Vraag

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 06:39
Goedemorgen, ik wil graag jullie kijk op het volgende. Ik wil twee 460 wp panelen in oost/west of oost/oost op mn schuurtje plaatsen. De panelen die ik op het oog heb hebben een Voc van 37V en een Isc van 16A. Ze worden in twee strings aangesloten op de ingebouwde omvormer van m’n thuis batterij (Zendure Solarflow 800 pro) welke in de schuur staat. Nu ben ik aan het kijken hoe het leiding traject gaat lopen. Ik weet dat de solar kabels per string als plus en min gescheiden moeten worden geplaatst om een mogelijke vlamboog te voorkomen, maar nu is m’n vraag: kan zo’n vlamboog überhaupt optreden gezien het zeer geringe voltage? Ik heb het materiaal liggen om alles in z’n eigen 19 mm slagvaste buis te plaatsen (zwart plus de vereffening). Het meeste komt in de schuur langs de balken, maar ik vraag me af of ik de route naar buiten (door wand naar boven en dan dak op) niet kan combineren zodat er maar één (eventueel grotere diameter) buis zichtbaar is. Als ik kan combineren zou alles binnen in een kabelgoot geplaatst kunnen worden, met een grotere diameter flexibele buis op stukken waar de bochten komen.

Ik hoor het graag!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Ja bij dergelijke spanning kan een vlamboog gewoon. De afstand van overslag wordt alleen kleiner met lagere spanning

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:46
Dit is wat 4 panelen al kunnen doen qua vlamboog: YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Ook met één zonnepaneel kun je al een vlamboog krijgen: YouTube: Met 1 zonnepaneel geen vlamboog, daarom toch mirco's of optimizers g...

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2026 09:13 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@sebmar

Ik snap niet wat je precies bedoeld, als alles correct installeert is, kan er nooit een vlamboog optreden omdat alles netjes geïsoleerd is.
Of bedoel je tijdens het aanleggen ervan en je moet de MC connector eraf halen om door het buisje te kunnen? Ik neem aan dat de panelen in serie gaan, dus je kan simpelweg alles aanleggen en pas als laatste op het dak de 2 panelen aan elkaar knopen. En dan pas bij de accu de laatste aansluiting maken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
ThinkPad schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:11:
Dit is wat 4 panelen al kunnen doen qua vlamboog: YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Ook met één zonnepaneel kun je al een vlamboog krijgen: YouTube: Met 1 zonnepaneel geen vlamboog, daarom toch mirco's of optimizers g...
haha wat een gast, gewoon even vlak voor je gezicht, ogen beetje dichtknijpen, zo gevaarlijk is die vlamboog!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan gewoon rood en zwart door één buisje doen, no problem. Alleen zorgen dat je de isolatie van de kabels niet beschadigd (maar dat is altijd van belang).

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 06:39
chrisborst schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:12:
@sebmar

Ik snap niet wat je precies bedoeld, als alles correct installeert is, kan er nooit een vlamboog optreden omdat alles netjes geïsoleerd is.
Of bedoel je tijdens het aanleggen ervan en je moet de MC connector eraf halen om door het buisje te kunnen? Ik neem aan dat de panelen in serie gaan, dus je kan simpelweg alles aanleggen en pas als laatste op het dak de 2 panelen aan elkaar knopen. En dan pas bij de accu de laatste aansluiting maken.
De panelen komen allebei op een eigen string, op een eigen ingang van de omvormer. Daarom heb ik twee strings. Ik begrijp dat alles in één buis kan, maar dat het beter is om beide strings in plus en min te scheiden, dus twee buizen in totaal.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@sebmar

Ik zou niet in zien waarom het niet door 1 buis zou kunnen. De kabels zijn netjes geïsoleerd en die zijn vaak berekend op vele male hogere voltage en amperage.

Zou wel kijken of je niet beter 2 panelen in serie kan zetten. Mooiste zou zijn om direct 4 panelen aan te sluiten. Aangezien die panelen niks kosten zou je dat prima kunnen overwegen.
Mocht het mogelijk zijn, monteer de panelen dan bijna plat. Heb je heel de dag dat ze zon opvangen. 4 platte panelen zullen over heel de dag meer opwekken dan 2 gericht op het oosten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij is de regel dat je rood en zwart niet door één gat door een brandscheiding mag voeren.
Dus dan kan het niet door één buis.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@chrisborst thuisbatterijen met PV-aansluiting hebben vaak de limiet dat ze maar voltage van 1 paneel aan kunnen en dan in parallele schakeling het vermogen van bijvoorbeeld 2 panelen per ingang. Zit je wel met 4 ingangen voor in totaal 8 panelen, zoals bij mijn Anker (max 60V). En dus enorme lading AC-kabels om het tracé 4 x af te moeten leggen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
jeroen3 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:25:
Volgens mij is de regel dat je rood en zwart niet door één gat door een brandscheiding mag voeren.
Dus dan kan het niet door één buis.
Dus al die huizen met panelen op het dak hebben (minimaal) 2 doorvoer gaten?
Pagina: 1