Duurder/groter huren of sparen leefgenot

Pagina: 1
Acties:

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-03 08:15
Ben benieuwd naar jullie inzichten of ervaringen.

Situatie
Huur nu 41m2 voor 1200 all in op A locatie grote stad. Enkelglas, doorgaande weg. Monumentaal en mooi pand.

Oog is gevallen op een groter huur appartement aan de rand van de stad. 120m2 voor 2300 all in. Betreft bovenste verdieping, vrij uitzicht. Vrij uniek object.

Ik heb behoefte aan groter wonen, maar kan met wat extra sparen plus mijn inkomen boven modaal waarschijnlijk ook iets kopen binnen een aantal jaar.

Nu weet ik, kopen is niet je geld weggooien, maar huren geeft ook voordelen.

De huidige plek woon ik 4 jaar. Maar heb ergens wel behoefte aan iets groters en rustiger vanwege leeftijd, thuiswerk, levensfase.

Single. Geen kinderwens.

Ik kan het "lijden", maar het snijd mogelijk wel wat in spaarbudget. Uitgaande van 2/3 jaar max huren en dan kopen. Het geeft waarschijnlijk wel weer wat woongenot.

Wat zijn jullie inzichten of ideeën hierbij?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-04 12:12
Voor een paar jaar zou ik het niet doen. Een verhuizing kost een hoop energie en je gaat waarschijnlijk ook wat spullen kopen. Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld een bankstel na 3 jaar weer gaat vervangen omdat de hoek verkeerd is in je nieuwe woning. Nou weet ik niet hoe zat je het huidige appartement bent, maar persoonlijk ben ik een voorstander van gelijk goed doen. Wellicht kun je ook wat eerder gaan zoeken of het extra gespaarde geld inzetten voor je nieuwe woning. Als je het appartement nu echt zat bent heb je wel een dringende reden om de stap te nemen. Zo niet dan voelt het voor mij als verspilde energie.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-04 12:12
Los daarvan, waarom zou je nu niet al iets gaan kopen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:15
Let wel op, als je koopt zit je er ook "aan vast", kopen en na jaar erachter komen dat je stad mist is zonde - dan is huren veel goedkoper. Maar, verhuizen is inderdaad ook niet gratis.

Hoe leuk vindt je je woning, en de nieuwe woning? Zie je jezelf daar een tijd wonen? Waarom wil je graag op die locatie wonen? of gewoon omdat het een groot appartement is?

All in is zo'n dooddoener, vaak krijg je achteraf alsnog een afrekening G/W/L, dus controleer hoeveel kosten er voorberekend zijn. (Ook gemeenschappelijk gebruik / vve bijdrage goed uitzoeken!).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je daar 3 jaar gaat wonen dan ben je 36 maanden * €1100 = €40.000 extra kwijt tov nu. Dat lijkt me wel een serieuze hap uit je koopbudget.

Dus vraag jezelf af: is dat extra woongenot je de investering waard? :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:13:

All in is zo'n dooddoener, vaak krijg je achteraf alsnog een afrekening G/W/L, dus controleer hoeveel kosten er voorberekend zijn. (Ook gemeenschappelijk gebruik / vve bijdrage goed uitzoeken!).
zeker met de huidige onrust op de markt.... zeker de moeite om het eens goed te bekijken..

zowel voor je huidige als je potentiële huurstek

404 Signature not found

• Volstrektus
Nog wat extra aanvulling, naast dank voor jullie snelle reacties.

Ik ben wel gecharmeerd van de woning en is een hele goede deal qua m2. Erg licht en ruim opgezet. In principe iets wat ik ook wel zou willen kopen. Dus zou een goede "test" zijn.

Inrichting geen probleem. Dus qua meubilering etc. maak ik mij niet druk.

Ik kan hierdoor 1000 minder sparen per maand, maar hou dan alsnog bovengemiddeld over.

Ook leuk vrij besteedbaar vermogen. Ik kan het dus "lijden", het kost wat, maar zal mijn positie denk ik niet cruciaal verminderen (wel of niet kopen komt niet in gevaar).

Het zou vooral neerkomen op consumeren, maar wel aanzienlijk groter leefgenot. En vanuit daar rustig verder kijken om iets te kopen.

Anderzijds zou ik wat slagkracht willen houden mocht ik toch opeens een droomstek tegenkomen.

Je kan dat niet voorspellen uiteraard.

Nu komt deze kans op mijn pad en heeft mij aan het denken gezet.

• Volstrektus
99ruud99 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:13:
Let wel op, als je koopt zit je er ook "aan vast", kopen en na jaar erachter komen dat je stad mist is zonde - dan is huren veel goedkoper. Maar, verhuizen is inderdaad ook niet gratis.

Hoe leuk vindt je je woning, en de nieuwe woning? Zie je jezelf daar een tijd wonen? Waarom wil je graag op die locatie wonen? of gewoon omdat het een groot appartement is?

1. Omdat het inderdaad veel mee ruimte is. En een penthouse achtige sfeer heeft. Dus veel licht/bovenste verdieping, geen last van buren direct.

2. Locatie is wel iets aan de rand. Ik zou de flexibiliteit van het lopen naar de stad wel enigzins missen. Maar ik ben in verhouding nu ook meer thuis dan echt op pad. Uitgaan/kroegen etc doe ik het niet voor.

3. Ik zou daar minimaal 2 jaar willen/kunnen wonen. Ik ontdek dan wel of zo groot wonen iets is waar ik aan kan wennen of niet. Maar ik ben ook nog steeds wel in de modus van dat ik iets in de stad wil. In ieder geval dubbele aantal m2 van wat ik nu heb. Ja, daar hangt ook een flink prijskaartje aan in verhouding tot een andere regio of stad. Maar ik voel mij hier thuis. Geen typisch rijtjeshuis of buiten de stad in een woonwijk. Dat past niet bij mij.

Het zit er denk ik nu vooral in dat ik wat behoefte heb aan meer rust in deze fase. Ik weet, drukte van de stad kan je opzoeken. Maar je kan ook heel leuk en rustig wonen in de stad. Nu is vooral het aantal m2 en geluid van de weg (vooralsnog max 30, maar rijden hier gewoon 50 en bussen) mede door enkelglas mijn grootste issue nu eigenlijk.

Ik overleef het ook wel hier hoor, maar een nieuwe fase is ook wel weer "leuk".

[ Voor 3% gewijzigd door Volstrektus op 15-03-2026 14:54 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Ga gewoon sparen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 17:37

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou lekker gaan beginnen met rond te kijken naar koopwoningen. De kans dat het 1e de beste huis dat je leuk vind ook de jouwe wordt is in de huidige vrij klein, oftewel, daar kan ook makkelijk een jaar of langer overheen gaan. Nu iets anders huren, met de verhuiskosten + 1000 extra huur per maand, om over een paar jaar alsnog te gaan kijken voor een koopwoning is pas echt geld weggooien.

Exact expert nodig?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Huren heeft zeker een functie in de maatschappij;
- als het tijdelijk is (bijv. je weet nog niet waar je werkt over 5 jaar, of gezinssamenstelling, of je wordt het centrum zat etc.)
- als het betaalbaar is (je kunt sparen)
- als je niet anders kan (sociale huur, scheiding etc.)
- als je twijfelt (is deze locatie/nieuwe stad iets voor mij)
- als je financieel betere alternatieven hebt dan je geld vastzetten in stenen
- als je niet kopen kan (bijv. afhankelijk van bonussen, onzeker inkomen)
- als je boven je stand wilt leven (meeste mensen kunnen het huis wat ze huren niet kopen)
- andere onzekerheden

En zo zijn er nog wel een paar redenen te verzinnen. Ik denk dat je huidige woonsituatie hier ook prima onder te plaatsen valt; maar bij een volgende woning zou ik toch gaan twijfelen. Vooral als je het 'makkelijk betalen kunt' en al redelijk zeker weet hoe de komende 5 jaar eruit zien (vast werk, geen gezin, zelfde stad), dan lijkt het me toch zonde geld.

Huren is geen weggegooid geld; meestal krijg je wel ongeveer de waarde van wat je betaald; en soms is het slim (bovenstaande lijstje) en soms financieel onverstandig.

Unieke objecten geloof ik niet in; de mooiste huizen zijn vrijwel zonder uitzondering koopwoningen. Er staan letterlijk miljoenen huizen in Nederland, dus uniek is het nooit (of altijd als je er formeel naar kijkt), maar de écht mooie plekjes komen niet vaak vrij of betaalbaar op de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 15-03-2026 15:17 ]

• Volstrektus
Ypuh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:11:
Huren heeft zeker een functie in de maatschappij;
- als het tijdelijk is (bijv. je weet nog niet waar je werkt over 5 jaar, of gezinssamenstelling, of je wordt het centrum zat etc.)
- als het betaalbaar is (je kunt sparen)
- als je niet anders kan (sociale huur, scheiding etc.)
- als je twijfelt (is deze locatie/nieuwe stad iets voor mij)
- als je financieel betere alternatieven hebt dan je geld vastzetten in stenen
- als je niet kopen kan (bijv. afhankelijk van bonussen, onzeker inkomen)
- als je boven je stand wilt leven (meeste mensen kunnen het huis wat ze huren niet kopen)
- andere onzekerheden

En zo zijn er nog wel een paar redenen te verzinnen. Ik denk dat je huidige woonsituatie hier ook prima onder te plaatsen valt; maar bij een volgende woning zou ik toch gaan twijfelen. Vooral als je het 'makkelijk betalen kunt' en al redelijk zeker weet hoe de komende 5 jaar eruit zien (vast werk, geen gezin, zelfde stad), dan lijkt het me toch zonde geld.

Huren is geen weggegooid geld; meestal krijg je wel ongeveer de waarde van wat je betaald; en soms is het slim (bovenstaande lijstje) en soms financieel onverstandig.

Unieke objecten geloof ik niet in; de mooiste huizen zijn vrijwel zonder uitzondering koopwoningen. Er staan letterlijk miljoenen huizen in Nederland, dus uniek is het nooit (of altijd als je er formeel naar kijkt), maar de écht mooie plekjes komen niet vaak vrij of betaalbaar op de markt.
Locatie zit ik nu top. Andere locatie is ook prima, maar 10/15 min van het centrum fietsen. Wel tussen wat nieuwe hoogbouw.

De te huren woning komt denk ik niet zo vaak als huur op de markt weer (vaak tussenwoningen of appartement). Ik weet dat de vorige eigenaar er lang heeft gewoond en dus tegen lage huur waarschijnlijk. Prijs is naar rato locatie weer heel scherp/een goede deal. Dus daar gaan vooral mijn voelsprieten van kietelen zegmaar. Maar een goede deal betekent natuurlijk niet dat het strategisch of emotioneel altijd de beste deal is.

Het begint ergens als een luxeprobleem te voelen, maar als ik het zo lees neigen toch veel naar kopen en extra sparen. "Hopen" dat de verhuurder (=corporatie) het op termijn wil verkopen is natuurlijk glazenbol kijk werk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:15
Geloof me, een grotere woning went wel ;) al is het maar rommel opslag.

120 m2 is wel meteen gigantisch, jammer dat er niet iets van 75-90 m2 is, dat is namelijk al ruim als je alleen bent. 120 m2 is gewoon gigantisch. In praktijk ga je waarschijnlijk de helft gebruiken, de rest wordt opslag.

(Normaal wordt 60-75 m2 voor 1 persoon als ruim gezien , maar gezien je wens voor groot heb ik maat gepakt voor starters)

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 15-03-2026 16:17 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; als je nu behoefte hebt aan groter en dat het geld + langere reistijd naar het centrum waard is zou ik het doen.
Kopen en huren verschillen qua kosten niet veel, alleen bij kopen heb je het voordeel dat het een investering is en je uiteindelijk je hypotheek hebt afgelost en 'gratis' woont.

Als je nu niet kunt kopen en je keuze tussen dat huren of uiteindelijk iets vergelijkbaars kopen ligt, zou ik nu verhuizen en dan 4-5 jaar daar blijven wonen. Verhuizen wanneer je huurt is goedkoop want je mag toch niet zo heel veel verbouwen in een huurwoning, maar als je iets koopt en het helemaal naar eigen smaak renoveert ben je gauw 20-30.000 euro kwijt als het toch niet bevalt, wat je niet extra terugkrijgt bij de verkoop en er door de volgende eigenaar toch weer uitgehaald wordt.

Wij hebben een tijd in een appartement van 70m2 gewoond, nu wonen we in een huurhuis van het dubbele oppervlakte, ik zou zelfs in m'n eentje écht niet terug willen naar de helft.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 17:37

Crazy D

I think we should take a look.

Oon schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:31:
Heel simpel; als je nu behoefte hebt aan groter en dat het geld + langere reistijd naar het centrum waard is zou ik het doen.
Kopen en huren verschillen qua kosten niet veel, alleen bij kopen heb je het voordeel dat het een investering is en je uiteindelijk je hypotheek hebt afgelost en 'gratis' woont.
Grotere probleem als je 4 jaar lang nu 1000 euro per maand meer uitgeeft aan huur, is dat die bijna 50k die je in de 4 jaar had kunnen sparen, niet genoeg is om de gestegen huizenprijzen te 'compenseren'. Plus dat huur zal stijgen elk jaar. Je hebt zeker gelijkt wat betreft het gemak waarmee je kunt verhuizen vanuit een huurwoning. En er niks mis met huren, maar als je het idee hebt om wel ooit te willen kopen, kun je beter "ooit" naar zo snel mogelijk ombuigen. Elk jaar dat je niet koopt maak je het nog lastiger (als de prijzen blijven gaan zoals ze nu gaan dan....).
Wij hebben een tijd in een appartement van 70m2 gewoond, nu wonen we in een huurhuis van het dubbele oppervlakte, ik zou zelfs in m'n eentje écht niet terug willen naar de helft.
Ja, eens. Eenmaal gewend aan ruimte, is alles wat kleiner is echt een downgrade. Ruimte (zowel praktische ruimte als het gevoel van ruimte) went heel erg snel.

Exact expert nodig?

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
99ruud99 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:16:
Geloof me, een grotere woning went wel ;) al is het maar rommel opslag.

120 m2 is wel meteen gigantisch, jammer dat er niet iets van 75-90 m2 is, dat is namelijk al ruim als je alleen bent. 120 m2 is gewoon gigantisch. In praktijk ga je waarschijnlijk de helft gebruiken, de rest wordt opslag.

(Normaal wordt 60-75 m2 voor 1 persoon als ruim gezien , maar gezien je wens voor groot heb ik maat gepakt voor starters)
Welnee, slaapkamer, werkkamer, fitnesskamer en op zolder mijn bioscoop. Ik heb alle 110m2 hier keihard nodig in mijn uppie >:)

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:55

Boost9898

Software developer

Nouja, het is een simpele afweging; huren is geld weggooien, dus naar mijn mening zou ik absoluut niet onnodig duur gaan huren. Dat geld wat je nu bespaart kan je of heel lekker mee sparen voor een koopwoning, of lekker uitgeven. Welke van de twee je kiest heb je veel meer aan dan het aan een pandjesmelker te geven iedere maand.

• Ypuh
Volstrektus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Locatie zit ik nu top. Andere locatie is ook prima, maar 10/15 min van het centrum fietsen. Wel tussen wat nieuwe hoogbouw.

De te huren woning komt denk ik niet zo vaak als huur op de markt weer (vaak tussenwoningen of appartement). Ik weet dat de vorige eigenaar er lang heeft gewoond en dus tegen lage huur waarschijnlijk. Prijs is naar rato locatie weer heel scherp/een goede deal. Dus daar gaan vooral mijn voelsprieten van kietelen zegmaar. Maar een goede deal betekent natuurlijk niet dat het strategisch of emotioneel altijd de beste deal is.

Het begint ergens als een luxeprobleem te voelen, maar als ik het zo lees neigen toch veel naar kopen en extra sparen. "Hopen" dat de verhuurder (=corporatie) het op termijn wil verkopen is natuurlijk glazenbol kijk werk.
Je kunt natuurlijk naar een huurwoning toe-praten en mijn zege heb je, maar in een situatie dat je kunt kiezen zou ik gewoon een checklist bij langs gaan wat verstandig is. Kopen is écht niet altijd verstandig, alleen zijn mensen de laatste jaren niet echt 'gestraft' voor foute keuzes (ken verschillende jonge koppels die in de 2 jaar na een huis gekocht te hebben uit elkaar gingen, en ze zijn er financieel niet slechter van geworden door samen een huis te kopen). Dat zou in de toekomst best wel eens kunnen veranderen.

Een 120m2 appartement op een B-locatie (het is nog steeds geen centrum Amsterdam neem ik aan), zal je toch al snel €500k hypotheek kosten, plus nog 20-25k aankoop- en verhuiskosten. Dat laatste ben je sowieso kwijt.

Zo ver als 'weggegooid geld' wil ik niet gaan, maar als je de flexibiliteit van een huurwoning niet nodig bent, is €2.300 wel heel veel geld en mogelijk ook zonde als de woningprijsstijging gewoon doorzet. Níet kopen wanneer je het wel zou kunnen kost óók geld. Het zou best kunnen dat je de komende 5 jaar meer gaat verdienen, maar over 5 jaar niet hetzelfde huis kunt kopen als vandaag. Enerzijds omdat je minder hebt kunnen sparen, anderzijds omdat huizenprijzen sneller gestegen zijn dan jouw salaris. Ook wordt het moeilijker als je bijv. 4 dagen in de week wilt gaan werken, maar omwille van het verkrijgen van een hypotheek dat niet kan, of woonlasten vrij wilt zijn rond je pensioen.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Volstrektus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:03:
Ben benieuwd naar jullie inzichten of ervaringen.

Situatie
Huur nu 41m2 voor 1200 all in op A locatie grote stad. Enkelglas, doorgaande weg. Monumentaal en mooi pand.
Blijven doe je alleen als je perse hartje stad wil wonen. Dat lijkt niet het geval + weinig woongenot = verhuizen. Maar heel duidelijk ben je niet: "ergens wel behoefte" of "ik kan er niet meer tegen: klein, herrie, uitlaatgassen,
..."???
Ook nog "modus ergens in de stad": er zijn meer dan deze 2 appartementen
Oog is gevallen op een groter huur appartement aan de rand van de stad. 120m2 voor 2300 all in. Betreft bovenste verdieping, vrij uitzicht. Vrij uniek object.

Ik heb behoefte aan groter wonen, maar kan met wat extra sparen plus mijn inkomen boven modaal waarschijnlijk ook iets kopen binnen een aantal jaar
Een aantal jaar in je huidige appartement met weinig woongenot is wel heel erg lang. Als je verwacht binnen 1 tot 1,5 jaar iets te kunnen kopen, valt het te overwegen om nog even op je tanden te bijten. Twee tot drie jaar: wat doe je jezelf aan? Zo duur is verhuizen ook weer niet.
Nu weet ik, kopen is niet je geld weggooien, maar huren geeft ook voordelen.

De huidige plek woon ik 4 jaar. Maar heb ergens wel behoefte aan iets groters en rustiger vanwege leeftijd, thuiswerk, levensfase.

Single. Geen kinderwens.
Single forever?
Ik kan het "lijden", maar het snijd mogelijk wel wat in spaarbudget. Uitgaande van 2/3 jaar max huren en dan kopen. Het geeft waarschijnlijk wel weer wat woongenot.

Wat zijn jullie inzichten of ideeën hierbij?
Je snijdt 1100,- per maand in je spaarbudget, maar ik ken jouw huishoudboekje niet. Valt er nergens anders op te bezuinigen? Ik noem maar wat: nieuwe auto 2 jaar uitstellen? Een keer per jaar op vakantie ipv 2? Minder vaak uit eten? Altijd splitten bij het daten 🤣

• Volstrektus
Chaki schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Blijven doe je alleen als je perse hartje stad wil wonen. Dat lijkt niet het geval + weinig woongenot = verhuizen. Maar heel duidelijk ben je niet: "ergens wel behoefte" of "ik kan er niet meer tegen: klein, herrie, uitlaatgassen,
..."???
Ook nog "modus ergens in de stad": er zijn meer dan deze 2 appartementen

Het gaat om de locatie (doorgaande weg). Mooie locatie verder, maar geluid is denk ik het grootste struikelblok plus aantal m2. En ik wil eigenlijk minstens het dubbele m2 als ik een stap maak. Anders is met de huidige huurprijzen mijn locatie (ben 5 jaar geleden ingestapt) echt zonde om een stap te maken naar zelfde aantal m2 en wel op een rustigere plek.

[...]

Een aantal jaar in je huidige appartement met weinig woongenot is wel heel erg lang. Als je verwacht binnen 1 tot 1,5 jaar iets te kunnen kopen, valt het te overwegen om nog even op je tanden te bijten. Twee tot drie jaar: wat doe je jezelf aan? Zo duur is verhuizen ook weer niet.

Ja, dat is dus nu precies het ding. Ik kan het volhouden en geeft mij wellicht net wat meer spaarruimte, maar het uiteindelijke verschil is volgens verschillende ai prompts (doorberekenen) en aanpassingen goed verdedigbaar.

Ik denk dat het wel "gezond" is om te denken aan een volgende stap in de komende twee jaar. Waar dus groter wonen een belangrijk punt is samen met rustiger wonen (lees in ieder geval beter geluidsbeheersing van buitenaf). Of natuurlijk kopen als het zich aandoet een bijzondere stap kan zijn.

Ik vind het, maar dat is misschien mijn eigen ervaring, lastig om een waarde aan extra woongenot toe te kennen. Vandaar dat ik deze vraag ook hier op Tweakers stel. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat niemand anders zo'n dilemma heeft gehad.
[...]

Single forever?
Zeker niet, maar wel uit lange relatie. Dit zou met twee mensen natuurlijk een eenvoudigere keuze kunnen zijn.

[...]

Je snijdt 1100,- per maand in je spaarbudget, maar ik ken jouw huishoudboekje niet. Valt er nergens anders op te bezuinigen? Ik noem maar wat: nieuwe auto 2 jaar uitstellen? Een keer per jaar op vakantie ipv 2? Minder vaak uit eten? Altijd splitten bij het daten 🤣
Ik spaar nu relatief veel. Ik leef normaal, maar geen overbodige dingen zoals thuisbezorgd, abonnementen en drink geen alcohol. Dat bezuinigd al makkelijk weg. Haha, steen papier schaar dan.

Edit: ik heb perongeluk in jouw quote aanvullingen gedaan.

• Volstrektus
Ypuh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Je kunt natuurlijk naar een huurwoning toe-praten en mijn zege heb je, maar in een situatie dat je kunt kiezen zou ik gewoon een checklist bij langs gaan wat verstandig is. Kopen is écht niet altijd verstandig, alleen zijn mensen de laatste jaren niet echt 'gestraft' voor foute keuzes (ken verschillende jonge koppels die in de 2 jaar na een huis gekocht te hebben uit elkaar gingen, en ze zijn er financieel niet slechter van geworden door samen een huis te kopen). Dat zou in de toekomst best wel eens kunnen veranderen.

Een 120m2 appartement op een B-locatie (het is nog steeds geen centrum Amsterdam neem ik aan), zal je toch al snel €500k hypotheek kosten, plus nog 20-25k aankoop- en verhuiskosten. Dat laatste ben je sowieso kwijt.

Zo ver als 'weggegooid geld' wil ik niet gaan, maar als je de flexibiliteit van een huurwoning niet nodig bent, is €2.300 wel heel veel geld en mogelijk ook zonde als de woningprijsstijging gewoon doorzet. Níet kopen wanneer je het wel zou kunnen kost óók geld. Het zou best kunnen dat je de komende 5 jaar meer gaat verdienen, maar over 5 jaar niet hetzelfde huis kunt kopen als vandaag. Enerzijds omdat je minder hebt kunnen sparen, anderzijds omdat huizenprijzen sneller gestegen zijn dan jouw salaris. Ook wordt het moeilijker als je bijv. 4 dagen in de week wilt gaan werken, maar omwille van het verkrijgen van een hypotheek dat niet kan, of woonlasten vrij wilt zijn rond je pensioen.
Dank voor dit inzicht ook. Belangrijk wat je noemt inderdaad.

Het toepraten is wellicht een gevolg van de emotie/gevoel wat er bij een stap komt kijken én dat het nu voelt alsof ik deze "kans" ergens in de komende dagen moet bevestigen of gewoon verder ga.

Uiteindelijk is wel de bedoeling minder werken. Hopende dat ik dan ongeveer zelfde salaris als nu behoud.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Volstrektus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:53:
Ik ben wel gecharmeerd van de woning en is een hele goede deal qua m2. Erg licht en ruim opgezet. In principe iets wat ik ook wel zou willen kopen.
Je kunt de verhuurder natuurlijk altijd vragen of het ook te koop is, de krant staat vol met verhalen van verhuurders die klagen over marges en belastingen en wat al niet.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Chaki
  • Niet online
Volstrektus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Edit: ik heb perongeluk in jouw quote aanvullingen gedaan.
Ik zal het even redigeren!
Het gaat om de locatie (doorgaande weg). Mooie locatie verder, maar geluid is denk ik het grootste struikelblok plus aantal m2. En ik wil eigenlijk minstens het dubbele m2 als ik een stap maak. Anders is met de huidige huurprijzen mijn locatie (ben 5 jaar geleden ingestapt) echt zonde om een stap te maken naar zelfde aantal m2 en wel op een rustigere plek
Zo klein en zoveel herrie ....
Zelfde aantal m2 zou ik zeker nooit doen. Wel in overweging nemen: 75 m2, niet karakteristiek/uniek, functioneel: gewoon meer ruimte en minder herrie en sparen voor iets uniekers. Je blijft hier maar 2-3 jaar.
Of gewoon 2-3 jaar genieten: 't kost wat, maar dan heb je ook wat. In het laatste geval moet je wel goed nadenken over de "stadsmodus". Als ik op huizenjacht ga, loop ik een aantal keer op diverse tijdstippen door de buurt. Hoe is de sfeer? Wat mis je daar?

Verhuizen is mijn hobby: als je 1100,- euro per maand kunt missen, is het verhuizen van de inboedel van een appartement van 61 m2 een peulschil.

Verhuizen kost heel veel energie??? Je bent jong, je bent single, de klus is in een paar dagen geklaard.

Even teveel gevraagd om het op te zoeken, maar er is genoeg onderzoek gedaan naar de invloed van omgevingsfactoren, zoals geluidsoverlast, etc. op de mentale en fysieke gezondheid. Dat kost veel meer energie!

Ik woonde op net zo'n locatie, maar ik ben immuun voor geluid: 50 km/u ipv 30, bussen, ... No problem! Locatie, locatie, locatie. Maar als je daar last van hebt en je je kont niet kunt keren ... En zeker met thuiswerken: heb je wel een aparte werkkamer? Anders geeft dat ook onrust in je slaap/woonkamer. Geluid stoort me niet, maar een stapel papieren in de woonkamer 😱
Ja, dat is dus nu precies het ding. Ik kan het volhouden en geeft mij wellicht net wat meer spaarruimte, maar het uiteindelijke verschil is volgens verschillende ai prompts (doorberekenen) en aanpassingen goed verdedigbaar.
"Ik kan het volhouden" ... (zelfkastijding) versus
"wellicht net wat meer" klinkt niet alsof je sparen van levensbelang vindt. Je hebt het ook al precies uitgezocht! Wat let je?
Ik denk dat het wel "gezond" is om te denken aan een volgende stap in de komende twee jaar. Waar dus groter wonen een belangrijk punt is samen met rustiger wonen (lees in ieder geval beter geluidsbeheersing van buitenaf).
Zeker gezond! Over 2, 5 en 10 jaar ...
Je hebt geen haast om iets te kopen.
Je wil niet forever single blijven.
Je weet niet hoe de huizenmarkt er over 5 jaar uitziet. Als het tegenzit, kun je als stel besluiten om wat langer te blijven in het appartement dat je SAMEN gekocht hebt in de stad waar jullie ALLEBEI willen wonen.
Of natuurlijk kopen als het zich aandoet een bijzondere stap kan zijn
In het "ergste" geval ga je nu verhuizen, kost je dat geld en energie, ... en dan kom je over een jaar je droomhuis tegen en dan moet je wéér verhuizen, wéér kosten, wéér zoveel energie! Vreselijk!!!!
Ik vind het, maar dat is misschien mijn eigen ervaring, lastig om een waarde aan extra woongenot toe te kennen
Dat is voor iedereen verschillend. Als ik de deur uitga, wil ik mensen zien! Toen ik een eerdere woning verkocht, zei iedereen: "Oh, wat een mooie groene en rustige buurt!" Ik noem dat: saai en niks te beleven!
Horeca op loopafstand ook: ik wil een leuk terrasje in de buurt, ergens een hapje kunnen eten
Haha, steen papier schaar dan.
Knopen zijn er om doorgehakt te worden.
Lees je post en je eigen reacties eens door. Verstop je niet achter "misschien, wellicht een beetje": ja of nee?
Hoe belangrijk is
- Minder geluidsoverlast *****
- Meer ruimte *****
- Flexibiliteit?
- Sparen?
- De stadsmodus?
- Unieke kenmerken hebben?
- Vrij uitzicht?
- Horeca?
- Winkels?
- You name it!

• Volstrektus
Chaki schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Ik zal het even redigeren!

[...]

Zo klein en zoveel herrie ....
Zelfde aantal m2 zou ik zeker nooit doen. Wel in overweging nemen: 75 m2, niet karakteristiek/uniek, functioneel: gewoon meer ruimte en minder herrie en sparen voor iets uniekers. Je blijft hier maar 2-3 jaar.
Of gewoon 2-3 jaar genieten: 't kost wat, maar dan heb je ook wat. In het laatste geval moet je wel goed nadenken over de "stadsmodus". Als ik op huizenjacht ga, loop ik een aantal keer op diverse tijdstippen door de buurt. Hoe is de sfeer? Wat mis je daar?

Verhuizen is mijn hobby: als je 1100,- euro per maand kunt missen, is het verhuizen van de inboedel van een appartement van 61 m2 een peulschil.

Verhuizen kost heel veel energie??? Je bent jong, je bent single, de klus is in een paar dagen geklaard.

Even teveel gevraagd om het op te zoeken, maar er is genoeg onderzoek gedaan naar de invloed van omgevingsfactoren, zoals geluidsoverlast, etc. op de mentale en fysieke gezondheid. Dat kost veel meer energie!

Ik woonde op net zo'n locatie, maar ik ben immuun voor geluid: 50 km/u ipv 30, bussen, ... No problem! Locatie, locatie, locatie. Maar als je daar last van hebt en je je kont niet kunt keren ... En zeker met thuiswerken: heb je wel een aparte werkkamer? Anders geeft dat ook onrust in je slaap/woonkamer. Geluid stoort me niet, maar een stapel papieren in de woonkamer 😱

[...]

"Ik kan het volhouden" ... (zelfkastijding) versus
"wellicht net wat meer" klinkt niet alsof je sparen van levensbelang vindt. Je hebt het ook al precies uitgezocht! Wat let je?

[...]

Zeker gezond! Over 2, 5 en 10 jaar ...
Je hebt geen haast om iets te kopen.
Je wil niet forever single blijven.
Je weet niet hoe de huizenmarkt er over 5 jaar uitziet. Als het tegenzit, kun je als stel besluiten om wat langer te blijven in het appartement dat je SAMEN gekocht hebt in de stad waar jullie ALLEBEI willen wonen.

[...]

In het "ergste" geval ga je nu verhuizen, kost je dat geld en energie, ... en dan kom je over een jaar je droomhuis tegen en dan moet je wéér verhuizen, wéér kosten, wéér zoveel energie! Vreselijk!!!!

[...]

Dat is voor iedereen verschillend. Als ik de deur uitga, wil ik mensen zien! Toen ik een eerdere woning verkocht, zei iedereen: "Oh, wat een mooie groene en rustige buurt!" Ik noem dat: saai en niks te beleven!
Horeca op loopafstand ook: ik wil een leuk terrasje in de buurt, ergens een hapje kunnen eten

[...]

Knopen zijn er om doorgehakt te worden.
Lees je post en je eigen reacties eens door. Verstop je niet achter "misschien, wellicht een beetje": ja of nee?
Hoe belangrijk is
- Minder geluidsoverlast *****
- Meer ruimte *****
- Flexibiliteit?
- Sparen?
- De stadsmodus?
- Unieke kenmerken hebben?
- Vrij uitzicht?
- Horeca?
- Winkels?
- You name it!
Thanks ai! Haha

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:00
Persoonlijk zou ik nog even blijven zitten. Ik weet dat ik andere normen qua geld ben gewend maar ik vind 2300 euro per maand absurd voor een woning als het om huur gaat zelfs als het inclusief is. Ook al is de locatie of de woning zelf top, al vind ik 120m2 maar heel erg gemiddeld.

Boven de 1200 euro moet je in mijn optiek 'gewoon' kopen en dat moet met jouw inkomen prima lukken.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-04 06:06
Mijn 2 cent?
120m2 voor 1 persoon is heel erg ruim, zonde van het geld als je dat voor lange tijd zou gaan huren.
Als je "makkelijk" 2300 p/m huur kan lijden... Kan je toch echt beter eens gaan hypotheek shoppen.
Je behoort daarmee tot de kleine groep eenverdieneners die gewoon nog wel een deftige hypotheek kan gaan afsluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 16-03-2026 06:12 ]

• Ypuh
GeeEs schreef op maandag 16 maart 2026 @ 06:10:
Als je "makkelijk" 2300 p/m huur kan lijden... Kan je toch echt beter eens gaan hypotheek shoppen.
Je behoort daarmee tot de kleine groep eenverdieneners die gewoon nog wel een deftige hypotheek kan gaan afsluiten.
Deftig wel, maar het valt ook wel weer tegen wat je er voor krijgt hoor. 120m2 in een grote stad op een 'unieke locatie' gaat niet lukken voor €2.300 per maand (bruto ga ik dan even vanuit, circa €500k).

Ook moet je nog afwachten of je dat bedrag wel écht aan hypotheek krijgen kan. Netto €2.300 hypotheek (na HRA) zal misschien wel 600-650k woningwaarde zijn, maar zul je ~120k vast bruto jaarinkomen voor moeten hebben.

In principe zit je in de huidige woningmarkt voor hetzelfde maandbedrag mooier in een huurwoning, maar leef je volgens de leennormen dan ook boven je stand.

• Volstrektus
Ypuh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Deftig wel, maar het valt ook wel weer tegen wat je er voor krijgt hoor. 120m2 in een grote stad op een 'unieke locatie' gaat niet lukken voor €2.300 per maand (bruto ga ik dan even vanuit, circa €500k).

Ook moet je nog afwachten of je dat bedrag wel écht aan hypotheek krijgen kan. Netto €2.300 hypotheek (na HRA) zal misschien wel 600-650k woningwaarde zijn, maar zul je ~120k vast bruto jaarinkomen voor moeten hebben.

In principe zit je in de huidige woningmarkt voor hetzelfde maandbedrag mooier in een huurwoning, maar leef je volgens de leennormen dan ook boven je stand.
Voor het gemak:

Ik woon en leef nu circa voor 1500 per maand. Inclusief boodschappen nutsvoorzieningen etc.

Nieuwe situatie zou neerkomen op 2500 totaal per maand. Feitelijke huur is 2000 namelijk voor de 120m2 woning.

En met de bruto waarnaar je verwijst in je eerste zinnen, bedoel je dan huur of hypotheek?

Naast het verkrijgen van een hypotheek, speelt eigen vermogen ook nog een rol. Dat is momenteel ruim. Maar ik zou uiteindelijk wel de voorkeur hebben voor maximale hypotheek en zo min mogelijk eigen inleg zegmaar.

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-04 17:23
Klinkt vooral als een kans waar je emotioneel op aanslaat en waar je nu rationele argumenten bij zoekt. Dat is natuurlijk niet erg, maar als je het mensen op een forum vraagt slaat de balans waarschijnlijk uit richting ratio want ze voelen niet dezelfde emotie als jij bij de woning.

Mijn vriendin en ik hebben een vergelijkbare stap gemaakt tien jaar geleden. Van 35m2 in het centrum naar een nieuwbouwappartement aan de rand van de stad op vijf hoog van125m2 met vrij uitzicht. Verschil was dat wij met 2 waren en kopen op dat moment geen optie was voor ons omdat we als zelfstandigen werkten. En de huurprijzen van toen zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu (zelfde geldt overigens voor inkomens(!)).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat teruggaan in ruimte niet zo'n probleem hoeft te zijn, tegenwoordig wonen we in een tussenwoning van 105m2 met kinderen. 2 keer in de zoveel jaar verhuizen lijkt me in deze levensfase ook niet het grootste struikelblok. Je hebt het inkomen om daar hulp bij in te huren. Rationeler lijkt het om te blijven waar je zit of om een appartement te kopen van 80m2 op dezelfde/vergelijkbare plek als waar je nu overweegt te gaan huren. Maar als je die penthouse-ervaring een keer wilt meemaken dan lijkt het me ook geen enorm risico om dit een paar jaar te huren.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 08:36

Qwerty-273

Meukposter

Het hangt sterk af hoe veel prioriteit je jouw koopwens wilt geven. Woongenot is belangrijk, maar om voldoende vermogen te hebben voor koop zal je moeten sparen. Dat betekent dat als je duurder gaat huren, je langer zal moeten sparen (en soms lijkt dat met de huidige stijgingen van koopwoningen haast oneindig te worden). Aan de andere kant, als je nu meer uitgeeft aan huur heb je direct profijt met het toegenomen woongenot (als er geen verborgen zaken naar bovenkomen zoals onvriendelijke buren).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Volstrektus
Jean-Bob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:24:
Klinkt vooral als een kans waar je emotioneel op aanslaat en waar je nu rationele argumenten bij zoekt. Dat is natuurlijk niet erg, maar als je het mensen op een forum vraagt slaat de balans waarschijnlijk uit richting ratio want ze voelen niet dezelfde emotie als jij bij de woning.

Mijn vriendin en ik hebben een vergelijkbare stap gemaakt tien jaar geleden. Van 35m2 in het centrum naar een nieuwbouwappartement aan de rand van de stad op vijf hoog van125m2 met vrij uitzicht. Verschil was dat wij met 2 waren en kopen op dat moment geen optie was voor ons omdat we als zelfstandigen werkten. En de huurprijzen van toen zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu (zelfde geldt overigens voor inkomens(!)).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat teruggaan in ruimte niet zo'n probleem hoeft te zijn, tegenwoordig wonen we in een tussenwoning van 105m2 met kinderen. 2 keer in de zoveel jaar verhuizen lijkt me in deze levensfase ook niet het grootste struikelblok. Je hebt het inkomen om daar hulp bij in te huren. Rationeler lijkt het om te blijven waar je zit of om een appartement te kopen van 80m2 op dezelfde/vergelijkbare plek als waar je nu overweegt te gaan huren. Maar als je die penthouse-ervaring een keer wilt meemaken dan lijkt het me ook geen enorm risico om dit een paar jaar te huren.
Klopt! Normaal ben ik wel redelijk snel van beslissen. Deze situatie is echter anders gelopen. Ik kwam per toeval terecht bij het appartement (marktplaats verkoop). Dus ik had het in die context al eens gezien. Was gecharmeerd van de ruimte.

Precies iets waarvoor een directe "ja" zou hebben gevolgd als ik nog samen was met mijn vorige relatie. Maar nu in mijn eentje is het toch een andere afweging merk ik.

Ik zou er dan wel minimaal 2 jaar moeten wonen is dan mijn insteek. Maar 24k klinkt als een smak geld, zeker als huizenprijzen verder stijgen. Desondanks denk ik dat het niet perse mijn situatie beïnvloed om iets te kunnen kopen, maar dus wel de ruimte daaromheen om extra buffer (die is voldoende) te hebben voor aanpassingen of andere zaken.

Ik ben redelijk "vers" in het koopverhaal nu. Misschien is het ook spannend en vind ik het gemak van huur qua onderhoud etc ook een fijn idee.

Dus ja, ik denk vooral emotionele kant speelt bij mij, financieel is het haalbaar, maar wijsheid hierin is ook een belangrijke factor die ik dus niet zo goed kan inschatten vanwege dat ik nu pas wat verdiepend aan het kijken ben naar wat kopen betekent etc.

Dank voor je reactie nogmaals.

• Volstrektus
Qwerty-273 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:34:
Het hangt sterk af hoe veel prioriteit je jouw koopwens wilt geven. Woongenot is belangrijk, maar om voldoende vermogen te hebben voor koop zal je moeten sparen. Dat betekent dat als je duurder gaat huren, je langer zal moeten sparen (en soms lijkt dat met de huidige stijgingen van koopwoningen haast oneindig te worden). Aan de andere kant, als je nu meer uitgeeft aan huur heb je direct profijt met het toegenomen woongenot (als er geen verborgen zaken naar bovenkomen zoals onvriendelijke buren).
Leefgenot / woongenot is ook precies het punt waar ik op vastloop. Ik vraag mij af of 24k (uitgaande van twee jaar daar minimaal) het waard is. Ik, maar anderen ook denk ik, Kunnen niet zo goed inschatten wat de waarde daarvan in geld is.

Je leeft nu uiteraard, maar 24k minder sparen kan effectief tot een grotere achterstand leiden (prijzen stijgen, je weet niet wat die 24k netto voor effect heeft). Het kan zo zijn dat niet 24k sparen/dus uitgeven over twee jaar effectief bijvoorbeeld 30k achterstand is.

• Ypuh
Volstrektus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Voor het gemak:

Ik woon en leef nu circa voor 1500 per maand. Inclusief boodschappen nutsvoorzieningen etc.

Nieuwe situatie zou neerkomen op 2500 totaal per maand. Feitelijke huur is 2000 namelijk voor de 120m2 woning.

En met de bruto waarnaar je verwijst in je eerste zinnen, bedoel je dan huur of hypotheek?

Naast het verkrijgen van een hypotheek, speelt eigen vermogen ook nog een rol. Dat is momenteel ruim. Maar ik zou uiteindelijk wel de voorkeur hebben voor maximale hypotheek en zo min mogelijk eigen inleg zegmaar.
Het is wel goed om woonlasten 'eerlijk' te vergelijken. Grofweg bestaan die uit de volgende posten (je kunt dit zelf vast beter).

Huurlasten bestaan uit:
- kale huur
en 'inclusief' kan bestaan uit de volgende zaken, maar vaak zijn die niet inbegrepen:
- servicekosten (keuken, VvE, CV-ketel etc.)
- G/W/L
- Riool/afvalstoffen
- Verzekeringen (vaak deel bij VvE in)

Koop-lasten bestaan uit:
- Hypotheek aflossing + hypotheekrente (bruto hypotheeklast)
- Minus hypotheekrente aftrek (blijft over netto hypotheeklast)
- VvE
- Riool/afvalstoffen
- Verzekeringen
- Eigenwoningforfait (je betaalt een deeltje belasting op overwaarde, 1% ofzo, wat verrekend wordt met HRA)
- Woningonderhoud (waar 'buiten' onder de VvE valt en 'binnen' voor eigen rekening is)

Wat veel huizenkopers doen is rekenen met de netto woonlast (na HRA) en zien aflossing als sparen. Het zal dan vrijwel altijd goedkoper zijn om een huis te kopen i.p.v. huren, omdat het rente-deel veel lager is dan de huur (= rendement van de verhuurder, vaak iets van totale woningwaarde * 6% per jaar).

G/W/L, riool/afvalstoffen, VvE etc. betaal je toch altijd zelf, maar het maakt wel uit of ze bij die €2.300 all-in zitten ja of nee. Dat is samen opgeteld al snel ~€500 per maand. Als het appartement daadwerkelijk all-in is, dan is de kale huur misschien €1.900. Voor een vergelijkbare netto maandlast heb je ook een hypotheek t.w.v. van circa €500-550k, maar daarmee los je dus wel een flink deel af.

• Volstrektus
Ypuh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Het is wel goed om woonlasten 'eerlijk' te vergelijken. Grofweg bestaan die uit de volgende posten (je kunt dit zelf vast beter).

Huurlasten bestaan uit:
- kale huur
en 'inclusief' kan bestaan uit de volgende zaken, maar vaak zijn die niet inbegrepen:
- servicekosten (keuken, VvE, CV-ketel etc.)
- G/W/L
- Riool/afvalstoffen
- Verzekeringen (vaak deel bij VvE in)

Koop-lasten bestaan uit:
- Hypotheek aflossing + hypotheekrente (bruto hypotheeklast)
- Minus hypotheekrente aftrek (blijft over netto hypotheeklast)
- VvE
- Riool/afvalstoffen
- Verzekeringen
- Eigenwoningforfait (je betaalt een deeltje belasting op overwaarde, 1% ofzo, wat verrekend wordt met HRA)
- Woningonderhoud (waar 'buiten' onder de VvE valt en 'binnen' voor eigen rekening is)

Wat veel huizenkopers doen is rekenen met de netto woonlast (na HRA) en zien aflossing als sparen. Het zal dan vrijwel altijd goedkoper zijn om een huis te kopen i.p.v. huren, omdat het rente-deel veel lager is huur (= rendement van de verhuurder, vaak iets van totale woningwaarde * 6% per jaar).

G/W/L, riool/afvalstoffen, VvE etc. betaal je toch altijd zelf, maar het maakt wel uit of ze bij die €2.300 all-in zitten ja of nee. Dat is samen opgeteld al snel ~€500 per maand. Als het appartement daadwerkelijk all-in is, dan is de kale huur misschien €1.900. Voor een vergelijkbare netto maandlast heb je ook een hypotheek t.w.v. van circa €500-550k, maar daarmee los je dus wel een flink deel af.
Dank!

Kale huur is 1990. Plus dan nog servicekosten, verbruikskosten gwl. Dus ik schatte dat totaal 2500 een redelijke inschatting is.

• Chaki
  • Niet online
Volstrektus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Leefgenot / woongenot is ook precies het punt waar ik op vastloop. Ik vraag mij af of 24k (uitgaande van twee jaar daar minimaal) het waard is. Ik, maar anderen ook denk ik, Kunnen niet zo goed inschatten wat de waarde daarvan in geld is.

Je leeft nu uiteraard, maar 24k minder sparen kan effectief tot een grotere achterstand leiden (prijzen stijgen, je weet niet wat die 24k netto voor effect heeft). Het kan zo zijn dat niet 24k sparen/dus uitgeven over twee jaar effectief bijvoorbeeld 30k achterstand is.
Waarom ga je uit van minimaal 2 jaar, als je al eerder wat kan kopen als de gelegenheid zich voordoet? Heb je een opzegtermijn van 2 jaar?

• Volstrektus
Chaki schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Waarom ga je uit van minimaal 2 jaar, als je al eerder wat kan kopen als de gelegenheid zich voordoet? Heb je een opzegtermijn van 2 jaar?
Het is een streven. Realistisch gezien is 4 jaar huren ook mogelijk, maar alles wat je huurt is op termijn natuurlijk verlies aan vermogen. Maar: woongenot heb je wel.

En je kan dan nog steeds rondkijken uiteraard.

Ik weet niet of ik iets tegenkom in die 2 jaar wat ik zou willen kopen. Dat is altijd een onzekerheid.

Ik had 2 jaar als uitgangspunt genomen, omdat uiteindelijk kopen verstandiger kan zijn. Zeker voor dat bedrag.

In beide scenario's kan ik sparen en extra vermogen opbouwen. Dat is het probleem niet. Wel kan het mijn positie wat afzwakken in de toekomst door 2 jaar of langer te huren. De vraag is dus hoeveel of hoe zwaar dat meeweegt met oog op de (onzekere) toekomst.

Ik heb in mijn huidige plek een opzegtermijn van een maand.

Nieuwe plek minimale huur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar.

Verhuizen heeft m.i. eigenlijk alleen zin als ik er dan ook minimaal 2 jaar blijf. Tenzij er dus een kans langskomt na jaar 1 die ik echt wil pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Volstrektus op 16-03-2026 16:01 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 14:16
Hoeveel verdien je per maand? (kan zijn dat ik dit gemist heb, if so excuus)

Ik huur ook, hou van de vrijheid en verhuis elke paar jaar weer (soms binnen zelfde stad, soms andere stad). Maar mijn vrouw en ik zitten op ruim 17k bruto per maand excl alle bonussen en toeslagen etc. In onze situatie zou ik 2300 zelfs nooit doen.

Ga je niet boven je stand leven?

[ Voor 8% gewijzigd door Emgeebee op 16-03-2026 16:10 ]

• Volstrektus
Emgeebee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:09:

Ik huur ook, hou van de vrijheid en verhuis elke paar jaar weer (soms binnen zelfde stad, soms andere stad). Maar mijn vrouw en ik zitten op ruim 17k bruto per maand excl alle bonussen en toeslagen etc. In onze situatie zou ik 2300 zelfs nooit doen.

Wat en waar huur je dan? M2 en omgeving heb ik het dan over en voor hoeveel.

Bruto moet ik eens achteraan. Wisselt per maand. Ik denk ongeveer hetzelfde als jullie pp zegmaar. Dus ik hou genoeg over.

• Charli
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-04 19:45

Bestaan er tegenwoordig nog wel huizen binnen de randstad waar je voor minder dan 2300 (all in) kan wonen met z'n 2en?

• Emgeebee
Volstrektus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Wat en waar huur je dan? M2 en omgeving heb ik het dan over en voor hoeveel.

Bruto moet ik eens achteraan. Wisselt per maand. Ik denk ongeveer hetzelfde als jullie pp zegmaar. Dus ik hou genoeg over.
Utrecht, 120m2 met 50m2 dakterras. Op 10 minuten lopen van de binnenstad.

Maar genoeg over mij. :P Ga je dan straks niet 40-50% van je inkomen aan wonen spenderen? :? Dat bedoel ik dus met boven je stand. Ik zou dat afraden, je huurt jezelf een hoek in zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Emgeebee op 16-03-2026 17:18 ]

• Volstrektus

Emgeebee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Utrecht, 120m2 met 50m2 dakterras. Op 10 minuten lopen van de binnenstad.

Maar genoeg over mij. :P Ga je dan straks niet 40-50% van je inkomen aan wonen spenderen? :? Dat bedoel ik dus met boven je stand. Ik zou dat afraden, je huurt jezelf een hoek in zeg maar.
Ja en nee, volgens de nibud regels wel, maar de factor eigen vermogen niet meegerekend dus. Overigens zal ik netto onder de 40% uitkimen. Alleen kopen met eigen vermogen is gewoon financieel minder handig dan een hypotheek doorgaans.

Dank voor de snelle reactie trouwens.

• Ypuh
40% is veel, maar niet extreem in de huidige markt? Dan zou je wel ~€5.000 of meer netto (incl. vakantiegeld/13e maand etc.) moeten verdienen per maand om over te houden voor sparen, vakanties, hobbies etc.

NIBUD heeft hier allemaal mooie berekeningen voor; maar als jonge millenial (of Gen Z) schiet je spontaan in de lach van die adviezen. NIBUD adviseert aan de ene kant 20-30% van je budget aan woonlasten uit te geven, maar de overheid doet er vervolgens zelf alles aan dat onmogelijk te maken. Bij 40-50% begint het wel richting onverantwoord te gaan, maar als je bijvoorbeeld vers afgestudeerd bent en als trainee aan de slag gaat, kan het nog steeds een prima beslissing zijn vanuitgaande dat je inkomen snel groeit. Zit je aan het einde van je schaal, ben je 45+, heb je een gezin/kinderwens etc. dan wordt het snel nadelig.

Ter referentie; ik (35j, single) ben net een maximale hypotheek aangegaan voor een nieuwbouw appartement en zit op ~33% aan netto hypotheeklast t.o.v. mijn netto inkomen. Dat is volgens NIBUD het maximum vastgelegd in de woonquote: https://www.nibud.nl/onde...ypotheeknormen-2026-2025/. Daar komen VvE, verzekeringen, G/W/L, gemeentelijke lasten etc. dan nog bij, dus kom je op ~42% all-in. Voel me daar niet super comfortabel bij, maar weet dat m'n salaris de komende 10 jaar nog gaat stijgen en ruim 15% is aflossing.

• Volstrektus
Ypuh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:54:
40% is veel, maar niet extreem in de huidige markt? Dan zou je wel ~€5.000 of meer netto (incl. vakantiegeld/13e maand etc.) moeten verdienen per maand om over te houden voor sparen, vakanties, hobbies etc.

NIBUD heeft hier allemaal mooie berekeningen voor; maar als jonge millenial (of Gen Z) schiet je spontaan in de lach van die adviezen. NIBUD adviseert aan de ene kant 20-30% van je budget aan woonlasten uit te geven, maar de overheid doet er vervolgens zelf alles aan dat onmogelijk te maken. Bij 40-50% begint het wel richting onverantwoord te gaan, maar als je bijvoorbeeld vers afgestudeerd bent en als trainee aan de slag gaat, kan het nog steeds een prima beslissing zijn vanuitgaande dat je inkomen snel groeit. Zit je aan het einde van je schaal, ben je 45+, heb je een gezin/kinderwens etc. dan wordt het snel nadelig.

Ter referentie; ik (35j, single) ben net een maximale hypotheek aangegaan voor een nieuwbouw appartement en zit op ~33% aan netto hypotheeklast t.o.v. mijn netto inkomen. Dat is volgens NIBUD het maximum vastgelegd in de woonquote: https://www.nibud.nl/onde...ypotheeknormen-2026-2025/. Daar komen VvE, verzekeringen, G/W/L, gemeentelijke lasten etc. dan nog bij, dus kom je op ~42% all-in. Voel me daar niet super comfortabel bij, maar weet dat m'n salaris de komende 10 jaar nog gaat stijgen en ruim 15% is aflossing.
Dan zit jij inderdaad ook mooi nu hoor. Gefeliciteerd! Ik heb dat advies van Nibud ook een beetje losgelaten. Je wilt ook wat in het leven. Plus als je helemaal niet zo veel gekke dingen doet als veel geld uitgeven aan nieuwe kleding, veel of regelmatig drinkt, of gewoon slim aan mooie meubels etc komt dan is dat echt prima te overzien. Je houd dan netto gewoon een net bedrag over.

Ik denk eerlijk gezegd dat 50% echt de max zou zijn. Als je vast inkomen hebt én een behoorlijke buffer (lees meer dan 50k). Dat advies van Nibud is gewoon voor de gemiddelde Nederlander, waar vaak nog extra kosten idd voor Kids, een dure vakantie en allerlei onnodig duur gekochte zaken ook de norm toch wel een beetje zijn schat ik in.

• Emgeebee
Je lijkt vooral naar je vooraf gestelde keuze te redeneren. Dat is prima als je het er voor over hebt, maar (en dit is het laatste wat ik ga zeggen); doe het niet. 40 a 50% van je inkomen aan huur uitgeven is gewoon niet houdbaar. Je leeft dan (ver) boven je stand.

Tenzij je significant inkomen uit vermogen hebt, maar dan moet je dat even communiceren als inkomen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 17:51
Ypuh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Wat veel huizenkopers doen is rekenen met de netto woonlast (na HRA) en zien aflossing als sparen.
De aflossing is dan ook een stuk vermogensopbouw.
Na 30 jaar (uitgaande dat er geen tussentijdse verhogingen van de hypotheek zijn) is het huis afgelost, heb je dat brok stenen aan vermogen staan. Een belangrijker aspect is dat je na 30 jaar geen hypotheek meer hebt.

Terwijl iemand die huren zo comfortabel vindt, na 30 jaar waarschijnlijk zijn huur heeft zien verdubbelen. Of meer.
En daar zit direct het grootste voordeel van kopen: je zet een groot deel van je vaste lasten voor langere tijd vast. In het begin verschillen de totale maandlasten tussen kopen en huren niet zo veel (en als je aflossing als maandlast rekent, is kopen in de eerste jaren vaak zelfs duurder). Maar een hypotheekrente staat 10-20-30 jaar vast bij de meeste mensen. Terwijl de huur elk jaar 2 tot 6% omhoog gaat. Na verloop van tijd stijgen de huurkosten steeds meer en gaan ze uit de pas lopen ten opzichte van een koopwoning die al 5, 10 of 20 jaar in bezit is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Chaki
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:24:
[...]

De aflossing is dan ook een stuk vermogensopbouw.
Na 30 jaar (uitgaande dat er geen tussentijdse verhogingen van de hypotheek zijn) is het huis afgelost, heb je dat brok stenen aan vermogen staan. Een belangrijker aspect is dat je na 30 jaar geen hypotheek meer hebt.

Terwijl iemand die huren zo comfortabel vindt, na 30 jaar waarschijnlijk zijn huur heeft zien verdubbelen. Of meer.
En daar zit direct het grootste voordeel van kopen: je zet een groot deel van je vaste lasten voor langere tijd vast. In het begin verschillen de totale maandlasten tussen kopen en huren niet zo veel (en als je aflossing als maandlast rekent, is kopen in de eerste jaren vaak zelfs duurder). Maar een hypotheekrente staat 10-20-30 jaar vast bij de meeste mensen. Terwijl de huur elk jaar 2 tot 6% omhoog gaat. Na verloop van tijd stijgen de huurkosten steeds meer en gaan ze uit de pas lopen ten opzichte van een koopwoning die al 5, 10 of 20 jaar in bezit is.
Simplistisch verhaal

Als je ervan uitgaat dat de huizenprijzen blijven stijgen wel. Maar dat weet je niet en we hebben het hier niet over 30 jaar.
Alleenstaande met hoog inkomen die niet van plan is single te blijven. Als hij wat koopt, zal dat geen forever-home zijn

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 17:51
Chaki schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:15:
[...]

Simplistisch verhaal

Als je ervan uitgaat dat de huizenprijzen blijven stijgen wel. Maar dat weet je niet en we hebben het hier niet over 30 jaar.
Alleenstaande met hoog inkomen die niet van plan is single te blijven. Als hij wat koopt, zal dat geen forever-home zijn
Ook als huizenprijzen niet stijgen of zelfs dalen gaat mijn verhaal voor de lange termijn op: bij een hypotheek met aflossing heb je na 30 jaar hoe dan ook een afgelost huis in bezit. Ongeacht hoe de huizenprijzen zich precies ontwikkelen, zal dat huis een significante waarde vertegenwoordigen. Zelfs wanneer de huizenprijzen in die termijn van 30 jaar dalen.
In die 30 jaar heb je dan dus een flink stuk vermogen opgebouwd.
En na die eerste paar jaren waarin de maandlasten bij kopen hoger liggen dan bij het huren van een vergelijkbare woning, zal de huurprijs van die vergelijkbare woning door jaarlijkse huurverhogingen de maandlasten van een koopwoning gaan overstijgen.

Mocht er in Nederland een situatie ontstaan waarin bovenstaande niet opgaat, dan zijn de huizenprijzen en woonlasten bij lange na niet onze grootste zorgen van de meeste inwoners.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Chaki
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:12:
[...]

Ook als huizenprijzen niet stijgen of zelfs dalen gaat mijn verhaal voor de lange termijn op: bij een hypotheek met aflossing heb je na 30 jaar hoe dan ook een afgelost huis in bezit. Ongeacht hoe de huizenprijzen zich precies ontwikkelen, zal dat huis een significante waarde vertegenwoordigen. Zelfs wanneer de huizenprijzen in die termijn van 30 jaar dalen.
In die 30 jaar heb je dan dus een flink stuk vermogen opgebouwd.
En na die eerste paar jaren waarin de maandlasten bij kopen hoger liggen dan bij het huren van een vergelijkbare woning, zal de huurprijs van die vergelijkbare woning door jaarlijkse huurverhogingen de maandlasten van een koopwoning gaan overstijgen.

Mocht er in Nederland een situatie ontstaan waarin bovenstaande niet opgaat, dan zijn de huizenprijzen en woonlasten bij lange na niet onze grootste zorgen van de meeste inwoners.
Het gaat NIET over 30 jaar! Als de prijzen dalen heb je over 5 jaar misschien nul overwaarde. Je zegt het zelf: in eerste paar jaren zijn de maandlasten bij kopen hoger dan bij het huren van een vergelijkbare woning. Je betaalt vooral rente en lost weinig af. Als je al iets van overwaarde hebt, moeten daar ook de kosten koper nog van betaald worden.

Jouw 30 jaar verhaal is een standaard riedeltje dat niet van toepassing is in dit geval
Pagina: 1