Vraag

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mijn Google 6 Pro is zojuist 2 trappen af gestuiterd, daar knapt die niet van op en mijn scherm is aan diggelen. Vervangen kost 250-300+ euro, dus dat is geen optie. Ik wilde eigenlijk wachten op de Google Pixel 11 reeks, maar dat gaat hem dus niet worden. Een tijdelijke low of mid range toestel vind ik eigenlijk wat zonde van het geld.

Wat is je budget?
Ik begrijp goed dat dit rond de 1000,- gaat liggen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik maak redelijk veel gebruik van foto/video, maar wil geen ai aanpassingen in mijn camera zelf hebben (dit moet iig uit kunnen). Een goede batterij vind ik belangrijk en het liefste een zo vanilla mogelijke android ervaring. Ik gebruik apps als Tasker. Kijk af en toe films/series en youtube, luister veel muziek en podcast. En gebruik Android Auto via bluetooth. Daarnaast doe ik de standaard dingen, browsen, bankzaken, Instagram etc.
Opslag minimaal 256, maar neig naar 512. Ik sla redelijk vaak grotere bestanden (oa video) op, op mijn telefoon.
Snelladen is niet het belangrijkste maar wel heel fijn, dan vind ik een goede/grote accu belangrijker.
Ik hoef geen mega fel scherm, maar redelijk zichtbaar in de zon is toch wel prettig. Ook belangrijk dat hij niet al te snel heel warm word. Als hij goed met lokale AI om kan gaan zou dit ook interessant zijn, maar niet iets waar ik wel of niet een telefoon op zou uitkiezen.

Ik speel nauwelijks spelletjes op mijn telefoon, dus dat is vooral niet iets om rekening mee te houden. Specs als goede stabiele wifi, bluetooth etc vind ik dan belangrijker.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn voorkeur gaat naar de Pixel lijn, maar de 10 Pro XL leek mij vanuit de reviews toch wat tegen te vallen. De Xiaomi 17 Ultra vind ik heel tof, maar ik ben bang voor de bloatware en hoe hij apps killt in de achtergrond (Tasker bijvoorbeeld). De Sony Xperia 1 VII komt ook naar voren, maar ik dacht dat Sony niet zo heel goed meer bezig was?

Ik hoop dat iemand, mogelijk uit eigen ervaring, wat nuttigs weet te zeggen en mij in de goede richting kan sturen. Ik voel mij toch een beetje in blinde paniek nu een telefoon uit zoeken en daar ben ik helemaal niet van. Misschien hebben jullie nog andere zaken weet waar ik goed op moet letten, of een telefoon die ik over het hoofd zie. Ik had liever nog wat meer tijd gehad, maar moet helaas nu toch naar een nieuw toestel zoeken.

Hopelijk is dit voldoende input van mijn kant en alvast enorm bedankt!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:41
Sony is zeker wel goed bezig op gebied van custom rom bijvoorbeeld, alleen ze hebben relatief weinig modellen en zijn duurder dan veel concurrenten. Daarbij was hun software qua update beliftes beperkt, maar dat is nu bijgetrokken. Voor een vanille Android ervaring zit je er gewoon goed. Mijn zus heeft er een, koopt ze al jaren, en is er nog steeds erg blij mee.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:35
Wel eens naar de rugged phones van Cubot gekeken? Er zitten modellen tussen met een goede accu, goede camera en voldoende opslag. Plus dat ze tegen een stootje kunnen. Jaren een Cubot Quest gehad en nu een Kingkong X pro. Geen bloatware of iets dergelijks, updates zijn wat minder maar dat stoort mij niet, out of the box werken die dingen gewoon goed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Kid_Stevie
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:06:
Sony is zeker wel goed bezig op gebied van custom rom bijvoorbeeld, alleen ze hebben relatief weinig modellen en zijn duurder dan veel concurrenten. Daarbij was hun software qua update beliftes beperkt, maar dat is nu bijgetrokken. Voor een vanille Android ervaring zit je er gewoon goed. Mijn zus heeft er een, koopt ze al jaren, en is er nog steeds erg blij mee.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga mij nog eens verdiepen in Sony dan, zie alleen dat de prijs van de Sony Xperia 1 VII gewoon 400 euro meer is voor de 256GB vs bijvoorbeeld de Xiaomi 17 Ultra met 512GB.
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:26:
Wel eens naar de rugged phones van Cubot gekeken? Er zitten modellen tussen met een goede accu, goede camera en voldoende opslag. Plus dat ze tegen een stootje kunnen. Jaren een Cubot Quest gehad en nu een Kingkong X pro. Geen bloatware of iets dergelijks, updates zijn wat minder maar dat stoort mij niet, out of the box werken die dingen gewoon goed.
Dankjewel voor je reactie. Nooit aan gedacht, heb wel het idee dat het echt andere telefoons zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van camera (foto en video) kunnen ze denk ik niet zo snel meten met de bekende high end toestellen? Maar ik zie ook niet echt goede vergelijkingen online.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:35
Kid_Stevie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Nooit aan gedacht, heb wel het idee dat het echt andere telefoons zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van camera (foto en video) kunnen ze denk ik niet zo snel meten met de bekende high end toestellen? Maar ik zie ook niet echt goede vergelijkingen online.
Qua foto's is het voor mij goed genoeg, die ga je toch niet afdrukken op A2 formaat, voorbeeldje uit de King Kong X Pro: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YDTGbjhPJzw5qpfcMv1psbWBYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWOXa2Ic7KbM2D30JWQJVxf5.jpg?f=fotoalbum_large
Video heb ik nog niet geprobeerd en voor echte foto's maken heb ik een goede Canon spiegelreflex camera.
Waar ik vooral blij mee ben is dat ik deze de trap af kan laten stuiteren zonder erg en dat de accu makkelijk 3 dagen mee kan. Hij is wel wat zwaarder, maar dat is inherent aan de bouwkwaliteit en de grootte van de accu.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• swhnld
Kid_Stevie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Ik ga mij nog eens verdiepen in Sony dan, zie alleen dat de prijs van de Sony Xperia 1 VII gewoon 400 euro meer is voor de 256GB vs bijvoorbeeld de Xiaomi 17 Ultra met 512GB.
Ja, Sony is aan de prijs versus de Chinese merken, het gebrek aan massaproductie bij Sony telt zeker mee. Ook een merk als Samsung is goedkoper in de massa.
Puur qua hardware en camera staat Xiaomi hoog op mijn interesse lijstje van telefoons, maar hun UI is echte heel anders, absoluut geen vanilla ervaring en je moet opletten geen reclame in het OS aan te zetten.

Voor kalere Android kijk anders eens naar Nothing?

• Kid_Stevie
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Ja, Sony is aan de prijs versus de Chinese merken, het gebrek aan massaproductie bij Sony telt zeker mee. Ook een merk als Samsung is goedkoper in de massa.
Puur qua hardware en camera staat Xiaomi hoog op mijn interesse lijstje van telefoons, maar hun UI is echte heel anders, absoluut geen vanilla ervaring en je moet opletten geen reclame in het OS aan te zetten.

Voor kalere Android kijk anders eens naar Nothing?
Ik krijg langzaam het idee dat het toch een beetje de keuze gaat worden tussen (meer) pure Android ervaring vs betere hardware. Nothing is tof, maar die Phone ( 4a ) Pro lijkt in hardware net iets achter te lopen. De vraag is dan weer of je dat verschil merkt.

• swhnld
Kid_Stevie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Ik krijg langzaam het idee dat het toch een beetje de keuze gaat worden tussen (meer) pure Android ervaring vs betere hardware. Nothing is tof, maar die Phone ( 4a ) Pro lijkt in hardware net iets achter te lopen. De vraag is dan weer of je dat verschil merkt.
Mijn vader heeft een mid-range Samsung A56. Bij browsing merk ik geen verschil met mijn Samsung S23 Ultra. Echter bij software updates/installatie, is de S23 Ultra wel merkbaar sneller.

Pak je jou Pixel 6 Pro, dan is de telefoon 4 generaties oud, maar het was wel de top toen binnen de Pixel lijn. Echter, Pixels hebben met hun Tensor chips (feitelijk Samsung Exynos chips) geen top of the line snelheid zoals je ziet in een SnapDragon 8 Gen 5 wat nu in de top toestellen zit.

Conclusie, je bent al niet gewend aan de hoogste snelheid qua hardware.

Ik zie wel de Pixel 6 Pro nog in de Pricewatch refurbished goedkoper dan een nieuw scherm, als je toch op de 11 wil wachten?
product: Google Pixel 6 Pro
Pagina: 1