Mechanische ventilatie omzetten van perilex naar 230

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• roeltjow
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:53
Mijn vraag
ik heb een mechanische ventilatie gekocht met perilex stekker er aan, denkende dit wel gemakkelijk te kunnen omzetten naar een normale stekker, maar wil toch even wat meer informatie inwinnen voordat ik alles sloop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuDdWhDDlWwS2yIG8xPNxEo72HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSl9eNHynygbFRBqCZTsuKY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-mVJuLPwfPzDRI3OxgZwv6GF-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBOkKanlxpVe7o9NmHxXW8AZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qO2xvzVfS4npcwtrtXC0cZVCZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSrYkig9t6o5ifnMEkTBU3te.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik ben er al achter dat ik de stekker kan knippen en vervolgens Fase aansluiten op L1(zwart-wit) Nul op Nul en Aarde op Aarde.
dan zou het moeten werken maar dan alleen stand 1 (laagste stand) van de ventilatie.

misschien denk ik nou helemaal verkeerd maar kan ik niet gewoon de Fase aansluiten op zowel L1, L2 en L3 d.m.v. bijvoorbeeld een wago lasklem.

ik heb geen Perilex aansluiting waar ik de ventilatie op wil gaan hangen, en ik heb geen research gedaan voordat ik de afzuigen (heel goedkoop) kocht.

ik hoop het zo duidelijk verwoord te hebben

Beste antwoord (via roeltjow op 16-03-2026 07:22)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:43
@roeltjow

Besef wel dat dit waarschijnlijk een wisselstroom motor is gezien de leeftijd van het ding.
Het verbruik van deze ventilatoren is best hoog. Aangezien ze 24/7 draaien kan je beter eentje met een DC motor kopen. Eventueel extra kosten verdien je relatief snel terug.

Voor circa 250 ben je klaar:
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/orcon-mvs-15rhb-pakket-550-m3-h-vochtsensor-rft-bediening-4-ventielen-randaarde-stekker/5175/

Voordeel is dat je de bediening draadloos kan doen en in je badkamer kan hangen. Of gewoon aansturen via de vochtsensor.
Ja, is waarschijnlijk duurder dan je nu betaald hebt, maar over zoveel jaar ben je ook veel extra kwijt aan stroomkosten.

[ Voor 49% gewijzigd door chrisborst op 15-03-2026 12:53 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
er is toch een 230v stekker op die foto? waarom moet die perilex eraf dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zal even een aansluitschema van deze MVbox moeten zoeken...
en de perilex in de MV wereld is ook gewoon alleen maar 230V... de (normaal gesproken) 3 Standen schakelaar zet alleen 230V "extra" op de 2de of 3de aansluitklem. waardoor de unit harder gaat draaien..

nu weet ik niet of deze unit ook een draadloze bediening kan... maar anders kan je slechts 1 snelheid.. (of je moet weer extra schakeling er voor hangen.. wat prima kan natuurlijk)

ik vermoed aan de foto:

Bruin / Blauw lekker met rust laten.. en als je een verbinding maakt met Bruin en Zwart = Midden stand
en als je Bruin + Zwart met Wit streep doet = Hoogstand

[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 15-03-2026 11:28 ]

404 Signature not found

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:36
quote:
ik ben er al achter dat ik de stekker kan knippen en vervolgens Fase aansluiten op L1(zwart-wit) Nul op Nul en Aarde op Aarde.
dan zou het moeten werken maar dan alleen stand 1 (laagste stand) van de ventilatie.

je hebt dus meerdere aders(meer dan 3) nodig om de verschillene standen 1,2,3 te kunnen bereiken.
perilex wordt hierin dus niet gebuikt voor verschillende fases, maar voor extra schakeldraden.

wil je wel de verschillende standen kunnen gebruiken , heb je tussen schakelaar en ventilator een 5? aderige kabel nodig.

kijk ook eens naar de documentatie/schema van de abb OT32E3

• roeltjow
No Hands schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:14:
er is toch een 230v stekker op die foto? waarom moet die perilex eraf dan?
Hoi. Lijkt zo door de foto maar is perilex

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Elk aderpaar geeft een andere snelheid. Je kan dus niet zomaar L1, L2 en L3 samenvoegen. Je moet even uitzoeken welke combinatie van N + Lx een bepaalde snelheid geeft, welke snelheid je wilt en die combinatie dan maken.
Of je probeert het proefondervindelijk uit: eerst N + L1, kijken welke snelheid dat oplevert, dat L2, en dan L3.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 15-03-2026 11:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• roeltjow
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet denk ik genoeg

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarom wil je van dat externe kastje af?

Die doet toch precies wat jij wil?

[ Voor 32% gewijzigd door fenrir op 15-03-2026 11:52 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• roeltjow
fenrir schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:52:
Waarom wil je van dat externe kastje af?

Die doet toch precies wat jij wil?
Aan de andere kant van dat kastje zit ook een perilex stekker. Maar ik had niet gezien dat je dat op de foto niet ziet

• SMSfreakie
  • Niet online
kastje is ook alleen een overkill aan/uitschakelaar..

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:43
@roeltjow

Besef wel dat dit waarschijnlijk een wisselstroom motor is gezien de leeftijd van het ding.
Het verbruik van deze ventilatoren is best hoog. Aangezien ze 24/7 draaien kan je beter eentje met een DC motor kopen. Eventueel extra kosten verdien je relatief snel terug.

Voor circa 250 ben je klaar:
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/orcon-mvs-15rhb-pakket-550-m3-h-vochtsensor-rft-bediening-4-ventielen-randaarde-stekker/5175/

Voordeel is dat je de bediening draadloos kan doen en in je badkamer kan hangen. Of gewoon aansturen via de vochtsensor.
Ja, is waarschijnlijk duurder dan je nu betaald hebt, maar over zoveel jaar ben je ook veel extra kwijt aan stroomkosten.

[ Voor 49% gewijzigd door chrisborst op 15-03-2026 12:53 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom zo’n oud lel gekocht? Een moderne variant met gelijkstroommotor is aanzienlijk zuiniger.

De box op jouw foto heb ik er bijna 10j terug al uitgegooid: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2026 12:51 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:49:
Waarom zo’n oud lel gekocht? Een moderne variant met gelijkstroommotor is aanzienlijk zuiniger.

De box op jouw foto heb ik er bijna 10j terug al uitgegooid: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"
tis natuurlijk net waarvoor de TS hem wil gebruiken.. (en hoe goedkoop die was ;) ) voor iets wat 24/7 moet draaien is het niet echt een leuk ding.. maar goed als afzuiging boven de frituurpan in de berging welke 1x per week max 30 min draait.. tja :)

404 Signature not found

• roeltjow
bedankt voor de reacties.

ik heb besloten naar aanleiding van alle reacties hem toch maar weer te verkopen en een nieuwe zuinige te kopen.
de ventilatie moet namelijk 24/7 aan staan en ik heb met men domme kop niet op het verbruik gelet
Pagina: 1