ISDE subside en een deel zelf doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElwindeWitte
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:14
Hoi! Ik was benieuwd of het ook mogelijk is om een deel zelf te doen wanneer je de ISDE subsidie wilt gebruiken. Wij willen namelijk ons dak en de gevels isoleren.

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat wij al metalstud neerzetten en het installatiebedrijf daar de isolatie in plaatst? Kunnen wij zelf de isolatie kopen en laten leveren? (logistiek is het namelijk wel een uitdaging in de binnenstad van Rotterdam, dus dat doen wij liever zelf)

Nog wat anders, wij willen voor de gevels gebruik maken van 75mm metalstud met daarin rockwool isolatie. Daarop komt dan nog eens een laag PIR. Nu zag ik dat er minimale dikte eisen zijn bij de ISDE meldcodes van bijvoorbeeld 120mm rockwool. Zou zoiets dergelijks als wat we van plan zijn wel kunnen met de ISDE subsidie?

Alle reacties

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
ElwindeWitte schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:14:
Hoi! Ik was benieuwd of het ook mogelijk is om een deel zelf te doen wanneer je de ISDE subsidie wilt gebruiken. Wij willen namelijk ons dak en de gevels isoleren.

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat wij al metalstud neerzetten en het installatiebedrijf daar de isolatie in plaatst? Kunnen wij zelf de isolatie kopen en laten leveren? (logistiek is het namelijk wel een uitdaging in de binnenstad van Rotterdam, dus dat doen wij liever zelf)

Nog wat anders, wij willen voor de gevels gebruik maken van 75mm metalstud met daarin rockwool isolatie. Daarop komt dan nog eens een laag PIR. Nu zag ik dat er minimale dikte eisen zijn bij de ISDE meldcodes van bijvoorbeeld 120mm rockwool. Zou zoiets dergelijks als wat we van plan zijn wel kunnen met de ISDE subsidie?
Nee kan niet. Enige wat je kan doen is wat sloopwerkzaamheden maar de rest dient een bedrijf te doen.

SiberischeHusky Shepsky

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:18
Nee helaas was het maar waar.....

(Snap het waarom ook niet, ja dat de overheid wil dat het goed gebeurd....maar er zijn zoveel isolatie cowboys...dat je je moet afvragen waarmee je beter af.bent..). Een isolatie.bedrijf wil het liefst snel/makkelijk/ hoge marge.

Of alles netjes dicht is en nauwkeurig gewerkt en de juiste folies gebruikt...etc is dan maar de vraag.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:46
CryptoNL schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Nee kan niet. Enige wat je kan doen is wat sloopwerkzaamheden maar de rest dient een bedrijf te doen.
Nee ook niet helemaal. Ik ken een bedrijf dat bijv dakisolatie doet en een DHZ-pakket verkoopt waarmee je ongeveer 50% van het werk doet. Dan komen zij het afmaken en krijg je de rekening voor die werkzaamheden apart, waar je dan weer subsidie.op aan kunt vragen. Toevallig is de subsidie ongeveer net zo hoog als de kosten voor het werk en materiaal dat het bedrijf doet. Voorbeeld:

100m2 schuindakisolatie
1500 euro aan klimaatfolie/tape/hout/schroeven gekocht hier ter voorbereiding --> buiten de subsidie
1 week eigen tijd om alles te plaatsen
1 dag werk voor t bedrijf en 4000 euro arbeid+materiaal voor het plaatsen van de isolatie --> binnen de subsidie

Tadaa

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stomme regeling. Zo’n tekort aan mensen in de bouw en dan laten we ze klusjes doen die veel mensen uitstekend zelf zouden kunnen en ook willen doen, vanwege subsidie-regeltjes.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:03
@ElwindeWitte

Dat werkt alleen als een bedrijf hieraan wil meewerken. En dat zullen er helaas maar weinig zijn, want waarom zouden ze minder willen verdienen dan iemand ze voor 100% willen inzetten.
Bij bepaalde installaties kan het wel. Er zijn bijv. warmtepomp verkopers die voor een bescheiden bedrag de installatie in bedrijf stellen zodat je subsidie krijgt.

Bij isolatie gok ik dat je sowieso goedkoper uit bent als je alles zelf kan doen. Ook zonder subsidie.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
chrisborst schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:50:
@ElwindeWitte

Dat werkt alleen als een bedrijf hieraan wil meewerken. En dat zullen er helaas maar weinig zijn, want waarom zouden ze minder willen verdienen dan iemand ze voor 100% willen inzetten.
Bij bepaalde installaties kan het wel. Er zijn bijv. warmtepomp verkopers die voor een bescheiden bedrag de installatie in bedrijf stellen zodat je subsidie krijgt.

Bij isolatie gok ik dat je sowieso goedkoper uit bent als je alles zelf kan doen. Ook zonder subsidie.
Klopt zelf doen is goedkoper BEHALVE als je twee maatregelen wilt doen want dan wordt de subsidie op beide maatregelen verdubbeld.

Voorbeeld in ons geval:

Subsidie dak €1100
Kozijnen €3500

Door beide te doen:

Dak €2200
Kozijnen €7000

SiberischeHusky Shepsky

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:46
Je kan zeker wel bepaalde werkzaamheden zelf doen. Het gaat erom dat je de isolatiewerkzaamheden uitbesteedt.

Je kan dus wel metal studs plaatsen en de isolatiewerkzaamheden uitbesteden. Ook kan je daarna zelf de afwerking doen.

Het is niet de bedoeling om zelf isolatiemateriaal te kopen en enkel de manuren over te laten aan een bedrijf.
Pagina: 1