Stopcontact met bewegingsmelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-03 23:18
Mijn vraag
Ik zoek een stopcontact met bewegingsmelder. Ik wil daar een lamp op aansluiten die aangaat als ik de betreffende kamer inga en weer uitgaat als ik de betreffende kamer weer uitga (of kort daarna).

Ik vind via google veel bruikbare links. Zie bvb de aangehechte foto.

Belangrijk is dus dat de lamp aanblijft zolang ik in de kamer ben. Heeft iemand een tip voor een goede / goedkope die doet wat ik wil?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXaSQzoyK7pt2ip3DeSRktN3oVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvfhN9u5ry8xMeJx2Il8Oaoy.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:18

JdM

Humbled

Ik snap de vraag niet goed, je hebt het al gevonden? Kwestie van kopen en proberen lijkt me?

• gribo
Ik hoor graag een aanbeveling van iemand die zo een ding gekocht heeft en vooral de zekerheid (vooraf!) dat hij blijft branden zolang ik in de kamer ben.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

dragonhaertt

@_'.'

Wil je perse een stekker er in kunnen steken?
Steinel maakt prima sensoren, maar die hebben geen stopcontact versie.
Verder kan je met je voorbeeld waarschijnlijk niet echt fout gaan. Zo'n sensor heeft een timer, en zolang je in het zicht van de sensor blijft, blijft de timer resetten.
Gevoeligheid en schemer stand kan je zo te zien ook aanpassen.
Prima oplossing toch? Voor 15 euro.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• gribo
Ja, ik wil perse een stekker erin kunnen steken want ik wil er een of meer schemerlampen op aansluiten.

Ik kan zeker eens wat proberen maar ik zou graag horen van iemand die ervaring heeft met een bepaalde stekker/sensor (niet perse die van het plaatje).

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

dragonhaertt

@_'.'

Tja, ik weet niet wat je precies wil horen, maar dit zal wel werken.
Alternatief kan je een mooie inbouw-sensor maken, maar dan moet je met elektra bezig en een stopcontact kunnen aansluiten.
Via google vind ik niet veel alternatieven die er veel beter of slechter uit zien. Zal wel allemaal een beetje vergelijkbaar zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blijf je wel bewegen? Een standaard sensor gaat al gauw weer uit als je bv achter een bureau zit. Je zou dan meer moeten kijken naar een aanwezigheidssensor, die werken vaak anders.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Er zal niet heel veel verschil zitten tussen de verschillende varianten van dit soort sensoren, dus als je het wil proberen zou ik gewoon kopen wat je tegen komt.

Houd er wel rekening mee dat je oplossing twee intrinsieke nadelen heeft:

-Dit soort sensoren zijn PIR sensoren, die meten eigenlijk veranderingen in Infrarood licht. Wanneer jij stil zit op de bank of achter een bureau, zal de sensor geen veranderingen in IR zien en zal de lamp dus uitgaan. Er bestaan ook aanwezigheidssensoren op basis van mmWave (een extreem eenvoudig soort radar). Die zijn beter in het detecteren bij stilzitten, maar - bij mijn weten niet te koop met geïntegreerd stopcontact.

-doordat de sensor bij dit soort apparaten op het stopcontact zit, kan het zo zijn dat de sensor je niet goed "ziet". Houd daar rekening mee bij het kiezen van een stopcontact en niet alleen met wat handig is voor het aansluiten van je lampen.

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:56
je kan ook eens kijken naar IKEA,
die hebben bewegingssensors, in combinatie met tradfri slimme lampen en de smart-hub dirigera kan je misschien beter bereiken wat je wil.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25

mjl

Ugh

Een willekeurige aanwezigheids sensor en een standard stopcontact is toch makkelijk te vinden??

Onlangs zo een sensor bij onze aziatische vrienden besteld ….

-------

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:08
Waarom niet gewoon een lamp kopen met bewegingssensor?

Ik heb zelf Eufy Lumi lampen in huis: https://www.bol.com/nl/nl...neratie/9200000107431042/

Helaas zijn deze lampen uit het assortiment bij Eufy gehaald, maar ze werken echt fantastisch en de batterij gaat maanden mee, mogelijk zelfs tot een jaar. Er zijn vergelijkbare lampen te koop. Je kunt ze vastplakken of vastschroeven op een oppervlak naar keuze.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
gribo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:41:
Ik hoor graag een aanbeveling van iemand die zo een ding gekocht heeft en vooral de zekerheid (vooraf!) dat hij blijft branden zolang ik in de kamer ben.
Meerdere hebben het al gevraagd maar het is sowieso belangrijk om te weten of je blijft bewegen of dat je bijvoorbeeld op de bank gaat zitten.

Daarnaast, kan je plek waar je deze in het WCD stopt, je überhaupt wel zien?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals gezegd, is PIR niet geschikt voor het detecteren van statische aanwezigheid. Ga je dat toch proberen, reken er dan op dat je teleurgesteld eindigt. Ik heb zelf meerdere Everything Presence Lite-sensoren (24 GHz mmWave), maar zelfs die geven nog wel eens vals-negatieven. Een plug-and-play oplossing in stekkerformaat lijkt me niet reëel.

En mensen die Aliexpress-zooi in hun stopcontacten steken... Tja, ieder zijn afweging. Weet in elk geval dat Aliexpress zelfs voor Chinese begrippen de budget-markplaats is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:57

samo

yo/wassup

Daarnaast, een wandcontactdoos zit niet per-se in de zichtlijn van waar je actief bent. En als je vanuit daar een kabel naar verschillende lampen wilt leggen, zit dat snel in de weg. Je wil dat de sensor jou kan waarnemen (zichtlijn), maar de bekabeling uit het zicht houden. Dat is tegenstrijdig.

Op de wc heb ik een hue bewegingsmelder. Werkt prima voor een kort bezoek (en dat het licht uit gaat als de kinderen naar de wc zijn geweest), maar voor boodschap #2 is het vaak al te kort.

Het klinkt alsof je eerder zoekt naar een aanwezigheidsdetector, al dan niet met slimme gekoppelde inregeling.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Clumbsy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:07
Wat je zoekt is een aanwezigheids sensor. De foto is een bewegingssensor(PIR), welke alleen werkt als je beweegt.
Als je veel beweegt in de kamer is dat prima. Als je veel stilzit dan zoek je een aanwezigheidssensor, zoals een 24GHz radar dit kan de FP3 van aqara zijn. Deze kan je via domotica aan een slim stopcontact koppelen zodat de automatisering loopt zoals u wil.

• gribo
Bedankt allemaal voor de goede feedback. Ik moet er idd nog eens goed over nadenken. Bvb of ik een aanwezigheidssensor nodig heb of niet. Nog even voor jullie info wat precies de achtergrond is.
Ik heb in de badkamer een plafondlamp met schakelaar die me qua licht niet helemaal zint. Ik wil mooier en gezelliger licht (wellicht ook met wat kringloop spotjes) aanleggen en die bedienen met het sensor/stopcontact.. Om in de nacht naar de wc te gaan zal een beweginssensor wel goed genoeg zijn. Wellicht ook in de (winter)ochtend als ik me was en scheer. Denk dat ik wellicht daar voldoende bij beweeg. Kan uiteraard altijd nog de schakelaar van de plafondlamp ook gebruiken. Kan wellicht toch wel eens een proef met een bewegingssensor doen. Die kosten maar een paar tientjes maar omdat ik een krent ben heb ik jullie hiermee lastig gevallen. Bedankt in ieder geval

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ah. In dat geval zou je gewoon uit kunnen met een plafondlamp met bewegingssensor. Zoals je die koopt bij elke bouwmarkt en verlichtingszaak. Gezien je gezellig licht wil, wel even op de kleurtemperatuur letten:

Afbeeldingslocatie: https://www.gruppocorso.nl/media/wysiwyg/image002.jpg

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
gribo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:47:
Bedankt allemaal voor de goede feedback. Ik moet er idd nog eens goed over nadenken. Bvb of ik een aanwezigheidssensor nodig heb of niet. Nog even voor jullie info wat precies de achtergrond is.
Ik heb in de badkamer een plafondlamp met schakelaar die me qua licht niet helemaal zint. Ik wil mooier en gezelliger licht (wellicht ook met wat kringloop spotjes) aanleggen en die bedienen met het sensor/stopcontact.. Om in de nacht naar de wc te gaan zal een beweginssensor wel goed genoeg zijn. Wellicht ook in de (winter)ochtend als ik me was en scheer. Denk dat ik wellicht daar voldoende bij beweeg. Kan uiteraard altijd nog de schakelaar van de plafondlamp ook gebruiken. Kan wellicht toch wel eens een proef met een bewegingssensor doen. Die kosten maar een paar tientjes maar omdat ik een krent ben heb ik jullie hiermee lastig gevallen. Bedankt in ieder geval
Terecht allemaal. Hier in de wc ook een bewegingsmelder en als je te lang "bezig bent" gaat die ook uit. Even met de hand bewegen en hij is weer aan. Even experimenteren hoe lang de "schakel uit na geen bewegen" tijd moet staan voor optimaal gemakt.

Of volledig over naar Domotica. Zo gaan bij mij de lampen in de badkamer en wc op lagere lichtsterkte aan als het donker is. Heerlijk voor de ogen.

• gribo
@thijsmans een gezellige plafondlamp met sensor zou ik kunnen doen als ik een enkel soort verlichting op de badkamer zou willen maar ik wil er twee: een gedimde / gezellige en automatische voor nachtelijk toiletbezoek e.d. en een felle handbediende wanneer fel licht nodig of nuttig is bvb bij het schoonmaken van de badkamer
Pagina: 1