Duurder/groter huren of sparen leefgenot

Pagina: 1
Acties:

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:57
Ben benieuwd naar jullie inzichten of ervaringen.

Situatie
Huur nu 41m2 voor 1200 all in op A locatie grote stad. Enkelglas, doorgaande weg. Monumentaal en mooi pand.

Oog is gevallen op een groter huur appartement aan de rand van de stad. 120m2 voor 2300 all in. Betreft bovenste verdieping, vrij uitzicht. Vrij uniek object.

Ik heb behoefte aan groter wonen, maar kan met wat extra sparen plus mijn inkomen boven modaal waarschijnlijk ook iets kopen binnen een aantal jaar.

Nu weet ik, kopen is niet je geld weggooien, maar huren geeft ook voordelen.

De huidige plek woon ik 4 jaar. Maar heb ergens wel behoefte aan iets groters en rustiger vanwege leeftijd, thuiswerk, levensfase.

Single. Geen kinderwens.

Ik kan het "lijden", maar het snijd mogelijk wel wat in spaarbudget. Uitgaande van 2/3 jaar max huren en dan kopen. Het geeft waarschijnlijk wel weer wat woongenot.

Wat zijn jullie inzichten of ideeën hierbij?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:29
Voor een paar jaar zou ik het niet doen. Een verhuizing kost een hoop energie en je gaat waarschijnlijk ook wat spullen kopen. Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld een bankstel na 3 jaar weer gaat vervangen omdat de hoek verkeerd is in je nieuwe woning. Nou weet ik niet hoe zat je het huidige appartement bent, maar persoonlijk ben ik een voorstander van gelijk goed doen. Wellicht kun je ook wat eerder gaan zoeken of het extra gespaarde geld inzetten voor je nieuwe woning. Als je het appartement nu echt zat bent heb je wel een dringende reden om de stap te nemen. Zo niet dan voelt het voor mij als verspilde energie.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:29
Los daarvan, waarom zou je nu niet al iets gaan kopen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:17
Let wel op, als je koopt zit je er ook "aan vast", kopen en na jaar erachter komen dat je stad mist is zonde - dan is huren veel goedkoper. Maar, verhuizen is inderdaad ook niet gratis.

Hoe leuk vindt je je woning, en de nieuwe woning? Zie je jezelf daar een tijd wonen? Waarom wil je graag op die locatie wonen? of gewoon omdat het een groot appartement is?

All in is zo'n dooddoener, vaak krijg je achteraf alsnog een afrekening G/W/L, dus controleer hoeveel kosten er voorberekend zijn. (Ook gemeenschappelijk gebruik / vve bijdrage goed uitzoeken!).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je daar 3 jaar gaat wonen dan ben je 36 maanden * €1100 = €40.000 extra kwijt tov nu. Dat lijkt me wel een serieuze hap uit je koopbudget.

Dus vraag jezelf af: is dat extra woongenot je de investering waard? :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:13:

All in is zo'n dooddoener, vaak krijg je achteraf alsnog een afrekening G/W/L, dus controleer hoeveel kosten er voorberekend zijn. (Ook gemeenschappelijk gebruik / vve bijdrage goed uitzoeken!).
zeker met de huidige onrust op de markt.... zeker de moeite om het eens goed te bekijken..

zowel voor je huidige als je potentiële huurstek

404 Signature not found

• Volstrektus
Nog wat extra aanvulling, naast dank voor jullie snelle reacties.

Ik ben wel gecharmeerd van de woning en is een hele goede deal qua m2. Erg licht en ruim opgezet. In principe iets wat ik ook wel zou willen kopen. Dus zou een goede "test" zijn.

Inrichting geen probleem. Dus qua meubilering etc. maak ik mij niet druk.

Ik kan hierdoor 1000 minder sparen per maand, maar hou dan alsnog bovengemiddeld over.

Ook leuk vrij besteedbaar vermogen. Ik kan het dus "lijden", het kost wat, maar zal mijn positie denk ik niet cruciaal verminderen (wel of niet kopen komt niet in gevaar).

Het zou vooral neerkomen op consumeren, maar wel aanzienlijk groter leefgenot. En vanuit daar rustig verder kijken om iets te kopen.

Anderzijds zou ik wat slagkracht willen houden mocht ik toch opeens een droomstek tegenkomen.

Je kan dat niet voorspellen uiteraard.

Nu komt deze kans op mijn pad en heeft mij aan het denken gezet.

• Volstrektus
99ruud99 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:13:
Let wel op, als je koopt zit je er ook "aan vast", kopen en na jaar erachter komen dat je stad mist is zonde - dan is huren veel goedkoper. Maar, verhuizen is inderdaad ook niet gratis.

Hoe leuk vindt je je woning, en de nieuwe woning? Zie je jezelf daar een tijd wonen? Waarom wil je graag op die locatie wonen? of gewoon omdat het een groot appartement is?

1. Omdat het inderdaad veel mee ruimte is. En een penthouse achtige sfeer heeft. Dus veel licht/bovenste verdieping, geen last van buren direct.

2. Locatie is wel iets aan de rand. Ik zou de flexibiliteit van het lopen naar de stad wel enigzins missen. Maar ik ben in verhouding nu ook meer thuis dan echt op pad. Uitgaan/kroegen etc doe ik het niet voor.

3. Ik zou daar minimaal 2 jaar willen/kunnen wonen. Ik ontdek dan wel of zo groot wonen iets is waar ik aan kan wennen of niet. Maar ik ben ook nog steeds wel in de modus van dat ik iets in de stad wil. In ieder geval dubbele aantal m2 van wat ik nu heb. Ja, daar hangt ook een flink prijskaartje aan in verhouding tot een andere regio of stad. Maar ik voel mij hier thuis. Geen typisch rijtjeshuis of buiten de stad in een woonwijk. Dat past niet bij mij.

Het zit er denk ik nu vooral in dat ik wat behoefte heb aan meer rust in deze fase. Ik weet, drukte van de stad kan je opzoeken. Maar je kan ook heel leuk en rustig wonen in de stad. Nu is vooral het aantal m2 en geluid van de weg (vooralsnog max 30, maar rijden hier gewoon 50 en bussen) mede door enkelglas mijn grootste issue nu eigenlijk.

Ik overleef het ook wel hier hoor, maar een nieuwe fase is ook wel weer "leuk".

[ Voor 3% gewijzigd door Volstrektus op 15-03-2026 14:54 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54
Ga gewoon sparen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou lekker gaan beginnen met rond te kijken naar koopwoningen. De kans dat het 1e de beste huis dat je leuk vind ook de jouwe wordt is in de huidige vrij klein, oftewel, daar kan ook makkelijk een jaar of langer overheen gaan. Nu iets anders huren, met de verhuiskosten + 1000 extra huur per maand, om over een paar jaar alsnog te gaan kijken voor een koopwoning is pas echt geld weggooien.

Exact expert nodig?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:24
Huren heeft zeker een functie in de maatschappij;
- als het tijdelijk is (bijv. je weet nog niet waar je werkt over 5 jaar, of gezinssamenstelling, of je wordt het centrum zat etc.)
- als het betaalbaar is (je kunt sparen)
- als je niet anders kan (sociale huur, scheiding etc.)
- als je twijfelt (is deze locatie/nieuwe stad iets voor mij)
- als je financieel betere alternatieven hebt dan je geld vastzetten in stenen
- als je niet kopen kan (bijv. afhankelijk van bonussen, onzeker inkomen)
- als je boven je stand wilt leven (meeste mensen kunnen het huis wat ze huren niet kopen)
- andere onzekerheden

En zo zijn er nog wel een paar redenen te verzinnen. Ik denk dat je huidige woonsituatie hier ook prima onder te plaatsen valt; maar bij een volgende woning zou ik toch gaan twijfelen. Vooral als je het 'makkelijk betalen kunt' en al redelijk zeker weet hoe de komende 5 jaar eruit zien (vast werk, geen gezin, zelfde stad), dan lijkt het me toch zonde geld.

Huren is geen weggegooid geld; meestal krijg je wel ongeveer de waarde van wat je betaald; en soms is het slim (bovenstaande lijstje) en soms financieel onverstandig.

Unieke objecten geloof ik niet in; de mooiste huizen zijn vrijwel zonder uitzondering koopwoningen. Er staan letterlijk miljoenen huizen in Nederland, dus uniek is het nooit (of altijd als je er formeel naar kijkt), maar de écht mooie plekjes komen niet vaak vrij of betaalbaar op de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 15-03-2026 15:17 ]

• Volstrektus
Ypuh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:11:
Huren heeft zeker een functie in de maatschappij;
- als het tijdelijk is (bijv. je weet nog niet waar je werkt over 5 jaar, of gezinssamenstelling, of je wordt het centrum zat etc.)
- als het betaalbaar is (je kunt sparen)
- als je niet anders kan (sociale huur, scheiding etc.)
- als je twijfelt (is deze locatie/nieuwe stad iets voor mij)
- als je financieel betere alternatieven hebt dan je geld vastzetten in stenen
- als je niet kopen kan (bijv. afhankelijk van bonussen, onzeker inkomen)
- als je boven je stand wilt leven (meeste mensen kunnen het huis wat ze huren niet kopen)
- andere onzekerheden

En zo zijn er nog wel een paar redenen te verzinnen. Ik denk dat je huidige woonsituatie hier ook prima onder te plaatsen valt; maar bij een volgende woning zou ik toch gaan twijfelen. Vooral als je het 'makkelijk betalen kunt' en al redelijk zeker weet hoe de komende 5 jaar eruit zien (vast werk, geen gezin, zelfde stad), dan lijkt het me toch zonde geld.

Huren is geen weggegooid geld; meestal krijg je wel ongeveer de waarde van wat je betaald; en soms is het slim (bovenstaande lijstje) en soms financieel onverstandig.

Unieke objecten geloof ik niet in; de mooiste huizen zijn vrijwel zonder uitzondering koopwoningen. Er staan letterlijk miljoenen huizen in Nederland, dus uniek is het nooit (of altijd als je er formeel naar kijkt), maar de écht mooie plekjes komen niet vaak vrij of betaalbaar op de markt.
Locatie zit ik nu top. Andere locatie is ook prima, maar 10/15 min van het centrum fietsen. Wel tussen wat nieuwe hoogbouw.

De te huren woning komt denk ik niet zo vaak als huur op de markt weer (vaak tussenwoningen of appartement). Ik weet dat de vorige eigenaar er lang heeft gewoond en dus tegen lage huur waarschijnlijk. Prijs is naar rato locatie weer heel scherp/een goede deal. Dus daar gaan vooral mijn voelsprieten van kietelen zegmaar. Maar een goede deal betekent natuurlijk niet dat het strategisch of emotioneel altijd de beste deal is.

Het begint ergens als een luxeprobleem te voelen, maar als ik het zo lees neigen toch veel naar kopen en extra sparen. "Hopen" dat de verhuurder (=corporatie) het op termijn wil verkopen is natuurlijk glazenbol kijk werk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:17
Geloof me, een grotere woning went wel ;) al is het maar rommel opslag.

120 m2 is wel meteen gigantisch, jammer dat er niet iets van 75-90 m2 is, dat is namelijk al ruim als je alleen bent. 120 m2 is gewoon gigantisch. In praktijk ga je waarschijnlijk de helft gebruiken, de rest wordt opslag.

(Normaal wordt 60-75 m2 voor 1 persoon als ruim gezien , maar gezien je wens voor groot heb ik maat gepakt voor starters)

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 15-03-2026 16:17 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; als je nu behoefte hebt aan groter en dat het geld + langere reistijd naar het centrum waard is zou ik het doen.
Kopen en huren verschillen qua kosten niet veel, alleen bij kopen heb je het voordeel dat het een investering is en je uiteindelijk je hypotheek hebt afgelost en 'gratis' woont.

Als je nu niet kunt kopen en je keuze tussen dat huren of uiteindelijk iets vergelijkbaars kopen ligt, zou ik nu verhuizen en dan 4-5 jaar daar blijven wonen. Verhuizen wanneer je huurt is goedkoop want je mag toch niet zo heel veel verbouwen in een huurwoning, maar als je iets koopt en het helemaal naar eigen smaak renoveert ben je gauw 20-30.000 euro kwijt als het toch niet bevalt, wat je niet extra terugkrijgt bij de verkoop en er door de volgende eigenaar toch weer uitgehaald wordt.

Wij hebben een tijd in een appartement van 70m2 gewoond, nu wonen we in een huurhuis van het dubbele oppervlakte, ik zou zelfs in m'n eentje écht niet terug willen naar de helft.
Pagina: 1