, heb wel het idee dat in de volksmond NMC/NCA bedoeld wordt wanneer men het over li-ion heeft, net als lifepo4 voor LFP.
Pagina: 1