Aanbeveling gazonbeluchter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goofy086
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-03 09:30
Eerst en vooral wil ik mij excuseren mocht deze vraag niet in het juiste topic staan!

Ik heb even een vraag in verband met mijn gazon.
Wij wonen op enorm natte kleigrond. Toen wij 15 jaar geleden verhuisden naar deze plaats hebben we
ons gazon aangelegd. Er werden drainage buizen onder het gazon gelegd.

We merken echter dat ons gazon jaar in, jaar uit enorm nat staat.
Zelf tijdens enorme droogtes blijft de grond enorm nat als je enkele centimeters diep gaat.
Doordat de grond zo nat (en zwaar) is vermoed ik dat de drainage onder het gazon niet optimaal werkt.
De grond plakt letterlijk aan elkaar.

Ik vroeg eens raad aan AI en er wordt mij aangeraden om met een gazonbeluchter (holle pennen) over het gazon te gaan. De gaten die gemaakt zijn moeten dan opgevuld worden met drainagezand.
Als we dit 1 of 2 maal zouden doen zou de grond veel droger moeten zijn.

Om even te schetsen, wij hebben een grasveld van ongeveer 60m² en dit ligt aan de noordzijde.
In de wintermaanden (november - februari) ligt de tuin voornamelijk in de schaduw.

Een andere optie is ons volledig gazon afscheppen en nieuwe grond aanvoeren.
Als ik eerlijk mag zijn sta ik niet te springen om het volledige gazon af te scheppen.
Er is één doorgang naar de tuin en dat is een standaard deur. Alles zou met de hand moeten gebeuren en afvoeren met bakwagens.

Als ik online ga kijken naar beluchters dan vind ik spijtig genoeg niet zo héél veel. Er worden veel verticuteer machines voorgesteld maar weinig (tot geen) beluchters met holle pennen.

Mocht iemand advies kunnen geven dan sta ik hier zeker voor open!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe diep zit het grondwater?

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:20
En hoe staat je gras erbij?

• Goofy086
Geen enkel idee...

• Goofy086
Het is meer kruid dan gras...

We hebben ook een trampoline staan van diameter 3.5m.
Onder de trampoline is er enkel nog aarde...
De trampoline willen we echter binnen een jaar weg doen.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:25
Ik ben geen gazonexpert maar het lijkt me dat zo'n beluchter in jouw situatie ook niet veel gaat helpen. Ook al vul je de gaten met drainagezand, blijkbaar is jouw klei behoorlijk compact waardoor water niet doorloopt, dus als die gaatjes met water zijn gevuld (wat al snel is na een enkele flinke regenbui) blijf je met hetzelfde probleem zitten.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-03 07:42
Afgraven en gewoon zand toplaag erin. Dan weer nieuw gazon

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eivogel1985 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:16:
Afgraven en gewoon zand toplaag erin. Dan weer nieuw gazon
Dat heeft alleen weinig zin als je grondwater niet veel lager zit dan het maaiveld.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Dit onderwerp komt hier wel vaker voorbij.
En steevast is de oorzaak dat de ondergrond niet goed genoeg bewerkt is, er niet is gekeken wat voor aarde er ligt, daarom ook niet verbeterd is en men heel snel een gazon rond het huis wilde hebben.
Dat werkt gewoon niet op die manier.
Enige optie is twee steken omspitten, grondonderzoek laten doen, eventuele organische stof, biologische koemest / kalk en zand toevoegen en er in werken, vlak trekken en opnieuw inzaaien of zoden leggen.
Je moet bij de basis beginnen, dat is de ondergrond en wanneer die niet goed is groeit er ook geen gras.
In jouw situatie ook kiezen voor een schaduwmengsel, gras wat toch nog wel een beetje wil groeien zonder zon.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:48
Vraag eens na bij een tuinaanlegger uit de streek, wat advies kan nooit kwaad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Kan eventueel ook wormen kopen en deze uitzetten. Die zorgen ook voor bodem verbetering en drainage volgens mij

• Goofy086
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:19:
Dit onderwerp komt hier wel vaker voorbij.
En steevast is de oorzaak dat de ondergrond niet goed genoeg bewerkt is, er niet is gekeken wat voor aarde er ligt, daarom ook niet verbeterd is en men heel snel een gazon rond het huis wilde hebben.
Dat werkt gewoon niet op die manier.
Enige optie is twee steken omspitten, grondonderzoek laten doen, eventuele organische stof, biologische koemest / kalk en zand toevoegen en er in werken, vlak trekken en opnieuw inzaaien of zoden leggen.
Je moet bij de basis beginnen, dat is de ondergrond en wanneer die niet goed is groeit er ook geen gras.
In jouw situatie ook kiezen voor een schaduwmengsel, gras wat toch nog wel een beetje wil groeien zonder zon.
Alle huizen die in de straat werden gezet kennen het probleem...

Ik wil gewoon proberen om de aarde minder nat te hebben. Groene vingers heb ik helemaal niet , mijn vrouw een beetje.

Na hevige regenval blijven er gelukkig geen plassen staan maar het is zompig en het blijft heel lang zo...

We zouden al blij zijn met een groen grasveld en weinig kruid 😅.
Maar ik geloof ook dat de ondergrond zou moeten aangepakt worden om het werkelijke probleem aan te pakken.

De raad die ik kreeg van de AI leek mij niet slecht. Als ik echter jullie antwoorden ga vergelijken dan lijkt het toch alsof die beluchter niet het effect zal geven waar ik op hoop...

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

m-vw

Dus?

Afgraven, drainage erin en opnieuw aanleggen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Goofy086 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:21:
[...]De raad die ik kreeg van de AI leek mij niet slecht. Als ik echter jullie antwoorden ga vergelijken dan lijkt het toch alsof die beluchter niet het effect zal geven waar ik op hoop...
Lucht is wezenlijk iets anders dan water......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1